Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Fläktlayout: vad tror ni är bäst?

Tjena,

Jag håller på att förbereda mitt nya bygge (har en beställning på 5900X samt fick mitt 3080 TUF häromdagen).

Jag har även införskaffat mig en Meshify C + Noctua U12A.

Nu till ämnet. Chassit har följande fläktplatser:
Fram: 2x 140mm/3x120mm
Bak: 120mm
Topp: 2x140mm

Jag tänkte först maxxa allt med:
Fram 2x 140mm intag
Bak 1x 120mm utblås
Topp 2X 140mm utblås

Alternativt:
Fram: 3x 120mm intag
Bak: 1x 120mm utblås
Topp: 2x 140mm utblås

Efter lite tänkande så tror jag att följande är bäst (vad tycker ni)?
Fram: 2x 140mm intag
Bak: 1x 120mm utblås
Topp: 1x 140mm utblås i det bakre hålet.

Fråga: tänker jag rätt här med följande?:
* Jag tror 2x 140mm är bättre än 3x 120mm eftersom den tredje går halvvägs ner i ”källaren”, vilket är meningslöst.
* 1x 140mm utblås topp är bättre än 2? Jag tror att den främre toppfläkten kan motverka intaget och skicka ut en massa kalluft.

Priset är ej relevant eftersom jag har en jäkla massa Noctua P12/A14 från förra bygget 🙂

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Simplified:

Efter lite tänkande så tror jag att följande är bäst (vad tycker ni)?
Fram: 2x 140mm intag
Bak: 1x 120mm utblås
Topp: 1x 140mm utblås i det bakre hålet.

https://images10.newegg.com/BizIntell/item/11/352/11-352-072/feature9.jpg

Ja.

Permalänk

Beror lite på hur fort du vill att fläktarna ska snurra, man vill ha mer luft in i chassit än vad fläktarna drar ut för att skapa ett övertryck
men jag skulle nog säga antingen 2x 140 fram, 1x 140 topp 1x120 bak,
eller 3x 120 fram 2/1x 140 topp 1x 120 bak

Permalänk

Jag satte upp mitt med 9 fläktar med inblås (annat chassi) Ser ingen poäng med utblås fläkt om jag får vara ärlig om det finns hål bak. Testa blås upp en ballong med ett pennstort hål i. Behövs ingen fläkt för det ska utjämnas.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Jag satte upp mitt med 9 fläktar med inblås (annat chassi) Ser ingen poäng med utblås fläkt om jag får vara ärlig om det finns hål bak. Testa blås upp en ballong med ett pennstort hål i. Behövs ingen fläkt för det ska utjämnas.

Ja du har en intressant poäng som jag är beredd att hålla med om. Egentligen borde det inte spela någon roll så länge inflödet inte blir så pass stort att det blir ett överdrivet turbulent flöde där luften blåser ut.

Borde inte vara allt för svårt att simulera detta, men jag tror inte att det är någon märkbar skillnad förutsatt att man har en fläkt med utblås (om man placerar en inluftsfläkt bak i chassit tänker jag att det blockerar massor av utrymme för luft att ta sig ut) och lite övriga hål bak i chassit.

Permalänk
Skrivet av SirMauser:

Jag satte upp mitt med 9 fläktar med inblås (annat chassi) Ser ingen poäng med utblås fläkt om jag får vara ärlig om det finns hål bak. Testa blås upp en ballong med ett pennstort hål i. Behövs ingen fläkt för det ska utjämnas.

Skrivet av Saddl3r:

Ja du har en intressant poäng som jag är beredd att hålla med om. Egentligen borde det inte spela någon roll så länge inflödet inte blir så pass stort att det blir ett överdrivet turbulent flöde där luften blåser ut.

Borde inte vara allt för svårt att simulera detta, men jag tror inte att det är någon märkbar skillnad förutsatt att man har en fläkt med utblås (om man placerar en inluftsfläkt bak i chassit tänker jag att det blockerar massor av utrymme för luft att ta sig ut) och lite övriga hål bak i chassit.

Så länge det finns utrymme för luft att åka ut från chassit utan att sugas in direkt igen så kan man ju bara ha insugs fläktar,

det går ju att testa detta med hjälp av rökelse eller liknande för att se hur luften åker igenom chassit. har du ett stort övertryck ( många inblås ) kommer luften att leta sig ur alla hål och glipor som finns i chassit vilket är en bra sak,

Men har man fläktar som suger in luft t.ex bak i chassit finns en risk att den fläkten suger in den varma luften i chassit igen!

Permalänk
Medlem

Jag hade kört insug tre×120 fram (den lägsta kyler då hårddiskarna som finns i "källaren"), alternativt 2×140 om du inte har hårddiskar i "källaren" , en fläkt utblås bak och satt igen taket så inte så mycket damm kommer in där då datorn är avstängd, plus att du har möjlighet att ställa saker där utan att sabba kylningen.

Sedan riktat CPU-kylaren så den blåser ut mot fläkten.

Jag kör 3×180 in och 1×120 ut i mitt eget chassi utan problem.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

Är pris inte en variabel hade jag kört två 140 in därfram, två 140 ut i topp och en 120 ut bak. Tror egentligen inte du kommer behöva så mycket ut, men har du ändå fläktarna ändå så kör hårt. Ljudvolym med noctua är inte ett problem, och jag antar att du inte är extremt petig om stats med tanke på kylaren du valt. Håller med dig om att 3x120mm i FD Meshify inte är en grej, såvida du inte kör 360mm rad då det är en annan sak. SOm du säger, lägsta 120mm-fläkten kommer bara pumpa in luft i nätaggets stängda kortsida och gör ingen nytta. Hade hellre kört 140mm, mer luftflöde till lägre db. Lycka till!

Meshify är inte skitbra på GFX-temps så du vet, så jag hade kört upp intagsfläktarnas RPM en del om jag var du.

Permalänk

2x140 topp makes sense om du har en radiator du vill blåsa luft genom, annars kommer du bara blåsa ut massa kall luft som ännu inte gått förbi cpu eller gpu. Bättre att ha 1 fläkt i taket på fläktplatsen vid hörnet.

Vad gäller 3x120 eller 2x140 i fronten så har jag ingen stark åsikt förutom att jag tror det skulle vara en fördel om fläktarna satt lite längre ned i fronten så att 1) nätaggregatet får lite luftflöde och 2) att fläktarna drar in luft på motsatt sida från topp/bak-fläktarna. De behöver inte vara hela vägen ned men så att kanske en halv eller en tredjedels fläkt låg under kanten för PSU-"källaren".

Permalänk
Medlem

Kör med 3x120 eller 2x140 i fronten och lämna den stackars bakre fläkten, top utblåset är mer eller mindre irrelevant

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Gigabyte B550 S2H | Gskill Trident Z Neo 2x16 3600cl16-16 | Palit GameRock OC 3070 | Fractal design ion+ 650w | Lian li O11 mini | Samsung Odessy G7 | Sennheiser GSP-670 | ROG Claymore MX Red | ROG Chakram

Permalänk

En tanke jag ska fylla på med efter tänkt lite mer är att se till så luften som åker ur datorn har någon stans att ta vägen och inte bara snurrar omkring för bli inblåsta i datorn igen. Dvs sätt inte datorn i en låda.

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Har själv ett FD Define C vilket är snarlikt Meshify C. Jag använder 2x140 i fronten och 1x120 bak, det fungerar alldeles ypperligt.

Visa signatur

• Msi 1080ti • Ryzen 5800x • Define C • Samsung 860 EVO • D15 •
• Corsair LPX 3600 Mhz • MSI 570-A Pro • EVGA G5 750W •

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte ha några fläktar i toppen. För stor risk att de stör luftflödet så att luften inte åker genom de kylflänsar den behöver åka genom.

Jag skulle bara ha fläktar i fronten och i bak. Då flödar luften som den skall, och passerar kylare för grafikkort och CPU.

Permalänk
Medlem

Hmm en tanke, en inblås i nedre placeringen 1 alt 2 i fram och 1 bak

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tompalee:

Har själv ett FD Define C vilket är snarlikt Meshify C. Jag använder 2x140 i fronten och 1x120 bak, det fungerar alldeles ypperligt.

Jag har samma Konfiguration på fläktarna fast jag har ett Fractal Design C (inte Meshify) Två st Noctua NF-P14s redux i fronten och chassits medföljande 120 utblås bak. Jag har denna configen på dator: https://www.inet.se/kundvagn/visa/13273007/eazys-ryzen

Temperaturer idle:
Case 39 grader
CPU 42 grader
GPU 39 grader (gtx 1060 med Raijintek Morpheus II + två 120 noctua fläktar.)

Min dator är samtidigt knäpptyst.

Vet inte hur varmt ett 3080 blir i idle, men jag gissar på inte så varmt med din config.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk

Tjena,

Tack for alla svar!

Jag har provat runt lite nu (gick endast på GPU temp eftersom jag ska slänga ut min nuvarande CPU när min nya kommer).

Test GPU: 3080 TUF (ej OC)

2x 140mm fram, 0 topp, 120mm bak -> 67c max temp
2x 140mm fram, 1x 140mm topp, 120mm bak -> 65c max temp
2x 140mm fram, 2x 140mm topp, 120mm bak -> 64c max temp
3x 120mm fram, 0 topp, 120mm bak -> 65c max temp
3x 120mm fram, 1x 140mm topp, 120mm bak -> 62c max temp
3x 120mm fram, 2x 140mm topp, 120mm bak -> 61c max temp

Körde alla fläktar i 1000 rpm.

Känns lite konstigt, men det ser ut som ren "brute force" funkar bäst för GPU:n

Man hade lätt kunnat köra med 2x 140 fram och 120 bak eftersom det är så pass låga temperaturer. Kommer nog själv att maxxa eftersom jag redan har alla fläktar.

Permalänk

Du förlorar ju ingenting på att köra på med alla fläktar du redan har

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Tjena,

Tack for alla svar!

Jag har provat runt lite nu (gick endast på GPU temp eftersom jag ska slänga ut min nuvarande CPU när min nya kommer).

Test GPU: 3080 TUF (ej OC)

2x 140mm fram, 0 topp, 120mm bak -> 67c max temp
2x 140mm fram, 1x 140mm topp, 120mm bak -> 65c max temp
2x 140mm fram, 2x 140mm topp, 120mm bak -> 64c max temp
3x 120mm fram, 0 topp, 120mm bak -> 65c max temp
3x 120mm fram, 1x 140mm topp, 120mm bak -> 62c max temp
3x 120mm fram, 2x 140mm topp, 120mm bak -> 61c max temp

Körde alla fläktar i 1000 rpm.

Känns lite konstigt, men det ser ut som ren "brute force" funkar bäst för GPU:n

Man hade lätt kunnat köra med 2x 140 fram och 120 bak eftersom det är så pass låga temperaturer. Kommer nog själv att maxxa eftersom jag redan har alla fläktar.

Väldigt intressant sammanställning!
Jag funderar på att lägga till några fläktar i mitt Define mini C som ju är liknande ditt chassi, förutom att fronten begränsar luftflödet ytterligare på mitt chassi. Jag kör just nu 2 st 140 mm i fronten som insug samt 1 st 120 mm i botten som insug och 1 st 120 mm bak som utsug. Jag är intresserad av att sätta 3 st 120 mm i fronten och flytta mina 140 mm till toppen så som du har gjort i ditt sista exempel. Dock framgår det inte om du hade dem som utsug eller insug, skulle du kunna klargöra?

Permalänk
Medlem

2x140mm fram, 1x140mm bak, keep it simple.
"Less is more" i detta fall.

Visa signatur

[FD R5]--- [B550-E Strix] ---[Ryzen 5900X]--- [Noctua NH-U14S]---[RTX 3080 TUF OC]---[Corsair RM850X V2]---[WD SN850x 1TB]---[TridentZ 2x8gb 3800mhz CL16]---[Predator XB271HU]---[HyperX Cloud Alpha]---[Steelseries Rival]---[Logitech G710 ]----> Win10

Permalänk
Skrivet av Callister:

Du förlorar ju ingenting på att köra på med alla fläktar du redan har

Precis, tänkte mest på om den främre toppfläkten motverkar cpu kylningen, men får prova runt lite mer när jag får min nya prolle

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Väldigt intressant sammanställning!
Jag funderar på att lägga till några fläktar i mitt Define mini C som ju är liknande ditt chassi, förutom att fronten begränsar luftflödet ytterligare på mitt chassi. Jag kör just nu 2 st 140 mm i fronten som insug samt 1 st 120 mm i botten som insug och 1 st 120 mm bak som utsug. Jag är intresserad av att sätta 3 st 120 mm i fronten och flytta mina 140 mm till toppen så som du har gjort i ditt sista exempel. Dock framgår det inte om du hade dem som utsug eller insug, skulle du kunna klargöra?

Absolut

Alla fläktar fram var insug och topp/bak var utblås

Permalänk

Intressant tråd!

Jag köpte just två stycken Noctua NF-A14 140mm till mitt Fractal Design Define C.
Som utblås (bak) kör jag Noctua NF-A12x25 (120mm) genom en CPU-radiator. Frontfläktarna snurrar konstant i 800 rpm. Mitt 2070 super har fått ner temp relativt mycket sedan bytet och kliver sällan över 70 grader.

Däremot blir jag ju lite fundersam (eftersom jag är sugen på köpa ett 3080) på om det över huvud taget skulle fungera i min burk eftersom min nuvarande GPU blir så pass varm. Men jag antar att det är mesh-fronten som gör den största skillnaden i testet som @Simplified gjort? I jämförelse med ett standard define C alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMauser:

Jag satte upp mitt med 9 fläktar med inblås (annat chassi) Ser ingen poäng med utblås fläkt om jag får vara ärlig om det finns hål bak. Testa blås upp en ballong med ett pennstort hål i. Behövs ingen fläkt för det ska utjämnas.

Vi har fläktar i datorn för att så effektivt som möjligt kyla ner komponenter i datorn som alstrar värme. Detta gör vi genom så snabbt som möjligt ersätta den luft i datorn som värms av komponenterna smed kall (kallare) luft som vi hämtar i rummet utanför chassit. Vi vill alltså att luften i datorn snabbt ska ersättas med kallare luft.

Enklast vore att helt strunta i chassit och placera datorn (komponenterna) i en bänk i ett så stort och kallt rum som möjligt och sedan sätta upp en rejäl fläkt som säkerställer att luften kring datorn byts ut i rask takt för att hålla den i "rumstemperatur". Nu väljer de flesta av oss att stoppa in komponenterna i en låda av lite olika anledningar ...

Då blir det lite klurigare att blåsa bort den varma luften kring komponenterna för att få önskad kyleffekt. Prova gärna att blåsa upp en ballong med ett pennstort hål, prova därefter att blåsa upp en ballong med ett betydligt större hål, prova därefter att bara blåsa ut luft rakt ut (utan ballong). Vilket var lättast att blåsa, i vilket av fallen tror du att du kan omsätta mest luft per tidsenhet?

Utblåsfläkten (eller fläktarna) har i grunden två funktioner. Att styra luftflödet och underlätta flödet av luft genom chassit (ge inblåsfläktarna bättre effekt). Jag har inte de kunskaper som krävs för att exakt kunna avgöra vad som är optimalt, men jag är helt övertygad om att om du har 9 fläktar som blåser in och ingen ut, får de jobba onödigt tungt för att skapa det luftflöde som krävs och att du skulle få samma effekt med betydligt färre fläktar om du valde att låta några hjälpa till med att transportera ut den varma luften ...

Någon som har stenkoll på det här?

/MM

Visa signatur

Intel i9-9900K 5.2 GHz | Corsair 64GB DDR4 3200 MHz | ASUS Rog Strix Z390-F | ASUS Rog Strix RTX 2080 OC | Samsung 970 EVO Nvme 500 GB | Samsung 860 EVO 1 TB | Seagate Barracuda 4 TB | Corsair RM650i | Corsair H150i Pro | Fractal Design Define S2 TG |