Permalänk
Medlem

ROKIT vs. PIONEER

Hej!

Ska införskaffa mina första studiomonitorer då jag bygger om hela min setup här hemma. Jag vänder mig nu till er här på Sweclockers för att be om hjälp då jag inte har en susning om ljud/monitorer.
Jag kommer att köpa begagnade och det är mellan dessa två, Rokit RP5 G4 och Pioneer S-DJ50x, jag kan få båda för samma pris.

Skulle verkligen uppskatta all hjälp jag kan få

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Vet inte hur de låter jämfört med varandra men båda är väldigt små så ingen är bra i basen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad ska du ha dem till? De är liknande i konstruktion, lika stora och är portade framåt så är ljudet som bör avgöra valet, och det är väldigt personligt vad man gillar. Har du möjlighet att lyssna på båda så gör det. Om jag skulle välja en av dem så skulle jag gå på KRK, bara för jag hört dem tidigare, men kan vara så att du skulle gilla Pioneer bättre. Inte helt enkelt detta. Läste runt lite snabbt och hittade kommentarer om att S-DJ50X uppfattas som platta och tråkiga, alltså inte neutrala i den bemärkelsen, utan bara intetsägande, platta och tråkiga, samtidigt som en del säger att de låter kanon. Svårt att veta vad dessa personer har för referenser dock.

Angående basen så spelar ju ingen av dem så jäkla djupt, men beroende på hur du använder dem och hur rummet ser ut så kan de räcka gott och väl. Jag sitter och mixar på ett par 5" Fluid Audio F5 och det fungerar hur bra som helst. Slölyssnar också en hel del på dem, samt en del youtube, film och spel och känner inte att jag behöver mer bas. Inget som hindrar dig att komplettera med en sub senare om du tycker det behövs.

Lägger min röst på KRK bara för att jag inte skulle våga chansa på Pioneer utan att lyssna först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Vad ska du ha dem till? De är liknande i konstruktion, lika stora och är portade framåt så är ljudet som bör avgöra valet, och det är väldigt personligt vad man gillar. Har du möjlighet att lyssna på båda så gör det. Om jag skulle välja en av dem så skulle jag gå på KRK, bara för jag hört dem tidigare, men kan vara så att du skulle gilla Pioneer bättre. Inte helt enkelt detta. Läste runt lite snabbt och hittade kommentarer om att S-DJ50X uppfattas som platta och tråkiga, alltså inte neutrala i den bemärkelsen, utan bara intetsägande, platta och tråkiga, samtidigt som en del säger att de låter kanon. Svårt att veta vad dessa personer har för referenser dock.

Angående basen så spelar ju ingen av dem så jäkla djupt, men beroende på hur du använder dem och hur rummet ser ut så kan de räcka gott och väl. Jag sitter och mixar på ett par 5" Fluid Audio F5 och det fungerar hur bra som helst. Slölyssnar också en hel del på dem, samt en del youtube, film och spel och känner inte att jag behöver mer bas. Inget som hindrar dig att komplettera med en sub senare om du tycker det behövs.

Lägger min röst på KRK bara för att jag inte skulle våga chansa på Pioneer utan att lyssna först.

Hej!
Jag kommer främst att använda dem till att lyssna på techno hemma samt lite rap/hip hop, jag har tyvärr inte möjlighet att lyssna på båda. Detta skulle nog förenkla hela valet om jag kunde lyssna innan jag köpte. Angående basen så kommer jag inte kunna ha så mycket bas då jag bor på första våningen och grannen ovanför klagar lite då och då, bor även hemma och vill inte att föräldrarna ska klaga på det också haha. Vill eventuellt komma in i lite mixande men har inte riktigt haft tid för något alls då jag pluggar konstant.
Jag ska förmodligen åka till DJ Service imorgon och försöka lyssna på båda två (om dem finns inne) innan jag gör mitt slutgiltiga beslut. Skriver senare här i tråden vad jag bestämt mig för!

Tack för ditt svar Fetskaft, uppskattar det enormt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte hur de låter jämfört med varandra men båda är väldigt små så ingen är bra i basen.

Kommer ej kunna ha mycket bas då grannen och föräldrarna kommer att klaga

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaVy:

Kommer ej kunna ha mycket bas då grannen och föräldrarna kommer att klaga

Det är skillnad på att spela starkt och att spela djupt, jag är definitivt ingen som förespråkar överdriven basnivå men 5" klassen brukar vara gränsfall för att vara tunna även på röster om de inte får lite stöd av rumsakustiken men står de nära en vägg kan det passa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är skillnad på att spela starkt och att spela djupt, jag är definitivt ingen som förespråkar överdriven basnivå men 5" klassen brukar vara gränsfall för att vara tunna även på röster om de inte får lite stöd av rumsakustiken men står de nära en vägg kan det passa.

Alright, borde jag spara ihop lite då och köpa 7-8 tum? Dem kommer att ligga mot väggen. Såg förresten att du hjälpte mig för 4 år sen angående kabeldragning haha, ville bara tacka dig för att det slutade med att ditt tips blev lösningen haha,

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av DaVy:

Alright, borde jag spara ihop lite då och köpa 7-8 tum? Dem kommer att ligga mot väggen. Såg förresten att du hjälpte mig för 4 år sen angående kabeldragning haha, ville bara tacka dig för att det slutade med att ditt tips blev lösningen haha,

Det blir ganska stor skillnad i hur man upplever helheten när man ökar storleken lite på små högtalare eftersom den relativa förändringen blir stor och man befinner sig i de frekvensområde som röster och de flesta akustiska instrument finns.
4-5" are i lådor på kanske 6 liter klarar sällan av hela röstområdet 6-7" are brukar oftast klara röstområdet betydligt bättre och 8" klassen så saknar man sällan bas oavsett vad man spelar men naturligtvis är det ju inget söm ger rättvisa till orgelkonserter men man får ett fullvuxet ljud på det mesta. större lådor typ golvare med 5 elelement kan ju ändra på det men lådorna blir typ alltid från 20 liter och uppåt om det ska bli skapligt bra bas om man inte väljer att offra ljudtrycket och använda eq/dsp för att snygga till basen.
Jag har själv flera mindre högtalare av bättre typ i 4½- 6,25 klassen och det är ganska stior skillnad på helhetsupplevelsen mot 8 " arna jag brukar köra till datorn. 8 orna låter vuxna utan basmodul men kopplar man in nån av de mindre så måste basmodulen vara med för att det ska bli roligt även när man inte spelar starkt, däremot finn det väggmonteraqde högtalare med mindre låda och element som kan låta riktigt bra i basen men då tar man hjälp av akustiken med hjälp av basstödet som väggen ger men vägghögtalare är inte jättevanligt men jag älskar tex Dynaudio Audience 42W och Carlsson OA51 or, det är mycket bra exempel på små lådor med mindre element som spelar basen på ett sätt som inte alls matchar deras fysiska storlek men placerar man dem fristående så låter de inte så roligt för de måste ha väggen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att det generellt gäller att ju större högtalaren är desto längre ut från väggen bör de vara för att spela korrekt. Så om du sitter trångt till och måste ha högtalarna nära väggen så kan det vara mycket lättare att få till bra ljud genom att köra med mindre storlek och istället komplettera med en sub under bordet om man behöver mer bas.

Permalänk
Medlem

RP5orna kommer absolut ge tillräckligt med bas om du inte skall ha ett rave hemma.
Har mer eller mindre betat mig igenom hela KRKs sortiment under de senaste 10åren i min studio.

Dock så tycker jag inte att du skall köpa studiomonitorer alls om de skall användas som högtalare att spela spotify på.
Då finns det bra mycket bättre alternativ för hemmet!