Asus och EK Water Blocks satsar på Geforce RTX 3000 med förmonterade vattenblock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AmpRC:

Garantin ja, men du har fortfarande reklamationsrätt i 3 år (även för begagnade prylar) så jag skrev om mitt inlägg och förtydligade detta. Läs gärna också mitt nya inlägg #18697617

edit: Ett förtydligande, garanti jämfört med reklamationsrätt:
"Garanti och reklamationsrätt är två olika saker som ibland blandas ihop. Garanti är frivilligt för ett företag att lämna men du har alltid reklamationsrätt enligt konsumentköplagen i tre år. Rätten att reklamera en felaktig vara enligt lagen finns alltså i tre års tid, . vare sig du har garanti på din vara eller inte. Om du har en garanti som är längre än tre år kan du reklamera varan under hela garantitiden.
Om du till exempel har en garanti på en vara i två år och din vara går sönder efter det kan du reklamera varan i ett år till eftersom du har lagstadgad reklamationsrätt i tre år från inköpsdatumet."

https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

TL:DR Enda fördelen med garanti är om den är längre än 3 år.

Bevisbördan ligger på företaget vid garanti men på dig när det gäller reklamation vilket inte alltid är det lättaste. Alltså är det inte enbart om garantin är på längre än 3 år som den är mer fördelaktig än reklamationsrätt.

Permalänk
Medlem

Hoppades på att detta skulle komma och jag hoppas att dom gör samma till nya AMD korten. Jag har just nu bara kylning på min cpu, men har velat inkludera gpu'n i loopen ett tag nu. Men har aldrig blivit av och har även tvekat lite på att göra det själv, trots att jag inte tror det är svårt att montera ett block. Men OM jag får för mig att byta gpu, så är detta högst upp på listan tror jag nog. Får hoppas att @Inet tar hem och säljer dessa.

Men ja, det blir ju svårare att sälja kortet begagnat sen.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon56869:

men kylaren sätts nog dit manuellt, och det tar väl knappast längre tid än en stor otymplig kylfläns.. så det borde inte spela någon större roll. Särskilt när kylblocken köps in från 3e part och man inte behöver anpassa några maskiner eller så för det hela. Men jo då blir väl inköpskostnaden lite högre också. Men inget som borde kosta mer än vad butikspriset för ett vattenblock. De passar väl på att tjäna en hacka på alla "entusiaster" som inte vågar pilla på sina svindyra kort själva.

Har jobbat endel med produktion och ska något plockas av ordinarie produktionslinje och köras en specialare på så drar det iväg ganska fort i kostnader. Även om själva monteringen inte tar längre tid. Lägg där till inköp, lager upphandling mm av allt som måste ändras från ursprungliga designen. Små serier kostar mer per enhet att producera.

Sen är det ju säkert så att man får betala en extra slant för det ”unika” med produkten.

Mycket är faktiskt prissatt av mjuka värden. Ta kläder tex

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av skinte1:

Bevisbördan ligger på företaget vid garanti men på dig när det gäller reklamation vilket inte alltid är det lättaste. Alltså är det inte enbart om garantin är på längre än 3 år som den är mer fördelaktig än reklamationsrätt.

Ja, det är en bra poäng.
Gällande reklamationsrätten ligger bevisbördan på säljaren inom 6 månader, därefter faller den över på köparen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broder Truck:

Kör du alltså med ren glykol, inte spädd med någonting?
Jag kör med kondensvatten från torktumlaren med en skvätt glykol i för att få det biologiskt hämmat samt korrosionsskyddande, och kan märka att slangar osv blir lite ledsamma med åren av glykolen - hur går det för dig om du kör enbart glykol?

Kör bara glykol ja, ej utspätt. Kanske man skall göra så till nästa gång, späda ut med batteri-vatten. Svårt att jämföra temperatur-mässigt hur jag hade innan, men har inga kylningsproblem iallafall, så känner att det inte är nödvändigt att späda ut glykolen, om det inte är så att glykolen skulle skada slangarna... rent estetiskt bryr jag mig inte.
Slangarna har jag faktiskt inte kontrollerat så noga på ett tag. Menar du att dom blir fulare, eller blir mer stela och kan spricka?
Har kör i lite mer än ett år nu, så det är väl snart dags för genomgående kontroll kanske. Har funderat på att köra med plexiglas-rör, som man formar med varmluftspistol, men är lite rädd att risken för läckage blir högre om man inte tätar rätt vid kopplingarna.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Neat, några planer på samma med amd's kommande kort?

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd

Jag har kört med vatten block enda sen tiden den börja med vattensystem. Zalman.
Har hat 5 grafikkort med block. Men i dag så behöver man inte detta om man har en bra låda med bra fläktar.
mitt 2070 Super ligger fläktarna på 45-49 % vid ful belastning vid timmars spel. Går aldrig över 58 grader som är min vanliga siffra innan jag byta låda. Sen nu när jag köpte en ny låda så ligger den på 50- 53 grader vid spel. Så jag har tappat helt lusten att köpa vatten block i dag. Dyrare block. Sen är ju grafikkortet tystare en mina Nuctua fläktar. Sen hör jag inte dem heller. Så varför ska man då göra det och riskera garantin med. nä inte värt det. Kort för 10 000 kr. Sen pump 2000 kr. slangar. Kopplingar och rad. Drar väg i pengar. För de som startar från noll.

Men har man fel fläkt system ock fel låda så grafikkortet läger sig runt 70- 80 grader. Så har man ju gjort fel men själva bygget.
Hålla på att köpa dyra grafikkort i dag med block är inte försvarbart alls. Bygg rätt och ha bra temp.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paul50:

Jag har kört med vatten block enda sen tiden den börja med vattensystem. Zalman.
Har hat 5 grafikkort med block. Men i dag så behöver man inte detta om man har en bra låda med bra fläktar.
mitt 2070 Super ligger fläktarna på 45-49 % vid ful belastning vid timmars spel. Går aldrig över 58 grader som är min vanliga siffra innan jag byta låda. Sen nu när jag köpte en ny låda så ligger den på 50- 53 grader vid spel. Så jag har tappat helt lusten att köpa vatten block i dag. Dyrare block. Sen är ju grafikkortet tystare en mina Nuctua fläktar. Sen hör jag inte dem heller. Så varför ska man då göra det och riskera garantin med. nä inte värt det. Kort för 10 000 kr. Sen pump 2000 kr. slangar. Kopplingar och rad. Drar väg i pengar. För de som startar från noll.

Men har man fel fläkt system ock fel låda så grafikkortet läger sig runt 70- 80 grader. Så har man ju gjort fel men själva bygget.
Hålla på att köpa dyra grafikkort i dag med block är inte försvarbart alls. Bygg rätt och ha bra temp.

Uttrycket "värt det" är väldigt subjektivt och i entusiastkretsar (oavsett bransch) är det troligen inte något alls som av utomstående skulle klassas att det är värt det...
Många har dator som ett nöje och hobby, det kostar pengar och man får personligen motivera för sig själv kostnad kontra vad man får tillbaka. Vattenkylning är ännu mer specialintresse än att bara bygga datorer och motiverar en högre budget.

Vad jag får ut av vattenkylning är ett mycket tyst system som dessutom är rejält överklockat, det får du aldrig stock med motsvarande ljudnivå. Det finns nackdelar också, men i mitt tycke är det värt det.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Har precis nedmonterat ett bygge med 3x Pascal GPU vattenkylda och xeon 6kärning CPU, vattenkylt 2 andra gpu'er innan det. Mycket nöjd. Dyrt och pilligt men roligt och många fördelar, speciellt FE pascalkorten som lätt gick på +80c ibland uppåt 90 på luft.

Nu har jag börjat bygga på ett vattenkyld zen3-bygge men är förvånad hur bra mitt 3090FE kyler samt tycker det är sjukt snyggt så börjar fundera på om jag ens ska modda grafikkortet. Det kommer såklart bli ÄNNU svalare, men har inte gått över 65 en enda gång hittills så vet inte om jag behöver det egentligen...

Börjar nästan ångra att jag skaffat distroplate eftersom jag då kommer ha bara cpu, och sedan jumpa gpu-hålen och bara använda den som res-pump-cpu-radiator-loop. Inte fel det heller iofs och är fortfarande väldigt snyggt

Permalänk
Medlem

För EVGA så gäller garantin även om man monterar vattenkylare själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Kör bara glykol ja, ej utspätt. Kanske man skall göra så till nästa gång, späda ut med batteri-vatten. Svårt att jämföra temperatur-mässigt hur jag hade innan, men har inga kylningsproblem iallafall, så känner att det inte är nödvändigt att späda ut glykolen

Om man har en 50/50 blandning mellan glykol och vatten så får man faktiskt en lägre fryspunkt än med 100% glykol.
Kanske mer relevant när man har det i kylarvätskan i en bil eller något annat som används/förvaras utomhus än i en dator. Om du inte är norrlänning och värmen i huset pajar mitt i vintern.

Glykol är inte helt miljövänligt, så att använda mindre är bättre ur den aspekten.

Övriga egenskaper hos glykol som korrosionsskydd, mm, har jag åtminstone inte hört något om att de ska bli bättre för att man använder mer än 40-50% glykol.

Man ska helst använda destillerat vatten, exempelvis batterivatten, för att blanda med glykolen.

Enda fördelen med att använda 100% glykol istället för en 50/50 blandning är att man slipper blanda.
Hur jobbigt det nu är om man ändå bygger en custom vattenkylning.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Trigger:

Har jobbat endel med produktion och ska något plockas av ordinarie produktionslinje och köras en specialare på så drar det iväg ganska fort i kostnader. Även om själva monteringen inte tar längre tid. Lägg där till inköp, lager upphandling mm av allt som måste ändras från ursprungliga designen. Små serier kostar mer per enhet att producera.

Sen är det ju säkert så att man får betala en extra slant för det ”unika” med produkten.

Mycket är faktiskt prissatt av mjuka värden. Ta kläder tex

Det beror då helt på vad man ska göra för något. Gäller det som i det här fallet att bara sätta på en annorlunda designad kylare på samma pcb så kostar det i princip ingenting det säger sig självt. Det är klart att inköpskostnaden för den kanske blir lite högre än att sätta på en egenproduserad varriant.. om de nu ens produserar sina egna kylarlösningar. Men om nu kylaren i sig själv säljs för 1300 i svenska butiker lär inköpspriset för asus vara en bråkdel av det då de antaglige lär sälja fler sådana kort än vattenblocktillverkaren själv hade lyckats sälja totalt.

Altså inköp lagerupphandling mm är ingentig. Du tänker dig kanske att du ska skicka iväg nån chef med traktamente och lyxhotel till andra sidan jorden, men de båda fabrikerna ligger säkert på bilavstånd från varandra nånstanns i guangzhou. Ren gissning såklart. Man kan ju alltid göra saker dyrare än vad som behövs, men det är inte riktigt asiatisk melodi.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av izcho:

Har precis nedmonterat ett bygge med 3x Pascal GPU vattenkylda och xeon 6kärning CPU, vattenkylt 2 andra gpu'er innan det. Mycket nöjd. Dyrt och pilligt men roligt och många fördelar, speciellt FE pascalkorten som lätt gick på +80c ibland uppåt 90 på luft.

Nu har jag börjat bygga på ett vattenkyld zen3-bygge men är förvånad hur bra mitt 3090FE kyler samt tycker det är sjukt snyggt så börjar fundera på om jag ens ska modda grafikkortet. Det kommer såklart bli ÄNNU svalare, men har inte gått över 65 en enda gång hittills så vet inte om jag behöver det egentligen...

Börjar nästan ångra att jag skaffat distroplate eftersom jag då kommer ha bara cpu, och sedan jumpa gpu-hålen och bara använda den som res-pump-cpu-radiator-loop. Inte fel det heller iofs och är fortfarande väldigt snyggt

Precis.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk

Haft vatten i datorn sen 2004.
Är de värt nuförtiden? Både ja och nej. Ett luftkylt system kan om man bygger med rätt delar och använder optimala inställningar bli väldigt tyst i många fall. Vad vi kan se på senare tid är ju valen av olika implementeringar i byggen där effekten kan bli något riktigt extra. Lite rör slang block och pump är ju fortfarande samma sen det begav sig 1996-1997 eller vad de var.

Dyrt för de som startar första gången, men så behöver de nödvändigtvis inte alltid vara. Back in the days så gav man många gånger tips att det enda som egentligen behöver kosta nåt nämnvärt är vattenblocket, vattenblocken ev. diverse smågrejer. Det blev inga jättesummor. En entusiastgrej, roligt och jobbigt pilligt så antagligen väljer man det av en anledning.

Jag ska köra mitt Node 202 + Externa låda så länge jag kan alternativt om jag inte får frispel och flyttar över till min DR ZĄBER SENTRY 1.0

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon56869:

Det beror då helt på vad man ska göra för något. Gäller det som i det här fallet att bara sätta på en annorlunda designad kylare på samma pcb så kostar det i princip ingenting det säger sig självt. Det är klart att inköpskostnaden för den kanske blir lite högre än att sätta på en egenproduserad varriant.. om de nu ens produserar sina egna kylarlösningar. Men om nu kylaren i sig själv säljs för 1300 i svenska butiker lär inköpspriset för asus vara en bråkdel av det då de antaglige lär sälja fler sådana kort än vattenblocktillverkaren själv hade lyckats sälja totalt.

Altså inköp lagerupphandling mm är ingentig. Du tänker dig kanske att du ska skicka iväg nån chef med traktamente och lyxhotel till andra sidan jorden, men de båda fabrikerna ligger säkert på bilavstånd från varandra nånstanns i guangzhou. Ren gissning såklart. Man kan ju alltid göra saker dyrare än vad som behövs, men det är inte riktigt asiatisk melodi.

Nej, tänkte mig inte lyxhotell
Men det som du beskriver som ingenting är ju trots allt någonting. Du är inne på att ev påslag kommer från något annat än produktionskostnad. Det tror jag stämmer delvis men omvägen med att montera en annan kylare för i sammanhanget små serier kostar mer än ingenting.

Hur som, står det var och en fritt att avstå köp om man anser påslaget oskäligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Kör bara glykol ja, ej utspätt. Kanske man skall göra så till nästa gång, späda ut med batteri-vatten. Svårt att jämföra temperatur-mässigt hur jag hade innan, men har inga kylningsproblem iallafall, så känner att det inte är nödvändigt att späda ut glykolen, om det inte är så att glykolen skulle skada slangarna... rent estetiskt bryr jag mig inte.
Slangarna har jag faktiskt inte kontrollerat så noga på ett tag. Menar du att dom blir fulare, eller blir mer stela och kan spricka?
Har kör i lite mer än ett år nu, så det är väl snart dags för genomgående kontroll kanske. Har funderat på att köra med plexiglas-rör, som man formar med varmluftspistol, men är lite rädd att risken för läckage blir högre om man inte tätar rätt vid kopplingarna.

Det jag märkt på de år jag kört glykolblandat kondensvatten är att slangarna dels blir matta, men också tenderar att "svälla" och expandera något, men det kan också vara när jag vattenkylde i begynnelsen och bara köpte billigaste möjliga slang. Har nog på senare dagar även skärt ner på glykolkoncentrationen, har märkt att det inte behövs många procent för att det ska ha avsedd effekt (hålla undan alger osv).

Viskositeten är väl rätt rejäl för ren glykol? Tror pumpen jobbar lättare om det är mer utblandat med vatten om inte annat, bättre flöde genom radiatorer osv.

Permalänk
Medlem

Kör med färdigblandat nu när jag tittat på glykolflaskan som jag har kvar. Så jag antar att det är 50/50.

Vid obelastad dator har jag en GPU temp på ca 27C, en CPU temp på ca 40C (kan vara dålig kylarpasta, vet inte varför den är så varmare, men kanske är så det ska vara...).
Vätsketempen under obelastat in är ca 28.5C och ut 28.9C (varierar självklart beroende på omgivande temp).

När temp-skillnaden mellan luft och högsta tempen på vätskan är 5C, kör jag ca 34% (500-600 RPM) på fläktarna, och om temp-skillnaden är mer än 15C så kör jag max 80% (använder ett fläktintervall mellan 20-80%).

Edit: Temperaturerna är inte exakta, och varierar under förhållanden. De temperaturer som jag angett här är efter datorn stått på ett tag, och efter en halvtimma ca efter jag belastat datorn med nåt spel).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Avstängd

CPU ligger högt vid obelastad. 30 mer rätt. Men jag såg nu du kör ju AMD. Inget jag har erfarenhet av.
Vilken temp kollar du ? Finns olika temp på en CPU. Mina kärnor ligger på 23-24, CPU Pack 26 och den vanliga CPU temp 30 som de flesta tittar på. Till Arghuleh

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arghuleh:

Kör med färdigblandat nu när jag tittat på glykolflaskan som jag har kvar. Så jag antar att det är 50/50.

Vid obelastad dator har jag en GPU temp på ca 27C, en CPU temp på ca 40C (kan vara dålig kylarpasta, vet inte varför den är så varmare, men kanske är så det ska vara...).
Vätsketempen under obelastat in är ca 28.5C och ut 28.9C (varierar självklart beroende på omgivande temp).

När temp-skillnaden mellan luft och högsta tempen på vätskan är 5C, kör jag ca 34% (500-600 RPM) på fläktarna, och om temp-skillnaden är mer än 15C så kör jag max 80% (använder ett fläktintervall mellan 20-80%).

Edit: Temperaturerna är inte exakta, och varierar under förhållanden. De temperaturer som jag angett här är efter datorn stått på ett tag, och efter en halvtimma ca efter jag belastat datorn med nåt spel).

CPU ligger högt vid obelastad. 30 mer rätt. Men jag såg nu du kör ju AMD. Inget jag har erfarenhet av.
Vilken temp kollar du ? Finns olika temp på en CPU. Mina kärnor ligger på 23-24, CPU Pack 26 och den vanliga CPU temp 30 som de flesta tittar på.

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Har en Intel i7-9700k, inte orkat uppdatera min dator-konfiguration på år.
Tror det är cpu-package som läses in, dock hoppar temp-sensorn rätt snabbt upp i temp, och ner lika snabbt igen, typ på direkten när CPU:n belastas, vilket jag tycker det är konstigt, man kanske ska vara så...

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Arghuleh:

Har en Intel i7-9700k, inte orkat uppdatera min dator-konfiguration på år.
Tror det är cpu-package som läses in, dock hoppar temp-sensorn rätt snabbt upp i temp, och ner lika snabbt igen, typ på direkten när CPU:n belastas, vilket jag tycker det är konstigt, man kanske ska vara så...

Att den hoppar så. Helt normalt. . CPU package är inget man ska titta på.
Det som gäller är Kärnorna som där finns en tmp på var.
Eller TMPIN 1 = CPU som ska vara CPU Temp. Den kan hoppa mycket på nya CPU.
Sen handlar det om vad man gillar gå efter. Jag titta på CPU TMPIN 1 i många år. Men tittar på kärnorna nu som är mer äkta

Ladda ner dessa så får du se vad som är rätt.

https://www.aida64.com/downloads

Eller

https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.41.zip

Visa signatur

ASUS X299-DELUXE II.Asus RTX 2070 SUPER.i7-7820X 4.5 GHz.Sound Blaster AE-7.Logitech Z-906.3 Samsung 970 EVO 500G.1 Samsung 970 EVO Plus 500GB.1 850 EVO 500GB.Dell S2716DG 144 Hz.Samsung 27 120 Hz.2 Radiators 5 Fans.Dominator Platinum 32GB.Windows 10 Pro.Phanteks Enthoo Pro 2.

Permalänk
Medlem

Nu har kortet dykt upp på proshop. https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-EK-10... blev lägre pris än vad jag trodde iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tizzue:

Nu har kortet dykt upp på proshop. https://www.proshop.se/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-3080-EK-10... blev lägre pris än vad jag trodde iaf.

Och på Inet https://www.inet.se/produkt/5411868/asus-geforce-rtx-3080-10g...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Idag skickades ett ASUS 3080 EKWB till mig från inet så dom har fått in några kort i alla fall.

Permalänk
Medlem

Men varför köpa ett vattenblockskort med bara 2x8 pin ? Ett 3x8 pin har ju tillgång till minst 150W till. (eller köpa ett 2x8pin luftkylt och sätta vattenblock på det) De flesta som har vattenblock antar jag överklockar och vill nå max prestanda och låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Kan bara tala för min egen del men vill bygga en liten tyst dator i FormD t1 chassi och tyckte det var smidigt att slippa köpa vattenblocket separat och eventuellt riska garantin när man ska montera på det på gpun.
Har inga överklockningsambitioner för max performance utan kommer snarare undervolta för att få den så tyst som möjligt.