Vettig skärm till hemmakontoret < 2000 kr

Permalänk
Medlem

Vettig skärm till hemmakontoret < 2000 kr

Till skillnad från många som är ute efter gamingskärmar med hög upplösning så tänkte jag kolla om någon har tips på en vettig skärm för "kontorsarbete", typ programmering, mail, surf och den typen av aktiviteter. Inget grafiskt arbete, så färgåtergivning är inget som behöver vara top notch.

Det är primärt en "extra" skärm för hemarbete jag är ute efter då jag till min vanliga dator redan har två skärmar (en 22 och 24 tums, 24-tummaren en mer gaming-skärm). Möjligtvis att jag skulle kunna byta ut min 22-tummare mot en ny och ta den nya som andraskärm till min vanliga dator.

Storleksmässigt tänker jag mig intervallet mellan 22 och 27 tum. Enda egentliga kravet är att den har HDMI och minst upplösningen 1920 x 1080. Gärna höj- och sänkbar men det går ju att palla upp den om det skulle krävas. Sedan skall man ju kunna sitta vid den längre stunder utan att få ont i ögonen, men det har jag egentligen aldrig upplevt med någon skärm, så det får väl med dagens moderna skärmar sägas vara ett icke-problem.

Priset vill jag hålla så lågt som möjligt, absolut under 2000 kr, men allra helst under 1500 och premierar pris framför finesser.

Naturligtvis kan jag sortera på pris på prisjakt och ta den billigaste som uppfyller kraven, men det vore ändå bra att höra om någon har en specifik modell som de är nöjda/missnöjda med, så har man iaf något att gå på.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom utbudet här: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

För din budget och det du är ute efter med 1920x1080 finns det flera hundra modeller att välja mellan och kvaliteten varierar. Svårt att finna konkreta uppgifter om dessa skärmar och framför allt tester i den här typen av utbud. Men samma grundidé med en IPS-panel. Bara att variationerna är mycket större.

Permalänk
Medlem

Tycker denna ser prisvärd ut för att vara budget, ips, 75 hz, freesync

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5222542

Permalänk
Medlem

27'' är 1080p rätt gryning. Tycker 1440p 27'' är mycket trevligare för arbete. Vill du ha skarpt och inte behöver så stort är 22-24 1080p mer okej.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av rotkiv42:

27'' är 1080p rätt gryning. Tycker 1440p 27'' är mycket trevligare för arbete. Vill du ha skarpt och inte behöver så stort är 22-24 1080p mer okej.

Håller med om att 1440p är att föredra i alla lägen när man talar om dels tillgänglig kvalitet på produkten och förmågan till arbete. Förutom när man kanske måste vända på tusenlapparna vilket verkar vara TS dilemma. Eller om man har en syn som inte riktigt orkar, vilket är en annan sak.

Full HD är grynigt och ger rutnät på en halv meter oavsett om man jämför med ovan. Den gamla käpphästen att 27-tum är illa och 22-24 tum plötsligt skulle vara helt okey är ett uselt råd överlag som går Ad Nauseam. Det handlar om vad man som individ föredrar, vad man som individ jämför med samt vilka produkter det handlar om. Kan vara två helt olika saker med en IPS på 27-tum och en VA eller TN på 27 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Håller med om att 1440p är att föredra i alla lägen när man talar om dels tillgänglig kvalitet på produkten och förmågan till arbete. Förutom när man kanske måste vända på tusenlapparna vilket verkar vara TS dilemma. Eller om man har en syn som inte riktigt orkar, vilket är en annan sak.

Full HD är grynigt och ger rutnät på en halv meter oavsett om man jämför med ovan. Den gamla käpphästen att 27-tum är illa och 22-24 tum plötsligt skulle vara helt okey är ett uselt råd överlag som går Ad Nauseam. Det handlar om vad man som individ föredrar, vad man som individ jämför med samt vilka produkter det handlar om. Kan vara två helt olika saker med en IPS på 27-tum och en VA eller TN på 27 tum.

Tycker det är en okej tumregel. Finns onekligen en gräns där 1080p jobbigt lågupplöst.

Kanske försimplar för mycket, men individ anpassning kan ju vara lite svårt när de flesta köper skärmar i "blido" och inte ha möjlighet att testa skrämen före köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Jag tror att 27 kanske blir lite för stort, men det kan ju vara för att man inte är van. Min nuvarande skärm (en HP 19 tums med 1440x900 i upplösning) står ca 70 cm från skrivborskanten, så det kommer ju att bli något liknande beroende på hur djup foten är. Jag har en av mina "ordinarie" skärmar precis bredvid, 22 tum 1680x1050, och den tycker jag är helt ok faktiskt. Sedan kör jag 24-tummaren med 1920x1080

Har väl inte helt perfekt syn m a o.

Men skall ta och kika lite på de länkar ni tipsat om. Tack för hjälpen hittills.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad du gör för kontorsuppgifter och vilka program du använder.

Själv har jag i flera år använt mig av 3st 27"-skärmar, som står bredvid varandra. iMac i mitten på 5K och två stycken 4K på varsin sida.
Skulle aldrig gå ner i upplösning och det är för att man får en bra mycket bättre överblick i olika program och kan ha mer uppe på skärmarna. Detta gör att man jobbar mer effektivt..
Med en 1080p skärm så ser du bara en bråkdel av texten i t.ex. ett ordbehandlingsprogram, mail eller en websida och det blir svårt att få en överblick, utan att behöva rulla ner/upp.

Med det sagt, så har jag flera vänner och bekanta som jag påpekat detta för, men som i lika många år kört vidare med sin låga upplösning och små 17-19"-skärmar.

Rekommenderar dock en IPS-skärm.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bergling:

Jag tror att 27 kanske blir lite för stort, men det kan ju vara för att man inte är van. Min nuvarande skärm (en HP 19 tums med 1440x900 i upplösning) står ca 70 cm från skrivborskanten, så det kommer ju att bli något liknande beroende på hur djup foten är. Jag har en av mina "ordinarie" skärmar precis bredvid, 22 tum 1680x1050, och den tycker jag är helt ok faktiskt. Sedan kör jag 24-tummaren med 1920x1080

Är du på 24 tum 1920x1080 är du på samma pixeltäthet som din gamla skärmar, kring 90 ppi. Det lär upplevas som likadant fast mer yta att jobba med. Annars är dina skärmar ganska gamla och det kan finnas mer som får en ny halvt vettig IPS att fungera bättre, likt mindre framträdande pixelstruktur och mindre synliga halvtoner som gör att en ny skärm upplevs "klarare" utan att pixeltätheten är högre.

Permalänk
Medlem

https://www.webhallen.com/se/product/326660-Acer-KA242Ybi-24-...

Denna köpte jag som andra skärm, är överlag nöjd med skärmen, bra bild och smidig joystick för att navigera i menyerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Själv har jag i flera år använt mig av 3st 27"-skärmar, som står bredvid varandra. iMac i mitten på 5K och två stycken 4K på varsin sida.
Skulle aldrig gå ner i upplösning och det är för att man får en bra mycket bättre överblick i olika program och kan ha mer uppe på skärmarna. Detta gör att man jobbar mer effektivt..
Med en 1080p skärm så ser du bara en bråkdel av texten i t.ex. ett ordbehandlingsprogram, mail eller en websida och det blir svårt att få en överblick, utan att behöva rulla ner/upp.

Med det sagt, så har jag flera vänner och bekanta som jag påpekat detta för, men som i lika många år kört vidare med sin låga upplösning och små 17-19"-skärmar.

Rekommenderar dock en IPS-skärm.

Jo, en 4K skärm hade ju varit det ultimata tror jag. Nu får det bli lite av en kompromiss. Det är inte det att jag inte har råd med att lägga t ex 6-7000 på en bra 4K-skärm utan jag vill bara inte göra det, då jag inte känner det behovet.

Men jag skall avvakta lite till Black Friday oavsett och se om det kanske dyker upp något bra, kan ju vara så att jag uppgraderar min primära skärm istället t ex om jag hittar något bra och prisvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Elgiganten kom ut med sina Black Friday-erbjudanden idag.

Där fanns framför allt 2 skärmar som verkar vettiga:

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar... för 1290 och

https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/datorskar... för 1990

Första 1080p och andra 1440p.

Någon med erfarenhet av dessa eller Philips generellt?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Det här är jätteviktigt. Jag har provat 1440p på 27" på kontoret och jag upplever att saker blir för smått om man inte sitter väldigt nära. Problemet är att programmen vi använder mest (Visma SPCS och Lime Easy) inte fixar skalning så ändrar man den blir allt i de fönstren suddigt.

Permalänk
Medlem

Jobbar som systemutvecklare och kör Eclipse, Office, och en hel del webapplikationer (Azure Devops, gitlab, ServiceNow) och dylikt, så inga direkta nativeapplikationer som kan ha problem med skalning vad jag vet. Märker iaf inga problem när jag växlar mellan den bärbaras skärm och min externa.

Kör mesta utvecklingen på den bärbara nu för det är högre upplösning, men möjligt att jag flyttar om det blir bättre på t ex en 27" 1440p-skärm.

Men får nog gå och titta "live" på en 27" bara för att få ett begrepp om storleken. Tycker min 24" är rätt stor redan.

Visa signatur