Permalänk
Medlem

Pappa-betalar-burk!

...åt pappa. Kommer köpa hos Webhallen tack vare rabatt så det blir dom som får bygga ihop. Kommer användas till allt möjligt, bild- och videobehandling, jobb(minneskrävande) men även vr-gaming etc. Har bestämt mig för 5950X och 3090. 3090 har jag redan om nån undrar varför det blev just MSI Ventus.

Men tacksam om nån ser nått som inte är kompatibelt eller flaskar ... Eller om det kan bli mycket vassare för en slant till någonstans, minnena t.ex. Har försökt läsa på om minnen men verkar vara en djungel.

Tack!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Jag skulle satsa på ett större chassi. Tror bokstavligen inte att RTX 3090 Ventus får plats med den kyllösningen monterad i fronten. Alternativ kan vara exempelvis Fractal Design Meshify 2 eller Phanteks P500A.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag skulle satsa på ett större chassi. Tror bokstavligen inte att RTX 3090 Ventus får plats med den kyllösningen monterad i fronten. Alternativ kan vara exempelvis Fractal Design Meshify 2 eller Phanteks P500A.

Eller Phanteks Enthoo Evolv X med den budgeten, förutsatt att op tycker det är snyggt förstås.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem

Går ju alltid att dekorera chassit med lite Noctua fläktar

Permalänk
Medlem

Pappa betalar men sonen ska använda så det värsta ska in? Tolkar jag det rätt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om jag hade varit du hade jag satsat på en annan kylare, har haft två av den du rekommenderar och pumpen är rätt högljudd liksom fläktarna. Corsairs 280mm-lösningar kommer ha minst samma prestanda som den du lagt i korgen, men vara tystare. De kommer med en ny serie nu, "Elite Capellix", som i min mening dessutom är snyggaste kylaren. Rekommenderar någon variant av H115, eller om du vill köra 360mm, h150. Har provat de flesta AIOs som finns faktiskt, och Corsairs är bäst. Kommer du över ett billigt ex av Asus ROG 360mm Ryujin så är det också en bra kylare, då har du noctuafläktar med, men tyvärr är den rätt dyr. Hade iaf definitivt inte köpt den du länkar.

Vidare är nätagget väldigt dyrt, men du kanske behöver just det för särskilda anslutningar till ditt 3090? Annars hade jag köpt ett Seasonic guldklassat för mindre peng.

Vill också göra dig uppmärksam på att chassit du valt är från 2017, snart fyra år gammalt. Det ligger efter när det kommer till temps på grafikkortet framför allt - haft fem stycken av dessa. Det kommer funka för dig (OM GFX rent fysiskt får plats), men du skulle få avsevärt bättre stats med ett anant chassi, typ Phanteks 400A, Corsair 4000D Airflow (finns också i vitt om du går igång på det). Föreställer mig att ett 3090 kommer vara mer krävande om kylningen.

Slutligen hade jag rekommenderat dig att, vilket chassi du än väljer, ha ordentliga fläktar till det. Såvida du inte kör ytterst lätt på grafikkortet hade jag kört en 280mm AIO monterad i toppen som blåser ut (om det får plats för minnena), och två 140mm som blåser in, alltihopa Noctua. Hade funkat att frontmontera rad också, men då får grafikkortet uppvärmd luft. Hursom, dessa fläktar kostar några hundringar extra, men i ett bygge av den här kalibern tycker jag inte det är så mycket att orda om för med standard casefläktar kommer det bli svettigt och högljutt.

Permalänk
Medlem

Pappa: Kan du hjälpa mig att köpa en ny dator? Min gamla funkar dåligt.
...3 dagar senare..
Sonen: Hej pappa, här är datorn du behöver köpa för att kunna maila och köra Excel efter årsskiftet 20/21.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

Som jag ofta nämner i andra trådar. Lägg lite pengar på chassit. Ett lyxigt chassi lyfter hela datorn. Kostar inte så mycket extra om du är uppe i den summan. Exempel är Phanteks Evolv X eller Be Quiet Dark Base 700 eller 900 v.2. Sen fyller du chassit med Be Quiet eller Noctua fläktar.
Sedan har Arctic Cooling en väldigt prisvärd 360mm AIO kylare.
Eller varför inte NZXT's värsting med display som visar temperatur?

Annars kan du spara in lite pengar med detta. Men om du behöver 5950X kör på den.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Jag skulle satsa på ett större chassi. Tror bokstavligen inte att RTX 3090 Ventus får plats med den kyllösningen monterad i fronten. Alternativ kan vara exempelvis Fractal Design Meshify 2 eller Phanteks P500A.

Skrivet av Nachtgeist:

Eller Phanteks Enthoo Evolv X med den budgeten, förutsatt att op tycker det är snyggt förstås.

Skrivet av ronz:

Som jag ofta nämner i andra trådar. Lägg lite pengar på chassit. Ett lyxigt chassi lyfter hela datorn. Kostar inte så mycket extra om du är uppe i den summan. Exempel är Phanteks Evolv X eller Be Quiet Dark Base 700 eller 900 v.2. Sen fyller du chassit med Be Quiet eller Noctua fläktar.
Sedan har Arctic Cooling en väldigt prisvärd 360mm AIO kylare.
Eller varför inte NZXT's värsting med display som visar temperatur?

Tack, den blev faktiskt fel. Den som skulle ligga med i builden var Fractal Design 7 men ska kolla upp era förslag. Självklart ska jag lägga lite på ett trevligt chassi. Får dock gå på något av era tips då jag inte kommer ha möjlighet att titta på några irl

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Pappa: Kan du hjälpa mig att köpa en ny dator? Min gamla funkar dåligt.
...3 dagar senare..
Sonen: Hej pappa, här är datorn du behöver köpa för att kunna maila och köra Excel efter årsskiftet 20/21.

Jag har varit med om det omvända, föräldrarna bad om hjälp för en ny dator till min mammas hobby-fotoredigering och jag fick snällt förklara att ett 2080/2080Ti (när det var topp) inte var nödvändigt...

TS, kolla igenom vad som skiljer Windows Home och pro. Iaf för det jag sitter med så är inte home helt idealt, du får avgöra själv. Ingen prestanda skillnad utan är rena features som fritt att byta språk, hyper-v, group policy och mycket annat. Går att få tag på nycklar för relativa små pengar antingen av folk som har extra eller runt 200kr för pro på gray market. Gray market är däremot MAR nycklar oftast, men risk/reward är det fortfarande mer fördelaktigt än butik.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

bara jag som inte undrar varför du inte väntar på amds grafikkort iom man får en boost om man använder amd rakt igenom?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Pappa betalar men sonen ska använda så det värsta ska in? Tolkar jag det rätt

Pappa betalar åt pappa
När min son är tillräckligt gammal för att använda denna är den redan återvunnen som, tja.. kanske en köksassistent

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjonss13:

bara jag som inte undrar varför du inte väntar på amds grafikkort iom man får en boost om man använder amd rakt igenom?

Rimlig fråga. Såg dock att det inte var någon jättevinst och inte i alla lägen. Dessutom jobbar Nvidia på samma boost för både Intel och AMD så tror de drar ifrån ytterligare. Och så är det december på 6900XT vilket innebär nästa år nån gång, 3090 har jag nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Om jag hade varit du hade jag satsat på en annan kylare, har haft två av den du rekommenderar och pumpen är rätt högljudd liksom fläktarna. Corsairs 280mm-lösningar kommer ha minst samma prestanda som den du lagt i korgen, men vara tystare. De kommer med en ny serie nu, "Elite Capellix", som i min mening dessutom är snyggaste kylaren. Rekommenderar någon variant av H115, eller om du vill köra 360mm, h150. Har provat de flesta AIOs som finns faktiskt, och Corsairs är bäst. Kommer du över ett billigt ex av Asus ROG 360mm Ryujin så är det också en bra kylare, då har du noctuafläktar med, men tyvärr är den rätt dyr. Hade iaf definitivt inte köpt den du länkar.

Vidare är nätagget väldigt dyrt, men du kanske behöver just det för särskilda anslutningar till ditt 3090? Annars hade jag köpt ett Seasonic guldklassat för mindre peng.

Vill också göra dig uppmärksam på att chassit du valt är från 2017, snart fyra år gammalt. Det ligger efter när det kommer till temps på grafikkortet framför allt - haft fem stycken av dessa. Det kommer funka för dig (OM GFX rent fysiskt får plats), men du skulle få avsevärt bättre stats med ett anant chassi, typ Phanteks 400A, Corsair 4000D Airflow (finns också i vitt om du går igång på det). Föreställer mig att ett 3090 kommer vara mer krävande om kylningen.

Slutligen hade jag rekommenderat dig att, vilket chassi du än väljer, ha ordentliga fläktar till det. Såvida du inte kör ytterst lätt på grafikkortet hade jag kört en 280mm AIO monterad i toppen som blåser ut (om det får plats för minnena), och två 140mm som blåser in, alltihopa Noctua. Hade funkat att frontmontera rad också, men då får grafikkortet uppvärmd luft. Hursom, dessa fläktar kostar några hundringar extra, men i ett bygge av den här kalibern tycker jag inte det är så mycket att orda om för med standard casefläktar kommer det bli svettigt och högljutt.

Toppen tack, då blir det en Corsair kylare istället!

Permalänk
Medlem

45 lax för en dator Nästan lika sjukt som när den första pentium 90 datorn jag såg som kostade 35 lax ny.
Sjuka pengar men jag skulle naturligtvis inte tvekat själv om någon gav mig en sådan

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Lite ändringar, klurar på om jag ska köra med 5900X istället. Billigare men ändå rätt snabb lagring(1590/styck rea nu), annat moderkort och vassare minnen. Ev. behövs bara 32gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johisco:

Lite ändringar, klurar på om jag ska köra med 5900X istället. Billigare men ändå rätt snabb lagring(1590/styck rea nu), annat moderkort och vassare minnen. Ev. behövs bara 32gb.
https://www.webhallen.com/api/cart-img/312303,311609,324069,325755x2,321027,328078,314963,326490,280948?name=Pappa-betalar%20burk

Rätta mig gärna om jag har fel men tror x570 Tomahawk bara har 1x m.2 slot som är pcie-4.0 & den andra är 3.0. Köpte själv ett av dom där m.2 stickorna idag på rean.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Rätta mig gärna om jag har fel men tror x570 Tomahawk bara har 1x m.2 slot som är pcie-4.0 & den andra är 3.0. Köpte själv ett av dom där m.2 stickorna idag på rean.

Ja det märkte jag, de är slut nu

Jag tror den har 2 4.0, om inte får det bli någon annan

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Rätta mig gärna om jag har fel men tror x570 Tomahawk bara har 1x m.2 slot som är pcie-4.0 & den andra är 3.0. Köpte själv ett av dom där m.2 stickorna idag på rean.

Verkar vara PCIE4 på båda.

Antal M.2 2 st
M.2 storlek plats 1
2242, 2260, 2280, 22110
M.2 gränssnitt plats 1
PCIE, PCIE4

M.2 storlek plats 2
2242, 2260, 2280
M.2 gränssnitt plats 2
SATA, PCIE, PCIE4

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Förlåt för off topic men jag svimmade när jag såg priset: Nästan 50k för en dator?

Är det någonsin värt det? Även om man ska köra på mest krävande arbete och spel behöver man väl knappast lägga ut så här mycket pengar på en burk?

Permalänk
Medlem

Kanske värt att välja något RAM packet med 4 moduler för lite extra prestandavinst, säkert lite billigare än dubbla 16GB moduler också

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Kanske värt att välja något RAM packet med 4 moduler för lite extra prestandavinst, säkert lite billigare än dubbla 16GB moduler också

Känns som det brukar vara tvärtom, 4x sticks betydligt dyrare. Iallafall nu när jag själv kollar 32gb till eget system.
Ger 4x kit mer prestanda än 2x2 kit?

Visa signatur

Ryzen 9 5900x | MSI 3080 Gaming X Trio | x570 Tomahawk | 32gb G.Skill Ripjaws 3600 16-16-16-36 | Silicon Power US70 PCIe.4 | Fractal design 860w Ion | Massdrop HD 58x's | Fidelio x2HR | Edifier R1700 | Moddade Koss Kph30i | Fiio k5 pro | Mountain Everest Max

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Förlåt för off topic men jag svimmade när jag såg priset: Nästan 50k för en dator?

Är det någonsin värt det? Även om man ska köra på mest krävande arbete och spel behöver man väl knappast lägga ut så här mycket pengar på en burk?

Väldigt mycket som inte är "värt det". Inte bara en dator för 50k.
Men det handlar nog mer om att man kan och vill. Nöje. Sen beror det också på ens ekonomiska situation. För vissa är kanske 50k nästan ingenting.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av element90:

Känns som det brukar vara tvärtom, 4x sticks betydligt dyrare. Iallafall nu när jag själv kollar 32gb till eget system.
Ger 4x kit mer prestanda än 2x2 kit?

Ja verkar vara lite dyrare om man ska ha 3600MHz cl14 out of the box :/

https://www.youtube.com/watch?v=-UkGu6A-6sQ

Lite matnyttigt för 5000 ägare

Edit:
Man får ju samma effekt om 16GB stickorna är dual rank, så värt att kika på det också..

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Skulle utan tvekan välja Arctic Liquid Freezer II 280mm. Fördel är ju ett otroligt bra pris men dessutom bästa 280mm AIO på marknaden just nu: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5266993

Recension: https://www.youtube.com/watch?v=KPaSEGe6ML0&ab_channel=Gamers...

Sen skulle jag verkligen fundera på om 3090 behövs. Du kan ju också tänka så att man kan köpa ett 3080 nu för ca 9000kr. Och sen om kanske två år köpa ett nytt grafikkort för ca 9000kr. Det borde totalt sett ge en bättre prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mitchymojboj:

Sen skulle jag verkligen fundera på om 3090 behövs. Du kan ju också tänka så att man kan köpa ett 3080 nu för ca 9000kr. Och sen om kanske två år köpa ett nytt grafikkort för ca 9000kr. Det borde totalt sett ge en bättre prestanda.

Är ju iofs intressant frågeställning. Spar 9000 nu alltså och har sämre prestanda i 2 år. Efter 2 år lägger man 9000 på ett nytt kort och då måste det vara rejält bättre än dagens 3090 för att också väga upp för 2 år av sämre prestanda. Klurigt. Men vet inte om jag tror 9000 köper dig så mycket bättre prestanda som ett 3090 om bara 2 år. Men kanske...

Permalänk
Skrivet av Johisco:

Är ju iofs intressant frågeställning. Spar 9000 nu alltså och har sämre prestanda i 2 år. Efter 2 år lägger man 9000 på ett nytt kort och då måste det vara rejält bättre än dagens 3090 för att också väga upp för 2 år av sämre prestanda. Klurigt. Men vet inte om jag tror 9000 köper dig så mycket bättre prestanda som ett 3090 om bara 2 år. Men kanske...

Missade att du redan har ett 3090.

Men min tro om att efter halva livslängden av ett 3090 köpa ett då motsvarande 3080 (5080?) skulle vara ett bättre val kvarstår. Den lilla skillnad i prestanda som ett 3090 ger kontra ett 3080 ser inte jag som att det är värt 9000kr extra. Å andra sidan verkar budgeten inte särkilt stram och då ska man ju köra på precis det man vill ha

Permalänk
Medlem

Ser fint ut. Jag körde på Asus TUF korten eftersom det skulle komma vattenblock till dem, installerade idag, fint som snus.

Jag hade inte snålat så där mycket på moderkortet när allt annat är premium, lite lurigt med budget bräda i mixen.

Jag hade kört lian li o11 eller nåt annat chassi som känns mer premium.

Glöm inte att pappor behöver ny skärm. LG har fina skärmar ute nu.

Permalänk
Medlem

Har en 3 år gammal AG271QG som jag ändå tycker funkar fint så tror den får vara kvar. Ang Tomahawk så ser jag inte riktigt att den är budget vad gäller funktionaliteten med fullt 4.0 stöd, wifi 6 och vad som verkar hyfsad byggkvalitet. Skulle vara priset då

Men om nåt mobo har avgjort viktig funktionalitet som detta saknar för ett par tusenlappar till så kan det ju vara värt det iofs...

Permalänk
Medlem

Har kommit fram till att jag är helt ointresserad av att lägga pengar på ett ”premium” chassi. Enda är att det ska vara bra kvalitet och tillräckligt stort/luftigt.