Permalänk
Medlem

Problem med såld skärm

Hejsan allesammans. Har hamnat i en tråkig situation. Köpte en ny tv, inte för att den gamla var trasig utan för jag ville ha en oled tv.

Jag bestämde mig för att sälja tv:n på blocket. Nu till bekymret. Tvn har fungerat exemplariskt hemma hos mig och kunden kunde inte se något konstigt på TV:n i mitt hem. En dag senare hör dem av sig att det är fel på tvn - att det finns flertalet "blåa" fläckar.

Kan jag ladda upp bilderna här på något sätt? För att visa problemet.

FRÅGA: Hur tycker ni man ska göra i ett sådant läge, tvn har aldrig visat några problem - dem har tittat på tvn hemma hos mig. Kört hem den med bil i kyla, sedan hör av sig dagen efter på kvällen att det inte fungerar som det ska. Vad anser ni är kotym?
Jag vill inte vara otrevlig - samtidigt hade jag en fungerande TV och vill såklart inte ha en icke fungerande TV tillbaka.

Hoppas inte jag bryter några regler.

Permalänk
Avstängd

Tråkig situation, men de har köpt den i befintligt skick (begagnad) och även fått testa den hos dig, så egentligen är det inte ditt problem. Men man förstår ju den andra sidan också, kanske ni kan dela på reparation eller nåt om inte garanti finns kvar? Kolla med försäkringsbolag hur mycket det blir, kanske inte är så farligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Tråkig situation, men de har köpt den i befintligt skick (begagnad) och även fått testa den hos dig, så egentligen är det inte ditt problem. Men man förstår ju den andra sidan också, kanske ni kan dela på reparation eller nåt om inte garanti finns kvar? Kolla med försäkringsbolag hur mycket det blir, kanske inte är så farligt.

LG TV köpt Mars 2018 så tror inte det finns några garantier - är väl isåfall försäkringsbolag kanske ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Hejsan allesammans. Har hamnat i en tråkig situation. Köpte en ny tv, inte för att den gamla var trasig utan för jag ville ha en oled tv.

Jag bestämde mig för att sälja tv:n på blocket. Nu till bekymret. Tvn har fungerat exemplariskt hemma hos mig och kunden kunde inte se något konstigt på TV:n i mitt hem. En dag senare hör dem av sig att det är fel på tvn - att det finns flertalet "blåa" fläckar.

Kan jag ladda upp bilderna här på något sätt? För att visa problemet.

FRÅGA: Hur tycker ni man ska göra i ett sådant läge, tvn har aldrig visat några problem - dem har tittat på tvn hemma hos mig. Kört hem den med bil i kyla, sedan hör av sig dagen efter på kvällen att det inte fungerar som det ska. Vad anser ni är kotym?
Jag vill inte vara otrevlig - samtidigt hade jag en fungerande TV och vill såklart inte ha en icke fungerande TV tillbaka.

Hoppas inte jag bryter några regler.

Du kan länka bilder med Imgur.com

Personligen hade jag sagt till dem att det är ett tråkigt läge men ni lämnade med en TV ni inspekterat på plats och transporterade den med fordon, du vet inte hur väl dem lastsäkrade den. Kan lika gärna glidit runt eller fått saker på sig vid kraftig inbromsning.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Oliver94:

LG TV köpt Mars 2018 så tror inte det finns några garantier - är väl isåfall försäkringsbolag kanske ?

Som privatperson i Sverige har du har alltid tre års reklamationsrätt på produkter köpta av ett företag. Denna täcker tillverkningsfel, inte skador man själv orsakar.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Såg den bra ut hos dig är det ju klart redan. Du vet ju inte vad de gjort med den hemma. Ungar som kastat boll på den eller liknande, väldigt känslig skärm.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Oavsett reklamationsrätt så skulle jag defenetivt säga till dem att du inte kan göra något. Dom har som du säger fått testa tvn hemma hos dig utan några problem och sedan har den flyttats och kan mycket väl ha skadats. Sånna är riskerna för att handla i andra hand åt båda hållen men du har ryggen fri när dom fått testa och godkänt skick.

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Medlem

Om de inspekterade och provade skärmen hemma hos dig så har de inget att säga till om sen.
Vad som helst kan ha hänt när de fraktat hem den och inget du ska stå för

Permalänk
Medlem

Tack för svaren allesammans! Jag har bett dem ta kontakt med LG och återkomma när dem gjort de, så får vi se hur det landar. Jag förstår deras situation och den är extremt tråkigt såklart

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Oliver94:

Tack för svaren allesammans! Jag har bett dem ta kontakt med LG och återkomma när dem gjort de, så får vi se hur det landar. Jag förstår deras situation och den är extremt tråkigt såklart

Vad hände med de utlovade bilderna?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Vad hände med de utlovade bilderna?

Här finns några bilder

http://imgur.com/a/XxMgHZ6

http://imgur.com/a/decQKJ3

http://imgur.com/a/WToEHXE

Permalänk
Inaktiv

Bilderna de tagit är så pass dåliga att det blir svårt att se felen, men några uppenbara tecken finns. Bilden på gubben med en blå fläck. Hur fläcken kom dit är den stora frågan.

Fraktskadad + nedkyld och inte fått värmas upp innan den startats av köparen?

Nu vet vi bara din sida av det hela men utgår man från att den fungerade hos dig när de besiktiga produkten innan de gick med på att köpa vid befintligt skick så tycker inte jag att du ska ta på dig något. Speciellt om TVn såldes för en relativt låg summa.

Permalänk
Medlem

Så kunde det ju se ut förr om magneter kom för nära skärmen.

Edit: Kollade närmre på bilderna nu. Ser ju inte klokt ut. Varför är ramen på tvn helt vobblig?

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

OK, det verkar inte vara så enkelt som att de tappat TV'n
utan ett tillverkningsfel hos LG eller begränsad livslängd hos LED'arna i bakgrundsbelysningen - inte något från en skadad diffuser.

"I have the same purple screen issue on my LG43UJ634V. It's jut 2 years old. It was fine, until recently ... I have moved house and it was all purple when I set it up at my new house. It takes around 3 - 4 hours to begin looking somewhere near normal but never quite makes it. I am so angry that these lg models seem to have the same recurring problem but nobody tells you why!!!"
https://lgcommunity.us.com/discussion/5150/purple-blotches-on...

Som någon sade innan så kanske det hjälper att värma upp / köra in TV'n ett tag.

Permalänk
Hedersmedlem

Bilderna är ju så undermåliga att det är omöjligt att säga något vettigt om dem... Ser ut som att det lika gärna kan vara tecken på dålig digital-TV-mottagning på det lilla man kan se.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Edit: Kollade närmre på bilderna nu. Ser ju inte klokt ut. Varför är ramen på tvn helt vobblig?

Bilderna ser ut att vara väldigt komprimerade, förmodligen skickade med MMS. Komprimeringen kan säkert göra att ramen på teven ser "vobblig" ut.

Angående de blå fläckarna så kan jag för lite om teveapparater. Det var längesen jag köpte en teve nu, men jag vill minnas att man bör transportera teven ståendes. Kanske har de lagt teven ner i bilen vid transport, vilket gjort att komponenter i teven har kunnat svikta och stöta i den känsliga panelen?

Som andra sagt så tycker inte jag att det är något du ska behöva ta på dig med tanke på att de fick testa den hemma hos dig. Fanns samma fel redan då så kan de ju knappast ha missat det.

Permalänk
Medlem

Det där är tryck skador. Man har haft handflatan emot skärmen och lyft. Titta även även på just positionen de blå fläckarna är.

Visa signatur

It's out there
P4C800 Deluxe|2.6@3.2|4x256MbPC3200|2-2-2-5|Club3D ATi Radeon 9800Pro|http://service.futuremark.com/compare?2k1=7108213

Permalänk
Medlem

Skulle också vilja påstå att det är tryckskador som förmodligen har uppstått vid transporten, dels pga att jag har sett det problemet förr, och dels pga positionen på de blåa fläckarna. Precis som @xarion skriver så matchar positionen på fläckarna ganska väl de ställena man sätter händerna på när man lyfter en tv om man är två som bär den. Varför den ena personen har tryckt handflatorna/fingrarna på skärmen istället för att bara lyfta tv'n runt ramen vetekatten. Okunskap och väldigt rädd att tappa den kanske?

Visa signatur

* 🖥️ i9 9900K - ASUS PRIME Z370-A II - 16GB - RTX 2070 - 32" Samsung G7
* ⌨️ Ducky One 2 Mini 60% | 🖱️ Corsair Scimitar | 🎧 HyperX Cloud II
* 📱 iPhone 12 Mini | ⌚ Apple Watch SE 44mm

Permalänk
Medlem

Tog du kort med en nokia 5210 eller😄😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xarion:

Det där är tryck skador. Man har haft handflatan emot skärmen och lyft. Titta även även på just positionen de blå fläckarna är.

+1
Varit med om samma sak i senaste flytten, då blev bilden dock inte blå på samma sätt, men det blev liknande "mörka" fläckar (Sista gången svärföräldrarna fick bära TV...).
Taskigt läge för dig att behöva vara "the bad guy" här, men det är köparens problem. Hoppas köparen beter sig civiliserat kring det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

http://www.xperiablog.net/wp-content/uploads/2014/02/Xperia-B...

Visa signatur

oj oj oj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Haha. Jag tar inte åt mig äran för dem magiska bilderna - detta var bilderna jag fick från dem 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver94:

Haha. Jag tar inte åt mig äran för dem magiska bilderna - detta var bilderna jag fick från dem 😅

Ok med tanke på hur dom hanterar kameran kanske du får en aning hur dom hanterade tvn,😁🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subzero299:

Det var min första tanke också. Kanske fraktat skärmen liggandes och den har helt enkelt lossnat eller något.

Till TS, du har inga garantier till de som köpt TV:n. De har testat och sett TV:n fungera hemma hos dig och godkänt allt för att sen köra hem den och få massa fel. Antingen har du sålt till fel personer som försöker lura dig eller så har de bara haft otur och tyvärr får ta smällen.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har han inspekterat den innan köp och fått kolla på den är det hans problem.
Du har ju ingen aning om vilka omständigheter han har råkat fått sina "blåa fläckar" på.
Och ja, det ser ut som tryckskador.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Googlade lite, verkar vara ett ganska vanligt problem. Samsung verkar även ha samma problem då led-strips gått sönder, bökigt att byta och de flesta verkar köpt ny tv istället för att böka.

Vet inte om led-stripsen kan ha böjts och gått sönder vid frakt?

Som sagt, du har sålt den privat, och det finns inget de rättsligt kan göra, sen om du vill vara sjyst är en annan sak. Detta är min stora oro när jag säljer saker begagnat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ytjg:

Googlade lite, verkar vara ett ganska vanligt problem. Samsung verkar även ha samma problem då led-strips gått sönder, bökigt att byta och de flesta verkar köpt ny tv istället för att böka.

Vet inte om led-stripsen kan ha böjts och gått sönder vid frakt?

Som sagt, du har sålt den privat, och det finns inget de rättsligt kan göra, sen om du vill vara sjyst är en annan sak. Detta är min stora oro när jag säljer saker begagnat...

En användare i den tråden nämner att fläckarna dök upp efter flytt, så man kan ju misstänka att det är ett resultat av icke varsam hantering vid flytt...

Permalänk
Medlem

@Oliver94 hur löste det sig?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Def_Dog:

@Oliver94 hur löste det sig?

Ärendet är alltså mindre än ett dygn gammalt...

https://www.sweclockers.com/forum/post/18796166

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Oliver94

Vad var det för skärmtyp på TV'n?

Om det var plasma så skall dom inte läggas ner, har jag för mig.

Med transport på det å TV är...

Edit:
Can You Lay Down A Flat Screen TV?

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!