Kommer du ta vaccin mot Covid-19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Människan har svårt att väga risker. Lägg därtill känslor, så blir det extra förvirrat.

Jag är inte själv immun mot det. Ett exempel: att köra bil (även för fort) bekymrar mig inte nämnvärt, även om jag vet att bilkörning alltid innebär en risk, och att ju högre farten blir, desto högre blir risken.
Men samtidigt blir jag orolig när jag flyger, fast jag vet att flyg är säkrare än bil.

Man kan inte ens skylla på abstraktionsnivån i detta fall: jag har sett bilolyckor (och varit med i ett), alltså är detta något konkret för mig och min riskavvägning borde spegla detta. Däremot har jag aldrig sett (än mindre varit i en) en flygkrasch, och då tycker man ju att något så abstrakt borde inte oroa mig...

Men det är här det blir intressant. Att människor tycker att det är mer obehagligt att flyga än att köra bil är evolutionärt rätt logiskt, höjder = farligt. Men just gällande skepticismen mot vaccin är inte lika logisk ur ett evolutionärt perspektiv, vi borde vara mer oroliga för sjukdomen.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Haha, tog argumenten slut?

Med tanke på vilka argument du tar upp så är det uppenbarligen ingen idé att fortsätta med diskussionen. Du har som tidigare påstått noll koll.

Mvh en tredje part

Visa signatur

Ryzen 7 3800 | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fryngel:

Människan har svårt att väga risker. Lägg därtill känslor, så blir det extra förvirrat.

Jag är inte själv immun mot det. Ett exempel: att köra bil (även för fort) bekymrar mig inte nämnvärt, även om jag vet att bilkörning alltid innebär en risk, och att ju högre farten blir, desto högre blir risken.
Men samtidigt blir jag orolig när jag flyger, fast jag vet att flyg är säkrare än bil.

Man kan inte ens skylla på abstraktionsnivån i detta fall: jag har sett bilolyckor (och varit med i ett), alltså är detta något konkret för mig och min riskavvägning borde spegla detta. Däremot har jag aldrig sett (än mindre varit i en) en flygkrasch, och då tycker man ju att något så abstrakt borde inte oroa mig...

Lägg sen på toxoplasmainfektioner som ser ut att kunna påverkar ens risktagande. Men ja det är helt klart ett intressant ämne.

https://www.mabra.com/medicin/toxoplasma-blir-du-galen-av-din...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men det är här det blir intressant. Att människor tycker att det är mer obehagligt att flyga än att köra bil är evolutionärt rätt logiskt, höjder = farligt. Men just gällande skepticismen mot vaccin är inte lika logisk ur ett evolutionärt perspektiv, vi borde vara mer oroliga för sjukdomen.

Jag tror att flygrädsla mer handlar om kontroll. I en bil, om du är förare, kan du "avbryta" så att säga, genom att stanna, och du kan också köra extremt försiktigt för att minska riskerna. Som passagerare kan du i viss mån också styra genom att be föraren ta det försiktigt eller stanna. Inte för att det behövs eller görs ofta, men möjligheten finns.
I ett flygplan, som passagerare, finns inte den möjligheten, och all säkerhet vilar i händerna på personer man inte har nån relation till och inte ens kan se - piloter, flygledare och mekaniker.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tror att flygrädsla mer handlar om kontroll. I en bil, om du är förare, kan du "avbryta" så att säga, genom att stanna, och du kan också köra extremt försiktigt för att minska riskerna. Som passagerare kan du i viss mån också styra genom att be föraren ta det försiktigt eller stanna. Inte för att det behövs eller görs ofta, men möjligheten finns.
I ett flygplan, som passagerare, finns inte den möjligheten, och all säkerhet vilar i händerna på personer man inte har nån relation till och inte ens kan se - piloter, flygledare och mekaniker.

Jag tror absolut att de sakerna kan påverka mycket de också, jag skulle dock vara försiktig med att försöka värdera "mer" eller mindre. Vi har en del evolutionärt nedärvda benägenheter gällande fobier, som spindlar, ormar, vatten, höjder, lukter (skämd mat etc) eller blod. Min poäng var att försöka använda exemplet som presenterats och ställa det i relation till rädslan för vaccin när vi har en sjukdom med så tydliga risker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Majoriteten av de som dött har haft en underliggande sjukdom som antaglingen, tyvärr, hade tagit deras liv även utan covid. Människans liv är tyvärr ändligt och döden är en del av människans liv, bara att acceptera och förhålla sig till.

Hade viruset tagit livet av fullt friska människor i 20-30 års åldern hade jag nog varit mer bekymrad över situationen, gäller nu att vaccinera alla som är rekommenderade att ta vanliga influensavaccinet så kommer det minska dödligheten ner till liknande siffror vi ser vid säsongsinfluensan, vilket i min värld är ett relativt harmlöst virus

Googla perfectly healthy dies from COVID-19 och ägna dig åt en funderare här, vad hade du gjort ifall någon i din familj hade blivit akut sjuk i COVID-19? För än så länge så är min bild av dig att du kommer inte göra mycket mer än att rycka på axlarna och säga "Otur, kompis! Men du! Livet går ju faktiskt vidare!"

Så du vill alltså att viruset ska mutera till den grad att det förvandlar "fullt friska människor 20-30 års åldern" till typ geggamoja för att du ska ta det på allvar. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, sympatisk människosyn du har.

Skrivet av Dimetikon:

Följdfråga till dig, om det nu är så att covid orsakar dessa följdsjukdommar, varför bara hos vissa? Och varflr är dödstalen bland unga så enormt små jämfört med antalet smittade och döda?

Vad får dig att tro att du är på något säker från att utveckla symptom, eller rentav dö av COVID-19? För att du är ung?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta vaccin om det rekommenderas att jag tar det. Men tillhör ingen riskgrupp 28år och fullt frisk.
Jag är ingen sån som är rädd för medicin.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Kan det inte vara samma med medicina/vaccin som när vi ser ett bär eller en svamp i skogen för första gången och inte har kunskap om det så kickar försvaret in?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Solaris:

Googla perfectly healthy dies from COVID-19 och ägna dig åt en funderare här, vad hade du gjort ifall någon i din familj hade blivit akut sjuk i COVID-19? För än så länge så är min bild av dig att du kommer inte göra mycket mer än att rycka på axlarna och säga "Otur, kompis! Men du! Livet går ju faktiskt vidare!"

Så du vill alltså att viruset ska mutera till den grad att det förvandlar "fullt friska människor 20-30 års åldern" till typ geggamoja för att du ska ta det på allvar. Som jag sa i mitt tidigare inlägg, sympatisk människosyn du har.

Vad får dig att tro att du är på något säker från att utveckla symptom, eller rentav dö av COVID-19? För att du är ung?

vart skriver jag att det är önskvärt att viruset muterar och tar död på 20-30 åringar?
Jag tar situationen på allvar men om man tittar på ren fakta så är risken för att dö väldigt liten, speciellt efter att man redan genomgått en covid-19 sjukdom. Självklart hemskt att folk dör men det dör enormt många människor varje dag runt om på jorden, av saker som det finns lösningar på!! Man kan tyvärr inte jämföra ett dödsfall inom familj/umgängeskrets med människor utanför, då skulle man konstant vara ledsen, an får acceptera att vissa dör och vissa lever helt enkelt, har självklart sympati för de i familjen som drabbats av ett dödsfall (går själv igenom detta nu inom familjen).

Varför ska jag vara mer sympatisk över de 6000 som dött i Covid-19 än barnen i andra delar av världen som dagligen dör av dålig hygien, svält eller annat elände?
Varför vrida frågan på det viset du skriver? Googla istället på de som inte dör i åldersgrupper 60 och nedåt?

Jag är relativt säker på att jag kommer överleva denna pandemi, dels för att jag inte tillhör riskgrupper, jag motionerar regelbundet och mycket, jag är relativt ung fortfarande, inga sjukdomar som kan försvåra infektionen, samt att jag redan genomgått sjukdomen en gång med hosta, smak/lukt bortfall och kanske lite trött nån vecka efter.

Det känns som att många fokuserar på negativa saker bara för att det passar dom bättre, typ att äntligen får fler sitta hemma och ha tråkigt inte bara jag!!
Trots allt negativt och tråkigt som hänt så måste man börja se de positivt igen, snart har vi ett vaccin och man kan börja umgås med folk normalt igen, lärosäten kan börja återgå till en utbildning av högre kvalitet igen, företagen kan börja tjäna pengar och anställa folk igen.
För fortsätter detta länge till så kommer vi se en lågkonjunktur utan dess like inom några år och då kan vi prata problem på riktigt!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av burkarn:

Med tanke på vilka argument du tar upp så är det uppenbarligen ingen idé att fortsätta med diskussionen. Du har som tidigare påstått noll koll.

Mvh en tredje part

Så bara för att man inte faller in i en liten "filterbubbla" och klappar varan på ryggen och säger bra jobbat, där fick han! Utan man ifrågasätter och försöker diskutera på en vänlig nivå så förtjänar man inte att få vara med i diskussionen längre? Känns lite sådär kan jag tycka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

vart skriver jag att det är önskvärt att viruset muterar och tar död på 20-30 åringar?
Jag tar situationen på allvar men om man tittar på ren fakta så är risken för att dö väldigt liten, speciellt efter att man redan genomgått en covid-19 sjukdom. Självklart hemskt att folk dör men det dör enormt många människor varje dag runt om på jorden, av saker som det finns lösningar på!! Man kan tyvärr inte jämföra ett dödsfall inom familj/umgängeskrets med människor utanför, då skulle man konstant vara ledsen, an får acceptera att vissa dör och vissa lever helt enkelt, har självklart sympati för de i familjen som drabbats av ett dödsfall (går själv igenom detta nu inom familjen).

Varför ska jag vara mer sympatisk över de 6000 som dött i Covid-19 än barnen i andra delar av världen som dagligen dör av dålig hygien, svält eller annat elände?
Varför vrida frågan på det viset du skriver? Googla istället på de som inte dör i åldersgrupper 60 och nedåt?

Jag är relativt säker på att jag kommer överleva denna pandemi, dels för att jag inte tillhör riskgrupper, jag motionerar regelbundet och mycket, jag är relativt ung fortfarande, inga sjukdomar som kan försvåra infektionen, samt att jag redan genomgått sjukdomen en gång med hosta, smak/lukt bortfall och kanske lite trött nån vecka efter.

Det känns som att många fokuserar på negativa saker bara för att det passar dom bättre, typ att äntligen får fler sitta hemma och ha tråkigt inte bara jag!!
Trots allt negativt och tråkigt som hänt så måste man börja se de positivt igen, snart har vi ett vaccin och man kan börja umgås med folk normalt igen, lärosäten kan börja återgå till en utbildning av högre kvalitet igen, företagen kan börja tjäna pengar och anställa folk igen.
För fortsätter detta länge till så kommer vi se en lågkonjunktur utan dess like inom några år och då kan vi prata problem på riktigt!!

Lågkonjunkturen lär ju komma om personer inte tar vaccinet. Skulle alla vara som du och bara tänka på sig själv så skulle det gå åt helvete för vårt land och vår jord. Om du skulle bli sjuk igen och även om inte du blir hårt drabbad så smittar du iallafall din mamma eller pappa som inte är fullt lika kärnfriska som du, efter en tid med respirator, lungkollaps och andra problem så har din familjemedlem tur och överlever men resten av personens liv kommer kanske få leva med många följdproblem.
Är det värt det bara för att du anser att du är kärnfrisk och inte behöver ta något vaccin?

Tänk också på att om du i framtiden vill åka utanför Sveriges gränser så pratas det redan nu om att det kommer vara krav på att man är vaccinerad.

Fundera ett varv till är du snäll....

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

De flesta kommer inte att dö av viruset men det finns många andra allvarliga besvär och men man kan få efter att ha smittats.

Sömnproblem, utmattning eller skador på lungorna. Det är några av de sviter av covid-19 patienterna vid Linköpings universitetssjukhus upplever. Omkring 40 procent har så svåra besvär att det påverkar deras dagliga liv efter tre månader.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/unik-studie-stort-rehab...

Sedan finns det dem som inte behövt söka sjukvård i början men som tappat lukt och smak, trötthet, migrän och långvarig feber. Vissa har haft dessa symptom sedan i våras och det vore hemskt om det är kroniskt.

Visa signatur

Ryzen 5600x, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), WLmouse Beast X Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Lågkonjunkturen lär ju komma om personer inte tar vaccinet. Skulle alla vara som du och bara tänka på sig själv så skulle det gå åt helvete för vårt land och vår jord. Om du skulle bli sjuk igen och även om inte du blir hårt drabbad så smittar du iallafall din mamma eller pappa som inte är fullt lika kärnfriska som du, efter en tid med respirator, lungkollaps och andra problem så har din familjemedlem tur och överlever men resten av personens liv kommer kanske få leva med många följdproblem.
Är det värt det bara för att du anser att du är kärnfrisk och inte behöver ta något vaccin?

Tänk också på att om du i framtiden vill åka utanför Sveriges gränser så pratas det redan nu om att det kommer vara krav på att man är vaccinerad.

Fundera ett varv till är du snäll....

Som jag skrev tidigare så är inte ett vaccin en garanti för att du inte smittar andra, vaccinet ska ses som ett skydd mot andras oaktsamhet inte som ett vapen för att inte smitta andra. Det är nånstans här folk fastnar i mitt tycke!

Tar du i ett tillexempel ett dörrhandtag på coop, ica mm och sedan kramar om nån så kan denne bli minst lika sjuk oavsett om du är vaccinerad eller inte!

Sen är jag sjuk så besöker jag inte andra, så har jag agerat i många år innan denna pandemi och så borde andra också resonera, så som du framstår när du skriver så bara man är vaccinerad så är det fritt fram att bete sig hur man vill sen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimetikon:

Som jag skrev tidigare så är inte ett vaccin en garanti för att du inte smittar andra, vaccinet ska ses som ett skydd mot andras oaktsamhet inte som ett vapen för att inte smitta andra. Det är nånstans här folk fastnar i mitt tycke!

Tar du i ett tillexempel ett dörrhandtag på coop, ica mm och sedan kramar om nån så kan denne bli minst lika sjuk oavsett om du är vaccinerad eller inte!

Sen är jag sjuk så besöker jag inte andra, så har jag agerat i många år innan denna pandemi och så borde andra också resonera, så som du framstår när du skriver så bara man är vaccinerad så är det fritt fram att bete sig hur man vill sen.

Sant, men skillnaden är att det handtaget du tagit i endast är smittsamt i en kort stund och om personen direkt efter slickar på fingrarna eller petar sig i ögat tex.
Om du är sjuk så är du smittsam under längre tid och inte ens säkert att du vet om att du är sjuk. Många som gått genom denna sjukdom utan att ens märka av det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Som många redan varit inne på så kommer jag inte vara först i kön för vaccinet, det finns många som behöver det mer än mig, men kommer att ta det när det blir min "tur" så att säga. (När man nu vet det?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Sant, men skillnaden är att det handtaget du tagit i endast är smittsamt i en kort stund och om personen direkt efter slickar på fingrarna eller petar sig i ögat tex.
Om du är sjuk så är du smittsam under längre tid och inte ens säkert att du vet om att du är sjuk. Många som gått genom denna sjukdom utan att ens märka av det.

Det är väl också konstaterat att om du inte uppvisar symptom så smittar du inte i lika stor utsträckning heller? Nej jag avstår från att träffa äldre och folk inom riskgrupp helt innan de har vaccinerat sig, träffar dom enbart utomhus och på avstånd just nu.
Men när dom är vaccinerade så ser jag inga problem med att komma in och ta en kopp jaffe oavsett om jag är vaccimerad eller inte.

Dom man stöter på i affären och som tillhör en riskgrupp har tydligen gjort sitt val och då följer jag de restriktioner som finns men det är svprt ibland när nån 60-70 åring tränger sig förbi en för och ta ett paket kakor.....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimetikon:

Det är väl också konstaterat att om du inte uppvisar symptom så smittar du inte i lika stor utsträckning heller? Nej jag avstår från att träffa äldre och folk inom riskgrupp helt innan de har vaccinerat sig, träffar dom enbart utomhus och på avstånd just nu.
Men när dom är vaccinerade så ser jag inga problem med att komma in och ta en kopp jaffe oavsett om jag är vaccimerad eller inte

Man räknar med ~90% skydd på vaccinet.

Jag har nog missat om du skrivit varför du inte vill ta vaccinet utöver; "ser ingen anledning då jag redan haft det"? Är det inte ett rätt billigt sätt att få både hängslen och livrem gällande risken att smitta någon närstående med en potentiellt livshotande sjukdom?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Man räknar med ~90% skydd på vaccinet.

Jag har nog missat om du skrivit varför du inte vill ta vaccinet utöver; "ser ingen anledning då jag redan haft det"? Är det inte ett rätt billigt sätt att få både hängslen och livrem gällande risken att smitta någon närstående med en potentiellt livshotande sjukdom?

Kommer nog att ta det, men inte i första omgångarna, låter det spela ut nått år och ser ev. Biverkningar först

Permalänk
Medlem

Alla som tvärt säger "Nej" slänger jag gärna in i ett rum med en Covid-positiv så dom kan få lite immunitet den vägen. Förbannat respektlöst att vägra ett vaccin pga det historiskt har funnits enstaka fall med allvarliga bieffekter. Ett vaccin av, hur många? Vad hände med att dra lärdomar från historien? Eller tänker ni att lärdomen var att alla vaccin ska bojkottas snarare än att processen behöver stärkas?

Att man inte ställer sig först i kön om man inte tillhör riskgrupp - fine, det köper jag. Likaså att man håller ett extra vakande öga och inte ställer sig först i kön till första bästa vaccin.

Men jag hoppas verkligen att alla som kan, tar vaccin när det finns i ordentlig mängd. Fyfan så världen har traskat bakåt de senaste åren.

Permalänk
Medlem

Kommer mest troligt att unvika vaccinet, men det beror mer på att min erfarenhet av vaccin för den årliga influensan.
Jobbade på ett företag där vaccinet delades ut gratis till samtliga medarbetare, men efter att blivit sjuk 1-2 veckor efter vaccindosen ett par år i rad slutade jag ta den med resultatet att jag istället inte behövde stanna hemma.

Permalänk
Medlem

Vet ej, Kommer garanterat vänta ett tag innan jag bestämmer mig. Riskgrupper kan gå före därefter får jag se om det är aktuellt för min del.

Tänker att det finns en del bieffekter, vet en bekant som fick narkolepsi av vaccinet för svininfluensan.
Känns inte superkul att leva med det resten av livet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NordhNet:

Nu får jag krypa till korset och dra mig själv i örat för desinformation.
Man hade testats positivt för Corona första gången och blivit rejält sjuka.

Några veckor efter att de tillfrisknat så hade man blivit sjuka igen och lagts in men det var en säkerhetsåtgärd pga bakomliggande sjukdomar (diabetes bla), inte pga covid 🤦🏼‍♂️

Ja, det har väl hänt att en del har blivit bättre och sen sämre igen men att det varit samma infektion, tekniskt sett har dom inte varit friska emellan...

Skrivet av Dimetikon:

Haha, tog argumenten slut?

Eller så beror det på att du pratar massa strunt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Eller så beror det på att du pratar massa strunt?

Borde väl inte va svårt att argumentera för sin sak då kan jag tycka? Istället för att bara ge upp så fort nån råkar tycka lite annorlunda än dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Nej, minns hur det gick med H1N1-vaccinet.

Det är ju samma sak som att vägra åka bil för att folk förolyckas i trafiken eller inte vilja ha el hemma för att man kan få en stöt.
Alla vacciner/läkemedel har biverkningar, mer eller mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är ju samma sak som att vägra åka bil för att folk förolyckas i trafiken eller inte vilja ha el hemma för att man kan få en stöt.
Alla vacciner/läkemedel har biverkningar, mer eller mindre.

Nja inte riktigt. I trafiken så har du eller din chafför någon sorts kontroll över situationen. De flesta olyckor går ju faktiskt att undvika.

Men med Vacciner och Läkemedel är det ingen som kan förutspå hur just din kropp kommer att reagera mot den. Det är ju därför vi har bipackssedlar på alla läkemedel, och då blir det upp till var och en själv att bedömma om det är värt risken att ta läkemedel eller vaccin X eller inte.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem

Initialt nej, senare troligen om det kommer krävas stämpel i passet för att resa till länder.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 128GB, Suprim 4080 Super, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig skönja lite fascistiska toner här bland vaccinsivrarna.

Hoppas att det mest bara rör sig om missförstånd gällande tidsperspektiv och befogad skepsis. Det länkades till någon artikel tidigare där det nämndes att 2 månader tydligen betraktas som en rimlig tidsrymd för att ta reda på vaccinets effekter. Medellivslängden i Sverige är över 80 år....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Det länkades till någon artikel tidigare där det nämndes att 2 månader tydligen betraktas som en rimlig tidsrymd för att ta reda på vaccinets effekter. Medellivslängden i Sverige är över 80 år....

Fast vaccinet påverkar immunsystemet. Såna reaktioner kommer på kort tid. Om det skulle uppstå biverkningar efter flera år skulle det knappast kunna upptäckas och knytas till vaccin med långsam utvecklingstid heller. Har man inte sett nåt på ett år lär man aldrig se det, liksom.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag tar det när det är rekommenderat att göra det och vaccinet har visat sig vara säkert.
Vår familj var väldigt snabba på svininfluensavaccinet men med facit i hand så hade det nog varit bättre att avvaktat lite.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Fast vaccinet påverkar immunsystemet. Såna reaktioner kommer på kort tid. Om det skulle uppstå biverkningar efter flera år skulle det knappast kunna upptäckas och knytas till vaccin med långsam utvecklingstid heller. Har man inte sett nåt på ett år lär man aldrig se det, liksom.

Jag är inte sämre än att jag kan erkänna att delar av min skepsis kommer från okunskap. Samtidigt vet jag att processen för att testa läkemedel inte är perfekt. 2 månaders testning kanske är helt rätt balans för att kunna nå ut till de som är 80+ och faktiskt löper påtaglig risk i samband med infektion.