Intel avtäcker Iris Xe Max – processorjättens första grafikkort på 22 år

Permalänk
Medlem

Oj, var det 22 år sedan?
Har ägt ett intel 740.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Exakt samma gpu med samma video-motor finns väl redan integrerad i deras processorer? Är tanken att para denna med AMD eller missar jag något?

Permalänk
Medlem

den stora frågan för mig är nu, Vad var det för prototyp Intel sände ut till olika rescenceter tidigare i höstas ?

för den var väl påstådd att vara en APU/Igpu?

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av medbor:

Exakt samma gpu med samma video-motor finns väl redan integrerad i deras processorer? Är tanken att para denna med AMD eller missar jag något?

Finns inget rent som rent tekniskt hindrar en lösning där man kör AMD CPU + Intel Xe Max, är ju helt analogt med att det finns AMD-baserade laptops med Nvidia MX kretsarna.

I praktiken lär det nog bara bli Tiger Lake U baserade bärbara som får denna krets, det i stället för MX350/MX450.

Även om det är samma krets integrerad i Tiger Lake U finns ett par fördelar med Iris Xe Max

  • en separat GPU-krets klockad ~30 % högre än den integrerade med eget VRAM och egen TDP-budget lär ge bättre spelprestanda (tvivlar man kör multi-GPU, utan är nog bara Iris Xe Max som används)

  • I desktop kan man helt stänga av den externa Xe-kretsen, lär vara mer energieffektivt

  • GPGPU kan redan idag utnyttja flera GPUer, så i dessa kan man köra både integrerad + extern Xe

  • OneAPI baserade saker kan utnyttja båda GPU-kretsarna + CPU-delen (endera bara flera kärnor, men mer sannolikt alla kärnor + AVX512 då det som fungerar bra på GPU tenderar fungera bra även med SIMD). Får man till detta kommer ju dessa bärbara vara snabbare än desktop CPUer i vissa arbetsmoment (om vi nu ignorerar att de flesta program där detta lär bli aktuellt lär redan ha CUDA-stöd)

Edit: de som jobbat med CUDA kanske tänker att man även där man använda både GPGPU och CPU parallellt. Rent tekniskt är det helt korrekt, fungerar även med OpenCL. Men i praktiken kräver det att man skriver en version för CUDA och en för CPU. "one" delen i oneAPI är att man skriver en lösning (inom ramen för ISO C++17/20). Den lösningen kan sedan köras både på CPU och GPU (koden skrivs en gång, men måste kompileras en gång för CPU och en för GPU, något som händer automatiskt när man använder oneAPI).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Som vanligt går Intel sin egen väg.. Ibland är det bra men oftast inte. Vi får se hur prestandan blir i verkligheten och hur duktiga de är på att marknadsföra sin "dubbelmacka".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Horvendile:

De verkar inte bara ha överklockat en i740 i alla fall!

Nä, men en Iris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av UndaC:

Ganska säker på att den implementation vi skriver om här kostar väsentligt mindre än 5000 kr
Det här är ju så entry som det kan bli.

Tänker mest på att MX350 är dyrt, och att historiskt så har bara de dyraste prollarna haft Iris-kretsar. Jag hoppas att denna inte är tänkt för premiumultrabooks eller vad man nu kallar dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

ska man skratta eller gråta ?

Vad menar du? Jag tycker det var positiva siffror.
Om du menar att det skulle varit en RTX3080 killer så förstår jag.
Men det har det aldrig varit tal om. Den produktivitetslösning som läggs fram av Intel är rätt banbrytande om den kan realiseras IRL.

Permalänk
Medlem

En spännande sak med Intels nya chip är att de stödjer hårdvarudekodning av betydligt fler videoformat än Nvidia och AMD. Ett exempel är 8-/10-bitars video sparad med chroma subsampling 4:2:2 vilket allt fler semi/professionella videokameror använder tillsammans med H.264 eller HEVC-codec i höga bithastigheter. Det är väldigt tungt för en CPU att dekoda i realtid, vilket leder till att man i många fall måste transkodera videon till enklare format/skapa proxies innan man kan redigera den med vettig prestanda.

Förhoppningsvis kommer program som Adobe Premiere Pro och Davinci Resolve kunna utnyttja billiga kort med Xe Max för att dekoda video tillsammans med befintlig dGPU med CUDA/OpenCL för effekter/transformationer. Ska även bli kul att se om Intel hunnit ifatt Nvidias senaste generation H.264/HEVC-encoder rent kvalitetsmässigt.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem

AMD kör chiplet, Intel kör chipsskål.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Inaktiv

"Delivering Great Thin & Light 1080p Gaming"

...

( ⊙‿⊙)

...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Konceptet påminner lite om "Hybrid SLI" eller vad det hette. Fanns vissa moderkort med en klen integrerad Nvidia GPU på som kunde komplettera det diskreta grafikkortet, fast då satt förståss grafikkortet fastlött på moderkortet och inte integrerad i CPU.

Känns väl dock som ett tidigt försök till inlåsning vilket är tråkigt. DVS man måste ha både ett diskret grafikkort och en processor med integrerad sådan för att det skall fungera. Jag trivs verkligen inte med att AMSD, Nvidia och Intel går mer och mer mot att försöka låsa in sina kunder nuförtiden. Det är knappast till kundens fördel. Man ska ju köpa en produkt för att man tycker den är bäst lämpad för ens ändamål, eller för att man gillar den, inte "Jag har redan X, så då är jag mer eller mindre tvungen att köpa Y".

I övrigt hoppas jag att de lyckas tillräckligt bra för att skaka om Nvidia och AMD lite. Jag vill tillbaka till dagarna när det absoluta flaggskeppet kunde får för 8000Kr. Nu får man ju knappt mid range för det om man inte vill ha de lökiga referensdesignerna.

Tycker också att det är tråkigt. Tycker att det ska finnas ETT bolag som gör processorer till ett fastställt pris och sen får åteförsäljarna konkurrera med kringservice/bekvämlighet som fotmassage, gratis biobiljetter och sånt.

Att alla tänkbara hårdvarupermutationer inte bara fungerar rakt ut till billigaste pris är en sorglig utveckling. Man märker att socialdemokratin övergett idén om ett riktigt snabbt grafikkort i var mans hem och prioterar industriavtal och skit.

Permalänk
Medlem

Alltså, är väl en bra grej om man arbetar med sånt. Men för vanliga användaren mest en axelryckning. Som resterande av Intels nyheter för tillfället..

Visa signatur

Amd Phenom 1090T @ 3,8 Ghz / 6 gb ram / Powercolcor Radeon 6970

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eXale:

Det är ganska uppenbart att det är skrivfel, och menar RTX 2080. Se texten till vänster.

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av rikerik:

Tycker också att det är tråkigt. Tycker att det ska finnas ETT bolag som gör processorer till ett fastställt pris och sen får åteförsäljarna konkurrera med kringservice/bekvämlighet som fotmassage, gratis biobiljetter och sånt.

Att alla tänkbara hårdvarupermutationer inte bara fungerar rakt ut till billigaste pris är en sorglig utveckling. Man märker att socialdemokratin övergett idén om ett riktigt snabbt grafikkort i var mans hem och prioterar industriavtal och skit.

Vad är det du vill ha sagt? Att om jag inte älskar den ena extremen så måste jag älska den andra, och att mellanting, gråzoner och nyanser är ett fantasifoster?

Nä, jag tror bara du skojar. För om det där faktiskt var ett försök att ens litegrann bemöta mitt inlägg på ett vettigt sätt så.... Ja, bättre lycka nästa gång, kan man säga om man vill vara snäll

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Greyguy1948:

Säger ganska mycket att det är det kortet man väljer att jämföra mot...