3DMark utökas med prestandatest specifikt för ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har alltid undrat varför en privatperson betalar för ett testprogram.
Ett diagnostikprogram kan jag förstå. Det avhjälper problem.
Men bara sitta o titta på vad en får för fps. 🤔

Så varför betalade just du?

För att det är kul med siffror?
Kan tänka mej att vissa fick en kod med när de inhandlade något, eller så gjorde de som jag och och knep det på rea för några kronor. Rätt nice när man kan testa med de inställningarna man vill, med och utan ljud, med och utan demo, loop (för stabilitetstest) och allt det där. Brukar loopa i 12 timmar när man överklockat, ibland lägger det av med högre bildfrekvens, ibland med lägre (och då är det bra med inställningar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har alltid undrat varför en privatperson betalar för ett testprogram.
Ett diagnostikprogram kan jag förstå. Det avhjälper problem.
Men bara sitta o titta på vad en får för fps. 🤔

Så varför betalade just du?

En anledning är väl för att se om sitt kort presterar som det ska. Eller om man klockar och vill testa hur resultatet blir.

Känns väl som befogade anledningar.

3Dmark säljs för småpengar på reor ibland och även kommit bundlat på Humble bundle.

Jag stödjer gärna företag jag tycker gör bra produkter.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

Det finns program som är gratis.
Sen finns det.. spel
I spelen märks det om kortet går som det ska.

Jag är inte emot att köpa testprogram. Bara blev nyfiken på varför folk betalar för dom.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har alltid undrat varför en privatperson betalar för ett testprogram.
Ett diagnostikprogram kan jag förstå. Det avhjälper problem.
Men bara sitta o titta på vad en får för fps. 🤔

Så varför betalade just du?

Vad gäller just 3dmark så är det dels nostalgi från när vi som tonåringar lanade och överklockade tillsammans osv. En del är nyfikenhet att se vad ens egen build presterar jämfört med andra builds med samma spec. Sist men inte minns kan det vara ovärderligt att ha något som 3dmark för att testa stabilitet för överklocks eller undervikt. Visst finns det gratis stresstest som kan användas men 3dmark låter dig till exempel väldigt smidigt se:

1. Vad du får för total prestanda, alltså arbete utfört i princip.
2. Vilka frekvenser du hade under testet
3. Vilka temps du hade

Samt att det automatiskt hamnar i dera register och på ditt konto. Govehvis går allt detta att göra på andra sätt, det är bara i ett väldigt smidigt paket.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

"Skärpedjup"? Det heter ju TONEH!

🎶All I want is the perfect camera 🎶 Ni som vet kan sjunga med!

(En referens till bästa fotokanalen på youtube 😉)

Haha förväntade mig, av någon anledning, inte se en referens till Camera Conspiracies här.

Permalänk
Medlem

wow fick hela 31.82 fps med 2080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Det finns program som är gratis.
Sen finns det.. spel
I spelen märks det om kortet går som det ska.

Jag är inte emot att köpa testprogram. Bara blev nyfiken på varför folk betalar för dom.

Program är ju väldigt sällan gratis. Gratisutgåvor kommer ofta med reklam på olika vis men har du något program så är det bra för dig.

Spel har ju problemet att de inte alltid har någon benchmarks del. Men du menar att man ska spela och då vet man om det funkar eller ej. Svårt om man klockar att kunna veta exakt förändringar.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

32.84 fps med 3070

Visa signatur

folding@sweclockers
Gaming: Intel 13700kf @ 6.1GHz, ASUS PRIME Z690-A , 2x16GB 6000MHz DDR5 HyperX, 2x 1TB SN850 i RAID0, ASUS TUF 4080 SUPER 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Banco:

Program är ju väldigt sällan gratis. Gratisutgåvor kommer ofta med reklam på olika vis men har du något program så är det bra för dig.

Spel har ju problemet att de inte alltid har någon benchmarks del. Men du menar att man ska spela och då vet man om det funkar eller ej. Svårt om man klockar att kunna veta exakt förändringar.

Jag skulle själv inte rekommendera alla här. Men några st.
https://blogs.systweak.com/best-gpu-benchmark-software-for-wi...

Ja precis. Spela och funkar spelen så är det ok.
Om du klockar och inte ser förväntade förändring i spelen, då har du klockat dåligt eller nått din hårdvaras gräns.
Du mäter fps när du spelar. Du klockar sen, spelar igen och kollar om du får fler fps. Klart.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Det finns program som är gratis.
Sen finns det.. spel
I spelen märks det om kortet går som det ska.

Jag är inte emot att köpa testprogram. Bara blev nyfiken på varför folk betalar för dom.

Någon har ju utvecklat det. Jag jobbar inte gratis.

Dock hade jag inte köpt 3Dmark till fullpris, tror jag köpte mitt för 40 kr eller något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

För er som gillar att koda grafik och undrar vilka delar av D3D12 som faktiskt används. Inte mycket D3D12-interaktion där inte...

Visa signatur

Lärare i spelutveckling (BTH) som tycker om att tugga trianglar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Försökte hitta någon info om huruvida tensor används alls här eller ej- min erfarenhet av alla spel jag testat är att du får en del noise även i spel som kör en blandning av relativt lätt RT och traditionell lighting, till exempel control.
Rätt coolt med fokus-skiftet som är helt ljusbaserat.

Någon hard limit slår jag i iallafall- oavsett clocks och powerlimits så ligger jag runt 21 fps, mest variation jag sett är ca 0,9 fps från undervolt till max powerlimit, thermal limit och rätt höga clocks. Så är logiskt att de inte bryr sig om en leaderboard i detta- oddsen kanske är att det enda du kan göra för att ändra dina resultat är att lägga mer pengar

Näe jag fick alltså rätt extremt med noise. Kollar screenshots andra tagit och de ser mycket bättre ut. Jag ser verkligen "how the sausage is made" när jag prövar. Orkar jag senare idag kan jag ta ett screenshot. Med det sagt så har RT fungerat fint i andra titlar/benchmarks jag prövat så jag gissar på att det är pga att jag fortfarande kör en gammal drivrutin (nya har en rad andra problem).

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

Antar att nvidia har kört med pengar under bordet till 3dmark pga att detta test kommer suspekt lägligt för nvidias del.

Eller så kommer det lägligt för att AMD faktiskt ska in på Raytracing-tåget så att det faktiskt ”behövs” när det innan vae helt onödigt.

Snälla, hela världen är inte emot AMD även om vissa här vill tro det

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Eller så kommer det lägligt för att AMD faktiskt ska in på Raytracing-tåget så att det faktiskt ”behövs” när det innan vae helt onödigt.

Snälla, hela världen är inte emot AMD även om vissa här vill tro det

Yup, med tanke på att det verkar vara väldigt lite att jämföra mellan kort av samma modell här så är det logiskt att de inte stressade ut det innan det finns fler kort att jämföra mellan, vilket det nu gör med två generationer från nvidia och snart en från AMD.
Dock kan vad som helst spinna till vad som helst om man gillar konspirationer

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Haha förväntade mig, av någon anledning, inte se en referens till Camera Conspiracies här.

🤣❤️

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem

43,31 FPS verkar rätt OK ändå, på ett ASUS TUF 3080 då. Går säkert att optimera bättre.

Visa signatur

Rigg: Intel Core i7-8700K @ 3,7 GHz, 32GB RAM (3200 MHz), ASUS TUF RTX 3080, Corsair TX850M
Tillbehör: Iiyama ProLite X4372UHSU (43", 4K), Razer Naga Hex MOBA, Func KB-460 (Cherry MX Red)
NAS: Synology Diskstation 413j + 4 * 3TB WD RED

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag skulle själv inte rekommendera alla här. Men några st.
https://blogs.systweak.com/best-gpu-benchmark-software-for-wi...

Ja precis. Spela och funkar spelen så är det ok.
Om du klockar och inte ser förväntade förändring i spelen, då har du klockat dåligt eller nått din hårdvaras gräns.
Du mäter fps när du spelar. Du klockar sen, spelar igen och kollar om du får fler fps. Klart.

Ja bryr du dig inte om detaljerna och det funkar för dig så låter det jättebra att använda spel. Man får sig ett hum.

För mig låter det osäkert då det kan skilja otroligt mycket i fps bara man rör sig några meter i ett spel. Jag vill ha att samma exakta loop ska köras med samma inställningar.

Nu har jag inte testat alla dessa gratisprogram men flera av dem och de har inte vissa funktioner som jag vill åt.

Tex så sparas mina resultat så jag kan jämföra vad jag hade för resultat med mitt förra och förrförra grafikkort. Eller bara tidigare klockningsresultat.

Det här resonemanget kan man ju applicera på alla program. Varför använda Photoshop när man kan använda Gimp?

Och återigen jag gillar att stödja något som jag anser har gjorts bra.

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

55fps med 3090 oc strix. CPU prestanda verkar inte ha någon somhelst påverkan? Mina dimmar hade trillat ned till 2100MHz och 15 timings och jag fick samma score när jag gick till 2933 och 12 timings (AMD TR4 1950x).