Laptop plugg och vardagligt bruk

Permalänk
Medlem

Laptop plugg och vardagligt bruk

Hej allihopa!
Jag kollar runt lite efter en laptop och tänkte fråga er lite mer kunniga om råd.

Datorn ska användas till plugg (högskoleingenjör datateknik) och vardagligt bruk. Vill ha en snabb dator som kommer hålla måttet minst ett par år. Har en budget på 15-20k, helst närmare 15.

https://www.dell.com/sv-se/shop/laptops/15/spd/xps-15-7590-la...

Har kollat lite på denna, tänkte höra vad ni säger om den? Ligger på ca 20k just nu, får rabatt som student vilket gör att den landar på ca 16,7k. Är detta ett bra pris för vad jag får eller kan jag hitta annat bättre i samma prisklass?

Permalänk
Hedersmedlem

Innefattar du spel i vardagligt bruk?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Innefattar du spel i vardagligt bruk?

Nja, har en stationär dator jag kan spela på.

Permalänk
Medlem

Är det powerpoint och word som gäller så lär du klara dig på billigaste datorn möjlig, typ, och det är bara bekvämligheter som avgör ditt pris.
Det kan väl vara lite overkill att köpa en dator för 20 000 kr med en i7 framför en i5 om du bara ska göra enklare sysslor.

Typ allt driver Windows 10 och 20 flikar i Chrome.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077