Fläktar alltid på vid egengjord fläkkurva

Permalänk
Medlem

Fläktar alltid på vid egengjord fläkkurva

Hej, fick hem ett ventus 2x 3070 i veckan och pillar lite i msi afterburners fläktkurva. Har dock ett problem där fläktarna inte stänger av sig, valt att de först ska starta runt 50°C men de är oavsett det alltid på (30%). Stänger jag av mina inställningar och kör på standardinställningar så är de avstängda vid nätsurfande etc.

Så hur kommer detta sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av RadeonHD:

Hej, fick hem ett ventus 2x 3070 i veckan och pillar lite i msi afterburners fläktkurva. Har dock ett problem där fläktarna inte stänger av sig, valt att de först ska starta runt 50°C men de är oavsett det alltid på (30%). Stänger jag av mina inställningar och kör på standardinställningar så är de avstängda vid nätsurfande etc.

Så hur kommer detta sig?

Har för mig att har att göra med hur fläktarna styrs i Afterburner.

Att de alltid är på ser jag personligen som en fördel, och är anledningen till att jag använder mig av Afterburner, då jag hatar att mitt grafik-kort inte startar fläktarna förrän vid ~60 grader, vilket bara skapar onödig värme utveckling i chassit (vilket det finns tillräckligt av redan).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Du får inte mer värme utveckling oavsett om en fläkt (Förutom den lilla värme som fläktens motor genererar när den börjar snurra) snurrar heller inte!
Fläkten kan dock förmodligen förflytta luften så att värmen hamnar nån annanstans.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Du får inte mer värme utveckling oavsett om en fläkt (Förutom den lilla värme som fläktens motor genererar när den börjar snurra) snurrar heller inte!
Fläkten kan dock förmodligen förflytta luften så att värmen hamnar nån annanstans.

För någon som mig som har andra expansionskort, så är det just att värmen flyttas bort från grafik-kortet konstant man vill ha, vilket inte sker lika effektivt om fläktarna inte går.
Annars riskerar man att dessa blir uppvärmda till högre temperatur än de klarar av (vilket har skett för mig).
(Detta är anledningen till jag hatar semi-passiva kort.)

Dock så för någon som inte har andra expansionskort så spelar det ingen roll om fläktarna inte startar förrän vid en viss temperatur, eftersom precis som du skriver värme utvecklingen från kortet är den samma oavsett om fläktarna går eller inte.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.