Ram 3600 MHz, Moderkort 3200MHz Funkar det?

Permalänk

Ram 3600 MHz, Moderkort 3200MHz Funkar det?

Jag råkade köpa ett ram på 3600 MHz,, och alla moderkort jag överväger har en max hastighet på Moderkort 3200MHz.

Har gjort lite googling, men det var ganska liten information kring detta! Hittade nån lite diskussion när nån menade att det går ändå eftersom hastigheterna som anges endast är max hastigheter. Men däremot när jag länger ihop grejerna i Inets datorbyggare går det inte att lägga dem i samma bygge - vilket gör mig osäker.

Det borde väl fungera att använda ram minnet ändå? Någon som har provat?

Permalänk
Medlem

Vore kanske en god idé att lista vilka grejer du köpt, typ modellnummer!

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Vore kanske en god idé att lista vilka grejer du köpt, typ modellnummer!

Jag undrar bara om RAM funkar med moderkortet avseende MHz hastigheten, resterande är väl oväsentligt när det gäller min fråga tänker jag

Moderkort är Gigabyte B550 Aorus Pro Ax

Ram

Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) Ryzen / 3600MHz / DDR4 / CL18 / CMK16GX4M2Z3600C18

Att jag inte kan nyttja full hastighet på Ram spelar ingen roll, men däremot vill jag ju att det fungerar att använda.

Permalänk
Medlem

Hej, Grattis! Det kommer fungera enl: CMK16GX4M2Z3600C18
https://download.gigabyte.com/FileList/Memory/mb_memory_b550i...

Högst oklart om det kommer lira i 3600 dock. (kanske med xmp?) men det ser inte ut så enl manualen:
https://download.gigabyte.com/FileList/Manual/mb_manual_b550i...

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolifename:

Jag undrar bara om RAM funkar med moderkortet avseende MHz hastigheten, resterande är väl oväsentligt när det gäller min fråga tänker jag

Då tänker du tyvärr fel, vi behöver veta vilka komponenter det handlar om för att kunna veta om de är kompatibla.
Som tidigare skribent svarat så är minnena kompatibla, det gick endast att lista ut genom att jämföra moderkort och RAM. Det är alltså inte generellt för alla minnen och moderkort.

Dessutom kan man se på produktsidan för ditt modermodem att:

Dual Channel DDR4, 2 DIMMs with Ultra Durable Memory Armor
DDR4 XMP Up to 5300MHz+

Så du kommer få full hastighet på dina minnen med XMP. Detta är också omöjligt att ta reda på utan att veta vilken produkt det gäller

Visa signatur

Gaming: 9800X3D, 32Gb 6000MHz, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Då tänker du tyvärr fel, vi behöver veta vilka komponenter det handlar om för att kunna veta om de är kompatibla.
Som tidigare skribent svarat så är minnena kompatibla, det gick endast att lista ut genom att jämföra moderkort och RAM. Det är alltså inte generellt för alla minnen och moderkort.

Dessutom kan man se på produktsidan för ditt modermodem att:

Dual Channel DDR4, 2 DIMMs with Ultra Durable Memory Armor
DDR4 XMP Up to 5300MHz+

Så du kommer få full hastighet på dina minnen med XMP. Detta är också omöjligt att ta reda på utan att veta vilken produkt det gäller

Okej, jag kollade bara på Inet som angav 3200 som max. Måste börja kolla hos tillverkaren istället. Behöver inte ens få full hastighet, bara att de fungerar normalt. Orkar inte behöva skicka tillbaka och beställa nytt om det ändå funkar hehe

Jag menar att det inte är väl någon anledning att radda upp processor och liknande när jag frågar om kompabiliteten mellan moderkort och Ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av nolifename:

Okej, jag kollade bara på Inet som angav 3200 som max.

Om du använder Inets datorbyggare så måste du välja "Alla hastigheter" i "Tillåtna RAM-hastigheter"-listan, annars begränsar den till standardfrekvenserna för plattformen (vilket är DDR4-3200 för Ryzen 3000/5000). Detta gäller även moderkortet, d.v.s. du måste slå på minnesprofilen själv i BIOS för att den ska köra högre än DDR4-3200.

Skrivet av nolifename:

Behöver inte ens få full hastighet, bara att de fungerar normalt.

Minnen har ingen egen klockfrekvens utan får klocksignalen från processorn, så hastigheten som anges är bara den högsta frekvensen som tillverkaren garanterar att minnena klarar. Annars fungerar de lite som en bil, du kan köra valfri hastighet men högsta hastigheten är begränsad till antingen vägens fartbegränsning, bilens angivna maxhastighet, eller bilens hastighet när du trycker gasen i botten

Skrivet av nolifename:

Jag menar att det inte är väl någon anledning att radda upp processor och liknande när jag frågar om kompabiliteten mellan moderkort och Ram

Minneskontrollern sitter nu för tiden i processorn och påverkar vilken hastighet du kan köra minnena i, så även processorn kan vara bra att nämna. Ju mer information du ger dessto färre frågor behöver vi ställa.