Veckans fråga: Vad tycker du om Apples ARM-datorer?

Permalänk
Medlem

Känns som att folk helt missuppfattar dessa produkter öht för att vara ärlig.
Folk säger att dom är för dyra, för lite RAM, etc. Ganska klassiskt anti-Apple förvisso, men i detta fall känns det inte ens lite befogat.

Kika på denna graf från extremetech:

Detta var alltså A14 som M1 är baserad på. Då är det värt att ta i beaktande att M1 både har utökad L-cache samt minst dubblad TDP.
Den utklassar alltså allting relevant som Intel och AMD har att komma med för en laptop. Den är t.om. i nivå (och lite bättre) än deras stora desktop processorer som exempelvis i9 på 125W TDP! Så att slänga in den prestandan i en passivt kyld laptop som Air är, är ganska unheard of.

Minneshanteringen lär vara extremt mycket bättre än deras x86 motsvarigheter, precis som det är för A14 vs Android-motsvarigheter. A14 klarar sig med 4GB minne. Skulle inte bli förvånad om 8GB räcker för dom allra flesta som skrivit här på forumet att dom behöver "minst 16GB" för sina Windows-maskiner. Men givetvis så får vi vänta och se. Tycker dock det är dumt att säga att man behöver minst 16GB i en dator som denna när det aldrig funnits en dator som denna förut. Det är en helt ny typ av processor där dom inte bara gått över till ARM men också är designad på ett helt annat sätt än andra ARM-processorer (bredd på beräkningsenheter istället för hastighet och core count).

Folk som klagar på pris, tja.. tänk på följande; Om nu dom tidiga prestanda-testerna för A14 är något att gå på så finns det inget motsvarande för Windows-laptops. Utöver det är det en liten formfaktor på datorerna, tysta, extremt bra batteritid, extremt snabb SSD, bra skärm med både bra upplösning och P3 färgåtergivning samt ett specialanpassat OS för just denna processor. 13000kr för en instegsmodell känns som småpengar IMO. Och tror dessutom som sagt att den absoluta majoriteten skulle klara sig på instegsvarianten. Med en GPU-kraft på 2.6 tflops, vilket placerar den mellan PS4 och PS4 Pro, så har jag förhoppning att det även kommer gå att spela rätt hyfsat på den.

Men vänta och se när folk recenserar dom så vet vi mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Det är framförallt filosofin bakom som får dessa saker att vara släkt med varandra. Bara en sådan sak som i princip att alla kommandon i en terminal i ett system med UNIX, linux eller MAC OS är samma säger en hel del

Förutom att de inte är det. OpenBSD's kommandon och userspace kan skilja sig en del ifrån Linux.
Men visst, de är alla sig ganska lika. De alla är antingen UNIX-like eller UNIX spec compliant.

Hursomhelst du hävdade att MacOs bygger på en Linux-variant, det stämmer helt enkelt inte. De har sin helt egna kernel och stackmässigt delar väldigt lite med varandra -- när såg du senast att MacOs rockade XServer och Gnome 3?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Var har du läst detta? Spontant tror jag det måste vara helt fel då så mycket minne tar väldigt stor platts i ett chip, vilket skulle vara helt vansinnigt dyrt jämfört med alternativet.

Om topic: Detta är första gången jag känner någon slags "vill ha" över Apples produkter. Tyvärr lär de väl ha en blank skärm vilket är en dealbreaker för mig. Sedan använder jag knappt min privata laptop som det är, så hade inte köpt en oavsett.

Det var någon presentation av Apples cpu jag såg på youtube. Har inte länken nu.

Det som var speciellt är att det är en "sandwich"-cpu, så den är byggd i 3d, därav allt får plats i cpun.
Såg ut som den hade 6-7 lager på videon.

edit: sandwich-konceptet var nog fel på youtubevideon, för anandtech har visat att minnet sitter på sidan av cpu-kärnan

https://www.anandtech.com/show/16226/apple-silicon-m1-a14-dee...

Hittade till exempel detta:

"Apple also says the RAM on M1 models is not upgradable — it’s integrated into the system-on-a-chip, so you can’t upgrade an 8GB model with another stick of RAM."

https://www.theverge.com/2020/11/10/21559200/apple-m1-macbook...

edit2 : även på Apple hittar man följande:

"Until now, a Mac needed multiple chips to deliver all of its features — including the processor, I/O, security, and memory. With M1, these technologies are combined into a single system on a chip (SoC)"

https://www.apple.com/mac/m1/

Så en del av processorn är kanske fel, men minnet är i samma kapsel som processorn.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rickosaurus:

Jag avskyr allt som har med Apple att göra, har aldrig och kommer aldrig att köpa deras produkter.

Har köpt ett av deras produkter, an USB C dongles för 95kr. Innehåller DAC och hörlursförstärkare. Låter bättre än ljudkorten i mobilerna. Men klen kabel.
Hade förväntat mig pris på 500kr i alla fall med tanke på att det är Apple.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Förutom att de inte är det. OpenBSD's kommandon och userspace kan skilja sig en del ifrån Linux.
Men visst, de är alla sig ganska lika. De alla är antingen UNIX-like eller UNIX spec compliant.

Hursomhelst du hävdade att MacOs bygger på en Linux-variant, det stämmer helt enkelt inte. De har sin helt egna kernel och stackmässigt delar väldigt lite med varandra -- när såg du senast att MacOs rockade XServer och Gnome 3?

Suck... måste rätta dig också :

@OldComputer (och jag) hävdar inget annat än att MacOS är baseratUNIX, inte Linux.

Det betyder inte att MacOS :
* Är, eller har varit, 100% UNIX
* = Linux
* Inte har egen utveckling, som möjligen leder till mer "egenhet"
* Är undermåligt pga detta, tvärtom.....

Alla Mac-användare, precis som Linux-användare, har UNIX/UNICES (plural) att tacka för mycket. Även Windows-användare.

LÄS PÅ Wikipedia

Förtydligande
Visa signatur

Hårdvara:
Varierande nog, = onödig information.

Gillar Linux, det kan vara värt vetande. 🙂

Permalänk
Skrivet av Tanax:

Känns som att folk helt missuppfattar dessa produkter öht för att vara ärlig.

Självklart är det så, ser man dem som en enkel surfdator och ordbehandlingsdator så är de underbara för de som har råd. Och väldigt många har just behov av en sådan mobil dator, då de brukar jobba vid en annan. Även om trenden går emot att folk kör med dockningsstationer och använder samma dator överallt.

Skrivet av Tanax:

Folk säger att dom är för dyra, för lite RAM, etc. Ganska klassiskt anti-Apple förvisso, men i detta fall känns det inte ens lite befogat.

Att få pris som anti-Apple argument är konstigt, snarare är det ett argument emot ett produktsegment. Där de flesta som säger för dyr, tycker likadant om Microsoft surface, Surface Book Lenovo Carbon x1 m.m Skillnaden med dessa datorer är att det finns andra produkter med samma operativsystem som bättre passar dem.

Skrivet av Tanax:

Minneshanteringen lär vara extremt mycket bättre än deras x86 motsvarigheter, precis som det är för A14 vs Android-motsvarigheter. A14 klarar sig med 4GB minne. Skulle inte bli förvånad om 8GB räcker för dom allra flesta som skrivit här på forumet att dom behöver "minst 16GB" för sina Windows-maskiner. Men givetvis så får vi vänta och se. Tycker dock det är dumt att säga att man behöver minst 16GB i en dator som denna när det aldrig funnits en dator som denna förut. Det är en helt ny typ av processor där dom inte bara gått över till ARM men också är designad på ett helt annat sätt än andra ARM-processorer (bredd på beräkningsenheter istället för hastighet och core count).

Beror på vad man gör. Kör man virtuella maskiner som kanske enbart dessa kräver över 10GB ram så får man problem med 8GB ram oavsett vad man gör. Vissa databaser vill ha långt över 20GB ram reserverade för att de ska må bra osv.

Skrivet av Tanax:

Folk som klagar på pris, tja.. tänk på följande; Om nu dom tidiga prestanda-testerna för A14 är något att gå på så finns det inget motsvarande för Windows-laptops. Utöver det är det en liten formfaktor på datorerna, tysta, extremt bra batteritid, extremt snabb SSD, bra skärm med både bra upplösning och P3 färgåtergivning samt ett specialanpassat OS för just denna processor. 13000kr för en instegsmodell känns som småpengar IMO. Och tror dessutom som sagt att den absoluta majoriteten skulle klara sig på instegsvarianten. Med en GPU-kraft på 2.6 tflops, vilket placerar den mellan PS4 och PS4 Pro, så har jag förhoppning att det även kommer gå att spela rätt hyfsat på den.

Men vänta och se när folk recenserar dom så vet vi mer!

De flesta som klagar på pris säger något liknande att enklaste versionen som duger åt dem är för dyr för de själva. För mig skulle det handla om runt 20 000kr för en enkel surfdator och jag sparar de pengarna till annat.
En annan tid kanske, men det är för mig fel tid nu att köpa en sådan extra dator.

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte det massiva infantila hatet av Apple. Apple är ett företag som säljer produkter, gillar ni inte produkterna behöver ni inte köpa dom. Ni har i alla fall Apple mycket att tacka för oavsett ni vet det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

Suck... måste rätta dig också :

Lol vad rättar du mig om...?

Skrivet av m1k3_dd:

@OldComputer (och jag) hävdar inget annat än att MacOS är baseratUNIX, inte Linux.

Det här är vad @OldComputer skrev (fetstilt av mig):

Skrivet av OldComputer:

Ganska mäh skulle jag säga. Vi har har några AIO där jag jobbar och dom fungerar bra. Den största skillnaden mot Windows är nog att deras OS bygger på en linux-variant, vilket ger en annan sorts flow.

En av deras fördelar är väl att dom gör sitt eget OS vilket framför allt kan optimeras till deras hårdvara och ta bort väntetid och simma bort onödig luft.

En av deras dålda ess i rockärmen är AIO och så få kablar som möjligt. Vilket får det att kännas rent, precis som när lägenheter är till salu. IKEA använder samma idé, om än lite mer vågat.

Däremot är det inget svårt att få en PC att simma upp på samma sätt. Skulle man optimera Windows (i princip skriva om från grunden ) och ha olika versioner baserade på CPU / moderkort skulle man komma långt.

Så Apples överpriser rättfärdigar inget.

Detta är 100% falskt.
MacOs bygger inte på en Linux-variant. End of discussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cocosoft:

Lol vad rättar du mig om...?

Det här är vad @OldComputer skrev (fetstilt av mig):

Detta är 100% falskt.
MacOs bygger inte på en Linux-variant. End of discussion.

Många använder (totalt felaktigt såklart) unix och linux utbytbart, och jag kan ha överseende med att folk hör det misstaget. Du har såklart rätt, men det räcker snart...

Det mesta som kör bash och gnu känns ju ganska likvärdigt för användaren sen om det är BSD eller Linux är inte hela världen enligt mig

Permalänk

Kommer man kunna köra Linux på nya Macarna?

Permalänk

Även om jag inte kör mac tycker jag det känns väldigt spännande

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1k3_dd:

@OldComputer (och jag) hävdar inget annat än att MacOS är baseratUNIX, inte Linux.

Där tror jag dessvärre värre att du har fel. Oldcomputer hävdade väl att MacOS var baserat på linux?

Permalänk
Avstängd

Mycket snack o lite verkstad. Om dem inte har siffror att jämföra med.

Bara vänta på reviews. Och om jag känner appel så kommer äldre datorer att få en patch som sänker prestandan.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Skrivet av _Merc_:

Mycket snack o lite verkstad. Om dem inte har siffror att jämföra med.

Bara vänta på reviews. Och om jag känner appel så kommer äldre datorer att få en patch som sänker prestandan.

Menar du nya MacOS Big Sur som släpps idag? Kanske bäst att vänta på reviews av det nya OSet då om det kanske kommer sänka prestandan på min gamla MBA 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Bara vänta på reviews. Och om jag känner appel så kommer äldre datorer att få en patch som sänker prestandan.

Du menar som Microsoft la in en do-nothing-loop om Windows 3.11 detekterade att det exekverades under OS/2? (Som inte fanns där om man köpte OS/2 utgåvan där Windows skeppades med)

Men nej, Apple har ingen anledning att ta till sådana tjuvknep.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Har du provat att licensiera MacOS?

Kernel i MacOS är open source så finns ingen anledning att försöka licensiera?

Bara tanka och kompilera:
https://developer.apple.com/library/archive/documentation/Dar...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Och om jag känner appel så kommer äldre datorer att få en patch som sänker prestandan.

Jag använder fortfarande en macbook pro från 2013 dagligen i mitt jobb och den funkar fortfarande lika bra som när den var ny. Den får alla nya OS uppdateringar och jag har aldrig installerat om, rensat eller gjort fabriksåterställning. Bara funkar i 7 år nu.

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Knightmare:

Jag använder fortfarande en macbook pro från 2013 dagligen i mitt jobb och den funkar fortfarande lika bra som när den var ny. Den får alla nya OS uppdateringar och jag har aldrig installerat om, rensat eller gjort fabriksåterställning. Bara funkar i 7 år nu.

med tanke på att Appel vart dömda i domstol för att medvetet sänka prestandan på äldre iPhones så kommer vi nog se liknande nu.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Kernel i MacOS är open source så finns ingen anledning att försöka licensiera?

Bara tanka och kompilera:
https://developer.apple.com/library/archive/documentation/Dar...

Så enkelt är det inte, då skulle det finnas massor av OSX forks, det finns inte en enda

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Är förvisso PC-användare, men spontant tycker jag ARM-vurmandet har gått för långt. x86 ska det vara och därmed basta. ARM är enkom till för sådana där sladdlösa telefoner som yuppies springer omkring med.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag använder fortfarande en macbook pro från 2013 dagligen i mitt jobb och den funkar fortfarande lika bra som när den var ny. Den får alla nya OS uppdateringar och jag har aldrig installerat om, rensat eller gjort fabriksåterställning. Bara funkar i 7 år nu.

Om du har en dator i jobbet så länge borde du fråga om en ny. Många företag har ofta som policy att man kan få en ny efter 3 år. Jag har en gammal bärbar hemma, men det är inte min huvuddator på något sätt. Visst kan det vara kul sitta på en 7 år gammal jobbdator för att visa hur bra Apple är, men titta på grafen ovan så inser du kanske att en 7 år nyare dator sannolikt är rejält snabbare och trevligare att jobba med. Är du egenföretagare, får man väl fundera när kostnaden är värt uppgraderingen. Om det är en sekundär dator är det väl svårare bedöma prestandan om man inte använder den så ofta.

Permalänk
Medlem

Ser ut att som prestandana är bra i apples M1

https://www.macrumors.com/2020/11/11/m1-macbook-air-first-ben...

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Jag förstår verkligen inte det massiva infantila hatet av Apple. Apple är ett företag som säljer produkter, gillar ni inte produkterna behöver ni inte köpa dom. Ni har i alla fall Apple mycket att tacka för oavsett ni vet det eller inte.

Jag kan inte tala för andra, men jag har lärt mig att avsky Apple i tjänsten (som utvecklare). Allt vad jag vill göra i Apples ekosystem är avsevärt dyrare, krångligare och mer begränsat än i andra ekosystem. Men tyvärr måste det med eftersom de har kunder som måste nås. Usch!

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Om du har en dator i jobbet så länge borde du fråga om en ny. Många företag har ofta som policy att man kan få en ny efter 3 år. Jag har en gammal bärbar hemma, men det är inte min huvuddator på något sätt. Visst kan det vara kul sitta på en 7 år gammal jobbdator för att visa hur bra Apple är, men titta på grafen ovan så inser du kanske att en 7 år nyare dator sannolikt är rejält snabbare och trevligare att jobba med. Är du egenföretagare, får man väl fundera när kostnaden är värt uppgraderingen. Om det är en sekundär dator är det väl svårare bedöma prestandan om man inte använder den så ofta.

Den var min primära utvecklingsmaskin i ca 2 år då växte kodbasen så pass att jag primärt började utveckla på en workstation. Nu har jag en windows workstation med Linux VM, en linux workstation och laptopen (med Windows och Linux VMs) som fortfarande används dagligen.
Jag är egenföretagare.

Edit: enligt diagrammet ovan skulle jag få <25% prestandaökning om jag bytte efter 3 år. För lite enligt mig. Efter 7 år <50%...

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Datavetare

Ser lovande ut!

Ännu mer spännande när man borrar sig ned en nivå och tittar på crypto-, heltal- och flyttals-resultaten ställd mot 5950X och i7-1185G7 (som har högre ST-poäng än 10900K).

Klicka för mer information

M1

5950X

1185G

Visa mer

Notera att M1 leder med ~8 % i heltalsprestanda, hade förväntat mig Zen3 i ledning för flyttal men det är helt jämt mot M1. Det som skiljer rejält är att Zen3/Willow Cove har lite över 50 % högre krypteringspoäng.

Stämmer detta är redan passivt kylda M1 i MacBook Air världens snabbaste CPU sett till prestanda per kärna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ser lovande ut!

https://i.imgur.com/51JB7za.png

Ännu mer spännande när man borrar sig ned en nivå och tittar på crypto-, heltal- och flyttals-resultaten ställd mot 5950X och i7-1185G7 (som har högre ST-poäng än 10900K).

Notera att M1 leder med ~8 % i heltalsprestanda, hade förväntat mig Zen3 i ledning för flyttal men det är helt jämt mot M1. Det som skiljer rejält är att Zen3/Willow Cove har lite över 50 % högre krypteringspoäng.

Stämmer detta är redan passivt kylda M1 i MacBook Air världens snabbaste CPU sett till prestanda per kärna.

Ja det är intressant vad snabbt som Apple har kommit med M1.
Frågan jag ställer mig är hur mycket bidrar det integrerade ramminnet i kretsen spelar roll? För just nu med 16GB ram så är det en snabb cpu som det enbart går köra smålaster på. Hur tror du Apple kommer lösa problemet för deras workstations, blir det externt ram? Påverkas resultat av detta?
x86ans nackdel handlar väl främst om att när den konstruerades var ramminne snordyr, för att minska behovet av ramminne så använda man komplexa instruktioner och på så sätt sparade systemet minne. Idag när man får 128GB ram för runt 8000kr, så är det bättre att gå över till risc och säga att systemet får ta lite mer minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tanax:

A14 klarar sig med 4GB minne. Skulle inte bli förvånad om 8GB räcker för dom allra flesta som skrivit här på forumet att dom behöver "minst 16GB" för sina Windows-maskiner.

Varför skulle 8gb räcka för de flesta? Windows 10 kräver inte mer än 2gb minne för att köra.

Själv klarar jag mig inte på 16gb.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

med tanke på att Appel vart dömda i domstol för att medvetet sänka prestandan på äldre iPhones så kommer vi nog se liknande nu.

De sänkte prestandan för att kundernas batteri skulle räcka lite längre när det började bli dåligt, inte för att folk skulle uppleva sin telefoner som långsamma och vilja byta upp sig. Så det var med god intention som blev fel, man informerade om det och gjorde det valbart. Eftersom det fortfarande var en bra lösning att kunna använda sin telefon även om den har passerat X antal laddcykler, d.v.s. minska konsumtion, inte öka den!

Man måste inte sprida FUD bara för att man inte gillar ett företag.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappySatan:

Jag kan inte tala för andra, men jag har lärt mig att avsky Apple i tjänsten (som utvecklare). Allt vad jag vill göra i Apples ekosystem är avsevärt dyrare, krångligare och mer begränsat än i andra ekosystem. Men tyvärr måste det med eftersom de har kunder som måste nås. Usch!

Underbart! Jag är tillräckligt gammal så jag upplevt tiden när man tvingades att använda PC (trots att man ville ha en Mac). Skönt att några får uppleva det motsatta nu.

(och om nu någon väljer att missförstå ovan, så följer här läsinstruktion: Meningen ovan är det tounge-in-cheek / skämtsam ton. Självklart är jag för valfrihet)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Den var min primära utvecklingsmaskin i ca 2 år då växte kodbasen så pass att jag primärt började utveckla på en workstation. Nu har jag en windows workstation med Linux VM, en linux workstation och laptopen (med Windows och Linux VMs) som fortfarande används dagligen.
Jag är egenföretagare.

Edit: enligt diagrammet ovan skulle jag få <25% prestandaökning om jag bytte efter 3 år. För lite enligt mig. Efter 7 år <50%...

Mest en tanke om du fått dator via företaget. Även om den är ok efter 7 år skulle jag nog uppgradera lite oftare själv. Som egenföretagare spelar kostnaden förstås större roll. Känner själv att min sekundära bärbar PC borde bytas snart.