Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Det lär ju bli en marknadsfråga? När bensinen kostar 50kr/l kommer många vilja ha elbilar, de kommer därför vara villiga att betala mer för en parkeringsplats som tillhandahåller det. När den viljan möter kostnaden för att bygga kommer du se laddstolpar överallt, efter ett tag lär det bli omöjligt att hyra ut platser som inte har laddare. Men precis som det inte är staten som driver våra bensinstationer lär det inte vara staten som bygger laddare.

Sen ja, de som bor i hyresrätt i utkanten av våra städer där det är gratis parkering på gatan kommer antagligen få vänta längre än de som har egen villa, men det är väl även sällan de som köper nya bilar i halvmiljonklassen. (eller fabriksnya bilar överhuvudtaget)

Okej dumt av mig att tänka så kanske, men absolut, är ju inte oss som har råd med sådana lyxbilar precis... Men det känns som att det måste bli en förändring på den punkten om elbilar ska slå igenom... Lite drygt om bensinpriset ökar och ökar och man själv har varken råd till elbil eller laddstolpe

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Men det känns som att det måste bli en förändring på den punkten om elbilar ska slå igenom... Lite drygt om bensinpriset ökar och ökar och man själv har varken råd till elbil eller laddstolpe

"Har råd" är relativt - man kan ju minska på sina egna ambitioner också. Farsan betalade cirka 160k för sin nya Zoe för en 2.5 år sedan, efter miljöpremien dragits av. Då fick han med en omgång vinterdäck i priset, samt någon mer present också som jag inte minns vad det var (en väggladdare för 220V tror jag det var).

Zoe är förvisso en liten bil, men hur många svenskar var det inte som växte upp med liknande småbilar på 70-80-talet? Jag, och minst hälften av alla mina klasskompisar från låg och mellanstadiet typ. Och vi blev alla vuxna människor trots det. Första generationens VW Golf till exempel var en pyttebil jämfört med nästan allt som säljs idag, men massor av familjer, även de med barn ägde en sån.

Så man måste inte ha vad vi idag anser vara fullstora bilar som kostar 500 papp eller mer. "Men jag måste ha en stor bil" är i nästan alla fall "jag tycker det är mycket roligare med stor bil" och inget annat. Människor är anpassningsbara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Okej dumt av mig att tänka så kanske, men absolut, är ju inte oss som har råd med sådana lyxbilar precis... Men det känns som att det måste bli en förändring på den punkten om elbilar ska slå igenom... Lite drygt om bensinpriset ökar och ökar och man själv har varken råd till elbil eller laddstolpe

Lugn. Det kommer att ta lite tid. Det gör alla stora omställningar. Men det innoveras i enorm fart kring batterier (som är det enda som är verkligt dyrt på dagens elbilar), och det tillsammans med när volymerna ökar med massproduktion, så kommer priserna att drastiskt gå ner.

Om 10 år så kommer elbilar ha gått ner extremt i pris, och ICE-bilar kommer samtidigt ha gått upp enormt i pris (lägre volymer, dyrare att möta alla allt hårdare miljökrav på utsläppen, etc.).

När de passerar varandra och hamnar tillfälligt i jämnvikt på ungefär samma pris, är lite svårare att förutsäga exakt, men jag skulle personligen gissa på om runt ca. 7 års tid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

"Har råd" är relativt - man kan ju minska på sina egna ambitioner också. Farsan betalade cirka 160k för sin nya Zoe för en 2.5 år sedan, efter miljöpremien dragits av. Då fick han med en omgång vinterdäck i priset, samt någon mer present också som jag inte minns vad det var (en väggladdare för 220V tror jag det var).

Zoe är förvisso en liten bil, men hur många svenskar var det inte som växte upp med liknande småbilar på 70-80-talet? Jag, och minst hälften av alla mina klasskompisar från låg och mellanstadiet typ. Och vi blev alla vuxna människor trots det. Första generationens VW Golf till exempel var en pyttebil jämfört med nästan allt som säljs idag, men massor av familjer, även de med barn ägde en sån.

Så man måste inte ha vad vi idag anser vara fullstora bilar som kostar 500 papp eller mer. "Men jag måste ha en stor bil" är i nästan alla fall "jag tycker det är mycket roligare med stor bil" och inget annat. Människor är anpassningsbara.

Du menar att din far betalade 160k (efter miljöbilspremien) för privilegiet att få betala en månatlig avgift till Renault Sverige så länge han äger bilen, eftersom de fortfarande äger batteriet i den...

Jag har själv en Zoe i hushållet, de är riktigt trevliga bilar (sett till biltypen). Men den faktiska kostnaden för att köpa en ny Zoe i fullt fungerande skick har nog aldrig legat under 260 000 kronor efter statlig rabatt. Då pratar vi dessutom en basutrustad bil med interiörkvalitet som en Clio för halva prislappen...

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Parkeringsplatsen är kommunalt ägd tror jag, ser iaf inga speciella skyltar förutom en P-skylt när man kör in.

Men jag är väldigt intresserad av elbildsdebatten, era inlägg är så intressanta att läsa!
Jag följer med spänning hur regeringen ska göra för att få fram laddstolpar för oss dödliga som inte har tillgång till laddstolpar och garage.

Kommer säkert fler möjligheter med tiden (när elbilar går ner i pris och blir allt mer vanliga). Men ser att du bor i Lilla Edet, och nedan plats kan eventuellt vara värt för dig att undersöka lite närmare om du, eller någon granne till dig, tänkt att skaffa elbil inom det närmaste:

Laddplats EdetHus/Rexel
https://www.uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?id=700ddce7-4d7e-4...

Men annars så rekommenderar jag dig, eller andra bilister på din parkering, att prata med kommunen som äger parkeringsanläggningen där du hyr plats idag. Tala om att ni är intresserade av att skaffa elbilar, men att ni måste ha laddmöjligheter först, och se om de kan tänka sig att ordna att sätta upp några laddstolpar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Zoe är förvisso en liten bil, men hur många svenskar var det inte som växte upp med liknande småbilar på 70-80-talet? Jag, och minst hälften av alla mina klasskompisar från låg och mellanstadiet typ. Och vi blev alla vuxna människor trots det. Första generationens VW Golf till exempel var en pyttebil jämfört med nästan allt som säljs idag, men massor av familjer, även de med barn ägde en sån.

Absolut, jag älskar små bilar, snåla och bra, och jag bor ensam, så jag brukar fälla ner sätet där bak och få in en hundbur istället.

Något jag verkligen gillar med min gamla Toyota är hur man kan fälla ner så golvet blir helt platt där bak, jag önskar fler bilmodeller hade det, eller iaf att det marknadsfördes tydligare på dom modeller som erbjuder den funktionen!

Permalänk
Medlem

Volkswagen kommer satsa ännu mer på Elektrifiering 35 Miljarder Euro på Bev & 27 Miljarder Euro på Mjukvaran som är en fördubbling av budgeten till 2025.

Totalt uppgår Volkswagens investeringar till 2025 nu i 150 miljarder euro i omställningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201116/v...

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Absolut, jag älskar små bilar, snåla och bra, och jag bor ensam, så jag brukar fälla ner sätet där bak och få in en hundbur istället.

Något jag verkligen gillar med min gamla Toyota är hur man kan fälla ner så golvet blir helt platt där bak, jag önskar fler bilmodeller hade det, eller iaf att det marknadsfördes tydligare på dom modeller som erbjuder den funktionen!

Hann du kika något på de eventuellt möjliga laddplatserna jag tipsade om i Lilla Edet, om de kanske kunde vara något för dig?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Volkswagen kommer satsa ännu mer på Elektrifiering 35 Miljarder Euro på Bev & 27 Miljarder Euro på Mjukvaran som är en fördubbling av budgeten till 2025.

Totalt uppgår Volkswagens investeringar till 2025 nu i 150 miljarder euro i omställningen.
https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20201116/v...

Sent beslut, men nödvändigt och borde gjorts för länge sedan.

Deras katastrofalt dåliga kvalitet och fart på mjukvaruutvecklingen har försenat och försvårat försäljning av ID3 i över ett år, och till den stora grad att VW nu som en konsekvens av detta antagligen kommer få miljardböter i EU för att de inte kan nå upp till sina utsläppskrav under 2020.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon132576:

Prutt-prutt-bilar har också en kostnad, skillnaden är att den ser man inte direkt i kronor och ören, utan först åratal, eller till och med decennier senare i form av hjärt-kärlsjukdomar, luftrör/lungsjukdomar, cancer, stroke med mera. Samt miljöförstöring såklart, vilken är ännu svårare att kvantifiera i rena pengar.

Jämför åttiotalets sura regn-debatt, när vi upptäckte att svavelsyra härstammande från framför allt koleldning (och kanske även den tidens eldningsolja/diesel) höll på att förstöra enorma mängder barrträd i norra europa. Jag minns hur vi hade en dimma från kontinenten med en pH runt 2 typ som låg tre (väldigt, väldigt mörka!) vinterdagar i rad över hela västsverige, kanske hela södra änden av landet till och med. Detta var typ '83-84 någongång. Vad kostade inte denna katastrof, kan man fråga sig?!

Det pågår numera ständiga katastrofer runt ikring oss, och vi låtsas som att vi varken ser eller hör. Att skita ner har ett pris, ett högt pris. Men det är bara elektrifiering som faktiskt har pengakostnader, tror du? lol wut, typ!

Problemet som jag ser det är att tror man ska bli tillhandahållen infrastruktur för laddning. Många i Sverige är vana att få "allt" serverat, "någon annan" ska stå för risken och kostnaden.
I övrigt orkar jag inte bemöta dina argument som drunknar i "lol" och "prutt-prutt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Hann du kika något på de eventuellt möjliga laddplatserna jag tipsade om i Lilla Edet, om de kanske kunde vara något för dig?

Dom var väldigt långt ifrån mig men såklart man kan åka dit och vänta i bilen.
Frågan är dock hur det är med lågpris bilar och supermega-snabb-laddning osv, just nu är det väl bara tesla som erbjuder det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom var väldigt långt ifrån mig men såklart man kan åka dit och vänta i bilen.

Nja, den är för långsam för det. Bara 3-4 kW. Duger för att ladda mindre elbilar över natten, men inget att åka dit för att vänta medans man laddar.

Då är det bättre att du tar en dialog med kommunen som äger parkeringsplatserna där du hyr idag. Finns bra ekonomiskt stöd (upp till halva kostnaden) för de som vill ställa upp egna stolpar/ladduttag.

Skrivet av Chromatic:

Frågan är dock hur det är med lågpris bilar och supermega-snabb-laddning osv, just nu är det väl bara tesla som erbjuder det?

Ionity har också snabbladdning. https://ionity.eu/

Provade även Circle K i förra veckan, och de hade även de egna snabbladdare (upp till 150 kW). Var gratis (iaf. tills vidare för test och marknadsföring) och laddade min elbil (M3 LR) från 10% - 80% på en halvtimme, vilket är helt OK.

Finns bara två Circle K idag med den typen av laddare, men tydligen skall Circle K fortsätta bygga ut med fler stationer med egna snabbladdare. Så de kan bli en mycket intressant spelare i framtiden tillsammans med Ionity!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Nja, den är för långsam för det. Bara 3-4 kW. Duger för att ladda mindre elbilar över natten, men inget att åka dit för att vänta medans man laddar.

Då är det bättre att du tar en dialog med kommunen som äger parkeringsplatserna där du hyr idag. Finns bra ekonomiskt stöd (upp till halva kostnaden) för de som vill ställa upp egna stolpar/ladduttag.

Ionity har också snabbladdning. https://ionity.eu/

Provade även Circle K i förra veckan, och de hade även de egna snabbladdare (upp till 150 kW). Var gratis (iaf. tills vidare för test och marknadsföring) och laddade min elbil (M3 LR) från 10% - 80% på en halvtimme, vilket är helt OK.

Finns bara två Circle K idag med den typen av laddare, men tydligen skall Circle K fortsätta bygga ut med fler stationer med egna snabbladdare. Så de kan bli en mycket intressant spelare i framtiden tillsammans med Ionity!

Okej tack, spännande!

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på Sonos Sion ?
Mest sugen på den eftersom den har drag eller kommer att få om man nu tror att det verkligen blir en bil i slutändan.
https://sonomotors.com/en/sion/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Dom var väldigt långt ifrån mig men såklart man kan åka dit och vänta i bilen.
Frågan är dock hur det är med lågpris bilar och supermega-snabb-laddning osv, just nu är det väl bara tesla som erbjuder det?

Snabbladdning är inte enkelt. De flesta nya lite mera påkostade bilar har snabbladdning av varierande sort. Det kan låta spännande med Teslas ibland höga effekter men smolket i bägaren är att laddningskurvan för de höga effekterna är rätt extrem. Man får alltså bara ut de höga effekterna. under en begränsad period av laddningen. Sedan måste även batteriet konditioneras för Teslas SC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Snabbladdning är inte enkelt. De flesta nya lite mera påkostade bilar har snabbladdning av varierande sort. Det kan låta spännande med Teslas ibland höga effekter men smolket i bägaren är att laddningskurvan för de höga effekterna är rätt extrem. Man får alltså bara ut de höga effekterna. under en begränsad period av laddningen. Sedan måste även batteriet konditioneras för Teslas SC.

Och sen finns det väl fortfarande problem med att batteriet kan ta lite stryk av snabbladdning va
Vet att jag snabbladdade min mobil i några år och hela batteriet svällde upp och jag fick byta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Och sen finns det väl fortfarande problem med att batteriet kan ta lite stryk av snabbladdning va
Vet att jag snabbladdade min mobil i några år och hela batteriet svällde upp och jag fick byta

Snabbladdning tar hårdare på batteriet vs segare laddning men många elbilar idag har vätskekylning så tar inte i närheten så hårt som en mobiltelefon med litet och passivt batteri.

Med desto mer du laddar bilen via AC 7-12 Kw är vanligast desto bättre kommer batteriet att vara över lång tid.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Och sen finns det väl fortfarande problem med att batteriet kan ta lite stryk av snabbladdning va
Vet att jag snabbladdade min mobil i några år och hela batteriet svällde upp och jag fick byta

En bil kyler sitt batteri och sänker laddeffekten om värmen skulle bli för hög. Det gjorde inte de flesta snabbladdande batterierna i telefoner för bara 1-2 år sedan. Det är först nu när effekten där börjar bli så pass att de också måste tänka på sånt.

Utöver det laddar många mobiler idag snabbare än vad de snabbaste bilarna gör.

OnePlus 8t laddar med 65w på ett 18,5wh batteri. Det är en effekt på 3,55 C (läs mer om C här). Kort sagt är det antal gånger batterikapacitet, där då högre siffra betyder snabbare.

En Model 3 LR laddar som absolut snabbast med 250Kw i korta perioder.
Med ett batteri på cirka 75KwH är det "bara" 3,33C och då även vätskekylt.

Med allt detta sagt så är det fortfarande en större slitage än mot slö laddning, men det går verkligen inte att jämföra med mobil-laddning.

/Sweex

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av theailer:

Någon som har koll på Sonos Sion ?
Mest sugen på den eftersom den har drag eller kommer att få om man nu tror att det verkligen blir en bil i slutändan.
https://sonomotors.com/en/sion/

Denna tyska firma har utvecklat bilen under långt tid och leverans är beräknad till 2022.

Gillar deras karosspaneler som fungerar som solpaneler som laddar batteriet under dagen & kan skapa 34 km/dag i Juli under optimala förhållanden & testat i Tyskland.

Dessutom så är dessa paneler lättare så bilen får en lägre totavikt.

25 500 Euro i Tyskland så antar att du får lägga mellanskillnaden till Sveriges 25% Vat.

Dock lite oklart om priset är räknat på 19% Vat eller 16% Vat.
The reduction in VAT from 19 % to 16 % applies from 01.07.2020 to 31.12.2020.

The Sion costs 25,500 euros including German VAT at market launch.

Står leverans inom hela EU så inga problem att du får bilen vid förbokning av den.

Tillverkas i Sverige
"The first Sion will roll off the production line in Trollhättan in September 2021. These vehicles are used for type approval and process assurance in production. The delivery of the customer vehicles will then start at the beginning of 2022. Unfortunately, we cannot yet plan individual delivery dates today."

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

En bil kyler sitt batteri och sänker laddeffekten om värmen skulle bli för hög. Det gjorde inte de flesta snabbladdande batterierna i telefoner för bara 1-2 år sedan. Det är först nu när effekten där börjar bli så pass att de också måste tänka på sånt.

Utöver det laddar många mobiler idag snabbare än vad de snabbaste bilarna gör.

OnePlus 8t laddar med 65w på ett 18,5wh batteri. Det är en effekt på 3,55 C (läs mer om C här). Kort sagt är det antal gånger batterikapacitet, där då högre siffra betyder snabbare.

En Model 3 LR laddar som absolut snabbast med 250Kw i korta perioder.
Med ett batteri på cirka 75KwH är det "bara" 3,33C och då även vätskekylt.

Med allt detta sagt så är det fortfarande en större slitage än mot slö laddning, men det går verkligen inte att jämföra med mobil-laddning.

/Sweex

Okej, intressant! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Snabbladdning är inte enkelt. De flesta nya lite mera påkostade bilar har snabbladdning av varierande sort. Det kan låta spännande med Teslas ibland höga effekter men smolket i bägaren är att laddningskurvan för de höga effekterna är rätt extrem. Man får alltså bara ut de höga effekterna. under en begränsad period av laddningen.

Det gör Tesla inte för att vara elaka, men för att skydda batterierna från att slitas ut i förtid pga. av för hög värme vid snabbladdning.

Andra tillverkare kanske har en aggressivare laddkurva som ligger högt över lång tid (även om batterierna blir varma), men finns ju risken (om de inte har koll på det) att batterierna tar mer stryk och i längden tappar i kapacitet pga. det.

Sedan är det egentligen inte intressant för användaren att mäta hur lång tid det tar till 80% eller 90% (100% skall man undvika att ladda till), då kapaciteten på batterierna varierar extremt från tillverkare, men även mellan tillverkarnas olika bilmodeller.

Egentligen är det inte heller så intressant att mäta tid heller gällande hur lång tid det tar att nå en viss energimängd, som tex. 60 kWh då olika bilar drar väldigt olika mycket kWh per mil kan kör.

Det enda vettiga måttet (för alla andra utom oss nördar), är att veta hur många mil man får i räckvidd efter ett vist antal minuter. Eller kanske snarare hur många minuter det tar för att ladda batteriet så att man kan köra ett visst antal mil (tex. för att komma hem).

Skrivet av Dunde:

Sedan måste även batteriet konditioneras för Teslas SC.

Förkonditionering är absolut inget krav, men en väl genomtänkt finess för att kunna ladda effektivast vid snabbladdning. Är batterierna för kalla så värms de upp automatiskt innan man kommer fram till laddstationen. Är de för varma så kyls de. Riktigt smart, för då kan man snabbare ladda batterierna med högre effekt, men utan att riskera livslängd/kapacitet på batterierna.

I praktiken så är inget av detta några stora problem.

Laddar både sommar och vinter mest hemma, och de gånger jag laddar på snabbladdare (antingen Tesla eller andra) så laddar jag från 20% - 80% på ca. 20 - 25 minuter och från 10% - 80% på ca. 25 - 30 minuter.

Har för mig att tex. e-tron och många andra moderna bättre elbilar ligger på ungefär samma tider.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Har haft en Tesla model 3 performance sedan förra julen och är helt såld på elbilar nu.
Innan denna var det bara BMW som gällde, men nu kan jag inte tänka mig något annat som en daily driver, om inte en sommarbil!

Laggfritt och avslappnande. Snabb som satan med.. Det elektriska ljudet från motorn är lite beroendeframkallande.

Kompenserar med en V4 motorcykel när jag behöver väsnas

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Och sen finns det väl fortfarande problem med att batteriet kan ta lite stryk av snabbladdning va
Vet att jag snabbladdade min mobil i några år och hela batteriet svällde upp och jag fick byta

Inga uppsvällningar av batterierna på elbilar (om det inte är allvarligt fel på de).

Däremot så, om man laddar extremt ofta på snabbladdning (säg 80% eller mer av all laddning) så slits batterierna lite mera jämfört med om man laddar hemma på AC-laddning (där man använder bilen ombordladdare, som inte har så hög effekt).

Därav att jag rekommenderar dig att vänta med att köpa din elbil tills att du lyckats ordna så att du normalt kan ladda hemma på natten när du är parkerad. Det är alltid det bästa, och mest ekonomiska, sättet att normalt ladda din bil.

Då kan man med gott samvete ladda med "fullt spett" och toppa på 150-250 kW när man är ute och reser långt (semester eller affärsresor), utan att det är något som helst problem eller bekymmer för batterierna.

Men eftersom man oftast då bor på hotell, så är det inte alltid absolut ens nödvändigt (beror på hur långt du åker på dagarna hur många laddstopp du behöver göra), då de flesta hotell har möjlighet att ladda över natten.

Men absolut inget som helst att vara bekymrad över eller att behöva fundera på om du snabbladdar de gångerna när du kör långa sträckor! Bara att köra på för glatta livet utan några bekymmer...

Generellt (dvs. om vi räknar bort tillverkningsfel och barnsjukdomar) så är det extremt bekymmersfritt att både äga och köra elbil. Mycket mindre underhållskostnader och mindre bekymmer än en ICE-bil, som skall servas och som behöver köras in till verkstäder i tid och otid.

Vill du se en långtidstest så är det en på YouTube som testar mycket elbilar, laddning och batterier, Björn Nyland, som fått låna en sju år gammal elbil, för att se hur mycket kapacitet batterierna tappat i verkligheten (inte bara efter teoretiska beräkningar):

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Inga uppsvällningar av batterierna på elbilar (om det inte är allvarligt fel på de).

Däremot så, om man laddar extremt ofta på snabbladdning (säg 80% eller mer av all laddning) så slits batterierna lite mera jämfört med om man laddar hemma på AC-laddning (där man använder bilen ombordladdare, som inte har så hög effekt).

Därav att jag rekommenderar dig att vänta med att köpa din elbil tills att du lyckats ordna så att du normalt kan ladda hemma på natten när du är parkerad. Det är alltid det bästa, och mest ekonomiska, sättet att normalt ladda din bil.

Då kan man med gott samvete ladda med "fullt spett" och toppa på 150-250 kW när man är ute och reser långt (semester eller affärsresor), utan att det är något som helst problem eller bekymmer för batterierna.

Men eftersom man oftast då bor på hotell, så är det inte alltid absolut ens nödvändigt (beror på hur långt du åker på dagarna hur många laddstopp du behöver göra), då de flesta hotell har möjlighet att ladda över natten.

Men absolut inget som helst att vara bekymrad över eller att behöva fundera på om du snabbladdar de gångerna när du kör långa sträckor! Bara att köra på för glatta livet utan några bekymmer...

Generellt (dvs. om vi räknar bort tillverkningsfel och barnsjukdomar) så är det extremt bekymmersfritt att både äga och köra elbil. Mycket mindre underhållskostnader och mindre bekymmer än en ICE-bil, som skall servas och som behöver köras in till verkstäder i tid och otid.

Vill du se en långtidstest så är det en på YouTube som testar mycket elbilar, laddning och batterier, Björn Nyland, som fått låna en sju år gammal elbil, för att se hur mycket kapacitet batterierna tappat i verkligheten (inte bara efter teoretiska beräkningar):

https://www.youtube.com/watch?v=m9VxDzr7prc

Intressant video, och tack för ditt svar!
Det ska bli riktigt tufft att se hur Teslorna mår efter 20-30 år, om dom fortfarande rullar på som man ser gamla 240s göra, man vet ju aldrig.

Tänk i framtiden, när elbilar kommer vara "veteranare"
Folk träffas i stora klungor för att visa upp sina pärlor som rullat 60k mil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Intressant video, och tack för ditt svar!
Det ska bli riktigt tufft att se hur Teslorna mår efter 20-30 år, om dom fortfarande rullar på som man ser gamla 240s göra, man vet ju aldrig.

Tänk i framtiden, när elbilar kommer vara "veteranare"
Folk träffas i stora klungor för att visa upp sina pärlor som rullat 60k mil

Kommer säkert gå alldeles fint om man byter batteripack och tar väl hand om bilen.

Blir oftast även möjlighet att få längre range då batteritekniken går framåt hela tiden (högre kapacitet per volym). Många Nissan som byter till ny batteriteknik har fått bättre range än när bilarna var nya!

Sedan kanske det inte ens är nödvändigt med så lång range på veteranbilar (ägarna tenderar oftast inte att åka på många långa semestrar med sina dyrbara veteranbilar), men möjligheten finns ju iaf. för de som så önskar att troligen tom. kunna köra längre än när de var nya.

Sedan kan säkert Model S (som i videon) och Model X bli bra veteranbilar, då de har aluminiumkaross (mindre rostproblem).

Men det är en bra bit massa år kvar tills dess, så tycker du skall skaffa en elbil innan de första Teslorna hunnit att bli 30 år gamla veteranbilar...

Men bra att du tänker och planerar för väldigt långt fram i tiden/livet.

Tala om att du verkligen gör en hel livscykelanalys av ditt/andras elsbilsägande!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

lite trevliga filmer

Om du har lite tid över.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kommer säkert gå alldeles fint om man byter batteripack och tar väl hand om bilen.

Blir oftast även möjlighet att få längre range då batteritekniken går framåt hela tiden (högre kapacitet per volym). Många Nissan som byter till ny batteriteknik har fått bättre range än när bilarna var nya!

Sedan kanske det inte ens är nödvändigt med så lång range på veteranbilar (ägarna tenderar oftast inte att åka på många långa semestrar med sina dyrbara veteranbilar), men möjligheten finns ju iaf. för de som så önskar att troligen tom. kunna köra längre än när de var nya.

Sedan kan säkert Model S (som i videon) och Model X bli bra veteranbilar, då de har aluminiumkaross (mindre rostproblem).

Men det är en bra bit massa år kvar tills dess, så tycker du skall skaffa en elbil innan de första Teslorna hunnit att bli 30 år gamla veteranbilar...

Men bra att du tänker och planerar för väldigt långt fram i tiden/livet.

Tala om att du verkligen gör en hel livscykelanalys av ditt/andras elsbilsägande!

Att byta till högre kapacitet som ditt exempel med Nissan brukar inte vara möjligt utan diverse "fulhack", och särskilt Nissan har väl inte direkt haft "tur" med kvaliteten på ackarna.
Då Tesla inte direkt gjort sig kända för sin kvalitet på ytbehandling skulle jag vara försiktig med särskilt alumniumlegering då man kan få stora problem med oxid och lacksläpp. Det kan gå rätt snabbt att få korrosionsskador vid sådana tillfällen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Har sett alla de och de är klart sevärda, jag gillar både Alrik och BMW, men du vet att du postar i en tråd för elbilar hoppas jag?

Lite som att posta videos om en Android-telefon i en tråd om Apple iPhone.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Att byta till högre kapacitet som ditt exempel med Nissan brukar inte vara möjligt utan diverse "fulhack",

Tror det är tredjepartsföretag som man kan köpa den tjänsten eller elektroniken av som stödjer det. Tydligen många Nissanägare som varit grymt nöjda med lösningen. Tycker det är riktigt bra att det börjat komma en hel del tredjepartsföretag som kan serva, och tom. kratigt förbättra elbilarna.

Bådar mycket gott för framtiden!

Skrivet av Dunde:

särskilt Nissan har väl inte direkt haft "tur" med kvaliteten på ackarna.

Nu är jag ingen expert på deras batterikemi, men vad jag har iaf. hört så är det inte först främst batterierna i sig som det är något fel på, men att de inte har haft någon riktig kylning av batterierna. Faktum är att de inte haft någon kylfunktion alls. Hög värme är aldrig bra för livslängden hos några batterityper eller batterikemier.

En orsak till att jag personligen avrådit folk från att köpa Leaf. Är ingen bra lösning att snåla in och inte ha någon kylfunktion alls.

Bra värmehantering av batterierna är A&O inom nästan alla applikationer, men väldigt viktigt för stora batteripack som i våra elbilar.

Dessutom är kylning inte bara för hållbarheten och livslängden hos batterierna, som varit problematiskt i fallet med Leaf, men även för att kunna få ut max prestanda ur elbilen:

Efter att man i förväg kylt ner batteripacket ordentligt, för att verkligen kunna dra ut absolut max effekt på kort tid ur batterierna, så kan man köra på hyfsat.

Tom. så bra att en nästan dubbelt så dyr Taycan (apropå tidigare inlägg i tråden) inte har en chans att dra ifrån.

100% stock TESLA 3 PERFORMANCE 500HP with track mode V2
With passenger
Tire: Michelin PS4S TO (TESLA) 235/35/20 all around, 50% used
Oem Tesla 20' wheels
Esc: 100% off
engine braking: 100%
Brake pads were new!
Power ratio: 70% rear 30% front (fully adjustable by 1% precision)
Tire pressure HOT: 2.6 bars front 2.5 bars rear, my recommendation and best feeling on the nurburgring
Air conditionning OFF
Lap started at 95% of battery, after two laps 53%

PORSCHE TAYCAN 4S with PERFORMANCE PLUS battery option (around 530HP)
No passenger
Long range 19' wheels with Hankook tire ( not the best in term of Performance!)
Level of the driver: A friend Gentleman racing driver in VLN endurance cup NURBURGRING, he has few thousands laps of experience there!!
Lap started at 95% of battery and after two laps 56%

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bunz:

Du menar att din far betalade 160k (efter miljöbilspremien) för privilegiet att få betala en månatlig avgift till Renault Sverige så länge han äger bilen, eftersom de fortfarande äger batteriet i den...

Nej, han hyr inte batteriet.

Citat:

Då pratar vi dessutom en basutrustad bil med interiörkvalitet som en Clio för halva prislappen...

Klart interiören inte är som i en Merca, men vafan. Det är ju hela poängen med att köpa en billig bil!

Skrivet av Dunde:

Problemet som jag ser det är att tror man ska bli tillhandahållen infrastruktur för laddning. Många i Sverige är vana att få "allt" serverat, "någon annan" ska stå för risken och kostnaden.

Det är inget "problem" att det allmänna bekostar infrastruktur. Det är det som kännetecknar ett framgångsrikt välfärdsland. Du kan ju titta på hur Sverige såg ut innan folkhemmet byggdes (med gemensamma skattemedel!), vi var ju i det närmaste ett U-land. Lort-Sverige, ringer det några klockor? Två miljoner människor stack härifrån på 50 år fram till 1900-talets början cirkus för att det var så jävligt att bo här.

Skrivet av Jonas79:

Snabbladdning tar hårdare på batteriet vs segare laddning men många elbilar idag har vätskekylning så tar inte i närheten så hårt som en mobiltelefon med litet och passivt batteri.

Det är inte så farligt att snabbladda egentligen, tydligen. Det finns ett företag i USA som kört Teslor som skyttelfordon mellan L.A. och Las Vegas i flera år nu med dagliga snabbladdningar hela tiden. Batterierna håller en halv miljon kilometer eller därikring typ. Och det med ökentemperaturer i Nevada, hård belastning osv. Svenssonkörning med snabbladdning då och då för att man kör helt enkelt inte så jättemycket för det mesta så kommer ju bilen att skrotas för att den är så sliten och ful långt innan batteripacken är slut.