3070 låg fps och micro lagg?

Permalänk
Medlem

3070 låg fps och micro lagg?

Börjar med att skriva att jag är totalt okunnig på datorer. En vän har byggt datorn åt mig men ligger sjuk så vill inte besvära honom..

Dator spec :
Ryzen 5 5600x processor
Asus 3070 dual oc grafikkort
Asus b550-f moderkort
32gb ram

Upplever att jag inte har särskilt bra fps i spel samt att jag har små micro lagg.. muspekaren har jag även märkt laggar lite när banor mm laddas.

Pratat med vänner när jag spelat exempelvis tarkov och alla ligger på samma eller bättre fps som mig med sämre grejer?

Finns där något enkelt program att kolla så allt stämmer och om spelen använder min dators fulla potential?

Tarkov har jag fått sämst resultat i.
Rogue company samt valorant får jag bra fps i men Micro lagg och någon muspekar lagg har ja fått där. Inte hunnit testa fler spel

Väldigt tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Är XMP på i BIOS? Så inte minnet kör i 2133mhz eller något sådant dumt. Det år två gånger 16GB antar jag? För 1x32 skapar problem.

Prova ladda ner Unigine Superposition och se vad du får för poång. Du borde få 8700 poång i 1080 extreme med oklockat 3070.

Jag har ett 3070 och upplever inte samma problem. Om du har Assassins Creed Odyssey så har det spelet en bra frame time plot i benchmarkläget så du kan se om det blir spikar qom upplevs som micro lagg. Finns säger andra spel och program som visar frame time också. Bättre än att bara mäta fps.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kör du en SSD disk som sjunger på sista versen?

Permalänk
Medlem

Kör Userbenchmark.com och posta resultatet här.

Visa signatur

||ASUS Z390-Formula||9900K@5.0Ghz||360(60MM)+280+120mm EKWB Custom loop (9Fans)||32GB corsair dominator 3000mhz cl15||X2 RTX 2080TI EKWB||asus hyper m.2 x16||X2 970 EVO 1TB||960 EVO 500GB||Corsair ax1600i||Corsair 500D RGB||
Monitor: ACER X27 4K 144HZ

Permalänk
Medlem

Ska prova era tester idag! Vad jag vill minnas så dubbelkolla min vän så att vi använde rätt ram hz
. Och ja, 2x16gb är det. Ssd disken är ny till bygget

Märkte dock att om jag stänger av G-sync i nvidias kontrollpanel blir det bättre? Men ska de behövas? Ska testerna göras med G-sync på eller av hehe?

Permalänk
Medlem

https://www.userbenchmark.com/UserRun/35838505

Kan ni se denna länken? Är ifrån Userbenchmark.com

Permalänk
Medlem

Se konstigt ut. Har du installerat drivrutiner för gpu ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Se konstigt ut. Har du installerat drivrutiner för gpu ?

Yes drivrutin RTX 3070 - 457.30

Permalänk
Medlem

Benchmarks - missing GPU
Verkar vara problem med gpu i alla fall

Permalänk
Medlem

Ingen aning varför den säger Benchmarks - missing GPU på userbenchmark.com? Har som sagt dom senaste drivrutinerna nere

Har iaf kollat ram och dom ligger på 3200mhz som dom ska .

Testade Unigine Superposition och fick där 8735 poäng utan G-sync och 8646 med G-sync aktiverat ?
Har desvärre inte Assassins Creed Odyssey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Ingen aning varför den säger Benchmarks - missing GPU på userbenchmark.com? Har som sagt dom senaste drivrutinerna nere

Har iaf kollat ram och dom ligger på 3200mhz som dom ska .

Testade Unigine Superposition och fick där 8735 poäng utan G-sync och 8646 med G-sync aktiverat ?
Har desvärre inte Assassins Creed Odyssey

De poöngen ligger runt vad ett vanligt 3070 oklockat ska vara på. Konstigt att du har sådana problem.

Laggar det oavsett om g sync är av eller på?

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

De poöngen ligger runt vad ett vanligt 3070 oklockat ska vara på. Konstigt att du har sådana problem.

Laggar det oavsett om g sync är av eller på?

Är detta kortet jag har https://www.inet.se/produkt/5411684/asus-geforce-rtx-3070-8gb...

Har inte märkt någon stutter med G-sync av. Har som sagt dålig koll på detta men försökt läsa runder lite och förstått att man ska cappa spelen ca3fps under max hz på skärmen (161 i mitt fall) för att g sync inte ska ge problem så ska ge det en chans ikväll när barnen somnat.

Märkligt nog när jag fibbla runt bland inställningarna börja även muspekaren lagga i windows 😂🔫
Dock försvann det efter en omstart men även tarkov laggar i menyerna med g-sync på då och då

Permalänk
Medlem

tycker det låter skumt har ungefär samma bygge men med 16gb ram och ett annat moderkort och jag får detta resultatet (helt oclockat) på UB https://www.userbenchmark.com/UserRun/35847371

Permalänk
Medlem

Konstigt, jag har samma moderkort som dig samt samma grafikkort. Dessutom har jag sämre cpu men får denna score: https://www.userbenchmark.com/UserRun/35847638

Dock har jag inte G-Sync på min skärm utan en vanlig 144Hz 1440p skärm.

Vet inte om det hjälper dig men jag kör senaste BIOS 1212. Kolla också så PCIe porten går på 4.0 så den inte fått hicka och går på PCIe 1.0 eller liknande.

Permalänk
Inaktiv

Bugg i drivarna va samma lika för någon annan med 3070

Permalänk
Medlem

Jag har inte g sync nu men har en skärm med g sync på väg. Får se om jag får problem också.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag har inte ett 3070, men sedan jag installerade 457.30 så har jag fått två blåskärmar på en annars helt stabil dator.
Andra gången det hände så hängde Netflix sig först och muspekaren hackade.

Så har du tur är det bara drivrutinen som är kass. Då är det lätt fixat.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Låter sjukt märkligt.. Ska prova att ta bort alla drivrutiner och göra om det. @minivarg och @Jojes har ni gjort några ändringar i nvidia kontrollpanelen? Med eller utan G-sync?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Låter sjukt märkligt.. Ska prova att ta bort alla drivrutiner och göra om det. @minivarg och @Jojes har ni gjort några ändringar i nvidia kontrollpanelen? Med eller utan G-sync?

Testa drivaren innan också, kan lösa märkliga problem

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Bugg i drivarna va samma lika för någon annan med 3070

Kan du komma ihåg var du hittade dettta?

Skrivet av Jaegrlicious:

Testa drivaren innan också, kan lösa märkliga problem

Du menar drivrutinerna till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Tog bort ALLT jag hittade på datorn med Nvidia och drog ner det igen. Precis samma sak igen... Står i loggen : Gpu score på allt utom Sphere där det bara står ERROR: Sphere GPU benchmark failed, aborting further tests on this GPU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Tog bort ALLT jag hittade på datorn med Nvidia och drog ner det igen. Precis samma sak igen... Står i loggen : Gpu score på allt utom Sphere där det bara står ERROR: Sphere GPU benchmark failed, aborting further tests on this GPU

Ladda ner DDU och kör det i felsäkertläge, sedan kan du söka efter äldre drivrutiner manuellt på nvidia.com.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Tog bort ALLT jag hittade på datorn med Nvidia och drog ner det igen. Precis samma sak igen... Står i loggen : Gpu score på allt utom Sphere där det bara står ERROR: Sphere GPU benchmark failed, aborting further tests on this GPU

Kolla så att bägge 8pins kontakterna är anslutna till grafikkortet..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Testa drivaren innan också, kan lösa märkliga problem

Jag har iofs gått in och ändrat 2 saker i 3d inställningarna i Nvidia inställningarna

Permalänk
Medlem

Googlade på just ERROR: Sphere GPU benchmark failed, aborting further tests on this GPU och hittade där denna videon på tuben https://www.youtube.com/watch?v=vz2mSdx64lk&list=FLIxQUmqjqrJ...

Följde den och då funkade det helt plötsligt.. Fick iaf detta nu på userbenchmark https://www.userbenchmark.com/UserRun/35853597

Permalänk
Medlem

BLIR TOKIG! Har fortfarande fps drops och muslagg i spel. Idag provade jag Apex och varje gång jag launchar spelet eller byter mellan olika spellägen får jag fps drops. Om jag kör musen i cirklar när spelet startas upp laggar muspekaren väldigt...

Permalänk
Medlem

Kan mycket väl vara att nätagget inte klarar av att driva dina grejer, hur kraftfullt har du?
Inte helt ovanligt att man snålar in på det i sin budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arthas:

Kan mycket väl vara att nätagget inte klarar av att driva dina grejer, hur kraftfullt har du?
Inte helt ovanligt att man snålar in på det i sin budget.

har detta https://www.inet.se/produkt/6904594/corsair-rm750-750w-2019?g...

Permalänk
Medlem

Har som sagt VÄLDIGT dålig koll på datorer men nu har jag gett mig fan på att hitta problemet haha! Kollade frametime i msi afterburner och ser där att det ligger runt 5-6ms men kan flyga upp mot 200 när det laggar till och jag får fps drop

Permalänk

Har du kollat på dina temperaturer? Hwmonitor eller liknande kan vara ett tips. Kan vara så " enkelt" som att något inte sitter på helt utan är överhettad.

Visa signatur

5600x, Rtx 3070