Tearing vid TV-tittande på min Philips-TV?

Permalänk
Medlem

Tearing vid TV-tittande på min Philips-TV?

Hej! Jag är ganska knackig på det här med TV och framförallt hur man får till en bra bild.
Har en hyfsat ny TV (Philips 58PUS7304) som jag har ett problem med och hoppas att kan få några lösningsorienterade idéer i detta eminenta forum.

Problem: När jag tittar på "vanlig tv" är det som den översta 5% av skärmen inte hänger med den undre 95% av skärmen. Det ser nästan ut som lite tearing vilket ofta resulterar i att personer på skärmen har frisyrer som är en bit bort istället för på huvudet
Detta är jävligt irriterande som ni säkert förstår.
Det är inte min TV på bilden men det är ungefär så mitt problem ser ut. BILD SOM VISAR PROBLEM Förutom att min tearing sker mycket högre upp på skärmen.

Problemet uppstår bara när jag ser på vanlig tv. Netflix, Disney+, Playstation 4, youtube etcetera fungerar alldeles utmärkt.

Jag har ingen separat digitalbox. Från väggen går det en F-kontakt som sedan omvandlas till en klassisk antennkabel som går in i TV:n. I TV:n sitter det en gammal CA-modul från Comhem (ingen aning om den gör något eftersom jag inte längre har Comhem). Jag tittar sällan på vanlig TV vilket gör att jag inte har något abonnemang så det är bas-nätet med 1,2,4,6, kunskapskanal, barnkanal som används.

Är det någon som har kunskap nog att lista ut vad mitt problem bottnar i så vore jag väldigt tacksam.

Förtydligade rubriken från "Hjälp! Problem med bilden på Philips 58PUS7304"/Thomas Y
Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag har läst om många på avforums.com som stött på detta problemet. Det verkar uppstå när de byter från en HDMI-källa till tex Netflix eller vanlig tv.
Workarounden tills det kommer en firmwarefix är att starta om Android: Android settings -> About -> Restart

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickster:

Jag har läst om många på avforums.com som stött på detta problemet. Det verkar uppstå när de byter från en HDMI-källa till tex Netflix eller vanlig tv.
Workarounden tills det kommer en firmwarefix är att starta om Android: Android settings -> About -> Restart

Hej! Tack för tipset. Ska prova det. Har också öppnat upp ett ärende hos Philips. Ska bli intressant att se vad de har att säga.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Bildexpert 📺

***Förtydligade rubriken då "Hjälp! Problem!" i rubrikerna uppfattas som störande.

Bilden du visar är tearing och det ska inte ske på en TV såvida inte något är fel. Likt att det är dålig programmering eller buggar. Min gissning är att panelen arbetar i 60 Hz vilket smartsystemen tenderar att håll sig vid. TV-sändningarna går i 50 Hz och normalt ska panelen ställa om sig för den arbeta mot den frekvensen. Vilket förmodligen inte sker och då inträffar problemet tills man bootar om TV:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

***Förtydligade rubriken då "Hjälp! Problem!" i rubrikerna uppfattas som störande.

Bilden du visar är tearing och det ska inte ske på en TV såvida inte något är fel. Likt att det är dålig programmering eller buggar. Min gissning är att panelen arbetar i 60 Hz vilket smartsystemen tenderar att håll sig vid. TV-sändningarna går i 50 Hz och normalt ska panelen ställa om sig för den arbeta mot den frekvensen. Vilket förmodligen inte sker och då inträffar problemet tills man bootar om TV:n.

Tack Thomas för svar och för en bättre rubriksättning!
Jag har provat att starta om dels genom alternativet "starta om" via android-inställningarna och dels genom att helt enkelt dra ut sladden. Till synes verkar det hjälpa en liten stund men ganska snart återkommer problemet. Väntar fortfarande på svar från Philips support. Om de inte har en lösning att presentera så får jag väl ta mig till netonnet och reklamera. Hoppas dock Philips har en lösning för jag har redan reklamerat en exakt likadan TV eftersom den hade ett antal irriterande döda pixlar.

Passar på att ladda upp en bild på hur problemet ser ut på min egna TV. BILD

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Bildexpert 📺
Permalänk
Medlem

Om det kan hjälpa någon framöver så har Philips tillsynes löst problemet med en uppdatering av mjukvaran.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem på min philips 70pus7304, vilken modell har du? Fick du något svar från Philips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Respons:

Jag har samma problem på min philips 70pus7304, vilken modell har du? Fick du något svar från Philips?

58PUS7304/12. Men som sagt i inlägget ovan är problemet borta tack vare uppdatering.

Visa signatur

AMD RYZEN 5 5600X | RTX 3060Ti | MSI B450 GAMING PRO CARBON AC

I ett tidigare liv:
AMD 2600X | AMD 8350 | AMD Phenom II X2 555 Black edition | AMD Athlon 64 3700+ | Intel® Pentium® II | Intel® 486DX2-66