Finner inte spel roliga längre

Permalänk
Medlem

Finner inte spel roliga längre

Tjena!

De senaste tre åren har jag spelat allt mindre och mindre. Tycker typ inte att det är lika kul längre, känns alltid som en syssla att starta upp ett spel. Det blir att man spelar kanske två timmar per vecka men tröttnar så fort man kommer in i det. Spenderar dock lika mycket tid vid datorn, kollar mycket på yt kring nya datorkomponenter och önskar man hade råd med att bygga något nytt. Men vet innerst inne att ett nytt bygge inte skulle förändra saken.

Kanske så är problemet att ens kompisar spelar spel jag är less på (kör mest fps-spel)
Någon som känner likadant? Borde jag bara ta en paus från spelandet ett tag?

Permalänk
Avstängd

Jag håller med angående single player spel, jag kör endast MP i princip nu för tiden då det fortfarande är kul med det sociala.

Svårt att säga vad man ska göra åt det dock, jag hoppas CP2077 kommer leverera på SP-fronten så man har något att fastna i igen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Känner samma sak angående att sätta igång. Dock när jag väl börjat så infinner sig ofta det klassiska "just one more turn", eller dylikt för andra spel fortfarande.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk

Mitt problem är att jag allt som oftast tar mig tid att spela en stund, men då är det XXGb update för man inte spelat på ett tag. Det slutar med att man snöar in sig i nått annat framför burken.

Permalänk
Avstängd

Jag har dragit lite åt det hållet på senare tid också. Det känns inte så lockande när man väl har tid liksom. Å andra sidan har spelandet fått sig ett lyft nu sedan jag fick en ny konsol med väldigt mycket snabbare laddningstider, det känns som om hindret att sätta igång har minskat så mycket att man inte drar sig för det som tidigare riktigt. Men jag vet inte, det kanske inte håller i sig så länge.

Permalänk
Medlem

Känner absolut igen mig!!

Mitt intresse har successivt svalnat då jag inte är ungdom längre. MEN!! framför allt har de svalnat för alla nya spel är inga nyheter längre. Samma genre, motor, finesser och ideér som 300 andra spel, det känns liksom inte nytt på samma sätt längre.

Kan bara tala för mig själv men minns tex övergången till 3D spel, bara WAOW!!! Gran turismo 2 så tänkte jag "bilar kan inte bli snyggare, de där är så realistiskt det kan bli". Idag jagar man inte realismen utan spelkänslan som med tiden har blivit sämre och sämre i diverse spel som kommer ut. Vart tog identiteten i spelen vägen?

Om jag ska avrunda det hela: Idag ska de tjänas pengar, förr var det hjärta och själ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LL02:

Tjena!

De senaste tre åren har jag spelat allt mindre och mindre. Tycker typ inte att det är lika kul längre, känns alltid som en syssla att starta upp ett spel. Det blir att man spelar kanske två timmar per vecka men tröttnar så fort man kommer in i det. Spenderar dock lika mycket tid vid datorn, kollar mycket på yt kring nya datorkomponenter och önskar man hade råd med att bygga något nytt. Men vet innerst inne att ett nytt bygge inte skulle förändra saken.

Någon som känner likadant? Borde jag bara ta en paus från spelandet ett tag?

Känt samma ett par nu år, istället för att starta ett spel så sätter jag mig och ser en serie eller film. Jag uppgraderar ändå datorn hela tiden som om jag vore en riktig gamer, läser på om komponenter osv. trots att jag vet att det är ett stort slöseri på pengar för jag spelar typ nästan aldrig (dock gillar jag fortfarande att överklocka). Och jag köper hela tiden nya spel trots att jag inte spelat ut de gamla, och jag känner inte ens att jag tröttnat på dem. Helt ologiskt.

Den mest postitiva upplevelse jag haft från ett spel i år var Wasteland 3, det spelet spelade jag från början till slut under en 2-3 månader period och njöt av varje sekund. Funderade nästan att sätta mig med 2:an som jag aldrig spelade klart, men orkade inte då jag vill försöka lägga all tid på Cyberpunk som snart är här.

Jag vet inte hur gammal du är men jag är nyss fyllda 40 och har känt såhär sedan jag var 30~32 ish.

Jag hoppas dock att Cyberpunk verkligen suger in mig så jag inte kommer vilja göra annat än spela det.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Finner mig i en vääldigt liknande sits. Tar emot att ens starta spel numera. Blir mest Youtube och Twitch. Däremot vet jag att det finns spel jag kan spela utan problem i flera timmar eller dagar, t.ex Assassin's Creed Odyssey. Jag tror att det finns spel du skulle kunna komma igång med också, men det är väldigt svårt när man inte är sugen på att börja.

Permalänk
Medlem

Har i stort sett bara kört fps sen 6-7 år tillbaka. Har mest kört cs, lol, battlefield o cod typ. Köpte insurgancy sandstorm igår men som besvikelse var ranked helt dött och de andra gamemodes kändes alldeles för kaos för ett relativt realistiskt spel.

Lite tråkigt att ens kompisar endast spelar cs och lol :/

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr har det gått mer och mer åt det hållet senaste åren för mig också. Många olika faktorer tror jag. Orkar liksom inte sätta mig in i ett spel om det inte verkligen är som gjort för mig vilket inte händer ofta. Som yngre satte jag tänderna i det mesta och tyckte allt var spännande att prova. Drar nuförtiden bara några rundor Battlefield, brukar räcka men egentligen vill jag lira massor av SP spel men vågar inte köpa då jag vet att jag ofta kommer tröttna fort :/
Mafia:Remake var det senaste jag klarade ut men det var kort 10tim, ganska linjärt och lättsmält. Dock väldigt välgjort och bra så hann liksom inte tröttna.

Permalänk
Medlem

Yes same happened to me, but by doing some analysis found out that is due to:

- Either more responsibilities that consume your time (namely you arrive home and you just wanna rest in bed and sleep) or
- Because the games you play no longer interest you or you play all by yourself.

In my case it was the latter, more specifically with WoW, my friends would just stop playing and didn't feel the same playing alone and without a guild. For that reason I left it too and started playing other games like Apex with my best friend. That way is more funny since you can talk through the mic, scream and have funny moments due to stupid things you can do ingame with your friend (specially in ranked mode haha).

P.D: learning swedish that's why I'm writing in english lol

Permalänk
Medlem

Mja, vänta tills det kommer något spel du gillar.. Jag hade lång paus. Ca ett år och sen kom Baldurs Gate 3 early access och där la man väl ca 40 timmar ganska snabbt. Sen kom Assassin's Creed Valhalla och det är tamigfan det bästa och snyggaste spelet jag kört. Det blev snabbt 140h spelade där och är precis klar med allt. Lagom till Julefest DLC kommer.
Avskyr multiplayer och fps.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Samma sak hände mig för ett par år sedan, bara några månader efter att jag byggt en ny PC och nyhetens behag hade lagt sig. Jag brukade också mestadels spela FPS i både sp/mp, men väldigt snart blev det att man bara startade PC:n ett par gånger i veckan för en runda CS med några kompisar.

I början av förra året upptäckte jag dock japanska action- och JRPG-spel vilket sparkade igång mitt intresse för att spela spel igen. Jag spelade alla Yakuza-spel som fanns till PC i ett streck och har under våren lagt över 120 timmar på Persona 5 (via emulator). Just nu spelar jag Yakuza: Like a Dragon nästan varje dag.

Mitt tips är att börja kolla efter andra genres. Prova t.ex. ett storytungt spel från Quantic Dream eller Dontnod, eller gör som jag och snöa in på japanska spel. Det finns så mycket mer att spela än bara shooters från väst!

Permalänk

Misströsta icke! Det är andra grejer som blir mer roliga eller får prioritering. Sedan är man ju inte kanske ungdom längre med oändlig mycket fritid att bränna. Det kan vara värt det ändå om du får något härligt spel att sugas in i nån gång då och då. När jag var glin kändes det mer rimligt att bränna 400 timmar i Diablo eller 10 000 timmar på kompisens StarCraft / StarCraft 2 (tack @JonasT , det var hela min ungdom 😘) för några hundralappar. Idag känns det ok att nån gång vartannat år få sugas in en titel i kanske 20-30 timmar. Vi vuxna kan ju lägga flera tusen på en finmiddag nån gång då och då, inte behöver det strikt vara ovärt för det heller.

Edit:
Sen är själva komponentintresset och byggandet en hobby som vilken som helst. Lagt orimligt mycket timmar på att läsa om det senaste under massa år, jag och kompisen har haft mycket roligt att planera bygge (som blev färdigt igår!) och köa med tusentals andra på komponenter, vi är helt ärliga med att konstant spelande inte länge är ett mål. Dock ska det bli kul att ge Cyberpunk 2077, Baldurs Gate 3 och Assassins Creed Valhalla en riktig chans!

Visa signatur

Ryzen 5900x - G.Skill Trident Neo Z 2x16GB DDR4 3600Mhz - Zotac Gaming Trinity OC 3080 - Samsung 980 Pro 1TB - WD SN750 1TB - Corsair SF750 - Asus ROG Strix B550i - Arctic Liquid Freezer II 280 - Asus ROG Swift PG349Q - NR200P

Permalänk
Inaktiv

Tvärtom för mig då jag blivit arbetslös sen flera år tillbaka, har nog aldrig spelat så mycket spel som nu, sitter flera timmar per dag, gäller att hitta ett kul spel, just nu är de Planet Zoo som gäller på PC och jag kör även PS3 emulator och klassiska PS3 spel, på Nvidia Shield är de klassiska NES och Megadrive som gäller, har spelat spel sen första datorn på 80-talet och jag blir aldrig less.

Film däremot går i vågor, tröttnar fortare på film och serier.