Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Skrivet av Cruentuz:

Jag blev också förvånad och frågade mer. De ville vara säkra på att kunderna skulle ha sina konsoller på releasedagen. De kanske har någon tidsdeal med Postnord? Ingen aning.

Min har då inte skickats av vad jag kan se. Som jag skrev tidigare i tråden så uppgav supporten till mig att den kommer skickas på måndag. Känns som att supporten lämnar olika bud till oss alla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cruentuz:

Jag försökte avboka min series X på elgiganten idag, men det gick inte.
Den var "under behandling" och skulle skickas idag eller imorgon sa han.
(Har fått cashback för nya SonyTVn som presentkort på Mediamarkt (suverän support) och får köpa series X där istället, synd att man blir sist i kön nu men får bita ihop.)
Undrar om man ska lägga upp den på annons eller låta den gå i retur outhämtad bara.

Står det ”Under behandling” om du loggar in på Elgiganten och kollar din orderhistorik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lost_Ginnypig:

Min har då inte skickats av vad jag kan se. Som jag skrev tidigare i tråden så uppgav supporten till mig att den kommer skickas på måndag. Känns som att supporten lämnar olika bud till oss alla?

Och till mig sa dem idag att de skickas på tisdag.

Har dock "reserverad" och inte "under behandling".

Men de har samtidigt sagt att de är helt säkra att jag ska få den på utsatt datum och att jag inte ska räkna med någon försening. Nu när man hör om att andras redan är på väg känns det dock lite skakigare..

Läser man på forumet här och deras facebook verkar folk ha haft problem med förbokningar förut, där de kommer med förseningsmail samma dag som produkten skulle ha skickats. Vore riktigt segt om så var fallet nu med.

"Under behandling" verkar bättre än "reserverad" så ni som har detta som orderstatus - grattis

Skrivet av StenmanJones:

Tack!
Men jag har inget ID då jag inte fått något kvitto, valde klarna och betala när jag fått leveransen.
Jag har bara en beställningsbekräftelse.

Be supporten på chatten om digitalt kvitto till din epost, så kommer du att se ditt ID.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

"Under behandling" verkar bättre än "reserverad" så ni som har detta som orderstatus - grattis

Har ”under behandling” som status och beställde 2020-09-29. Vågar man hoppas på att få Xboxen i tid? 😳

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Hedersmedlem

Alla ni som har "Reserverad" som status: Jag har också det, beställde 22/9.
Dock har jag också en TV som jag köpte i somras på Elgiganten och som sitter på väggen bakom mig as we speak. Den har status "reserverad" på min orderhistorik också :). Alltså kan det ju vara så att deras ordersystem är lite kaiko och inte hänger med alltid.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Har ”under behandling” som status och beställde 2020-09-29. Vågar man hoppas på att få Xboxen i tid? 😳

Beställde 2020-09-22 och det står reserverad. valde klarna, gjorde du också det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Dock har jag också en TV som jag köpte i somras på Elgiganten och som sitter på väggen bakom mig as we speak. Den har status "reserverad" på min orderhistorik också :). Alltså kan det ju vara så att deras ordersystem är lite kaiko och inte hänger med alltid.

Aha, valde du att hämta i butik eller hemleverans?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ts_1999:

Beställde 2020-09-22 och det står reserverad. valde klarna, gjorde du också det?

Japp valde också Klarna!

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Vad har du på orderstatussidan? Skulle bli förvånad om du inte får i förta vändan!

Skrivet av Najk:

Ok då kan jag andas ut då

Ja deras system verkar rätt svajigt. Kanske hänger det ihop med systemet för leveransdatum på produktsidorna som verkar svänga fram och tillbaka, samt att support inte verkar ha så bra koll.

Detta är nog en rätt liten del av deras business och förbeställningar i massiv skala är nog inget de sysslar med så ofta i jämförelse med deras bread and butter.

Skrivet av Ts_1999:

Jag tog Klarna. "Reserverad" för mig.

Permalänk
Medlem

Jag avbeställde en XSX hos Elgiganten efter att jag la en beställning hos Microsoft.

Dom avbokade enbart XSX men menade att de ej kunde avboka den extra fjärrkontrollen för att den redan var påväg.

Visa signatur

KONSOL: Playstation 5
SKÄRM: Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV
GAMING PC: i5-13600KF / Sapphire Radeon RX 7900 XTX 24GB Pulse Gaming OC / Gigabyte Z790 UD AX / Corsair Vengeance RGB EXPO 32GB 6000Mhz DDR5 / ADATA XPG GAMMIX S70 BLADE 2TB / Corsair iCUE H100i Elite Capellix XT / Corsair RM1000x Shift 1000W / Corsair 3000D RGB
GAMING LAPTOP: Razer Blade / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ts_1999:

Aha, valde du att hämta i butik eller hemleverans?

Beställde online och leverans till butik där jag hämtade den.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600KF • GTX 1080 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Nu har avbryta-knappen försvunnit från ordersidan hos Microsoft iaf.

Permalänk
Skrivet av Ugga:

När beställde du? Jag hann lägga en order i kundvagnen och sedan kraschade sidan 😭 nu är den slut igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Jag har kvar avbryta-knappen på min order under orderhistorik. 😶

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Jag har kvar avbryta-knappen på min order under orderhistorik. 😶

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Vilken tid fick du mailet med orderbekräftelsen? Jag fick min 09:16.

Visa signatur

Ryzen 7 9800X3D | ASUS B650E-F | 32GB 6000MT CL36 | RTX 3080 10GB | 8TB NVME | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Define S | Zowie EC2-CW | HyperX Cloud | Corsair K70 MK.2 | Artisan FX Hien Soft

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Vilken tid fick du mailet med orderbekräftelsen? Jag fick min 09:16.

08:02.

Permalänk
Medlem

Min är skickad nu på morgonen (webhallen)

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Knappen borta för mig med, bekräftelse mailet kom vid 08:47 igår. Ska ringa banken med för att flaga att det är grönt! Det är många som fått sina ordrar på Microsoft avbrutna för att de ej kunnat dra pengarna, då banken flaggat rött.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StenmanJones:

Tack!
Men jag har inget ID då jag inte fått något kvitto, valde klarna och betala när jag fått leveransen.
Jag har bara en beställningsbekräftelse.

Nej, inte jag heller. Kvittot skickas sannolikt vid leverans om man har valt att betala vid leverans (i alla fall om man betalar via klarna).

Permalänk
Medlem

Tog via klarna igår när jag beställde hos Microsoft.
Pengarna ligger som kommande transaktion. Cancelknappen fortfarande där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjrnbu:

Tog via klarna igår när jag beställde hos Microsoft.
Pengarna ligger som kommande transaktion. Cancelknappen fortfarande där.

Igår hade jag 0,10kr som reservation check och nu har de lagt till en till som är med riktiga beloppet!

Visa signatur

Permalänk

Har beställt från Webhallen men ej hört nåt.
Vet ni om det finns nån butik som har "lediga" xbox vid realease?

Visa signatur

Intel Core i7-4770K@4Ghz, NZXT H440, ASUS Z87-DELUXE, Corsair HX1200i, ASUS GeForce STRIX GTX 980 4GB , Corsair Dominator DDR3 1866MHz 16GB, Corsair H60 Hydro Series, Samsung SSD 850 EVO och lite mer hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av the-guvnor:

Har beställt från Webhallen men ej hört nåt.
Vet ni om det finns nån butik som har "lediga" xbox vid realease?

Elgiganten verkar ha i butik vid release som det ser ut på hemsidan iaf. De svarade mig på chatten förra veckan att det skulle finnas i butiker men att de inte kunde svara på exakt vilka och hur många.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ugga:

Elgiganten verkar ha i butik vid release som det ser ut på hemsidan iaf. De svarade mig på chatten förra veckan att det skulle finnas i butiker men att de inte kunde svara på exakt vilka och hur många.

Intressant! Jag trodde att det bara var exemplaren som var färdigbokade och kunde hämtas ut. Men de kanske har fler.

Mediamarkt ska inte ha i butik enligt deras support (e-mail). De säger att de ser till att alla som förbokat fått först. Men vem vet, ibland har supporten inte koll.

Netonnet sa tidigare att de skulle ha men när jag chattade med dem igår sa de att de fortfarande inte vet hur många de får in (de går ju via leverantör antar jag) och att de bara kommer öppna försäljningen online och att den motsvarar förhandsbokande snarare än att de säljer varor i lager. Inget skulle finnas i varuhus enligt chatten.

Jag kommer hålla ett öga på Microsofts hemsida vid launch också. Kanske skakar de fram några extra ex. Någon som minns hur det såg ut när tidigare Xbox släpptes?

Permalänk
Medlem

Jag kontaktade support på Elgiganten för att få kvitto/kunna spåra. Passade på att fråga när det förväntas skickas och svaret var att det skickas från dom den 10:e och inte före. Det verkar vara oerhört många olika bud i Mellerud vad beträffar Elgigantens support, men den policyn kanske stämmer genomgående - d.v.s att dom skickar konsolerna först den 10:e?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Intressant! Jag trodde att det bara var exemplaren som var färdigbokade och kunde hämtas ut. Men de kanske har fler.

Mediamarkt ska inte ha i butik enligt deras support (e-mail). De säger att de ser till att alla som förbokat fått först. Men vem vet, ibland har supporten inte koll.

Netonnet sa tidigare att de skulle ha men när jag chattade med dem igår sa de att de fortfarande inte vet hur många de får in (de går ju via leverantör antar jag) och att de bara kommer öppna försäljningen online och att den motsvarar förhandsbokande snarare än att de säljer varor i lager. Inget skulle finnas i varuhus enligt chatten.

Jag kommer hålla ett öga på Microsofts hemsida vid launch också. Kanske skakar de fram några extra ex. Någon som minns hur det såg ut när tidigare Xbox släpptes?

Skulle du kunna länka till var hos Microsoft det kan beställas i så fall? Jag lyckas mest irra mig runt på deras hemsida.. hittar förvisso att jag kan köpa den tidigare generationen men ej nya.. men de kanske dyker upp först när de finns i lager/att beställa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Jag kontaktade support på Elgiganten för att få kvitto/kunna spåra. Passade på att fråga när det förväntas skickas och svaret var att det skickas från dom den 10:e och inte före. Det verkar vara oerhört många olika bud i Mellerud vad beträffar Elgigantens support, men den policyn kanske stämmer genomgående - d.v.s att dom skickar konsolerna först den 10:e?

Detta är vad de sagt till mig med men det lirar inte så bra med personerna ovan i tråden som hört att deras redan är skickade. Dessutom har ju vissa fått höra att de skickar den 9:e också.

Tycker detta är ganska märkligt skött för de kan inte bekräfta 100% att lådan skickas ut innan den 10:e. Jag är rätt otålig som person så hade kunnat tänka mig att köa vid varuhus (om de nu ska sälja där) den 10:e ifall jag inte får en vid release. Men nu kommer de alltså gå ut med denna info samma dag (när de eventuella ex i varuhus redan är slutsålda).

De säger att det inte förväntas bli några försenignar men givet hur skilda bud alla fått på leveransdatum, batcher osv ovan samt deras trackrecord på att krångla vid releases.. nja.. känns inte helt 100!

Skrivet av Eldarion:

Skulle du kunna länka till var hos Microsoft det kan beställas i så fall? Jag lyckas mest irra mig runt på deras hemsida.. hittar förvisso att jag kan köpa den tidigare generationen men ej nya.. men de kanske dyker upp först när de finns i lager/att beställa?

Skulle chansa på denna länk. Flera i tråden lyckades ju beställa där redan igår. Jag bommade med någon minut (hade i varukorgen men blev error vid beställning. Surt!). Med lite flyt kanske de kommer upp några ex vid release. Långsökt men tar ju bara en sekund att kolla så varför inte

https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Skrivet av cbxb:

Detta är vad de sagt till mig med men det lirar inte så bra med personerna ovan i tråden som hört att deras redan är skickade. Dessutom har ju vissa fått höra att de skickar den 9:e också.

Tycker detta är ganska märkligt skött för de kan inte bekräfta 100% att lådan skickas ut innan den 10:e. Jag är rätt otålig som person så hade kunnat tänka mig att köa vid varuhus (om de nu ska sälja där) den 10:e ifall jag inte får en vid release. Men nu kommer de alltså gå ut med denna info samma dag (när de eventuella ex i varuhus redan är slutsålda).

De säger att det inte förväntas bli några försenignar men givet hur skilda bud alla fått på leveransdatum, batcher osv ovan samt deras trackrecord på att krångla vid releases.. nja.. känns inte helt 100!

Skulle chansa på denna länk. Flera i tråden lyckades ju beställa där redan igår. Jag bommade med någon minut (hade i varukorgen men blev error vid beställning. Surt!). Med lite flyt kanske de kommer upp några ex vid release. Långsökt men tar ju bara en sekund att kolla så varför inte

https://www.xbox.com/sv-se/configure/8WJ714N3RBTL

Ja, mig gör det inte så mycket att vänta någon dag extra men däremot finner jag det märkligt att inte ha en policy vad beträffar det där. Om dom nu har det finner jag det ännu märkligare att det inte förmedlas en gemensam bild ut till kund. Att de inte skulle ha en single point of truth/kunskapsbank/mailutskick till medarbetare kring det där vore ju ytterst märkligt? Det hela känns betydligt mer ad-hoc, där svar och besked varierar kraftigt beroende på vilken medarbetare du kommer i kontakt med.

Haha, tack! Jag förstår ju ändå att det kanske inte känns helt lätt att behöva hjälpa en konkurrent (Fast jag kommer dock inte beställa någon fler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eldarion:

Ja, mig gör det inte så mycket att vänta någon dag extra men däremot finner jag det märkligt att inte ha en policy vad beträffar det där. Om dom nu har det finner jag det ännu märkligare att det inte förmedlas en gemensam bild ut till kund. Att de inte skulle ha en single point of truth/kunskapsbank/mailutskick till medarbetare kring det där vore ju ytterst märkligt? Det hela känns betydligt mer ad-hoc, där svaret varierar kraftigt beroende på vilken medarbetare du kommer i kontakt med.

Haha, tack! Jag förstår ju ändå att det kanske inte känns helt lätt att behöva hjälpa en konkurrent (Fast jag kommer dock inte beställa någon fler).

Någon extra dag är inget problem för mig. Kan vänta en extra vecka eller två om det är så. Det som oroar mig är att det blir något problem, ett par ursäktande mail och leverans i slutet av December. Speciellt när man i sådant fall hade kunnat t.ex. försökt köa på releasedagen men struntat i detta pga att de påstår sig leverera denna dag. Nu kanske det inte blir så, men tycker det är märkligt att de inte kan garantera med i vart fall en dags framförhållning om lådan skickas eller inte.

Äh, hjälper gärna folk. Jag har ju en köplats och hoppas få leverans på den. Om inte - och någon här inne lyckas knycka ett ex framför näsan på mig - jaja då får jag glädjas åt dem i vart fall haha. Det ska nog lösa sig tillslut. Här inne får vi hjälpas åt

Och skulle jag på något magiskt sätt råka få till två beställningar (inte min ambition men t.ex. om de släpper på release på Microsoft och det är innan EG bekräftat min men som de sedermera levererar i tid) släpper jag gärna ett ex till någon här inne. En mycket hypotetisk situation dock.