Vad hade ni betalt för i5 6600k, 16GB RAM, GTX 1080

Permalänk
Medlem

Vad hade ni betalt för i5 6600k, 16GB RAM, GTX 1080

Hej!

Har en kompis som vill köpa en dator men han har stram budget. Han har snackat om begagnat.

Så undrar vad ett rimligt pris hade varit för en dator med:
i5 6600k 4.3GHz
ASUS Z170 PRO Gaming
16GB RAM (2x8, 2400MHz)
GTX 1080 (tror det är ett ASUS Strix OC)
500 GB SSD (Någon Samsung)
750 GB HDD (WD Blue?)
EVGA Nätagg med 80+ Gold
Något Phanteks-chassi med fönster

Permalänk
Medlem

~5500:-

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Permalänk
Medlem

Jag sålde mitt Asus Z170-i Pro Gaming med en 6600k och 8gb 2666mhz för 1800 snabb affär för någon månad sedan. Kunde säkert fått lite till om jag väntat men fick en snabb och smidig affär för allt det.

Permalänk
Medlem

Glömde nämna att den kommer med Windows Pro och en NH-D15. Och grafikkortet är ett Strix OC.

Permalänk
Medlem

Säljaren vill visst ha 7500 för den. Om den går att pruta ner till 7000 - är det ett acceptabelt pris?

Permalänk

Jag köpte 6600k med moderkort och 16gb ram samt phanteks evolve enthoo atx för 2600kr, gtx 1080 kostar typ 2500kr på marknaden, så det skulle betyda att du betalar 2000kr för:
500 GB SSD (Någon Samsung)
750 GB HDD (WD Blue?)
EVGA Nätagg med 80+ Gold
NH-D15
Windows

Det är lite svårt att avgöra exakt vad dessa delar är och det beror lite på, jag skulle föredra om den kostade 6500kr men 7k verkar okej tbh

EDIT: 7k är helt ok pris för alla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

Säljaren vill visst ha 7500 för den. Om den går att pruta ner till 7000 - är det ett acceptabelt pris?

7000 är motiverat OM datorn är i fint skick. Kabeldragning är fin, minimalt med damm, osv. Om man öppnar datorn och det syns att den aldrig dammats ur och städats, så nej.

Edit: Jag brukar jämföra det med att köpa en bil. En bil som är rekondad och fräsch på insidan, får du mycket mer betalt för än om hela bilen är full med gamla donkenpåsar, använda kondomer, grus, gräs och annat.
Trots att det är samma bil i grund och botten.

För mig är en dator som inte tagits hand om, rejält värdeminskande.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Bara som en fotnot här, det går att få en helt ny dator utan gpu (köp ett begagnat) för runt 5000:-.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 356 kr hos Amazon)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 (648 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS PRIME B450M-A (699 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) (699 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 M.2 500GB (625 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair CV550 (506 kr hos Amazon)
Totalt: 4 533 kr

Bara ett exempel, om man nu inte ska ha det värsta av det värsta.
Windowsnyckel köper du online för en hundring.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Fick den här bilden av säljaren:

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Bara som en fotnot här, det går att få en helt ny dator utan gpu (köp ett begagnat) för runt 5000:-.

Bygge från Komponentkoll

CPU: AMD Ryzen 5 2600 (1 356 kr hos Amazon)
Chassi: Phanteks Eclipse P300 (648 kr hos Amazon)
Moderkort: ASUS PRIME B450M-A (699 kr hos NetOnNet)
RAM: Corsair Vengeance RGB PRO 16GB (2x8GB) (699 kr hos Komplett)
SSD: Kingston A2000 M.2 500GB (625 kr hos Amazon)
Nätaggregat: Corsair CV550 (506 kr hos Amazon)
Totalt: 4 533 kr

Bara ett exempel, om man nu inte ska ha det värsta av det värsta.
Windowsnyckel köper du online för en hundring.

Tack!
Hade det systemet varit betydligt bättre än det begagnade? (Med samma grafikkort dvs.) Fördelar/nackdelar?

Windows kostar 1200 kr som billigast vad jag kan se?

Permalänk
Medlem

Nej, windowsnyckel finns på ebay för en hundring typ
Dessutom behöver man inte aktivera windows, fungerar fint utan. Även om vattenmärket är störigt.

CPUn : cpubenchmark.net/compare/Intel-i5-6600K-vs-AMD-Ryzen-5-2600/2570vs3243

Minnena är snabbare också. + Nvme disk istället för gamla avdankade hårddiskar
500GB kommer man långt på, behöver man mer kan man ju köpa en större disk vid sidan om.

Edit: Kylare tänker jag att ni kör den som följer med cpu:n, AMD's stock kylare är bra!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

runt 5-6k, är den på blocket är det bara o lowballa för alla skjuter upp sitt pris skyhögt av ingen anledning, utan att den är "knappt använd och i nyskick" med 4000 timmar i cs och klistrig sörja på ena sidan chassitet av en tappad cola

Permalänk
Skrivet av Zoke:

Tack!
Hade det systemet varit betydligt bättre än det begagnade? (Med samma grafikkort dvs.) Fördelar/nackdelar?

Windows kostar 1200 kr som billigast vad jag kan se?

Det nya systemet har mindre "lyxdelar" dvs sämre moderkort, sämre nätagg, 1 mindre hårddisk, sämre chassi, men processorn är snabbare så med samma grafikkort kommer det vara en snabbare dator. Däremot kommer du inte få med en kylare du kan överklocka särskilt mycket med så den begagnade datorn kommer kunna överklocka cpu:n mer, men det kan du ju lösa genom att köpa en hyper 212-kylare för drygt 350kr.

Om du inte bryr dig om själva datorn så mycket utan bara vill ha något som funkar och är snabbt är enials lista bra. Vill du däremot ha lite "finare" delar (men begagnade) så köp den begagnade datorn (om du får den för 7kkr dvs).

EDIT: Köp den nya datorn, då får du garanti osv med

Permalänk
Medlem

Också att notera, nytt vs gammalt.
Är det nytt vet du att allt kommer fungera bra länge framöver, begagnat kan alltid vara grisen i säcken. Där har du inga garantier eller återköp som kommer rädda dig.

7k är relativt högt pris ändå ändå, med tanke på vad man kan få nytt.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem

Han betalar 7k för 4-5 år gamla komponenter som har svårare och svårare att hänga med i nyare spel. Steget upp till nyare grejer är inte så stort om han shoppar loss nu under BF-rean.

Permalänk
Medlem

Visade säljaren den här tråden. Han verkar sjukt chill och villig att sälja till "rätt pris" snarare än att mygla och sälja dyrt bara för att. Han vill få vad den är värd liksom, varken mer eller mindre.

Så han sa att den är hans för 6000 kr, vilket känns schysst liksom. Datorn i sig verkar fin och den går också väldigt tyst, något som min polare värderar högt verkar det som (bor i en 2:a med sambo).

Känns f.ö. lite väl shady att köpa Windows licens på Ebay för någon hundralapp eller köra utan licens. Vet inte om jag ställer mig bakom det förslaget. Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoke:

Visade säljaren den här tråden. Han verkar sjukt chill och villig att sälja till "rätt pris" snarare än att mygla och sälja dyrt bara för att. Han vill få vad den är värd liksom, varken mer eller mindre.

Så han sa att den är hans för 6000 kr, vilket känns schysst liksom. Datorn i sig verkar fin och den går också väldigt tyst, något som min polare värderar högt verkar det som (bor i en 2:a med sambo).

Känns f.ö. lite väl shady att köpa Windows licens på Ebay för någon hundralapp eller köra utan licens. Vet inte om jag ställer mig bakom det förslaget. Tänker jag fel?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1581844-billig-windows...

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite