Permalänk
Medlem

Termometer - bygga

Skulle det gå att bygga en egen termometer i stil den som följer med den här fläktkontrollen?

http://swemodders.sytes.net/index.php?page=test&id=5

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jodå. Finns flera olika sätt det kan genomföras på. Skulle inte bli förvånad om det finns någon praktisk krets på elfa som är lite smidigare än att pillra på med att försöka få linjärt "svar" av NTC-motstånd...

Visa signatur

[size="1"]Coder, Absynth Interactive
~ En köpt mod är knappt en mod alls ~ One software - one function(undvik bloat) ~[/size]

Permalänk

Du kan använda en ICL 7106 och en 3 1/2 siffrors display. En beskrivning hittar du här t.ex:
http://www.electronic-kits-and-projects.com/kit-files/3xxx/30...

Men med tanke på kostnader och besvär så skulle jag rekommendera en färdig termometermodul från Clas Ohlson, 198:-

Visa signatur

/Mekkaniak (it's more than a name, it's an attitude)
[img]http://sigx.yuriy.net/images/xmekkaniak.png[/img]

Permalänk
Medlem

Fast man vill mycket heldre ha en LED-display iställer för en LCD, eller?

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

jomen sånna vanliga "termometer avläsare" som ser ut som transistorer typ (du kanske inte förstår vad jag menar men så ser dom ut iaf), som man ibland avänder till att temperaturstyra en fläkt (oftast används ntc motstånd men ibland även dessa), är väll linjära, eller?

men hur bygger man sedan vidare på det, ger den "proben" ut motstånd eller en digital signal eller vad?

om det nu är så att den ger motstånd, finns det då en färdig krets som man skulle kunna använda tillsammans med denna, en led driver ic och en led display?

men isf, vad använder dom för krets i den som Speeze gjort (fläktkontollen i länken jag skickade), eftersom att det bara är en IC, ett par motstånd, några kondensatorer och led displayen + ntc motståndet, så verkar detta vara ett enklare alternativ sålänge det inte kostar shortan.

Ursäkta grammatiska fel, har inte sovit på 33 timmar..

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göwd.
Fast man vill mycket heldre ha en LED-display iställer för en LCD, eller?

joo, precis..det är det jag är ute efter..resten med besväret kan jag slippa men om det på något sätt skulle gå att byta ut en lcd display mot en led display så säg gärna till.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mekkaniak
Du kan använda en ICL 7106 och en 3 1/2 siffrors display. En beskrivning hittar du här t.ex:
http://www.electronic-kits-and-projects.com/kit-files/3xxx/30...

Men med tanke på kostnader och besvär så skulle jag rekommendera en färdig termometermodul från Clas Ohlson, 198:-

tack, ska kolla på den..

och fortfarande så vill jag ha en led display till det hela.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.benchtest.com/gp_Temp4.html

Ultimata grejjen enligt mig!

EDIT: Denna lär funka bra om du nu promt ska ha LED display; http://www.myke.com/thermo.htm

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
tack, ska kolla på den..

och fortfarande så vill jag ha en led display till det hela.

Ska du ha LED så använder du en ICL 7107 istället...piece of cake.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
http://www.benchtest.com/gp_Temp4.html

Ultimata grejjen enligt mig!

EDIT: Denna lär funka bra om du nu promt ska ha LED display; http://www.myke.com/thermo.htm

den där översta ser ju väldigt lovande ut, skulle man inte kunna kombinera den och ett styrprogram för LED displayer kopplade direkt till parallell porten?

eller om man får tag på källkoden till programet och källkoden till ett styrprogram för LED displayer och kombinera dessa 2, fixa ett billigt parallell ports kort så att man har en parallell port till dom sensorerna och en parallell port till LED displayen?

annars så såg den undre helt perfekt ut sålänge den inte kostar såå mycket att bygga.
men isf så måste jag också bygga en programmerare för den pic kretsen då, någon som vet om denna funkar?
http://www.shell.linux.se/icom2002/blandat/12/file.zip

är inte kristallen rätt så dyr?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan man inte fixa ihop en termometer krets (led) utan att behöva programera pic's etc?

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Kan man inte fixa ihop en termometer krets (led) utan att behöva programera pic's etc?

det är det som jag försökt få folk här på SweC att hjälpa mig att hitta.

Läs vidare i tråden då och då och se om det har kommit något svar som du också kan ta del av.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

SKyller väll på att man inte har sovit på 24h

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

SKyller väll på att man inte har sovit på 24h

de e den bästa anledningen jag skulle kunna komma på också..så den godtas

Visa signatur

Permalänk

men hörru grabben, du behöver ju inte två parallellportar. Den där länken där dom kopplar ett NTC motstånd direkt sitter ju på gameporten på ljudkortet. Sedan kan du använda parallellporten till LED displayen. Men du behöver nog några logikkretsar också eftersom du behöver 16 pinnar till två digits LED display.

kristallen kostar typ 20 spänn

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jamen jag såg väll inte att det var gameporten
men iaf, finns det något schema på hur man kopplar en LED display till datorn någonstans?

ja vet, kollade upp det sen efter att jag läst svaret.

men, sedan när jag skulle försöka hitta pic kretsen så slutade det inte bra.
elfa har den inte, och isf så måste jag beställa den direkt från Atmel, blir inte det väldigt dyrt?

vart kan man köpa den förrutom direkt från Atmel?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

jamen jag såg väll inte att det var gameporten
men iaf, finns det något schema på hur man kopplar en LED display till datorn någonstans?

ja vet, kollade upp det sen efter att jag läst svaret.

men, sedan när jag skulle försöka hitta pic kretsen så slutade det inte bra.
elfa har den inte, och isf så måste jag beställa den direkt från Atmel, blir inte det väldigt dyrt?

vart kan man köpa den förrutom direkt från Atmel?

vilken då?

jag kan kanske mixtra ihop ett schema för LED display. Det är ganska enkelt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
vilken då?

jag kan kanske mixtra ihop ett schema för LED display. Det är ganska enkelt

PIC16C84, den vanligaste PIC kontrollen som finns i princip, och samtidigt helt omöjlig att hitta i sverige =/
men det är säkert någon annan som hittar den efter 2 sekunder..så jag ska väll bara hålla tyst annars kommer nån tycka det är jäte kul att berätta att visst finns på 25 ställen i sverige och att det tog 5 skeunder att hitta det.

ja tack! det hade vart schysst

Visa signatur

Permalänk

Asså, visst är det kul att programmera PIC, pilla med gameportar och pararellportar och hitta drivrutiner osv osv.
Men för en sketen termometer?
Skulle jag lägga ner en massa tid (och pengar) skulle det vara för något mer....tja...påtagligt.
Jag vidhåller, en ICL7107 "and your all set kid". Eller snacka med Claes i sjön.

Sån är jag, en tråkmåns

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet itne hur du aik_hugo känner men den termometern jag vill bygga ska vara ren hårvara, man ska inte behöva några progrem etc, för att slippa slänga den när man byter os tex.
PIC i all ära men är det verkligen nödvändigt? Jag är ingen elektronik guru men jag tycker det borde finns standartd kretsar för att: tolka det termiska motståndet och för att kontrolera LED-Dispar.
Eller?

Edit: ICL7107, daaah

Edit2: Leta fram datablad för ICL7107 men jag fattade inte ett dyft Någon som skulle kunna knopa ihop ett schema här kanske?

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Asså, visst är det kul att programmera PIC, pilla med gameportar och pararellportar och hitta drivrutiner osv osv.
Men för en sketen termometer?
Skulle jag lägga ner en massa tid (och pengar) skulle det vara för något mer....tja...påtagligt.
Jag vidhåller, en ICL7107 "and your all set kid". Eller snacka med Claes i sjön.

Sån är jag, en tråkmåns

jo, ja vet..de e de ja menar.
ja tänker inte lägga ner en förmögenhet på att få en termometer med LED display.

okej, den här icl7107, är det bara att använda det "kopplingsschemat" på elfas hemsida, den den +5v och -5v och sedan koppla ett ntc motstånd där emellan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag vet itne hur du aik_hugo känner men den termometern jag vill bygga ska vara ren hårvara, man ska inte behöva några progrem etc, för att slippa slänga den när man byter os tex.
PIC i all ära men är det verkligen nödvändigt? Jag är ingen elektronik guru men jag tycker det borde finns standartd kretsar för att: tolka det termiska motståndet och för att kontrolera LED-Dispar.
Eller?

Edit: ICL7107, daaah

Edit2: Leta fram datablad för ICL7107 men jag fattade inte ett dyft Någon som skulle kunna knopa ihop ett schema här kanske?

joo, precis..inte behöva programmera m.m. utan bara bygga och se resultat

kolla på elfa, där finns som ett litet kopplingsschema.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jo jag har kollat på det (samma fanns i databladet) men hur ska man veta vilka pinnar som går till vilka segment på displayen?

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk

för det första, du kan ju inte köpa en PIC från Atmel. PIC är ju Microchip. Atmel tillverkar AVR Hur hittade du den på Atmels hemsida!?

för det andra, om du använder gameporten och parallellporten behöver du inte PIC!!

för det tredje, PIC16C84 finns inte längre (tror jag, iaf inte på ELFA). Testa på 16F84. Finns på ELFA för 60 spänn. 16F84 är samma krets som 16C84, men du kan programmera om den flera gånger om du vill.

för det fjärde, jag har inte haft tid att göra schema

den där ICL7107 verkade passa för det här projektet. Jag har inte kollat så mycket på det men det är nog ganska lätt att koppla in.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Jo jag har kollat på det (samma fanns i databladet) men hur ska man veta vilka pinnar som går till vilka segment på displayen?

joo, precis..det är de problemet som jag också har.
Om ingen här vet vilka det är så kanske man kan maila elfa ocj fråga dom isf, vad vet jag.

Visa signatur

Permalänk

Här är en kille som använt en 7107 för att mäta case, CPU och PSU temperatorer:

http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EagleSpirit
för det första, du kan ju inte köpa en PIC från Atmel. PIC är ju Microchip. Atmel tillverkar AVR Hur hittade du den på Atmels hemsida!?

för det andra, om du använder gameporten och parallellporten behöver du inte PIC!!

för det tredje, PIC16C84 finns inte längre (tror jag, iaf inte på ELFA). Testa på 16F84. Finns på ELFA för 60 spänn. 16F84 är samma krets som 16C84, men du kan programmera om den flera gånger om du vill.

för det fjärde, jag har inte haft tid att göra schema

den där ICL7107 verkade passa för det här projektet. Jag har inte kollat så mycket på det men det är nog ganska lätt att koppla in.

1.
Jag läste hel fel på en sida mitt i natten, därför blev det lite fel.

"Microchips PIC-processorer köper du enklast (absolut ej billigast) hos ELFA
Atmels AVR-processorer köper du (troligen) enklast hos:
ACTE NC SWEDEN AB
Nordcomp Box 4115
171 04 Solna
Tel: (46) 8 445-2870
Fax: (46) 8 7644730"

Hade jag på något sätt fått till att PIC kretsar köper du enklast hos Elfa eller Atmel..
hehe, men nu vet jag bättre, efter att ha tänkt lite, och att det har gått en hel dag

2.
Det vet jag väll, har jag skrivit någonting annat någonstans så får jag be så hemskt mycket om ursäkt.

3.
Jag märkte det, men visste inte riktigt vilken jag skulle välja som ersättare.

4.
Ta de lungt, du behöver inte stressa..det var trots allt du själv som erbjöd dig att göra schemat, så jag kan inte precis pressa dig och tjata på dig att du ska bli färdig.

Jo, vi har ju kommit fram till att ICL7107 skulle passa rätt bra om vi bara hittar ett kopplingsschema, eller ja..elfa har ju ett.
Men där står inte vilka ben på LED displayen som kretsen skall kopplas till.
Och sedan så står det inte heller vad för NTC motstånd som ska användas.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Här är en kille som använt en 7107 för att mäta case, CPU och PSU temperatorer:

http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm

Tack, där är hela bygget ju

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack, där är hela bygget ju

Ja, total guld

Edit: Står ju fortfrande inte värdena på de termiska motstånden (vad e förkortingen?) !
Edit2: NTC motstånd ja... Man kankse skulle dra iväg ett mail till killen som byggde http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm
Edit3: Sagt och gjort, men mailet kom inte fram

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

PIC16C84, den vanligaste PIC kontrollen som finns i princip, och samtidigt helt omöjlig att hitta i sverige =/

PIC16C84 är obsolet och tillverkas inte längre. Numera används PIC16F84 och den något modernare PIC16F84A vilket i stort sett är samma krets fast med flashminne. På Microchip:s hemsida kan man beställa gratisprover av båda dessa kretsar, 3 stycken av varje är max antal per gång. 6 PIC:ar räcker till mycket.

Med en C-kompilator för PIC-kretsar är det en barnlek att programmera dem, om man kan lite C dvs.

Edit: Vill man ta in en analog signal rekommenderar jag A/D-omvandlaren PCF8591, den kostar uppåt hundringen men kan snacka med PIC:en via I2C och är väldigt lätt att använda. Den har 4 ingångskanaler vilket gör att man kan ta in 4 värden med samma krets. PCF8591 har även en D/A-omvandlare med en kanal så man kan skicka ut en analog signal med den. Vi använde PCF8591 till ett projekt i plugget, därav att jag rekommenderar den.