Permalänk
Medlem

Bästa processorn till rtx 3080?

Jag planerar att uppgradera min gtx 1080 till en rtx 3080 nu till julen. Kör för närvarande med en Intel i7 4790k. Den är bra nog för mig i dagsläget, men jag vill inte ha en cpu som som inte orkar med det nya kortet.

Så nu till frågan, vilken processor skulle ni rekommendera? Det lutar nog mot en i7 10700k eller en i9 10850K men är även öppen för att köra med en AMD.

Ps! Tänkte köra med det här moderkortet: ASUS ROG STRIX B460-H GAMING.

Permalänk
Medlem

Handlar lite om vad du kör för upplösning och önskad fps. Är det 4k så spelar det mindre roll vilken du väljer av de du föreslagit

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Handlar lite om vad du kör för upplösning och önskad fps. Är det 4k så spelar det mindre roll vilken du väljer av de du föreslagit

Glömde att tillägga det.

Jag använder datorn mestadels till att spela på. Spelar med 4K ultrawide. Önskar att köra med ca 120fps. Använder den då och då till att arbeta på också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JAS:

Glömde att tillägga det.

Jag använder datorn mestadels till att spela på. Spelar med 4K ultrawide. Önskar att köra med ca 120fps. Använder den då och då till att arbeta på också.

Ja är det så hög upplösning så räcker en 10600k. Alternativt nya 5600X från Amd. Snart är ju Black friday så kanske du kan klippa en 10900k för en bättre slant.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Spelar du med så hög upplösning så kan du nog lika gärna ha kvar din nuvarande cpu. Handlar väl om ett par fps hit eller dit i 4k? Annars så är väl ryzen mest intressant idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

4K upplösning i spel borde ju kräva mer av CPU:n och därför är det viktigt att välja rätt. Vid lägre upplösningar spelar det kanske inte någon roll. Vad har jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

4K upplösning i spel borde ju kräva mer av CPU:n och därför är det viktigt att välja rätt. Vid lägre upplösningar spelar det kanske inte någon roll. Vad har jag missat?

Tvärtom.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tvärtom.

Jag är förvånad. En högre upplösning i gaming innebär en lägre belastning för CPU:n??

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Precis tvärtom faktiskt. Ju högre upplösning desto mer får grafikkortet jobba, och grafikkortets tak slår i tidigare än processorns. Det är därför du kan se större skillnader i 720p än 4k, t.ex. här på SweCs tester på Ryzen 5600X & 5800X:

720p:

4K:

Du ser på första bilden att en gammal 7700K släpar en bra bit efter alla moderna processorer i 720p.
Däremot, i 4K ser du att gamla 7700K presterar i snitt lika bra som en 10900K.
Med en RTX3090.

Så om du spelar i 4K så är det bättre att lägga pengarna på maffigare grafikkort än att uppdatera processorn, med andra ord:
du kan ta det billigaste alternativet du hittar.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddang:

Jag är förvånad. En högre upplösning i gaming innebär en lägre belastning för CPU:n??

Belastningen på cpun är i princip oförändrad. Men eftersom belastningen på grafikkortet ökar o t.ex bara kan ge 100fps så kommer du inte märka om cpu bara kan pumpa ut 100 eller 500fps.

Permalänk
Medlem

Som påpekats tidigare, lite indirekt. CPU:n har inte mycket med upplösingen att göra. Den pumpar inte pixlar. Den beräknar fysik, AI och liknande. Spellogiken som snurrar i bakgrunden helt enkelt. De saker som förändras när du ökar upplösningen påverkar inte CPUn:s jobb signifikant.

Det som däremot sker är att en hel drös fler pixlar dyker upp som skall beräknas och det jobbet har GPU:n. Så om du skall spela på låg upplösning är CPU:n superviktig då den kommer vara din flaskhals. Om du spelar på extremt hög upplösning kommer GPU:n slå i taket betydligt tidigare och din CPU kommer inte gå på 100% belastning. Helt enkelt för att GPU:n inte hinner med mer jobb.

Spelar du i 4K Ultra-wide borde det innebära 5120x2160, dvs betydligt tyngre upplösning än Sweclockers tester i 4K. De flesta moderna spel kommer ha GPU som rejäl flaskhals även med den processor du har nu om du klockat upp den en bit.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk

Det finns en del spel som kräver mer än en 4790k för att nå 120fps så i vissa fall, ja absolut du kan dra nytta av en bättre CPU i de fallen. Men som påpekats redan gör den höga upplösningen på din skärm de flesta spel du spelar kommer nog ändå vara begränsade av din GPU.

Du kan testa själv nu idag innan du uppgraderar din GPU genom att du spelar de spel du är intresserad av och sänker upplösningen till något riktigt lågt som 1280x720 (eller vad det nu blir i ultrawide). Om du når över 120fps konsekvent och med hyfsad marginal med din 4790k så kommer du också göra det med den nya GPUn och din gamla CPU.

Några spel som min gamla 3570k hade enorma problem med, framförallt senare i spelen, va They Are Billions och Homeworld: Deserts of Kharak. De gick ju dock bra att spela i början så om du testar dem behöver du ta dig igenom kampanjen en bit, om du inte spelar They Are Billions på någon challenge mode kanske, på högsta svårighetsgraden så det kommer enorma mängder zombies.

Permalänk
Medlem

Först och främst, lycka till med att få tag på ett RTX 3080 innan jul, slutsålt överallt redan och fullbokat.
Om du vill ha ett kort innan jul rekommenderar jag att du bokar ett kort redan nu, av mindre känt märke, dock ingen garanti att du får något.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Först och främst, lycka till med att få tag på ett RTX 3080 innan jul, slutsålt överallt redan och fullbokat.
Om du vill ha ett kort innan jul rekommenderar jag att du bokar ett kort redan nu, av mindre känt märke, dock ingen garanti att du får något.

Jag beställde ett Zotac Gaming RTX 3080 Trinity OC den 28/10 och fick det den 3/11.
Tror det börjar trilla in rejält med GPUer nu (förutom möjligtvis ASUS TUF).

Permalänk
Medlem

AMD 5900X eller AMD 5950X.