Spotify låter artister gå före i kön – mot lägre ersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Vi som jobbar på natten
Är en större andel personer än folk tror.

Sant! Men inte majoriten Det finns ju en anledning varför det är mer reklam på dagen än på natten menar jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Vilka andra sätt finns eller har funnits att göra pengar på din musik? Bli spelad i radio och TV? Sälja CD eller mp3'or?

Man kan ju uppträda och spela musiken inför publik
Det är idag rätt svårt att tänka sig att musikerna var massivt emot musikinspelning när den kom i slutet av 1800 talet för de skulle enligt musikerna ta bort deras möjlighet till försörjning för ingen skulle längre behöva anlita dem.
Turnerande är en bra inkomstkälla som växt i betydelse de senaste 20 åren förutom i år som är ett mycket underligt år på många sätt inte bara för musiker och alla som brukade jobba runt dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Sant! Men inte majoriten Det finns ju en anledning varför det är mer reklam på dagen än på natten menar jag.

Såklart

Säger bara att man kan köra free och ha väldigt lite reklam om man enbart lyssnar på natten
Så den är inte hela tiden som många klagar på. Men på dagen är det ju hemskt, typ reklam var tredje låt.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Min åsikt som artist/producent:

Man får spela efter spelets regler. Vill man bli rik, så ska man lära sig hur aktier och börsen fungerar. Inte göra musik. Det gapas och skriks mycket om att vi är så underbetalda, som att det är en mänsklig rättighet att kunna livnära sig på vad som helst.

Jag hävdar att verkligheten har en självjusterande effekt. Om det blir för många som gör en viss sak (t.ex. musik) blir konkurrensen för hög, och många faller bort (de ger upp, byter yrke osv). Jag är tacksam om någon lyssnar på min skitmusik över huvud taget, varför skulle folk göra det? Det finns många duktiga världsartister, att tro att man har någon sorts "rättighet" att synas/finnas/få betalt är en skev bild av verkligheten.

Jag har tjänat totalt på youtube ads/spotify/soundbetter typ 1.500:- på 5 år, någonting sånt. Dock är värdet för mig inte i pengar utan att få kommentarer som "this remix made my day" eller hjälpa andra att mixa deras musik. Jag älskar det jag gör och värdet ligger i kontakter & att kunna skapa positiva känslor för andra människor.

Tjänar jag pengar på mitt intresse i framtiden, well that's nice. Förstå spelets regler. Ingen tvingar dig att göra något. Suck it up.

Permalänk
Medlem

Hmm så hur aktiverar man detta? Hittar inget under Spotify for Artists.

Permalänk
Medlem

Våga vägra spyifaj X).. move along

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Min åsikt som artist/producent:

Man får spela efter spelets regler. Vill man bli rik, så ska man lära sig hur aktier och börsen fungerar. Inte göra musik. Det gapas och skriks mycket om att vi är så underbetalda, som att det är en mänsklig rättighet att kunna livnära sig på vad som helst.

Jag hävdar att verkligheten har en självjusterande effekt. Om det blir för många som gör en viss sak (t.ex. musik) blir konkurrensen för hög, och många faller bort (de ger upp, byter yrke osv). Jag är tacksam om någon lyssnar på min skitmusik över huvud taget, varför skulle folk göra det? Det finns många duktiga världsartister, att tro att man har någon sorts "rättighet" att synas/finnas/få betalt är en skev bild av verkligheten.

Jag har tjänat totalt på youtube ads/spotify/soundbetter typ 1.500:- på 5 år, någonting sånt. Dock är värdet för mig inte i pengar utan att få kommentarer som "this remix made my day" eller hjälpa andra att mixa deras musik. Jag älskar det jag gör och värdet ligger i kontakter & att kunna skapa positiva känslor för andra människor.

Tjänar jag pengar på mitt intresse i framtiden, well that's nice. Förstå spelets regler. Ingen tvingar dig att göra något. Suck it up.

Amen!

Känner exakt samma sak. Jag har från början haft filosofin att att mun musik ska finnas tillgänglig gratis, och att de som vill betala på ett eller annat särr ska få göra det, men tänker inte tvinga någon.

Detta har lett till att jag nu är hyffsat välkänd inom min genre, och att mina inkomster nu ligger på typ "en extra månadslön om året", och detta trots då att allt är tillgängligt gratis.

Sen har det lett till att jag fått en del beställningar på specialgjort musik för ett visst ändamål, och detta tar jag givetvis betalt för då man inte kan äta exponering Men då är det ju så att jag lägger ner min tid på beställning så inte konstigare än att få lön för vilket jobb som helst, och nu har jag fått göra musiken till Crystal Caves HD, vilket är helt ofattbart. Jag tvivlar på att jag kommit hit om jag sett inkomster från musiken som någon slags "mänsklig rättighet", och gråtit krokodiltårar över piratkopieringens "skadeverkningar". Så ja. Inkomster för musik man gör på eget bevåg bör ses som en bonus tycker jag. Är man helt okänd så kan man inte klafsa in med leriga stövlar och tro sig, och sedan lipa när man inte kan försörja sig på det. Musik är en hobby. en konst, ett hantverk, och värdet ligger i betraktarens öga. Men fick jag välja mellan pengarna och alla positiva stärkande kommentarer jag fått genom åren så.. Adjöss pengar

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Har alltid undrat hur Spotify funkar. Om jag lyssnar på en enda låt under en månad borde väl större delen av de 99kr jag betalat gå till artisten? Om jag lyssnar på 10 olika låtar av olika artister borde väl varje artist få 10% av det som blir kvar när Spotify tagit en del av kakan?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Vad som är än mer märkligt är att världen skulle bli extremt fattig utan artister och kreatörer. Vad hade Notre-Dame och Sixtinska kapellet varit utan artister? Hur många är det inte som älskar att konsumera musik och annan konst? Om du inte lyckas göra dig känd är dock betalningen "exponering" och kanske en fisljummen Billy's.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har alltid undrat hur Spotify funkar. Om jag lyssnar på en enda låt under en månad borde väl större delen av de 99kr jag betalat gå till artisten? Om jag lyssnar på 10 olika låtar av olika artister borde väl varje artist få 10% av det som blir kvar när Spotify tagit en del av kakan?

Har svarat på detta ovan. Men så här fungerar det förenklat:

om du betalar 99Kr till spotify (och vi inte låtsas om momsen, eftersom jag inte pallar med att räkna ut det) så tar Spotify 30% av det, så har du lyssnat på en enda artist under en hel månad så får skivbolaget/distributören 70% av dina pengar, och sedan får artisten betalt utefter hur avtalet ser ut. I mitt fall har jag CDBaby som har en fast procentsats på 9%, så i exemplet ovan, så får jag alltså 61% av din månadsavgift om du bara lyssnar på mig.

Sen är det nog så att de stora bolagen har olika avtal med olika artister, och de flesta får nog behålla betydligt mindre än 91%. Har du lyssnat på 2 artister men lika många streams av varje artist så blir nog inte 91% för de flesta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lordsqueak:

Att erbjuda betalning i form av "exposure" är vidrigt. Av nån anledning så är det något som drabbar artister och kreatörer, Aldrig rörmokare. Att nu Spotify går ut och gör detta, är otroligt tondövt.

Haha! ja du... Vet inte hur många gånger jag fått erbjudanden om projekt som skulle ta mig mellan 200-500 timmar där "betalningen" skulle bestå i ett "omnämnande" samt länk till min Webbsida. Jag låter gärna folk använda min musik jag gjort på eget bevåg hur de vill, men fräckheten i att förvänta sig att jag ska bli glad för lite jävla "exponering" om jag i allt väsentligt faktiskt jobbar åt någon annan. Skulle aldrig funka i någon annan bransch.

"Vi kan tyvärr inte ge dig någon lön den här månaden, men vi lovar att du blir utsedd till månadens medarbetare istället".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Min åsikt som artist/producent:

Man får spela efter spelets regler. Vill man bli rik, så ska man lära sig hur aktier och börsen fungerar. Inte göra musik. Det gapas och skriks mycket om att vi är så underbetalda, som att det är en mänsklig rättighet att kunna livnära sig på vad som helst.

Jag hävdar att verkligheten har en självjusterande effekt. Om det blir för många som gör en viss sak (t.ex. musik) blir konkurrensen för hög, och många faller bort (de ger upp, byter yrke osv). Jag är tacksam om någon lyssnar på min skitmusik över huvud taget, varför skulle folk göra det? Det finns många duktiga världsartister, att tro att man har någon sorts "rättighet" att synas/finnas/få betalt är en skev bild av verkligheten.

Jag har tjänat totalt på youtube ads/spotify/soundbetter typ 1.500:- på 5 år, någonting sånt. Dock är värdet för mig inte i pengar utan att få kommentarer som "this remix made my day" eller hjälpa andra att mixa deras musik. Jag älskar det jag gör och värdet ligger i kontakter & att kunna skapa positiva känslor för andra människor.

Tjänar jag pengar på mitt intresse i framtiden, well that's nice. Förstå spelets regler. Ingen tvingar dig att göra något. Suck it up.

Det är inte heller någon rättighet att kunna konsumera billig konst. Frågan handlar snarare om vad det är för kultur som byggs av att konstnärer arbete nedvärderas samtidigt som det de facto är väldigt viktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Herregud vilken stor avgift Spotify tar, ser tyvärr liknande ut på andra plattformar så som appbutiker (Google/Apple).

Som lyssnare så känns det sådär att artisterna som man gillar endast får ca 63% av det jag betalar, det borde vara åtminstone 75% kan jag tycka.

Och ändå är det trögt att driva runt verksamheten. Visserligen satsar de på att växa också. För 2019 gjorde de en rörelseförlust på 812 MSEK.

I mars i år hade de ca 5000 anställda.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DasIch:

Det är inte heller någon rättighet att kunna konsumera billig konst. Frågan handlar snarare om vad det är för kultur som byggs av att konstnärer arbete nedvärderas samtidigt som det de facto är väldigt viktigt.

Detta gamla argumentet... Om du lyfter blicken lite så inser du att det aldrig varit enklare att få betalt för sin musik som ju detta handlar om. Inga stora pengar, men dock. För bara 20 år sedan så var du helt i händerna på att övertyga något stort bolag att ge ut din musik, nu gör du det själv. Jag skulle till och med vilja gå så långt att hävda att mängden pengar som är i omlopp är större än tidigare, för det verkar som att de stora drakarna fortfarande är rika som troll (även om de kanske själva vill hävda motsatsen), men nu har det tillkommit lägre nivåer som också tjänar lite pengar. Man kan fortfarande inte sälja något som ingen vill konsumera.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Detta gamla argumentet... Om du lyfter blicken lite så inser du att det aldrig varit enklare att få betalt för sin musik som ju detta handlar om. Inga stora pengar, men dock. För bara 20 år sedan så var du helt i händerna på att övertyga något stort bolag att ge ut din musik, nu gör du det själv. Jag skulle till och med vilja gå så långt att hävda att mängden pengar som är i omlopp är större än tidigare, för det verkar som att de stora drakarna fortfarande är rika som troll (även om de kanske själva vill hävda motsatsen), men nu har det tillkommit lägre nivåer som också tjänar lite pengar. Man kan fortfarande inte sälja något som ingen vill konsumera.

Att det blivit lättare att få betalt för musik säger knappast emot det jag skrev. Konstvärlden är dessutom större än musikindustrin. Ytterst få konstnärer har genom historien lyckats skrapa ihop några nämnvärda pengar. Förr i tiden satt konstnärer i knät på adeln och idag sitter de i knät på pöbeln.
Attityden är fortfarande att det här är inget man kan tjäna pengar på. Det är ytterst få som lyckas. Pöbeln förväntar sig att konstnärer ska leva på luft och passion. Ingen vill betala för det men det konsumeras i massor.
Att försörja sig på konst är den sämsta karriär som finns. Jag kan inte komma på något område som kräver så mycket jobb och ger så lite tillbaka. Hur tror du kulturen utvecklas av det?

Permalänk
Avstängd

Att ersättningsnivåerna är under all kritik är varför jag försöker använda mig av bandcamp så mycket det bara går.
Sen slänger jag mp3 in i mobilen.

Skrivet av DasIch:

Det är inte heller någon rättighet att kunna konsumera billig konst. Frågan handlar snarare om vad det är för kultur som byggs av att konstnärer arbete nedvärderas samtidigt som det de facto är väldigt viktigt.

En del kultur har blivit för enkelt att stjäla, det är inte som om alla spelar på samma plannivå.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DasIch:

Det är inte heller någon rättighet att kunna konsumera billig konst. Frågan handlar snarare om vad det är för kultur som byggs av att konstnärer arbete nedvärderas

Problemet är vart man drar gränsen. Vem bestämmer hur något värderas? Du, vi, staten?

På ena sidan har du fri marknadsekonomi med individualism, på andra sidan har du kommunism. Sedan är det ingen nyhet att många inom musik och andra kreativa områden befinner sig långt till vänster politiskt och ekonomiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Problemet är vart man drar gränsen. Vem bestämmer hur något värderas? Du, vi, staten?

På ena sidan har du fri marknadsekonomi med individualism, på andra sidan har du kommunism. Sedan är det ingen nyhet att många inom musik och andra kreativa områden befinner sig långt till vänster politiskt och ekonomiskt.

Det skulle fungera utmärkt med marknadsekonomi. Problemet är den allmänna attityden, som förvisso tar lång tid och är väldigt svår att förändra.
Tänk exempelvis om konst och musik skulle göras till ett seriöst ämne i skolan, istället för nåt man bara slänger in för att ungarna ska få roa sig en liten stund. Ännu mer radikalt - tänk om det gjordes jämställt med kärnämnena. Vidare skulle det kunna läras ut karriärvägar och entreprenörskap. Se även till att det finns seriösa utbildningar på högre nivå.
Lek med tanken, om inte annat. Tror du det skulle sett likadant ut om vi hade det? Det är inte heller så galet som det kanske låter. Arbetet som krävs för att bli seriöst skicklig är enormt och efterfrågan är astronomisk.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DasIch:

Det skulle fungera utmärkt med marknadsekonomi. Problemet är den allmänna attityden, som förvisso tar lång tid och är väldigt svår att förändra.
Tänk exempelvis om konst och musik skulle göras till ett seriöst ämne i skolan, istället för nåt man bara slänger in för att ungarna ska få roa sig en liten stund. Ännu mer radikalt - tänk om det gjordes jämställt med kärnämnena. Vidare skulle det kunna läras ut karriärvägar och entreprenörskap. Se även till att det finns seriösa utbildningar på högre nivå.
Lek med tanken, om inte annat. Tror du det skulle sett likadant ut om vi hade det? Det är inte heller så galet som det kanske låter. Arbetet som krävs för att bli seriöst skicklig är enormt och efterfrågan är astronomisk.

Bra utbildningar finns men alla är ju inte lämpade eller har verklig motivation att träna tillräckligt mycket. Det är bra att alla får en viss utbildning och vissa väljer att gå vidare lite mer seriöst men det är väldigt få som verkligen kommer att bli bra kulturarbetare i slutänden. Att många unga vill gå nått mediaprogram och bli musiker eller youtuber betyder inte att de kommer att bli nått seriöst inom det och det är också många fler som blir det utan utbildning eftersom man kan bli det utan formell utbildning bara man är duktig nog.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bra utbildningar finns men alla är ju inte lämpade eller har verklig motivation att träna tillräckligt mycket. Det är bra att alla får en viss utbildning och vissa väljer att gå vidare lite mer seriöst men det är väldigt få som verkligen kommer att bli bra kulturarbetare i slutänden. Att många unga vill gå nått mediaprogram och bli musiker eller youtuber betyder inte att de kommer att bli nått seriöst inom det och det är också många fler som blir det utan utbildning eftersom man kan bli det utan formell utbildning bara man är duktig nog.

Möjligt att det finns bra utbildningar men det är sällsynt. Lämplighet och motivation är svår att avgöra när exponeringen för det i unga år är på nivån av Ralph Wiggum som tycker om att äta kritor.
Att det ofta inte blir nåt seriöst av det hänger ihop med att det aldrig tas seriöst. Om vi haft samma attityd kring datavetare hade också många fler blivit det utan utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Månadsavgift 99Kr (orkar inte med momsberäkning)
Spotify tar 30%, 69,3Kr kvar
I mitt fall har jag CD-Baby som distributör, de tar 9%, så 63,063Kr kvar
Detta är alltså vad jag får om du endast lyssnar på min musik. I annat fall fördelas pengarna på alla streams som varat minst 30 sekunder.

Fullt rimligt, utan streamingtjänster likt Spotify mfl hade du förmodligen tillsammans med ytterligare 99% av alla som skapar musik kunnat räkna era intäktsbringande lyssningar på fingrarna. att du om din beräkning stämmer får 63% av intäkterna låter alldeles fantastiskt eftersom du bidrar med 0% av exponering. Det är ingen rättighet att vara artist till yrket. Supply and demand och är man inte nöjd med spelreglerna söker alltid donken folk.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av htbtoma:

Fullt rimligt, utan streamingtjänster likt Spotify mfl hade du förmodligen tillsammans med ytterligare 99% av alla som skapar musik kunnat räkna era intäktsbringande lyssningar på fingrarna. att du om din beräkning stämmer får 63% av intäkterna låter alldeles fantastiskt eftersom du bidrar med 0% av exponering. Det är ingen rättighet att vara artist till yrket. Supply and demand och är man inte nöjd med spelreglerna söker alltid donken folk.

Ja jag klagar inte. Men så får jag som sagt behålla 91% av det CDBaby får från Spotify.

Så Spotify "måste" inte innebära kass ersättning. Utan gör det det så handlar det i så fall om att man beslutat sig för att skriva på ett pissigt avtal med sitt skivbolag. Och vems fel är det?

Min största inkomskälla ligger dock i Royalties från Jamendo. Spotify är mer en "Bonus" just nu.

Men det blir ju vad man gör det till. Musik är främst en hobby för mig och någ skulle jag kunna dra in mer pengar om jag la ner mer tid både på skapande, marknadsföring och kringliggande administration.

Så jag är inte en sådan där musiker som tror att bara för att man valt musiken som yrke så "har man rätt" tidd ditten och datten. Konst i all form är bara värd vad betraktaren tycker den är värd, och är man en gnällig jävel som klagar på de som är tänkta köpare, så är det inte svårt att räkna ut vad som händer sedan.

Nej, varje intjänad krona ser jag som en bonus, en förmån, inte en rättighet eller en tjälvklarhet. Jag tror att väldigt mycket av skaparglädjen skulle flyga åt helvete om det "bara var ett jobb".

En annan sak folk ofta glömmer är att som musiker så går det ta betalt för saker man gjorde för flera år sedan, om och om och om igen, så vi har liksom inte fog för att gnälla. Det är en otrolig förmån.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Deras "Discover weekly" är nästan helt värdelös.
Från ingenstans så har jag massa finsk rap som jag varje gång sätter "I don't like this artist" men skiten fortsätter att komma.

Satte "I don't like this artist" runt 10 låtar på igår och lär väl behöva göra samma sak nästa vecka..

Nu har jag förvisso sluppit finsk rap men visst får även jag klicka på "ogilla" låtar och artister stup i kvarten. Än mer korkat tycker jag det är att även om jag klickar på en artists album så kommer det en massa låtar från artistens andra album, som jag kanske inte är alls intresserad av att lyssna på just då.

Spotify är smidigt för skvallyssnande men det är ett projekt att sätta ihop en spellista motsvarande den jag hade när jag körde med mp3-filer i en lokal mapp på datorn eller telefonen.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Skrivet av Dumbullen:

Värt att nämna är ju att enligt den där sidan så får man heöa 3,60kr för 3min låt på Animal Planet, eller motsvarande 2800 streams på spotify.
Allt handlar om hur många som potentiellt kan höra din musik.
Jag tycker inte spotify gör fel i deras affärsmodell, snarare tror jag att det bara handlar om att den branschen fotfarande behöver förändras ännu mer. Det är många branscher som målar in sig i hörn med ensamrätter och licenser för kortvarig vinning.

Vad får ni dessa siffrorna ifrån? Spotify betalar bra mkt högre jag brukar få mellan 4-5,5k per 100k streams