Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jutman:

Glöm inte alla jävla idioter som kör Renault, Peugeot, Nissan & Toyota mfl asiatiska och franska bilar som inte klarar att tända halvljuset (och därmed kör med släckta bakljus) !!

På min Renault Clio -17 och Peugout 2008 -18 så sköts det automatiskt, man behöver inte ens göra något. När det står på auto så är ALLTID bakljusen och varselljus fram tända. Det enda som regleras är halvljus som går på automatiskt vid mörker.

Då måste ju nästan folk ha stängt av den funktionen. Fattar inte själv hur man inte märker detta, stör mig också på bilar som åker runt med släckta bakljus trots dåligt väder med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

På min Renault Clio -17 och Peugout 2008 -18 så sköts det automatiskt, man behöver inte ens göra något. När det står på auto så är ALLTID bakljusen och varselljus fram tända. Det enda som regleras är halvljus som går på automatiskt vid mörker.

Då måste ju nästan folk ha stängt av den funktionen. Fattar inte själv hur man inte märker detta, stör mig också på bilar som åker runt med släckta bakljus trots dåligt väder med mera.

Nu kör jag inte japanskt men väl koreanskt (och tyskt) och flera gånger de senaste åren har ljusväljaren stått i läge 0 när jag hämtat ut bilen från service. Jag vill ha den på auto (eller halvljus hela tiden) så det är så vredet har stått, lik förbaskat har det stått på 0 efter verkstadsbesök. Jag förstår att de vill testa alla lampor men hur svårt kan det vara att ställa tillbaka vredet (eller iaf på auto) efteråt?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nåt jag mest blir förvånad över är folks oförmåga att bedöma hur stor plats deras bil tar, när det inte finns markerade parkeringsplatser.
De flesta (ja, de flesta faktiskt) kan parkera ordentligt på en vanlig parkeringsplats, men så fort man ska parkera nånstans där det inte finns markerade platser (grusplan, gräsmatta, nylagd asfalt..) så försvinner ALL slags känsla för hur stor ens bil är och alla antar omgående att det är ok att ställa sig med avstånd till nästa bil som är precis för litet för en annan bil att komma emellan. Hur fan funkar det egentligen?

Detta har jag varit med om alldeles för mycket. Hade en parkering som var gratis där jag bodde innan, fanns plats för 12 bilar, 6 på vardera sida. Men det hände flertalet gånger att det bara fick plats 9-10 bilar för att ett par nötter ställt sig knasigt. Då undrar man, när man går ut ur bilen och ser att man står fel (eller går man bara därifrån?) justerar man inte felet då? Händer ju att man parkerar lite knäppt ibland, men då kollar jag ju efteråt och justerar vid behov. Numera har dom markerat platserna men nu har jag flyttat, tog sin tid...

På tal om den parkeringen så är det nu även laddstolpar där, så man får ju inte stå på 4 av platserna om man inte har elbil som laddar. Dock är det bara en som har elbil. Väldigt schysst att man inför detta system där man pekar fingret åt resten av förare som kör bensin o diesel. Det är en sak att ge privilegier till elbilsägare men en annan att ta det på bekostnad av andra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nätälskare:

Detta har jag varit med om alldeles för mycket. Hade en parkering som var gratis där jag bodde innan, fanns plats för 12 bilar, 6 på vardera sida. Men det hände flertalet gånger att det bara fick plats 9-10 bilar för att ett par nötter ställt sig knasigt. Då undrar man, när man går ut ur bilen och ser att man står fel (eller går man bara därifrån?) justerar man inte felet då? Händer ju att man parkerar lite knäppt ibland, men då kollar jag ju efteråt och justerar vid behov. Numera har dom markerat platserna men nu har jag flyttat, tog sin tid...

På tal om den parkeringen så är det nu även laddstolpar där, så man får ju inte stå på 4 av platserna om man inte har elbil som laddar. Dock är det bara en som har elbil. Väldigt schysst att man inför detta system där man pekar fingret åt resten av förare som kör bensin o diesel. Det är en sak att ge privilegier till elbilsägare men en annan att ta det på bekostnad av andra.

Så är det varje dag på gatan utanför mig. Det är en lång gata utan några korsande vägar på en ganska bra bit i alla fall. Däremot är det några infarter och så. Då måste förstås alla ställa sig typ 2,5 meter från infarten så att ingen bil får plats. Och kommer man till gatan när den är tom, typ efter städning, så ställer man sig förstås någonstans i mitten istället för nära en utfart.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Jag vill inte gå på vänster sida för att då riskerar jag att en cyklist kommer bakifrån och kör på mig. Går jag på höger sida så kommer mötande att vara närmast cyklarna som kommer bakifrån mig men då framifrån ur deras synvinkel. Eller på andra sidan gatan så blir det ju jag som får mötande cyklister närmast och mötande gångare slipper ha cyklister som kommer nära bakifrån.

Idiotiskt, är ju därför dom har ändrat på reglerna, du går på vänster sida och möter dom som cyklar som kommer mot dig på samma sida och ni kan då se varandra i ansiktet, om du går på höger sida så kommer cyklister också på höger sida och du riskerar att bli påkörd i ryggen, är just därför som dom har ändrat reglerna så att du inte blir påkörd bakifrån.

Cyklister ska hålla höger sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon301768:

Idiotiskt, är ju därför dom har ändrat på reglerna, du går på vänster sida och möter dom som cyklar som kommer mot dig på samma sida och ni kan då se varandra i ansiktet, om du går på höger sida så kommer cyklister också på höger sida och du riskerar att bli påkörd i ryggen, är just därför som dom har ändrat reglerna så att du inte blir påkörd bakifrån.

Cyklister ska hålla höger sida.

Men det gäller ju bara om gångtrafikanter och cyklister delar på samma yta. Finns det cykelbana, vilket det ofta gör åtminstone här, så ligger den på vänster sida om trottoaren om du går på höger sida av vägen. Eller på höger sida om du går på vänster, men då kommer ju cyklisterna mot dig så då borde du vara den som går närmast cykelbanan. Är det en cykelbana som är uppdelad så den åt ena riktningen är på ena sidan av vägen och den andra på den andra sidan så har man eller dom man möter alltid cyklarna kommande bakifrån om man går på vänster sida.

Att gå på vänster sida är viktigt om man går på landsväg. Jag har nog inte gått på en landsväg på åtminstone tjugo år så det är liksom inget jag lägger så stor vikt vid. Däremot går jag flera gånger varje dag på trottoarer med cykelbanor på trottoaren men separat från gångbanan, där man bör hålla till höger för att minimera risken att någon blir påkörd bakifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nu kör jag inte japanskt men väl koreanskt (och tyskt) och flera gånger de senaste åren har ljusväljaren stått i läge 0 när jag hämtat ut bilen från service. Jag vill ha den på auto (eller halvljus hela tiden) så det är så vredet har stått, lik förbaskat har det stått på 0 efter verkstadsbesök. Jag förstår att de vill testa alla lampor men hur svårt kan det vara att ställa tillbaka vredet (eller iaf på auto) efteråt?

Min första bil med autoläge på ljusväljaren var en 2010 års BMW 320. Tog några verkstadsbesök innan jag insåg att den alltid är av när man hämtar bilen, är väl störande i verkstaden att få en tänd lykta rakt i ögat när bilen är upphissad eller nåt.
Nu är det det första jag kollar när jag hämtat bilen, är inne på fjärde bilen med den funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Jag stör mig på att folk inte kan blinka ut ur rondeller! I rondellen får ni göra som ni vill, men ut ur rondellen ska man fasen blinka!

Och varför ligger vissa ständigt under hastighetsbegränsningarna. Mer än bilens inbyggda 5km/h för långsamt. Finns det inget skäl till att anpassa ned hastigheten efter väglag ska man banne mig hålla rätt fart.

Exakt, varför är det så jävla svårt å blinka när man ska ut ur rondellen?! Man bli förbannad var gång man står och väntar på bilen som kommer och så svänger aset och man har stått där som en fåne. Man lyckades få ögonkontakt någon gång när man ber dom fara åt helvete och de bara rycker på axlar, typ oops. Och det är faktiskt inte bara unga och kaxiga som gör detta, utan 60 plussare också. Här i lilla Ängelholm hade polisen dragit in sjuka summor ifall de hade börjat bötfälla såna, även om det var 100 spänn i böter..

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Quorthon:

Exakt, varför är det så jävla svårt å blinka när man ska ut ur rondellen?! Man bli förbannad var gång man står och väntar på bilen som kommer och så svänger aset och man har stått där som en fåne. Man lyckades få ögonkontakt någon gång när man ber dom fara åt helvete och de bara rycker på axlar, typ oops. Och det är faktiskt inte bara unga och kaxiga som gör detta, utan 60 plussare också. Här i lilla Ängelholm hade polisen dragit in sjuka summor ifall de hade börjat bötfälla såna, även om det var 100 spänn i böter..

Ja håller med, men det handlar nog om att reglerna har ändrats. När jag tog körkort fick jag först lära mig att man skulle se en rondell som vilken korsning som helst. Så blinka vänster om man skulle ta tredje utfarten i en fyrvägsrondell exempelvis. Sen ändrade de sig och lärde mig att man skulle blinka vänster inne i rondellen så länge man skulle stanna kvar och stänga av blinkers när man skulle köra ut, helst precis efter man passerat den sista utfarten man inte skulle ta, för då kör man ju rakt fram ut ur rondellen. För mig kändes båda dessa metoder lite konstiga men när de ändrade sig igen till att en rondell är en väg och man ska blinka höger när man kör ut så kändes det naturligt. Men jag tog körkort runt 2000, gubbar som tog körkort tidigare och har fått något annat inpräntat kan ju mycket väl ha svårt att ändra sitt beteende. Gamla hundar osv.

Permalänk
Medlem

Ang det med cirkulationsplatser och hur det var i början var att det räknades som en vanlig korsning och då blinkade man till vänster om man skulle till den tredje avfarten i en fyrvägs cirkulationsplats och så var det då jag tog mitt körkort 1989/1990..
Jag blinkar fortfarande vänster och sen höger då jag ska ut om jag ska till den tredje utfarten ..

Men en annan sak jag är redigt sur på är hur jefla svårt det är för busschaufförer att blinka ut från busshållplatser även om maxhastistigheten är 40, är inte bara en gång som man har hållt på o blivit påkörd av såna nötskaller , samt att samma yrkesgrupp vet ej hur en cirkulationsplats fungerar , tur man har dashcam i bilen

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Quorthon:

Fucking jävla vattentornsrondellen är full av såna rövhattar, dagligen. #hatafolkitrafiken
Men i min erfarenhet är de som skiter i flest trafikregler just 60+ som tycker att de på nåt sätt har förtjänat att göra som dom vill "för jag har ju minsann jobbat hela livet och ställt upp för det här jävla landet och se nu vad de nyliberala asen har gjort med vårt fina kulturarv"-bjäbb.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Vila i frid

Cirkulationsplatser - kan vara en utmaning för importer som stannar mitt i för att släppa fram de som skall in. Det är bara att koppla ur, lägga i friläge och dra åt pakeringsbromsen och vänta på att importen tröttnat på att stå still. Hetsa upp sig - för vaddå? Andras stolleprov är det svårt att själv påverka.

Permalänk
Medlem

Vad är det med idioter som promenerar rakt ut i gatan, utan reflexer, när det är kolsvart ute?
Herregud. Saknar gemene man överlevnadsinstinkt och självinsikt?
Sett det jag vet inte hur mycket senaste tiden att man prompt ska ut och gå mitt i gatan helt mörkklädd. Det hade varit en sak om det var på övergångsställen, men det är allt som oftast inte ens det. Idioter.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baalex:

Vad är det med idioter som promenerar rakt ut i gatan, utan reflexer, när det är kolsvart ute?
Sett det jag vet inte hur mycket senaste tiden att man prompt ska ut och gå mitt i gatan helt mörkklädd. Det hade varit en sak om det var på övergångsställen, men det är allt som oftast inte ens det. Idioter.

Alldeles för vanligt, även om det är naturligt urval i en modern tappning så vill man ju inte råka vara en del av det.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Fucking jävla vattentornsrondellen är full av såna rövhattar, dagligen. #hatafolkitrafiken
Men i min erfarenhet är de som skiter i flest trafikregler just 60+ som tycker att de på nåt sätt har förtjänat att göra som dom vill "för jag har ju minsann jobbat hela livet och ställt upp för det här jävla landet och se nu vad de nyliberala asen har gjort med vårt fina kulturarv"-bjäbb.

Maxi/McDonalds rondellen är ännu värre, speciellt mellan 16-17.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Träffa på en bilist som förmodligen va trött eller tänkte på nått annat.
Jag låg bakom och killen körde av på en avfart utan blinkers , men väldigt sakta gled han över. När jag då ska köra förbi han ångrar han sig och börjar att blinka när jag ligger bredvid.
När han slutligen kommer ut på motorvägen igen så ger han mig helljus , om det va för att indikera på att jag har gjort fel eller han kan man ju fråga sig?
Sen vill jag även säga till alla cyklister att ANVÄNDA sina lampor och reflexer!!!!

Permalänk
Medlem

Jag är trött på gubbgnäll

Visa signatur

🖥️ En snabb dator
📱 - Samsung S20
🧩 - Prusa MK3S MMU2S

Permalänk
Lego Master
Skrivet av fecko:

Jag är trött på gubbgnäll

Nä nu jävlar gick du över gränsen. Nån måtta får det vara på gnället. Folk tror man kan gnälla om precis vad som helst nuförtiden.

Visa signatur

* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Den här har jag sett flera gånger det senaste: En budbil som, trots att det finns plats, väljer att parkera på trekvarten med ett hjul uppe på trottoaren och ett ute i gatan. Varningsblinkers på så då är det förstås ok att blockera både gata och trottoar i onödan..

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Den här har jag sett flera gånger det senaste: En budbil som, trots att det finns plats, väljer att parkera på trekvarten med ett hjul uppe på trottoaren och ett ute i gatan. Varningsblinkers på så då är det förstås ok att blockera både gata och trottoar i onödan..
https://am3pap006files.storage.live.com/y4mqnCC7u3fPsXSWwrLMEQ0w7pSBi-lCqJjORx4Dml3IQRaMhzima73dMREtHyn3-L9v6lGJY88PjzzoZrJ-UG_lYt6Qo33WG7MVcBHN9IFa4XC-zdHIrTej7mF62ZOss8cjRZUiaydIxzshHmAFhPNGTRt6P36p3HYxKFT9g4-fYa5gldAdTXrVllZ7pUQZ1yM?width=1024&height=768&cropmode=none

Kom igen, du behöver bli lite mer kontinental i din syn på trafik och parkering...

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baalex:

Detta är ett väldigt vanligt problem och detta beror på den idiotiska "zebralagen" där det är helt ok för gående att göra så. Ofta så tittar fanstygen ner i sina telefoner samtidigt som de går och räknar kallt med att alla bilar ser dem och att de har rätt att gå över vägen vid ett övergångsställe.

Helt idiotisk lag anser jag. Än värre blir det när cyklister tror att de har samma rättigheter som gångare. Många arga blickar när man kör ut framför cyklister.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halogen:

Kom igen, du behöver bli lite mer kontinental i din syn på trafik och parkering...

Jo precis. Jag hoppas bara det ska komma en brandbil som har bråttom eller nåt och bara mosa hans bil. Eller i alla fall en polis som kan ge han en rejäl P-bot.

När jag körde bud parkerade jag en gång med två hjul på trottoaren, inget i närheten av det här utan jag tänkte på att trafiken skulle komma förbi och att trottoaren skulle ha plats för breda barnvagnar och så (jag hade kunnat stå helt på gatan men då hade inte trafiken kunnat komma förbi), sen var jag borta max en minut, det resulterade i böter på 950 om jag minns rätt. Den här killen, om det är samma, verkar ha satt det i system av någon anledning. Jag tror han har tagit sitt företags pepp ("Vi är kritisk personal som utför en samhällsnyttig tjänst") lite för allvarligt, eller så är han bara en douchebag, eller mer sannolikt en kombination.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Detta är ett väldigt vanligt problem och detta beror på den idiotiska "zebralagen" där det är helt ok för gående att göra så. Ofta så tittar fanstygen ner i sina telefoner samtidigt som de går och räknar kallt med att alla bilar ser dem och att de har rätt att gå över vägen vid ett övergångsställe.

Helt idiotisk lag anser jag. Än värre blir det när cyklister tror att de har samma rättigheter som gångare. Många arga blickar när man kör ut framför cyklister.

Tycker "zebralagen" är helt ok - går ju själv ibland och har nytta av den. Däremot är jag medveten om att har jag en mörk jacka, saknar reflexer och det är mörkt ut så syns jag inte. Givetvis klampar man inte rakt ut i gatan då. Fattar heller inte varför vissa gående saknar sådana fundamentala insikter.

Sedan håller jag fullständigt med om cyklister som tror de har företräde när de cyklar på övergångställen! Har fått mer än en hyttande näve och utsträckt långfinger mot mig när jag ilsket tutat när jag fått tvärnita för en cyklist som ansett sig har företräde där de absolut inte har det.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av [SH]:

Tycker "zebralagen" är helt ok - går ju själv ibland och har nytta av den. Däremot är jag medveten om att har jag en mörk jacka, saknar reflexer och det är mörkt ut så syns jag inte. Givetvis klampar man inte rakt ut i gatan då. Fattar heller inte varför vissa gående saknar sådana fundamentala insikter.

Sedan håller jag fullständigt med om cyklister som tror de har företräde när de cyklar på övergångställen! Har fått mer än en hyttande näve och utsträckt långfinger mot mig när jag ilsket tutat när jag fått tvärnita för en cyklist som ansett sig har företräde där de absolut inte har det.

Har inga problem med "zebralagen" om nu personer som utnyttjar den ser sig för innan de går ut i vägen och anser sig vara odödliga men som jag skrev så är det många som inte ens tittar upp från mobilen utan bara går på trottoaren och gör en kraftig gir åt höger för att sen trava över gatan.
Själv ser jag alltid till att bil som kör på gatan saktar in innan jag tar steget ut på övergångsstället så jag vet att den sett mig. Blir aldrig arg när förarna missar mig då jag vet själv att jag inte är ofelbar när jag kör bil.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Alla dessa jävla erbjudanden om "testa gratis i 3 månader" från olika tjänster, via ANDRA tjänster.
Fick precis mail från PayPal; testa Spotify gratis i 3 månader.
Först när man klickat på länken och läser den minimala texten under den stora blaffan framgår att detta gäller ju endast nya kunder som aldrig förr registrerat sig för Premium. Värdelöst. Om nu PayPal har nåt samarbete med Spotify borde dom väl RIMLIGTVIS åtminstone kunna verifiera om min mailadress är med i nån db hos Spotify och skita i att skicka ut mailet till mig.

Likadant med min internetleverantör, Th1ng, som envisas med att försöka pracka på mig Viaplay. Men det gäller inte mig, för jag har redan registrerat mig där och har ett konto (dock vilande). Och då gäller inte de tre månaderna gratis för mig helt plötsligt.

Så jävla värdelöst att jag blir fan arg på riktigt. Fucking idiotmarknadsföring.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Handlade på Ica i morse innan jobbet då det är väldigt smidigt och lugnt i affären.
Kommer fram till hyllan med olika typer av kycklingfilé och är nära på att få färgfemman.

Jag ville ha en förpackning kycklingfilé och gärna från känt märke och vad hittar man?
Minutfileér
Kycklingbröstfileér
Lårfileér
Kycklingfileér andrasortering (är de från självdöda eller halta kycklingar eller vad betyder andrasortering i kycklingvärlden?)

Samma sak är det bland fläsket där de hittar på små roliga namn på köttdelar som inte går att sälja men med rätt namn så är det vips säljbart. Lägger man sen dit alla typer av färdigkryddade och färdigmarinerade köttbitar så blir man mörkrädd. Detta gäller alla typer av kött.

Kan vi inte bara få tillbaka det gamla hederliga namnen. Snart kommer väl den härliga fisken ”miniflippersej” dyka upp i fiskdisken igen och ge en härliga minnen från skolbespisning från tidigt 80-tal.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Handlade på Ica i morse innan jobbet då det är väldigt smidigt och lugnt i affären.
Kommer fram till hyllan med olika typer av kycklingfilé och är nära på att få färgfemman.

Jag ville ha en förpackning kycklingfilé och gärna från känt märke och vad hittar man?
Minutfileér
Kycklingbröstfileér
Lårfileér
Kycklingfileér andrasortering (är de från självdöda eller halta kycklingar eller vad betyder andrasortering i kycklingvärlden?)

Samma sak är det bland fläsket där de hittar på små roliga namn på köttdelar som inte går att sälja men med rätt namn så är det vips säljbart. Lägger man sen dit alla typer av färdigkryddade och färdigmarinerade köttbitar så blir man mörkrädd. Detta gäller alla typer av kött.

Kan vi inte bara få tillbaka det gamla hederliga namnen. Snart kommer väl den härliga fisken ”miniflippersej” dyka upp i fiskdisken igen och ge en härliga minnen från skolbespisning från tidigt 80-tal.

Jag håller verkligen med om att namnen på kött blir långsökta rätt ofta, speciellt om de försöker öka populariteten för något som har tappat på sistone. Fläskytterfilé? Nej det heter kotlett. Samma med andra matvaror, Ruccola har funnits här väldigt länge men det blev inte populärt förrän Jamie Oliver använde det och det döptes om från Senapskål. Däremot gillar jag kycklinglårfiléer då de är mycket godare än vanlig (bröst-) filéer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag håller verkligen med om att namnen på kött blir långsökta rätt ofta, speciellt om de försöker öka populariteten för något som har tappat på sistone. Fläskytterfilé? Nej det heter kotlett. Samma med andra matvaror, Ruccola har funnits här väldigt länge men det blev inte populärt förrän Jamie Oliver använde det och det döptes om från Senapskål. Däremot gillar jag kycklinglårfiléer då de är mycket godare än vanlig (bröst-) filéer.

Ännu värre är det med svenska folket som tittar på minst femtio olika kockprogram i veckan och på helgen gör de mest avancerade rätterna med långkok hit och special dit men så fort veckan kommer måste de köpa färdigkryddad kycklingfile eller färdig pannkakssmet där man bara häller i mjölk.

Att göra mat från grunden tar inte så mycket längre tid och blir så mycket godare. Till och med en förälder borde hinna med det och annars kan man laga extra på helgen som sen blir färdiga middagar i veckorna.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Någon mer än jag som är less på kylan. Jag bor i mellansverige och just nu säger min termometer att det är -18 grader ute. Fan vad kallt skulle jag säga och tackar gud att jag inte måste gå ut.
Känns som att denna kyla nu hållit i sig i snart en månad och jag tror inte vi haft någon natt där det varit över -10 grader.

Börjar verkligen längta efter våren så man ta på sig shortsen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Någon mer än jag som är less på kylan. Jag bor i mellansverige och just nu säger min termometer att det är -18 grader ute. Fan vad kallt skulle jag säga och tackar gud att jag inte måste gå ut.
Känns som att denna kyla nu hållit i sig i snart en månad och jag tror inte vi haft någon natt där det varit över -10 grader.

Börjar verkligen längta efter våren så man ta på sig shortsen.

Hellre detta än -2 och slask eller +30-35

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2