Användare köper strålningsburar till Wifi-routrar – klagar på prestanda

Permalänk
Medlem

Som flera andra har påpekat så skriver ju tillverkarna själva att buren inte ska påverka wifi-signalen negativt. Att de flesta inte har tillräckliga med kunskaper för att kunna utvärdera detta påståendet är väl inte speciellt konstigt? Så jag ser verkligen inte vad som är roligt/grejen med den här nyheten. Det är väl inte orimligt att tänka sig att världen skulle vara funtad på det sättet att det exempelvis fanns en massa överflödig strålning som specifikt gick att blocka utan att också blocka den nödvändiga strålningen?

Detta känns lite som att man i ett musikforum satt och facepalmade över att människor ställde in sina synthar på att spela pentatoniska skalor och sedan klagade på att de inte kunde spela harmonic minor. Höhö, vilka knäppskallar liksom

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

Känns det inte lite ofräscht ändå att skriva en artikel som denna? Lägga tid och energi på att vara elitistisk och göra narr av en person som kanske helt enkelt inte vet bättre.

Äh, varför ska alla bli så kränkt å andras vägnar?
Det var en rolig artikel och det är ju ingen som hängs ut direkt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

“Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.”

― Albert Einstein

https://quoteinvestigator.com/2010/05/04/universe-einstein/

Permalänk
Medlem

De verkar som man kan sälja vad som helst och de är ju skitlätt när man inte ens behöver lura folk, de klarar dom själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Samma människor som bär hat av aluminiumfolie till vardags.

Förstår inte hur man kan hata aluminiumfolie, det är ju betydligt lätthanterligare än plastfolie.

Dold text
Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

De tror att de vet bättre, det finns ingen forskning, naturvetenskap och logik som biter på dom. Då kan man till slut bara skratta åt det.

För dem som är intresserade av vad för typ av människor detta är så finner man som här: anti 5g/wifi, elallergi, antivaxxers, månlandningen har inte hänt, chemtrails och coronavaccinet innehåller chip som kommer styra människor. De ser sig som "vakna" och resten av befolkningen är bara får som inte vet bättre.

Strålningsupproret:
https://m.facebook.com/groups/252997535398070?group_view_refe...

https://m.facebook.com/groups/408666892574591?group_view_refe...

Inga samhällsbärare direkt.

Yeah jag vet vad för människor du pratar om. Jag tycker fortfarande att det är osmakligt att skriva en "nyhet" som i princip bara är "Höhöhö, titta på dumskallen! Så korkad!". Även om det inte står så specifikt i artikeln är det ganska självklar varför den skrevs. Det är inte direkt något som kommer att motbevisa någon som faktiskt tror på allt sånt där.

Permalänk

Får man inte cancer i huvudet av alla wifi signaler?

Permalänk
Hedersmedlem

Här är det läge att påminna om när Spiraskolan i Täby köpte in och satte upp dessa häxprodukter, på ingen bättre grund än att skolans ledning läst lite tokerier på internet. Vill man verkligen att människor som agerar så ska få ansvara för barns hälsa och trygghet?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

De skriver bokstavligen att denna har "Little to no effect on wifi signal" men att den samtidigt stoppar massa andra förkortningars strålning.

Alltid bra att läsa källan innan man ska vara en smartass (haha, säger jag som har 90% av mina posts typ som dina )

Yes!
Läste bara artikeln med tillhörande bilder, gick aldrig in och kollade på produkten

Fel av mig!

Dock så går väl inte Amazon igenom och granskar alla prylar som säljs via deras portal? Menar mer att det alltid slinker igenom något skräp?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scorpion85:

Till er som inte tror att strålning från en router har negativa effekter såsom huvudvärk osv, jag hoppas att ni drabbas av samma vånda som jag själv när jag tvingades sitta 40 cm från en access point pga att jag var ny på jobbet och inte ville göra väsen av mig med att flytta den (vilket jag ändå sen gjorde efter ett tag och på så sätt åtminstone kunde göra det drägligt för mig). Extrem migrän från just det hållet som pekar mot routern och kom inte till mig och säg att jag e foliehatt.

Det finns alldeles för många i Sverige som enbart köper den officiella förklaringen och går aldrig mot strömmen, därav många samhällsproblem som man inte får prata om i detta forumet. "Vadå om jag har en 2,4-26ghz sändare 50cm från mig där jag befinner mig många timmar, vi är inte biologiska varelser vi är gjorda av granit".

Epiteten jag hade använt för att beskriva er är inte tillräckliga så jag avstår.

Problem uppstår när man väl blindtestar personer med uttalanden som dina. Någon klagar på huvudvärk av att sitta nära en router. Man tar bort routern, och då försvinner huvudvärken. Det personen inte vet är att routern i fråga var helt tom på kretsar, hade bara några LEDs för syns skull.

Radiovågor är inte skadliga för människor.

Jag förstår helt att problemet är verklighet för dig. Jag förstår att det är en hart när obefintlig chans att något jag säger påverkar dig. Jag önskar dock att du fick riktig behandling för det som verkligen skapar problem för dig så du inte behöver gå omkring och lida helt i onödan. Du är trots allt min medmänniska och jag önskar dig inget annat än god livskvalitet.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Yikes

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Det är såna här nötter som sätter upp varningslappar om 5G.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinkefing:

Får man inte cancer i huvudet av alla wifi signaler?

Inuti hela huvudet!

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Det är just sån här bullshit som sprider ovetenskapliga teorier. Det du säger betyder ingenting. Så vitt vi vet kan det lika gärna vara radon eller dålig luft.

Strålning är ingen avancerad teknik och det är inte svårt att forska på.

De du upplevt är nocebo eller på grund av någon annan anledning eller helt enkelt bara skitsnack.

Bara för att det finns mätmetoder till det mesta måste ju någon aktivt komma med förslag om att mäta detta.
Upplevd stress påverkar folk olika.
Alla är olika och ett problem är att man ska ju ha trådlöst allting idag samtidigt som en del säger att "strålning" är farligt.
En del har huvudvärk ofta, andra väldigt sällan. Vissa blöder näsblod frekvent medans andra inte alls.

På mitt jobb har vi pick by voice system där vi plockar varor på truck, en massa jävla siffror hör man och säger man hela dagarna, en del personer tycker att de kan inte jobba utan att ha en liten Wonderboom/mobilhögtalare med hiphip och självklart stör det här(mig iaf) olika samtidigt som andra inte bryr sig det minsta, en del lyssnar även på podcast vilket är helt obegripligt för mig.
Vi har både blåtand och wifi dagligen de senaste åren, jag tror inte att just det påverkar min mentala hälsa utan mer det automatiserade jobbet man gör med det, tillsammans med dagliga pip i örat då den tappar mottagningen nu och då.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om man är rädd för strålning, kan man ju bara slänga ut alla apparater.
Vedspis & kamin strålar bara värme...inte farligt.

Jag brann inne i ett tidigare liv, så jag är ett levande bevis på att värmestrålning är farlig. 🙄

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Meathim:

Det är alltid roligt när folk luras på pengar.

Inte alltid, men ibland som till exempel i artikeln. Det är kul ibland när folk slår sig och får ont också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Inuti hela huvudet!

Men om man stoppar huvudet i en faraday-bur kan den inte spridas.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Om man är rädd för strålning, kan man ju bara slänga ut alla apparater.
Vedspis & kamin strålar bara värme...inte farligt.

Öh, nej, värmestrålning är förstås också strålning, så bäst att slänga ut vedspis/kamin också!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Faktiskt. Jag brukar göra det med routern som jag har i sovrummet

Hade gjort det även jag om jag haft router i sovrummet då de har en tendens att vilja lysa.

Skrivet av AMD_PERA:

Om man är rädd för strålning, kan man ju bara slänga ut alla apparater.
Vedspis & kamin strålar bara värme...inte farligt.

Sådär skulle bara en person som aldrig bränt sig på eld säga.

Permalänk
Medlem

"Utöver kritiken mot nätverksprestanda uppger ett flertal användare sig vara ytterst nöjda med den strålningsreducerande buren, och säger sig äntligen kunna sova gott och upplever att problem med huvudvärk om nätterna försvunnit med buren på plats."

En faraday bur runt sängen så får du även bort strålning från grannen..

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av FattarNiInte:

Ökar inte effekten automatiskt på allt som försöker koppla upp sig på routern i buren?
Så i själva verket kanske det blir högre radioeffekt totalt.

Jo, precis så är det!

Dessutom, på grund av att strålningen minskar med kvadraten på avståndet så är den effekt som klient (t.ex. telefoner och datorer) använder mycket mer signifikant än hur mycket effekt accesspunkten använder om det handlar för hur mycket strålning man exponeras för.

Detta eftersom klienterna är närmare och därmed har en mycket större inverkan på hur mycket strålning man blir exponerad för.

Slutresultatet blir helt enkelt att den som har en sån här hemma kommer få en högre exponering till RF-strålning, inte en lägre.

Om man verkligen är orolig för RF-strålning i hemmet så är det enda sättet att sluta använda trådlös teknik. D.v.s. stänga av WiFi-funktionen i routern.

(Jag är inte det minsta oroad över detta. RF-strålning är bara en mindre högfrekvent form av ljus (dessutom mindre intensivt än typiska ljuskällor i hemmet), och det finns inga belägg att *lägre* frekvenser skulle vara mer skadliga än högre.)

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna lägga in bilnycklar i en sådan låda. Men å andra sidan så kan man ta vilken plåtlåda som helst till det. Varför betala 700 eller vad den kostar, när teburkar funkar och är gratis?

Permalänk
Medlem

Rätt åt dem som köper dessa.

Men borde också vara olagligt att sälja sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Punnisher:

en del personer tycker att de kan inte jobba utan att ha en liten Wonderboom/mobilhögtalare med hiphip

Vem kan vara utan Kajan och Tiffany?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk

Kunde dom inte bara köpt lite folierullar på ICA

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Helt galet, men finns fler branscher som tex hälsokost branschen, eller HiFi branschen. Enormt mycket ormolja därute

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Rekordmedlem

En del skiter i att stänga in accesspunkten och tar på sig ordentliga arbetskläder, jag förmodar att man bara glömmer att byta om till arbetskläderna en gång i detta yrket ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Befogad fråga: "Do I need to send you proof of sub-80 IQ before buying this or do you just take my word for it?"

Permalänk
Medlem

Man kan väl tycka att det är ganska dumt att inte fatta att en sån bur sabbar mottagningen på ens wifi *MEN* dock står det ju faktiskt att den sänker farlig strålning UTAN att påverka wifi-signalen. Inte lika konstigt då att folk skriver att den sabbar mottagningen.

Köper någon av er avfettning till bilen som innehåller 50% svavelsyra där det står att den tar bort all smuts på bilen utan att skada lacken så skulle jag nog skratta åt er med om ni inte fattade att syran skadar bilen. Men jag skulle knappast hänga ut er på nätet med vinkeln att ni är totala idioter för det...

Alla kan inte allt, något som verkar helt uppenbart för den ena personen är en gåta för den andra och tvärtom.

Visa signatur

"Man köper inte vilken dator som helst, man tar först reda på vad grannpojken kan för datorer, då vet man att supporten alltid finns i närheten!" - KDM
TeamSpeak 3-server: esab86.no-ip.org
Jobbar heltid med att laga folks bilar så hinner inte köra minecraft-server längre :/

Permalänk
Medlem

Nästan så jag väntar på följande kommentar på recensionerna "sätt en ap utanför buren för bättre täckning för då är ju routen fortfarande skyddad" hmm undrar om dom personerna fortfarande skulle sova bättre om dom gör det

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.