Purism säljstartar Linux-telefonen Librem 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De uppdaterar nog appen med åren och nya telefoner/OS antar jag. Den används även för att boka service och alla andra åtgärder/kontakter med företaget (går ej att varken ringa eller maila för att komma i kontakt eller kommunicera med de). Så appen kommer nog av nödvändighet att leva vidare länge så länge bolaget existerar.

Som backup finns dock reservkort, tex. om mobilentelefonen får slut på batteri, i form av RFID-kort som kan låsa upp och starta bilen (även om de kanske inte är direkt varken snabba eller smidiga att använda till vardags, utan endast avsedda just som ett tillfälligt reservalternativ).

Men jag gillar verkligen app/telefonlösningen. Extremt mycket smidigare än våra andra bilar som kräver att man har med sig en bilnyckel/fjärrdosa, och behöver ta upp den när man skall låsa, eller låsa upp bilen. Känns lite gammalmodigt och obekvämt med fjärr/bilnyckel när man vant sig vid att det räcker att bara ha med sig sin telefon.

Min fjärr kan jag trycka på i fickan utan problem men nyckeln behövs såklart för att köra. Annars har det ju funnits bilar där fjärren bara behöver vara nära för att låsa upp och kunna starta bilen.

Nu är jag kanske gammalmodig men jag vill att bilen ska fungera oberoende av en app och samma sak med service av den. Är rätt trött på slit-och-släng-attityden som kryper in i allt numera. Någon gång i framtiden kommer Android att vara lika föråldrat som MS-DOS och när bilen till slut blir en veteranbil kommer det att vara ett riktigt problem. Med tanke på att bilar har en magnitud längre livslängd än en mobiltelefon är det något man som bilentusiast nästan blir ledsen av att höra.

Eller som Bryan Lunduke formulerade det: "There are three facts of life; death, taxes, and the server will go down."

Men det är också en del av vad som gör en telefon som Librem 5 eller PinePhone så intressant. Operativsystemet är i stora drag byggt med standardkomponenter. Det finns ingen central aktör som bestämmer vilken mjukvara du ska köra och du kan uppdatera den själv om du vill. Allt från kernel till skrivbordsbakgrund är vad du själv bestämmer att det ska vara. Behöver du ett gammalt program i framtiden finns alltid alternativet att köra det i en container eller en virtuell maskin, om det inte går att köra rakt av.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Min fjärr kan jag trycka på i fickan utan problem men nyckeln behövs såklart för att köra. Annars har det ju funnits bilar där fjärren bara behöver vara nära för att låsa upp och kunna starta bilen.

Nu är jag kanske gammalmodig men jag vill att bilen ska fungera oberoende av en app och samma sak med service av den. Är rätt trött på slit-och-släng-attityden som kryper in i allt numera. Någon gång i framtiden kommer Android att vara lika föråldrat som MS-DOS och när bilen till slut blir en veteranbil kommer det att vara ett riktigt problem. Med tanke på att bilar har en magnitud längre livslängd än en mobiltelefon är det något man som bilentusiast nästan blir ledsen av att höra.

Eller som Bryan Lunduke formulerade det: "There are three facts of life; death, taxes, and the server will go down."

Men det är också en del av vad som gör en telefon som Librem 5 eller PinePhone så intressant. Operativsystemet är i stora drag byggt med standardkomponenter. Det finns ingen central aktör som bestämmer vilken mjukvara du ska köra och du kan uppdatera den själv om du vill. Allt från kernel till skrivbordsbakgrund är vad du själv bestämmer att det ska vara. Behöver du ett gammalt program i framtiden finns alltid alternativet att köra det i en container eller en virtuell maskin, om det inte går att köra rakt av.

Bilarna med dessa lösningar är ju helt digitala och kan fortsätta uppdateras med nya lösningar framåt, inte så att dagens app är allt som fungerar för all framtid...

Permalänk
Skrivet av martinot:

Som backup finns dock reservkort, tex. om mobilentelefonen får slut på batteri, i form av RFID-kort som kan låsa upp och starta bilen (även om de kanske inte är direkt varken snabba eller smidiga att använda till vardags, utan endast avsedda just som ett tillfälligt reservalternativ).

Vad händer med bilen om telefonen får slut på batteri medan man kör på motorvägen? Stängs motorn av då?

Skrivet av Petterk:

Är fortfarande en del som lämnar in på kontoren, de brukar få fixa lådor de kan lämna in i.

Vet, men det är inte längre lång kö till lådorna.

Skrivet av Petterk:

Det kräver att man har tillgång till detta, finns fortfarande folk som går till biblioteket och surfar på lånedatorerna. Ska du göra ändringar och typ installera bankid på fil så behöver du såklart låna den av en betrodd person om du vägrar skaffa dator eller mobiltelefon

Varför kan man inte bara springa ner till telegrafstationen och telegrafera deklarationen till Skatteverket?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Min fjärr kan jag trycka på i fickan utan problem men nyckeln behövs såklart för att köra.

Jo, visst kan man både släpa på nycklar/fjärrpoddar, och ibland trycka på de liggandes i fickan (som på vår stora ICE), men det är ju så himla smidigt och skönt att slippa det!

Själv behöver jag aldrig trycka på något (förutom PIN-koden i bilens dator som jag ställt in för att kunna köra iväg).

Skrivet av Djhg2000:

Annars har det ju funnits bilar där fjärren bara behöver vara nära för att låsa upp och kunna starta bilen.

Problemet är då att du riskerar att inte ha kvar din bil så länge då. Stjäls enormt mycket bilar som har fjärrar med "keyless entry" påslagit.

Kan verkligen rekommendera alla att direkt stänga av den funktionen i sina bilar. Hur enkelt som helst att stjäla bilarna annars!

Skrivet av Djhg2000:

Nu är jag kanske gammalmodig men jag vill att bilen ska fungera oberoende av en app och samma sak med service av den. Är rätt trött på slit-och-släng-attityden som kryper in i allt numera. Någon gång i framtiden kommer Android att vara lika föråldrat som MS-DOS och när bilen till slut blir en veteranbil kommer det att vara ett riktigt problem. Med tanke på att bilar har en magnitud längre livslängd än en mobiltelefon är det något man som bilentusiast nästan blir ledsen av att höra.

Det jag avsåg med app och service gäller endast att som slutkund kunna boka service eller komma i kontakt med verkstaden.

Alla moderna bilar är redan idag extremt beroende av datorer och programvara för service och diagnostik. Men de körs nästan uteslutande på bärbara dator med Windows, och inte på telefoner med Android eller iOS.

Detta är redan idag ett faktum för alla moderna bilar, och som säkert kan skapa några problem och bekymmer i framtiden.

Skrivet av Djhg2000:

Men det är också en del av vad som gör en telefon som Librem 5 eller PinePhone så intressant. Operativsystemet är i stora drag byggt med standardkomponenter. Det finns ingen central aktör som bestämmer vilken mjukvara du ska köra och du kan uppdatera den själv om du vill. Allt från kernel till skrivbordsbakgrund är vad du själv bestämmer att det ska vara. Behöver du ett gammalt program i framtiden finns alltid alternativet att köra det i en container eller en virtuell maskin, om det inte går att köra rakt av.

Mycket roligt och intressant tycker jag!

Men samtidigt, tyvärr, helt ointressant för mig att byta till personligen. Detta iaf. så länge som appstödet att köra dagens appar inte finns där (hjälper mig tyvärr inte idag, även om appstödet kanske är fantastiskt om 10 - 20 år).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Vad händer med bilen om telefonen får slut på batteri medan man kör på motorvägen? Stängs motorn av då?

Nej, det är helt lugnt. Behövs enbart för att öppna bilen, och vid själva starttillfället.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kommenterande 2:

Varför kan man inte bara springa ner till telegrafstationen och telegrafera deklarationen till Skatteverket?

Det är ju inte gratis! Masen ska komma hem till en.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Bilarna med dessa lösningar är ju helt digitala och kan fortsätta uppdateras med nya lösningar framåt, inte så att dagens app är allt som fungerar för all framtid...

Hmm, och hur bra har det fungerat såhär långt?

Android Auto är nu 5 år gammalt och det säljs både bilar och billjud med det integrerar i Sverige medan det fortfarande inte är lanserat här. Det har alltså gått flera generationer av Android-telefoner sedan introduktionen och ändå är officiella listan med land väldigt kort.

På sidan av rena biluppdateringar finns det alltid bilar som åker runt med gammal mjukvara. Det har redan varit ett problem i decennier nu att bilar som är återkallade för mjukvaruuppdatering aldrig dyker upp på verkstad för uppdateringen förrän de byter ägare, om ens det. Bilar blir stående i garage, åker med i flytt till annat land, verkstäder läggs ned, tillverkare försvinner, osv. I fallet med Volkswagen och deras uppdatering för att faktiskt klara sitt avgascert finns det till och med folk som aktivt undviker uppdateringen för att de skulle tappa lite effekt och därför inte får uppdateringar till någon av de andra systemen heller. På det brukar reservdelar (och därmed också serviceverktyg) sluta tillverkas några år efter att bilmodellen gör det.

Kort sagt, bara för att de kan uppdateras betyder det inte att de kommer att uppdateras. Därför är det för mig totalt vansinne att förlita sig på att något kommer att fortsätta uppdateras, men det kanske bara är jag som är för gammal och erfaren med uppdateringsproblem..

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, visst kan man både släpa på nycklar/fjärrpoddar, och ibland trycka på de liggandes i fickan (som på vår stora ICE), men det är ju så himla smidigt och skönt att slippa det!

Själv behöver jag aldrig trycka på något (förutom PIN-koden i bilens dator som jag ställt in för att kunna köra iväg).

En fjärr man trycker på av misstag är dåligt designad

Skrivet av martinot:

Problemet är då att du riskerar att inte ha kvar din bil så länge då. Stjäls enormt mycket bilar som har fjärrar med "keyless entry" påslagit.

Kan verkligen rekommendera alla att direkt stänga av den funktionen i sina bilar. Hur enkelt som helst att stjäla bilarna annars!

Men givet hur vanligt det är med säkerhetsproblem på telefoner, borde inte samma gälla där? Kommer dessutom ihåg historien när bilar från en stor biltillverkare (som jag inte nämner vid namn) gick att ta full kontroll över genom att skicka kommandon via SMS till bilens nummer, utan varken krypto eller lösenord. Undrar för övrigt hur många av de bilarna som faktiskt fick uppdateringen för att täppa igen det hålet.

Skrivet av martinot:

Det jag avsåg med app och service gäller endast att som slutkund kunna boka service eller komma i kontakt med verkstaden.

Alla moderna bilar är redan idag extremt beroende av datorer och programvara för service och diagnostik. Men de körs nästan uteslutande på bärbara dator med Windows, och inte på telefoner med Android eller iOS.

Detta är redan idag ett faktum för alla moderna bilar, och som säkert kan skapa några problem och bekymmer i framtiden.

Jo precis, jag vill inte behöva en app för att serva bilen. Det ska gå att ringa och besöka dem på plats. Vad händer annars när appen slutar funka? Skicka ett brev till någon fabrikslokal?

Men ja, att det behövs datorverktyg är ett problem vi redan har. Rätt många bilar skrotas av felkoder som är för dyra att fixa. Ganska vanligt att det är tankurluftning (ett onödigt komplicerat ventilsystem som är obligatoriskt från lagstiftning inom EU och stora delar av USA) som ger sig. Tankurluftning har ingen påverkan på hur bilen går och finns bara där för att minska den redan minimala mängd ångor som läcker ur tanken när bilen står stilla, men eftersom det är ett lagkrav måste systemet ha självdiagnostik och fungera för att klara besiktning.

Skrivet av martinot:

Mycket roligt och intressant tycker jag!

Men samtidigt, tyvärr, helt ointressant för mig att byta till personligen. Detta iaf. så länge som appstödet att köra dagens appar inte finns där (hjälper mig tyvärr inte idag, även om appstödet kanske är fantastiskt om 10 - 20 år).

Jag sitter faktiskt och letar buggar i Anbox till och från i Mobian och kan säga att Anbox har tagit fart igen. För bara några veckor sedan blev appen för Slack användbar på min PinePhone (just Slack har dock någon bakgrundsprocess som slukar batteri) och sedan dess har stöd för GPS börjat integreras i Anbox. Med lite tur kan Mobian köra Android-appar tillräckligt bra för att ersätta en Android-telefon för gemene man någon gång nästa år (jag har redan ersatt min med en PinePhone).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Hmm, och hur bra har det fungerat såhär långt?

Android Auto är nu 5 år gammalt och det säljs både bilar och billjud med det integrerar i Sverige medan det fortfarande inte är lanserat här. Det har alltså gått flera generationer av Android-telefoner sedan introduktionen och ändå är officiella listan med land väldigt kort.

På sidan av rena biluppdateringar finns det alltid bilar som åker runt med gammal mjukvara. Det har redan varit ett problem i decennier nu att bilar som är återkallade för mjukvaruuppdatering aldrig dyker upp på verkstad för uppdateringen förrän de byter ägare, om ens det. Bilar blir stående i garage, åker med i flytt till annat land, verkstäder läggs ned, tillverkare försvinner, osv. I fallet med Volkswagen och deras uppdatering för att faktiskt klara sitt avgascert finns det till och med folk som aktivt undviker uppdateringen för att de skulle tappa lite effekt och därför inte får uppdateringar till någon av de andra systemen heller. På det brukar reservdelar (och därmed också serviceverktyg) sluta tillverkas några år efter att bilmodellen gör det.

Kort sagt, bara för att de kan uppdateras betyder det inte att de kommer att uppdateras. Därför är det för mig totalt vansinne att förlita sig på att något kommer att fortsätta uppdateras, men det kanske bara är jag som är för gammal och erfaren med uppdateringsproblem..

Min bil har får uppdateringar OTA. Har aldrig behövt åka in till verkstad för det.

Till skillnad från VW så har jag fått ökad effekt, snabbare acceleration och längre räckvidd sedan jag köpte bilen.

Extremt smidigt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

En fjärr man trycker på av misstag är dåligt designad

Men givet hur vanligt det är med säkerhetsproblem på telefoner, borde inte samma gälla där?

Det mesta kan hackas förr eller senare. Men än så länge så har detta visat sig vara en mycket säkrare funktion än vanliga bilnycklar.

Inga stölder har en så länge skett genom telefonhack av den bilmodell jag har.

Massvis med stölder sker varje vecka via de som har bilnycklar som låser upp automatiskt (vilket korkat nog är standardinställning på de flesta nya bilar vid leverans).

Till det kan ju läggas att vi kan både deklarera och göra alla banktransaktioner via våra telefoner (har betydligt större värden på mina bankkonton är värdet av våra bilar).

Skrivet av Djhg2000:

Men ja, att det behövs datorverktyg är ett problem vi redan har. Rätt många bilar skrotas av felkoder som är för dyra att fixa. Ganska vanligt att det är tankurluftning (ett onödigt komplicerat ventilsystem som är obligatoriskt från lagstiftning inom EU och stora delar av USA) som ger sig. Tankurluftning har ingen påverkan på hur bilen går och finns bara där för att minska den redan minimala mängd ångor som läcker ur tanken när bilen står stilla, men eftersom det är ett lagkrav måste systemet ha självdiagnostik och fungera för att klara besiktning.

Ok. Min bil ovan har ingen tank (är en ren elbil), men för vår stora tyska diesel så kan det säkert stämma.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Min bil har får uppdateringar OTA. Har aldrig behövt åka in till verkstad för det.

Till skillnad från VW så har jag fått ökad effekt, snabbare acceleration och längre räckvidd sedan jag köpte bilen.

Extremt smidigt!

Smidigt är det, men automatiska uppdateringar via OTA är ett problem i sig. Nu lär det förhoppningsvis vara ordentligt testat, men vad händer till exempel om bilen försöker uppdatera precis medan processorn får brown-out p.g.a. dåligt batteri?

Med tanke på förbättringarna du beskriver gissar jag att det är en Tesla du har?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Smidigt är det, men automatiska uppdateringar via OTA är ett problem i sig. Nu lär det förhoppningsvis vara ordentligt testat, men vad händer till exempel om bilen försöker uppdatera precis medan processorn får brown-out p.g.a. dåligt batteri?

Med tanke på förbättringarna du beskriver gissar jag att det är en Tesla du har?

Det är en Model 3 (en av deras mindre bilar), men något som flera andra både större modeller, men även andra biltillverkare har (även om Tesla kanske var först). Tycker det är genialiskt att slippa åka in till verkstaden för sådant som jag behövde göra tidigare när jag hade en Volvo. Är fortfarande samma sak för vår helt nya Mercedes E-klass. Känns väldigt gammalmodigt att behöva besöka en verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Tänk om man behövde besöka en verkstad med datorn eller telefonen varje gång de skulle uppdateras?

Helt ohållbart dumt (både irriterande och kostnadskrävande) i längden tror jag de flesta skulle tycka.

Gällande batterier så har de kanske löst det på samma sätt som min Apple Watch (att den måste ha tillräckligt med energi innan uppgradering), eller som på mina telefoner och datorer (som har fail safe roll-back till senaste fungerande version av firmware eller operativsystem).

Vet inte exakt hur de löst det, men borde som sagt inte vara svårare än att uppdatera dator, telefon, klocka och allt annat modernt.

Men det har fungerat riktigt bra och problemfritt i praktiken. Inget alls problem i sig (och inte vad jag hört av andra heller).

Önskar snarare att alla våra bilar hade uppdateringar OTA.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det mesta kan hackas förr eller senare. Men än så länge så har detta visat sig vara en mycket säkrare funktion än vanliga bilnycklar.

Inga stölder har en så länge skett genom telefonhack av den bilmodell jag har.

Massvis med stölder sker varje vecka via de som har bilnycklar som låser upp automatiskt (vilket korkat nog är standardinställning på de flesta nya bilar vid leverans).

Det bör påpekas att bilar med "keyless entry" är en egen kategori som inte ska slås ihop med bilar som bara har fjärrlås med larm. Keyless entry är en funktion som inte borde finnas (ur ett säkerhetsperspektiv) men marknaden vill uppenbarligen ha det av någon anledning eftersom bilar fortsätter användas med funktionen påslagen. Samma sak med sparade lösenord i webbläsare.

Men att din modell inte har en historia av bilstölder via telefonen är tyvärr bara en tidsfråga, förr eller senare kommer telefonen att vara den lägst hängande frukten. Nu vet jag inte vad du har för modell men här är ett exempel från 2016 av fjärrstyrd upplåsning på en modern elbil: https://www.youtube.com/watch?v=c1XyhReNcHY . Det framgår inte från videon vilken kommunikationsväg som används men med tanke på avsaknaden av extra hårdvara på datorn är det sannolikt inte via lokal radio på 915/433 MHz.

Skrivet av martinot:

Till det kan ju läggas att vi kan både deklarera och göra alla banktransaktioner via våra telefoner (har betydligt större värden på mina bankkonton är värdet av våra bilar).

Det är något jag aktivt undviker. Mobilt BankID är ett eget kapitel av säkerhetsproblem (och i mitt fall kompatibilitetsproblem).

Skrivet av martinot:

Ok. Min bil ovan har ingen tank (är en ren elbil), men för vår stora tyska diesel så kan det säkert stämma.

Diesel har inte riktigt samma stigma i lagstiftning av någon anledning men det finns säkert något ekvivalent system i den ja. Diesel brukar generellt vara dyrare att reparera som konsekvens att de har så mycket högre kompression än bensinmotorer, å andra sidan kan de göras något mer pålitliga eftersom de inte behöver ett tändsystem. Vanligaste felet som leder till skrotning på äldre dieselbilar utöver kryptiska felkoder är väl att elektriska bränslepumpen går, de är mycket kraftigare och dyrare än på bensinbilar. Har själv kört bensinbil nästan utan pump ett tag och det går på förgasarbilar med lite startgas tills pumpen slutar fungera helt och när den väl går är den billig och lätt att byta.

Moderna elbilar finns det inte tillräckligt lång historia av än för att se långtidseffekterna men från hybrider och tidiga elbilar vet vi att iallafall dåliga batterier kan leda till skrotning. Motorerna borde i teorin hålla nästan oändligt så långe tätningarna är hela och styrelektroniken behöver åldras ett par decennier till innan det går att säga säkert hur bra de håller. På den punkten vet vi dock redan att Tesla inte gillar service av tredje part: https://www.youtube.com/watch?v=1PWlkAZCojg

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är en Model 3 (en av deras mindre bilar), men något som flera andra både större modeller, men även andra biltillverkare har (även om Tesla kanske var först). Tycker det är genialiskt att slippa åka in till verkstaden för sådant som jag behövde göra tidigare när jag hade en Volvo. Är fortfarande samma sak för vår helt nya Mercedes E-klass. Känns väldigt gammalmodigt att behöva besöka en verkstad för att uppdatera mjukvaran.

Tänk om man behövde besöka en verkstad med datorn eller telefonen varje gång de skulle uppdateras?

Helt ohållbart dumt (både irriterande och kostnadskrävande) i längden tror jag de flesta skulle tycka.

Anledningen tror jag är ganska enkel; kontrollerade omständigheter. Om något går snett under uppdateringen finns det flera erfarna personer i närheten med verktyg och delar för att lösa problemet. Konstant uppkopplade bilar har dessutom tills relativt nyligen varit begränsat till system som OnStar, antagligen för att en permanent länk via telefonnätet (eller satellit för den delen) inte är av försumbar kostnad.

Skrivet av martinot:

Gällande batterier så har de kanske löst det på samma sätt som min Apple Watch (att den måste ha tillräckligt med energi innan uppgradering), eller som på mina telefoner och datorer (som har fail safe roll-back till senaste fungerande version av firmware eller operativsystem).

Vet inte exakt hur de löst det, men borde som sagt inte vara svårare än att uppdatera dator, telefon, klocka och allt annat modernt.

Men det har fungerat riktigt bra och problemfritt i praktiken. Inget alls problem i sig (och inte vad jag hört av andra heller).

Önskar snarare att alla våra bilar hade uppdateringar OTA.

Lågt batteri var bara ett exempel, finns många anledningar till varför matningsspänningen kan försvinna oväntat. Ta till exempel kabelisolationen på några årsmodeller från en viss tysk biltillverkare; tillverkad av en ny mer miljövänlig blandning som hade sidoeffekten att råttor tyckte den var smaskens, med spontana bilbränder som konsekvens. Tesla lär ha kört kortslutningsskydd så det står härliga till men matningen försvinner oavsett och reparationen blir genast mer komplicerad än att byta kabel och säkringar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det bör påpekas att bilar med "keyless entry" är en egen kategori som inte ska slås ihop med bilar som bara har fjärrlås med larm. Keyless entry är en funktion som inte borde finnas (ur ett säkerhetsperspektiv) men marknaden vill uppenbarligen ha det av någon anledning eftersom bilar fortsätter användas med funktionen påslagen.

Det är just den funktionen jag pratar om. Vansinnigt uselt konstruerat ur ett säkerhetsperspektiv.

Därför det stulits så många Teslor, BMW, Porsche och Mercedes i reginonen där vi bor.

Skrivet av Djhg2000:

Men att din modell inte har en historia av bilstölder via telefonen är tyvärr bara en tidsfråga, förr eller senare kommer telefonen att vara den lägst hängande frukten.

Allt kan hackas. Tom. kärnkraftverk och anläggningar för att upparbeta kärnvapenmaterial.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-53884701

Men bara för att allt kan hackas, så innebär det inte att vi skall gå tillbaka till stenåldern och skrota alla mobiltelefoner och datorer.

Så länge som det i praktiken inte stjäls bilar med den teknik jag använder med mobiltelefon så är jag nöjd. Så smidigt att slippa ta med sig bilnycklar, eller att hålla på trycka på de i tid och otid.

Dessutom så har jag satt in en PIN-kod i bilen så att man inte kan köra iväg med den, även om den skulle vara upplåst.

Allt i livet är kompromisser. Är man helt rädd för allt så är det ingen idé att leva (det är farligt att leva då man kan dö). Jag tycker man var och en får göra överväganden om vilja kompromisser man vill använda sig av.

Allt har inte bara - med teknik, men även en hel del +. Så gäller att ha en balans som man tycker är vettig.

Ser man endast negativt med precis all ny teknik, så tycker jag det är lika dålig som de som enbart ser de positiva sidorna. Bägge filosofierna och bägge de synsätten tycker jag är lika felaktiga.

Man skall vara sunt skeptisk/kritisk, men också positiv och se möjligheterna/nyttan med ny teknik.

Allt är inte nattsvart och endast av ondo med ny teknik. Finns mycket fantastiskt bra saker också.

Skrivet av Djhg2000:

Diesel har inte riktigt samma stigma i lagstiftning av någon anledning men det finns säkert något ekvivalent system i den ja. Diesel brukar generellt vara dyrare att reparera som konsekvens att de har så mycket högre kompression än bensinmotorer, å andra sidan kan de göras något mer pålitliga eftersom de inte behöver ett tändsystem. Vanligaste felet som leder till skrotning på äldre dieselbilar utöver kryptiska felkoder är väl att elektriska bränslepumpen går, de är mycket kraftigare och dyrare än på bensinbilar. Har själv kört bensinbil nästan utan pump ett tag och det går på förgasarbilar med lite startgas tills pumpen slutar fungera helt och när den väl går är den billig och lätt att byta.

Har inte brytt mig om att sätta in mig i det. Vi köper nytt och har våra bilar i max tre års tid (olika former av leasing).

Skrivet av Djhg2000:

Moderna elbilar finns det inte tillräckligt lång historia av än för att se långtidseffekterna men från hybrider och tidiga elbilar vet vi att iallafall dåliga batterier kan leda till skrotning.

Visst kommer alla former av batterier att degraderas över tid. Händer även med din bärbara dator och mobiltelefon.

Men även ICE-motorer degraderas över tid, så det är aldrig helt bekymmerslöst att äga en bil över lång tid, oavsett om ICE eller el. Olika former av slitage kommer uppstå (om om det minimeras om man som vi bara kör nya bilar hela tiden). Tyvärr är det så.

Men det Tesla verkar ha bra system för att ta väl hand om sina batterier (både när det gäller kylning/värmande av de till rätt temperatur, och bra kontrollelektronik och mjukvara).

Så även om degradering av alla batterier är oundvikligt, så är det långt ifrån så hemskt som alla som vill svartmåla elbilar vill göra gällande.

Vill du se en långtidstest så är det en på YouTube som testar mycket elbilar, laddning och batterier, Björn Nyland, som fått låna en sju år gammal elbil, för att se hur mycket kapacitet batterierna tappat i verkligheten (inte bara efter teoretiska beräkningar):

https://youtu.be/m9VxDzr7prc

Generellt (dvs. om vi räknar bort tillverkningsfel och barnsjukdomar) så är det extremt bekymmersfritt att både äga och köra elbil. Mycket mindre underhållskostnader och mindre bekymmer än en ICE-bil, som skall servas och som behöver köras in till verkstäder i tid och otid.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Anledningen tror jag är ganska enkel; kontrollerade omständigheter. Om något går snett under uppdateringen finns det flera erfarna personer i närheten med verktyg och delar för att lösa problemet. Konstant uppkopplade bilar har dessutom tills relativt nyligen varit begränsat till system som OnStar, antagligen för att en permanent länk via telefonnätet (eller satellit för den delen) inte är av försumbar kostnad.

Du måste ju inte uppdatera dygnet runt. Varken med en dator, telefon eller bil. Går bra att göra det när man är parkerad hemma.

De flesta har ju WiFi runt och i närheten av hemmet, eller kan om inte annat lätt dela med sig av det via mobilen (nästan alla mobiler har funktion för att snabbt och enkelt dela ut Internet).

Sedan har nästan alla moderna bilar inbyggd LTE/4G oavsett ändå. Annars så hade man inte kunnat fjärrstyra de med appar, få larm vid inbrottsförsök eller att lokalisera var man parkerat bilen.

Skrivet av Djhg2000:

Lågt batteri var bara ett exempel, finns många anledningar till varför matningsspänningen kan försvinna oväntat. Ta till exempel kabelisolationen på några årsmodeller från en viss tysk biltillverkare; tillverkad av en ny mer miljövänlig blandning som hade sidoeffekten att råttor tyckte den var smaskens, med spontana bilbränder som konsekvens. Tesla lär ha kört kortslutningsskydd så det står härliga till men matningen försvinner oavsett och reparationen blir genast mer komplicerad än att byta kabel och säkringar.

Problem kan finnas, och finns med allt i världen, om man letar tillräckligt ordentligt. Fel kan alla personer göra, inklusive ingenjörer.

Det hindrar dock inte att man kan skapa bra lösningar, eller att försöka undvika så många misstag som möjligt.

Samtidigt som teknik kan utföras dåligt, så kan det ofta också gå att ta fram bra och fantastiska lösningar.

Tror detta handlar i grunden om vilken livsfilosofisk inställning man har, och om man har en personlighet som fokuserar enbart på allt dåligt, eller om man kan se möjligheter med teknik och tekniska lösningar också.

Allt är inte dåligt och negativt. Finns mycket bra med teknik också!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är just den funktionen jag pratar om. Vansinnigt uselt konstruerat ur ett säkerhetsperspektiv.

Därför det stulits så många Teslor, BMW, Porsche och Mercedes i reginonen där vi bor.

Precis. Men det jag förespråkar är fortfarande en separat fjärr och nyckel till bilar. I stora drag isolerade till området du är i (med möjligt undantag för internetbryggade repeaters, men de är inte vardagsmat) samt oberoende av andra system och prylar.

Skrivet av martinot:

Allt kan hackas. Tom. kärnkraftverk och anläggningar för att upparbeta kärnvapenmaterial.

https://www.bbc.com/news/world-middle-east-53884701

Jo Stuxnet och liknande är inget nytt.

Skrivet av martinot:

Men bara för att allt kan hackas, så innebär det inte att vi skall gå tillbaka till stenåldern och skrota alla mobiltelefoner och datorer.

Så länge som det i praktiken inte stjäls bilar med den teknik jag använder med mobiltelefon så är jag nöjd. Så smidigt att slippa ta med sig bilnycklar, eller att hålla på trycka på de i tid och otid.

Dessutom så har jag satt in en PIN-kod i bilen så att man inte kan köra iväg med den, även om den skulle vara upplåst.

Allt i livet är kompromisser. Är man helt rädd för allt så är det ingen idé att leva (det är farligt att leva då man kan dö). Jag tycker man var och en får göra överväganden om vilja kompromisser man vill använda sig av.

Allt har inte bara - med teknik, men även en hel del +. Så gäller att ha en balans som man tycker är vettig.

Ser man endast negativt med precis all ny teknik, så tycker jag det är lika dålig som de som enbart ser de positiva sidorna. Bägge filosofierna och bägge de synsätten tycker jag är lika felaktiga.

Man skall vara sunt skeptisk/kritisk, men också positiv och se möjligheterna/nyttan med ny teknik.

Allt är inte nattsvart och endast av ondo med ny teknik. Finns mycket fantastiskt bra saker också.

Nu är du nog lite väl dramatisk, det är en liten specifik del av utvecklingen jag är kritisk mot inte utvecklingen som helhet.

Skrivet av martinot:

Har inte brytt mig om att sätta in mig i det. Vi köper nytt och har våra bilar i max tre års tid (olika former av leasing).

Men det är ju precis detta som leder till att marknaden ser ut som den gör idag. Första ägaren får bara barnsjukdomarna och följande ägare får dras med en bil som är av ökande svårhetsgrad att hålla i drift av ganska dumma anledningar. Gör oss som kör begagnade bilar en tjänst och se till att det finns en väg framåt för bilen efter 3 år också. Fördelen för er med nya bilar är att andrahandsvärdet stabiliserar sig (och leasingkonstnaden kan bli lägre) när det finns en större marknad som vill köpa bilen för långtidsbruk.

Skrivet av martinot:

Visst kommer alla former av batterier att degraderas över tid. Händer även med din bärbara dator och mobiltelefon.

Men även ICE-motorer degraderas över tid, så det är aldrig helt bekymmerslöst att äga en bil över lång tid, oavsett om ICE eller el. Olika former av slitage kommer uppstå (om om det minimeras om man som vi bara kör nya bilar hela tiden). Tyvärr är det så.

Men det Tesla verkar ha bra system för att ta väl hand om sina batterier (både när det gäller kylning/värmande av de till rätt temperatur, och bra kontrollelektronik och mjukvara).

Så även om degradering av alla batterier är oundvikligt, så är det långt ifrån så hemskt som alla som vill svartmåla elbilar vill göra gällande.

Jojo, det är inte batterierna jag anmärker på, de är en uppenbar svag punkt. Det jag menar är att någonstans kommer mystiska felkoder att dyka upp som fel på elbilar och leda till onödig skrotning för dem också.

Förbränningsmotorer är ofta ganska lätta att felsöka (behövs bränsle, kompression och (på allt utom diesel) gnista) och tappar oftast bara effekt med åren allteftersom glapp och friktion ökar. En välservad motor kan dock hålla större delen av ursprungseffekten i många decennier. Turbomotorer ligger lite bättre till där eftersom de kan kompensera för lite försämrad kompression men å andra sidan har turbon axellager som slits, kan sluta med att motorn spontanskrotar sig själv om man inte byter dem när de är dåliga och har otur.

Elmotorer är mer pålitliga och har väldigt få rörliga delar, vilket gör dem lätta att jobba med men de kräver mer avancerad styrning. Att moderna förbränningsmotorer har mycket mer komplicerad styrning än vad som är strikt nödvändigt är också anledningen till varför de är så lätta att kallstarta och har sett så stor förbättring i verkningsgrad, men grundnivån i styrning av dem är lägre än för en elmotor (undantaget borstad DC, men de är det ingen vettig tillverkare som använder längre).

Båda två är ändå på nivån att de går att driva runt med en Arduino. Vissa kompromisser behövs men det är knappast omöjligt (se till exempel Speeduino och GreatScottLabs ESC).

Skrivet av martinot:

Vill du se en långtidstest så är det en på YouTube som testar mycket elbilar, laddning och batterier, Björn Nyland, som fått låna en sju år gammal elbil, för att se hur mycket kapacitet batterierna tappat i verkligheten (inte bara efter teoretiska beräkningar):

https://youtu.be/m9VxDzr7prc

https://youtu.be/m9VxDzr7prc

Generellt (dvs. om vi räknar bort tillverkningsfel och barnsjukdomar) så är det extremt bekymmersfritt att både äga och köra elbil. Mycket mindre underhållskostnader och mindre bekymmer än en ICE-bil, som skall servas och som behöver köras in till verkstäder i tid och otid.

Klart man känner igen Tesla-Bjørn!

Men vill ändå påpeka att service av en bil består av mer än underhåll av motorn. Du har fortfarande spindelleder, drivknutsdamasker, hjullager, kupéfilter, rost (sällsynt inom 3 år), gångjärn, gasfjädrar, etc. De problemen försvinner ju inte bara för att motorn behöver mindre service.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du måste ju inte uppdatera dygnet runt. Varken med en dator, telefon eller bil. Går bra att göra det när man är parkerad hemma.

De flesta har ju WiFi runt och i närheten av hemmet, eller kan om inte annat lätt dela med sig av det via mobilen (nästan alla mobiler har funktion för att snabbt och enkelt dela ut Internet).

Sedan har nästan alla moderna bilar inbyggd LTE/4G oavsett ändå. Annars så hade man inte kunnat fjärrstyra de med appar, få larm vid inbrottsförsök eller att lokalisera var man parkerat bilen.

Inte riktigt samma sak. När tillverkaren skickar ut uppdateringar utan egen personal måste det fungera helt perfekt på alla exemplar, även de vingliga exemplaren som är så pass misskötta och slitna att de är nära skrotning. Förr eller senare kommer någon att koppla ur batteriet medan de fulmekar och installerar uppdateringar samtidigt. Då är det verkstaden som måste reda ut vad som har hänt och beroende på jurisdiktion och stämningar kan tillverkaren i slutändan behöva lösa in bilen.

Funktionerna du nämner går att lösa ändå och har gjorts tidigare. Fjärrstyrning med app går att lösa via Bluetooth eller WiFi och samma app kan komma ihåg var telefonen var senast den såg bilen. Jag har själv ett tvåvägslarm i min bil så att fjärrkontrollen piper och vibrerar när bilen larmar. Det går att göra mycket med lokal radio.

Dela uppkoppling med mobilen är inte lika självklart som det låter heller. Vi har varit bortskämda med det i Sverige eftersom våra operatörer inte bryr sig, men i USA var det spärrat även ett bra tag efter att smartphones blev mainstream för lite drygt 10 år sedan. Alltså inget biltillverkare kunde lita på fanns.

Skrivet av martinot:

Problem kan finnas, och finns med allt i världen, om man letar tillräckligt ordentligt. Fel kan alla personer göra, inklusive ingenjörer.

Det hindrar dock inte att man kan skapa bra lösningar, eller att försöka undvika så många misstag som möjligt.

Samtidigt som teknik kan utföras dåligt, så kan det ofta också gå att ta fram bra och fantastiska lösningar.

Jo tack, har sett många exempel på bra och dåligt ingenjörsarbete som studerande till mekatronikingenjör.

Skrivet av martinot:

Tror detta handlar i grunden om vilken livsfilosofisk inställning man har, och om man har en personlighet som fokuserar enbart på allt dåligt, eller om man kan se möjligheter med teknik och tekniska lösningar också.

Allt är inte dåligt och negativt. Finns mycket bra med teknik också!

Väntar med att svara på detta tills du har läst ovanstående.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Jojo, det är inte batterierna jag anmärker på, de är en uppenbar svag punkt. Det jag menar är att någonstans kommer mystiska felkoder att dyka upp som fel på elbilar och leda till onödig skrotning för dem också.

Är faktiskt på gång lagar i EU, Kina och andra områden att man skall ha rätt till att reparera sin egna produkter. Gäller en hel del runt bilar, men jag kan tycka att även andra produkter som datorer borde man fundera över.

Här är några exempel från Tesla hur det börjar att röra på sig:

https://www.teslarati.com/tesla-repairs-service-automatic-pre...

https://www.teslarati.com/tesla-releases-toolbox-access-diagn...

Intressant fråga, som dessutom är applicerbar på i princip alla moderna bilar. Oavsett drivlina baserat på el, gas, bensin eller diesel.

Skrivet av Djhg2000:

Men vill ändå påpeka att service av en bil består av mer än underhåll av motorn. Du har fortfarande spindelleder, drivknutsdamasker, hjullager, kupéfilter, rost (sällsynt inom 3 år), gångjärn, gasfjädrar, etc. De problemen försvinner ju inte bara för att motorn behöver mindre service.

Självklart finns det saker kvar att underhålla, och som slits. Men det kvarstår ändå att detta totalt kommer att förändra och stöpa om hela industrin och bilbranschen.

Tidigare så har både biltillverkare och ÅF/verkstäder tjänat enorma pengar på reservdelar och service. Själva bilen har ofta varit en nollmarginalaffär, för att vara ett sätt för att tjäna pengar på extrapaket, eftermarknad och reservdelar (jämför med hur skrivarförsäljning fungerar, eller rakblad/rakhyvlar).

Tror att man som biltillverkare måste se över hur ens ÅF arbetar idag. Det kommer framåt bli väldigt stora förändringar i affärsmodellerna pga. elektrifieringen.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Inte riktigt samma sak. När tillverkaren skickar ut uppdateringar utan egen personal måste det fungera helt perfekt på alla exemplar, även de vingliga exemplaren som är så pass misskötta och slitna att de är nära skrotning. Förr eller senare kommer någon att koppla ur batteriet medan de fulmekar och installerar uppdateringar samtidigt. Då är det verkstaden som måste reda ut vad som har hänt och beroende på jurisdiktion och stämningar kan tillverkaren i slutändan behöva lösa in bilen.

Funktionerna du nämner går att lösa ändå och har gjorts tidigare. Fjärrstyrning med app går att lösa via Bluetooth eller WiFi och samma app kan komma ihåg var telefonen var senast den såg bilen. Jag har själv ett tvåvägslarm i min bil så att fjärrkontrollen piper och vibrerar när bilen larmar. Det går att göra mycket med lokal radio.

Dela uppkoppling med mobilen är inte lika självklart som det låter heller. Vi har varit bortskämda med det i Sverige eftersom våra operatörer inte bryr sig, men i USA var det spärrat även ett bra tag efter att smartphones blev mainstream för lite drygt 10 år sedan. Alltså inget biltillverkare kunde lita på fanns.

Jo tack, har sett många exempel på bra och dåligt ingenjörsarbete som studerande till mekatronikingenjör.

Väntar med att svara på detta tills du har läst ovanstående.

Vi få nog här vara ense om att vara helt oense.

Själv så är det fantastiskt mycket positivt vad den snabba mjukvaru- och teknikutveckling inneburit för moderna bilar (och då kanske med fokus på elbilar). Moderna elbilar är nästan att betrakta som rullande datorer på hjul.

Biltillverkare som inte tar till sig denna marknadsförändringen, och teknikskiftet, kommer att hamna i samma position som Nokia och Ericsson hamnade i när iPhone förändrade marknaden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Är faktiskt på gång lagar i EU, Kina och andra områden att man skall ha rätt till att reparera sin egna produkter. Gäller en hel del runt bilar, men jag kan tycka att även andra produkter som datorer borde man fundera över.

Här är några exempel från Tesla hur det börjar att röra på sig:

https://www.teslarati.com/tesla-repairs-service-automatic-pre...

https://www.teslarati.com/tesla-releases-toolbox-access-diagn...

Intressant fråga, som dessutom är applicerbar på i princip alla moderna bilar. Oavsett drivlina baserat på el, gas, bensin eller diesel.

Jo är medveten om nya lagar på väg in. Har följt utvecklingen i USA också där nya jordbruksmaskiner är ett annat stort problem.

Angående länkarna är den första i praktiken begränsad till auktoriserade verkstäder (Rich Rebuilds har en video om det men för sent på natten för att leta igenom hans arkiv) så tekniskt sett korrekt men med stora begränsningar, den andra kom efter att vår diskussion började men ett förhållandevis trevligt steg framåt.

Här behöver det dock påpekas att servicemanualer och de flesta verktyg gick att beställa från många stora biltillverkare som privatkund också, det är bara de elektroniska diagnostikverktygen de har suttit och hållit på. Annars är det (eller iallafall har varit) bara att vandra in på närmaste ställe med originaldelar eller ringa dem så går det att lösa.

Skrivet av martinot:

Självklart finns det saker kvar att underhålla, och som slits. Men det kvarstår ändå att detta totalt kommer att förändra och stöpa om hela industrin och bilbranschen.

Tidigare så har både biltillverkare och ÅF/verkstäder tjänat enorma pengar på reservdelar och service. Själva bilen har ofta varit en nollmarginalaffär, för att vara ett sätt för att tjäna pengar på extrapaket, eftermarknad och reservdelar (jämför med hur skrivarförsäljning fungerar, eller rakblad/rakhyvlar).

Tror att man som biltillverkare måste se över hur ens ÅF arbetar idag. Det kommer framåt bli väldigt stora förändringar i affärsmodellerna pga. elektrifieringen.

Det finns inte så mycket kvar att ändra på, alla stora biltillverkare har elbilar i prototypstadiet och verkstäder behöver ingen större omställning för att inte serva förbränningsmotorer.

Normal service kommer att kosta lika mycket med undantag av oljebyte. Extrautrustning kommer att ha stora marginaler precis som tidigare. Reservdelar kommer att ha samma fördelning som tidigare; slitdelar som media (brukade) undersöka som bromsskivor och kupéfilter går på hårfin vinst medan andra delar som framskärm och stötfångare (alltså komplett kit med hölje, balk, osv) kostar vad man förväntar sig av nya delar.

Du liksom lurar dig själv om du tror att det blir gigantiska skillnader. Motorn blir billigare i drift, ja, men alla andra saker blir bara dyrare och mer komplexa med tiden. Säg till exempel att du spiller kaffe över instrumentbrädan, vad skulle det kosta i service nu jämfört med tidigare? Glöm inte att arbetstiden kostar.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vi få nog här vara ense om att vara helt oense.

Tråkigt men att uppdateringar hos slutkunder är för riskfyllt är inte så mycket min åsikt som ett konstaterande.

Skrivet av martinot:

Själv så är det fantastiskt mycket positivt vad den snabba mjukvaru- och teknikutveckling inneburit för moderna bilar (och då kanske med fokus på elbilar). Moderna elbilar är nästan att betrakta som rullande datorer på hjul.

Jo fast det finns mycket mer intressant än elmotorer som händer inom utveckling med bilar. Saker som "torque vectoring" har tidigare inte funnits på annat än tävlingsbilar med några enstaka undantag men i och med att SAAB introducerade det 2010 har resten av marknaden behövt följa efter. Aktiv hjulupphängning har börjat leta sig ut bland fler bilar än Citroën och tyska lyxbilar. Tillverkare har börjat experimentera med aerodynamik på nya sätt och i enstaka fall med aktiva mått (åter igen utanför enstaka undantag). Det finns massor att rikta in sig på som inte är en app till en telefon du har ett par år.

(Dator på hjul har vi sagt sedan 90-talet.)

Skrivet av martinot:

Biltillverkare som inte tar till sig denna marknadsförändringen, och teknikskiftet, kommer att hamna i samma position som Nokia och Ericsson hamnade i när iPhone förändrade marknaden.

Jag tror åter igen du fokuserar för mycket på motorn. Det du kallar för "teknikskifte" har pågått väldigt länge och det består av mer än en app, även om det tydligen är den mest synliga biten för slutkunder just nu.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Tråkigt men att uppdateringar hos slutkunder är för riskfyllt är inte så mycket min åsikt som ett konstaterande.

Jag kan enbart konstatera att det är din högst personliga värdering och åsikt. Du får givetvis stå för den, men detta är något som jag och många med mig uppskattar.

Det är också något som är verklighet redan idag, och något som redan är beprövat på marknaden av Tesla sedan 2012. Det är också något som betydligt fler än Tesla börjar att använda, och dit hela marknaden går.

Med din inställning så borde du föredra att lämna in både din telefon och dator för uppdatering. Känns som du inte bara är konservativ, men helt fastlåst i gamla tänkanden och föreställningar om teknik. Blind för omvärlden.

Skrivet av Djhg2000:

Jag tror åter igen du fokuserar för mycket på motorn. Det du kallar för "teknikskifte" har pågått väldigt länge och det består av mer än en app, även om det tydligen är den mest synliga biten för slutkunder just nu.

Det gör jag inte heller. Det är något som du påstår. Det svåra är inte elmotorerna. Tvärt om; det svåra är batterierna och tekniken runt om för att optimera dessa. Här sker en enorm utveckling av alla, både Tesla och många batteritillverkare (inte minst svenska Northvolt).

Här är ett smakprov av vad som föregås nu i närtid hos Tesla. Finns som sagt mycket mer av detta som händer i teknikutvecklingen i hela branschen, men börja att kika på dessa som en start innan du återkommer:

https://youtu.be/l6T9xIeZTds

https://youtu.be/-4JJ6ASXgBI

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Det finns inte så mycket kvar att ändra på, alla stora biltillverkare har elbilar i prototypstadiet och verkstäder behöver ingen större omställning för att inte serva förbränningsmotorer.

Normal service kommer att kosta lika mycket med undantag av oljebyte. Extrautrustning kommer att ha stora marginaler precis som tidigare. Reservdelar kommer att ha samma fördelning som tidigare; slitdelar som media (brukade) undersöka som bromsskivor och kupéfilter går på hårfin vinst medan andra delar som framskärm och stötfångare (alltså komplett kit med hölje, balk, osv) kostar vad man förväntar sig av nya delar.

Du liksom lurar dig själv om du tror att det blir gigantiska skillnader. Motorn blir billigare i drift, ja, men alla andra saker blir bara dyrare och mer komplexa med tiden. Säg till exempel att du spiller kaffe över instrumentbrädan, vad skulle det kosta i service nu jämfört med tidigare? Glöm inte att arbetstiden kostar.

Det kanske inte är så stor skillnad för biltillverkarna, förutom att ICE-drivlinorna blir överflödiga och oanvändbar kunskap och kometens, men däremot så blir det stor skillnad för hur återförsäljare och verkstäder kommer att arbeta. Alla kommer inte att kunna eller vilja ställa sig om. Därav att vi redan nu börjar se exempel på enormt stora strukturomvandlingar i den branschen.

Tex. så strukturerar GM om alla sina ÅF och verkstäder i USA, och köper ut de som inte vill eller kan vara med på denna omvandlingen.

Även Volvo Cars gör samma sak i Sverige, och säger upp Bilia, och tar istället själva en större kontroll av och ansvar.

Detta är bara början, och du kommer att få fortsatt sen en massa ytterligare exempel på detta.

Men det är klart, vill man blund och inte se de omvandlingar som pågår i världen, så kan man ju stänga in sig i sin bubbla och låstas som inget.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Nog för att de kan få göra det men regeringen lanserar tjänster som kräver digital identifikation över internet får de ta mig bövelen ta och lansera en digital id tjänst också! Sen kan kanske bankid få söka om tillstånd för att få användas de också. Men nu har man i princip lanserat tjänster som endast kan användas av bankid kunder. Man får t.ex fängelse om man inte deklarerar hos skatteverket men för att använda deras hemsida att deklarera måste du vara kund hos ett privatägt bolag.

Just Skatteverket utfärdar digital-ID. Problemet är att ännu så länge (efter flera år) så har ingen annan än Skatteverket anslutit sig till tjänsten.

Möjligtvis får Linux-luren stöd för en sådan app. Men att varken kunna sköta banktjänster eller ha digitalt id på luren gör att denna lur aldrig kommer sälja särskilt bra. Och med lur menar jag inte bara hårdvaran, utan OS:et.
Den är väl främst framtagen för linuxentusiaster som hellre vill styra sina mobiler med command line än med GUI?

Jag skulle vilja ha en IBM-DOS-baserad telefon. Finns det?
IBM-Simon.

Permalänk
Medlem

Hade en n900 då det begav sig, trevlig historia som gjorde tjänst tills den gav upp.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia_N900
Kommer definitivt överväga denna då det nu börjar bli dags för nytt.

Visa signatur

Om jag råkar dö i någon FPS beror det uteslutande på problem utom min kontroll, för det kan absolut inte bero på mig ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag kan enbart konstatera att det är din högst personliga värdering och åsikt. Du får givetvis stå för den, men detta är något som jag och många med mig uppskattar.

Det är också något som är verklighet redan idag, och något som redan är beprövat på marknaden av Tesla sedan 2012. Det är också något som betydligt fler än Tesla börjar att använda, och dit hela marknaden går.

Med din inställning så borde du föredra att lämna in både din telefon och dator för uppdatering. Känns som du inte bara är konservativ, men helt fastlåst i gamla tänkanden och föreställningar om teknik. Blind för omvärlden.

Anledningen till att Tesla gör det är för att de byggde bilarna för att klara det från grunden. De hade ingen gammal mjukvara som behövde ändras för att hantera uppdateringar hos slutanvändare på ett säkert sätt. Allteftersom komponenter skiftas ur mot nyutvecklade hos andra tillverkare kommer säkert samma sak hända där till slut, men vi är inte där än och det är det jag menar när jag säger att för stor risk inblandad.

Sedan tror jag fortfarande du är lite väl dramatisk. Man är inte totalt teknikfientlig när det man invänder mot bara är en app på en telefon...

Skrivet av martinot:

Det gör jag inte heller. Det är något som du påstår. Det svåra är inte elmotorerna. Tvärt om; det svåra är batterierna och tekniken runt om för att optimera dessa. Här sker en enorm utveckling av alla, både Tesla och många batteritillverkare (inte minst svenska Northvolt).

Här är ett smakprov av vad som föregås nu i närtid hos Tesla. Finns som sagt mycket mer av detta som händer i teknikutvecklingen i hela branschen, men börja att kika på dessa som en start innan du återkommer:

https://youtu.be/l6T9xIeZTds

https://youtu.be/l6T9xIeZTds

https://youtu.be/-4JJ6ASXgBI

https://youtu.be/-4JJ6ASXgBI

Men nu hänger du väl ändå upp dig på teknikaliteter. Batterierna finns bara där för elmotorns skull. Hade Teslor varit bensindrivna hade de inte haft golvet fulla med litiumbatterier. Jag säger ju inte bensinmotor+bensintank+tändning+insprutning, stå varför skulle jag behöva säga elmotor+batterier?

Om det var otydligt så sitter jag alltså och kollar på nya teknikutvecklingar nästan varje dag och räknar på nya idéer. Har även gjort CAD, simuleringar och analytiska beräkningar på komplett eldriven gokart i ett mindre grupparbete, allt utöver datablad från scratch och med optimeringar av både ditten och datten (inklusive batterier). Du behöver inte behandla mig som om elbilar vore ett främmande koncept, det är bokstavligen min utbildning.

Det jag säger är att du missar den stora bilden; en bil består av så mycket mer än drivlinan och gimmicks som appar, men det tycks vara vad du fokuserar på. Saker som drive-by-wire (numera implementerat i majoriteten av dyrare bilar i någon form på alla tre punkter, men äkta elektronisk rattstång verkar dröja trots att prototyper har existerat i decennier), objektigenkänning med kameror (flera system ute på marknaden med bland annat Google, NVIDIA och Tesla i framkant), moraliska beslut av AI i trafiksituationer (MIT, Google, Tesla och några till), etc. är saker du borde ha koll på men inte nämner annat än indirekt.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det kanske inte är så stor skillnad för biltillverkarna, förutom att ICE-drivlinorna blir överflödiga och oanvändbar kunskap och kometens, men däremot så blir det stor skillnad för hur återförsäljare och verkstäder kommer att arbeta. Alla kommer inte att kunna eller vilja ställa sig om. Därav att vi redan nu börjar se exempel på enormt stora strukturomvandlingar i den branschen.

Tex. så strukturerar GM om alla sina ÅF och verkstäder i USA, och köper ut de som inte vill eller kan vara med på denna omvandlingen.

Även Volvo Cars gör samma sak i Sverige, och säger upp Bilia, och tar istället själva en större kontroll av och ansvar.

Detta är bara början, och du kommer att få fortsatt sen en massa ytterligare exempel på detta.

Men det är klart, vill man blund och inte se de omvandlingar som pågår i världen, så kan man ju stänga in sig i sin bubbla och låstas som inget.

Så du tror alltså det blir billigare för att tillverkarna tar tillbaka sina monopol på service av bilarna? Driver du med mig eller?

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Men nu hänger du väl ändå upp dig på teknikaliteter. Batterierna finns bara där för elmotorns skull. Hade Teslor varit bensindrivna hade de inte haft golvet fulla med litiumbatterier. Jag säger ju inte bensinmotor+bensintank+tändning+insprutning, stå varför skulle jag behöva säga elmotor+batterier?

Om det var otydligt så sitter jag alltså och kollar på nya teknikutvecklingar nästan varje dag och räknar på nya idéer. Har även gjort CAD, simuleringar och analytiska beräkningar på komplett eldriven gokart i ett mindre grupparbete, allt utöver datablad från scratch och med optimeringar av både ditten och datten (inklusive batterier). Du behöver inte behandla mig som om elbilar vore ett främmande koncept, det är bokstavligen min utbildning.

Eftersom du själv byggt gokart så borde du veta att det svåra i att elektrifiera de är just drivlinan i form av batteriteknik, motorer och kontrollelektronik.

Hade det varit så enormt enkelt, som du verkar tro, så hade ju inte Tesla legat 5 år före alla världens stora biltillverkare.

Skrivet av Djhg2000:

Det jag säger är att du missar den stora bilden; en bil består av så mycket mer än drivlinan och gimmicks som appar, men det tycks vara vad du fokuserar på.

Att bygga en mobilapp är ju det absolut enklaste och billigaste som finns i sammanhanget. Är även många ICE:er idag som har bra appar (även våran Mercedes har det, och även Volvo har det).

Så lite osäker vad du vill ha sagt där? Däremot så håller jag inte med om att det är någon "gimmick", utan en mycket praktisk sak jag använder varje dag (för att tex. förvärma bilarna nu på vinterhalvåret).

Skrivet av Djhg2000:

Saker som drive-by-wire (numera implementerat i majoriteten av dyrare bilar i någon form på alla tre punkter, men äkta elektronisk rattstång verkar dröja trots att prototyper har existerat i decennier), objektigenkänning med kameror (flera system ute på marknaden med bland annat Google, NVIDIA och Tesla i framkant), moraliska beslut av AI i trafiksituationer (MIT, Google, Tesla och några till), etc. är saker du borde ha koll på men inte nämner annat än indirekt.

Lite osäker på vad du försöker argumentera här (förutom att kanske försöka leda bort diskussionen du inte vill ta och stå för).

Kan nämna att jag arbetat i ett par års tid på ett företag som utvecklar just det du beskriver ovan. Så jag är absolut bekant med området (om det är det du nu vill börja diskutera istället).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Så du tror alltså det blir billigare för att tillverkarna tar tillbaka sina monopol på service av bilarna? Driver du med mig eller?

???

Nu kör du med klassiska halmgubbar. Tråkig attityd och debatteknik du kör med.

Säger inte att det blir billigare att biltillverkarna skall ha monopol.

Konstaterar bara att det sker tydliga förändringar i branschen pga. av att underlaget för att tjäna pengar på service minskar med elektrifiering av bilflottan (även om det aldrig blir noll, så blir det behovet kraftigt mindre).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/