Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Har du valt passthrough under ljudinställningar på din tv? och valt dolby under ps5 inställningar?

jag har själv en CX 65" och kopplat ps5 - tv - eARC - receiver

Japp pass-through, nu fick jag 5.1 på spel via optiskt.
Efter omstart osv, tog tid det.
Körde kingdoms of Heaven på blueray,får.endast stereo där.
Har ju shield in kopplad på recvien, eftersom all stream går vid den..
Har jag shielden på, och kör ps5 samtigt,hoppar den fram och tillbaks på recvien, nåt buggy..
Kanske får bli en ny AVR om det fortsätter och strula..

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaz:

Lyckas inte få 5.1 ljud från ps5., får endast stereon.
Har kört både optiskt från tv till recvien och ARC.
Ps5 > LG oled GX> AVR.

Inte någon av de ger tyvärr något resultat.
Någon som har tips?? Börja bli tokigt snart..

Jag har samma setup som du.
Det går inte att få 5.1 genom ARC om du inte ändrar till "bitstream" i PS5. Detta introducerar dock input delay på ljudet, väldigt märkvärt imo. Om du vill ha PCM passthrough med 5.1+ till din AVR så måste du ha en eARC kompatibel AVR.

Edit: Detta gäller HDMI

Permalänk
Medlem
Skrivet av pinkified:

Nu när de första smekdagarna passerat har jag noterat följande saker:

* PS5:an knorrar lite vid drift. Om det är coil whine eller fläkten (eller lappen vid fläkten) som låter har jag inte funderat kring. Inte störande men Series X är betydligt tystare helt klart.
* Rest mode buggigt som alla säger. En gång vägrade kontrollen ansluta till PS5:an trots att jag startade konsolen med kontrollen. Fick stänga av helt med power knappen och försöka igen. Kommer stänga av konsolen helt framöver tills det blir fixat vilket är lite synd.

Annars är det en go produkt och gött med nytt UI. Känns verkligen rappt och att du kommer in i PS Store helt sömlöst är imponerande, annars har PS Store alltid tagit lång tid och varit segt sedan PS3.

Enda jag stör mig på är game base via snabbmenyn. Man får alltså scrolla ner en del för att se vänner online. Och ibland står det typ 4 vänner online, men visar bara 3. Så får man gå in i game base interfacet för att se resten.

Hela party och vänlistan var smidigare på gamla. Kanske förändras kommande uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

ändrar till "bitstream" i PS5. Detta introducerar dock input delay på ljudet, väldigt märkvärt imo.

Jag har inget delay när jag kör DD via ARC. PS5 - LG CX - Yamaha RX-V681.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ktd:

Jag har inget delay när jag kör DD via ARC. PS5 - LG CX - Yamaha RX-V681.

Tekniskt sett så har du det då du inte får en direkt feed utan en komprimerad signal, aka. ljudet bearbetas innan du tar emot det. Jag avundas att du inte ser/hör/känner av det

Permalänk

https://www.pushsquare.com/news/2020/12/hands_on_this_is_how_...

Det här är ganska intressant för att se skillnaderna mellan konsolerna för ett spel som är släppt till den gamla generationen i första hand. Även om det nog är dator som är bästa alternativet för denna titel just nu.

Tråkigt också för de som sitter på en PS4 och sett fram emot Cyberpunk 2077 med den prestandan. Men känns igen från när Skyrim släpptes till PS3 i slutet av den generationen. Men kanske blir lite bättre när de hunnit optimera mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Trollar va.. fanns inget där

Skrivet av Juarez:

Nej det han menar är att bokningen som var öppen tidigare under kvällen för konsoler som hade prel. leverans 28/2 har de nu ändrat leveranstid till 5-15 dagar, oklart om det verkligen betyder att de skulle komma nu inom 15 dagar men hoppas kan vi ju 😅

Ja precis...
Jag var lite otydlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Jag har samma setup som du.
Det går inte att få 5.1 genom ARC om du inte ändrar till "bitstream" i PS5. Detta introducerar dock input delay på ljudet, väldigt märkvärt imo. Om du vill ha PCM passthrough med 5.1+ till din AVR så måste du ha en eARC kompatibel AVR.

Edit: Detta gäller HDMI

Det visar sig min AVR är åldrande.. Dags att köpa en ny som klarar av hdmi 2.1

Visa signatur

------------

Permalänk
Medlem

Ska också köpa ny men vill invänta och de om något kommer behövas av AVR:en den dag Sony ev. släpper på Tempest även för ljudsystem.
Blev så nöjd att min i alla fall kan köra ARC med Atmos via DD+. Nu fick jag lite respit och kan vänta tills HDMI 2.1 buggen som Denon, Marantz & Yamaha och.

Permalänk
Medlem

Jag fick hem cyberpunk idag och undrar hur jag gör så att jag får ps5 versionen? Eller sköts det automatiskt

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Jag fick hem cyberpunk idag och undrar hur jag gör så att jag får ps5 versionen? Eller sköts det automatiskt

Vad jag vet så finns det inte en ps5 version än. Ska komma 2021

Permalänk
Medlem

Fick hem Ugreen 8k 3m hdmi kabel idag och den funkar klockrent med min PS5. Ifall någon vill ha en lite längre sladd så funkar denna fint. Dock verkar 3m vara slut på amazon de/se/fr (köpte min från fr)
https://bit.ly/2VYQnFc

Skärmdump på PS5 video signal med kabeln.
https://imgur.com/a/6drTcO3

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Finns inte än.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | ASUS GeForce RTX 5090 ROG Astral OC White | ASUS ROG Strix X870-A Gaming | Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz CL30| Seasonic Prime TX 1300W | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Beyond Dynamic DT 770 PRO / Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Zowie EC2-DW | KEYCHRON Q5 QMK 96% + Cherry MX2A Brown

Permalänk
Medlem
Skrivet av tOPO:

Fick hem Ugreen 8k 3m hdmi kabel idag och den funkar klockrent med min PS5. Ifall någon vill ha en lite längre sladd så funkar denna fint. Dock verkar 3m vara slut på amazon de/se/fr (köpte min från fr)
https://bit.ly/2VYQnFc

Skärmdump på PS5 video signal med kabeln.
https://imgur.com/a/6drTcO3

Skall hålla utkik på den, tackar! Hur lång är sladden som medföljer?
Tänkte ha min konsol på golvet till vänster om TVn och såklart är alla uttag på höger sida 🤷‍♂️😂 3m bör vara det jag behöver, sen blir det 4k 120hz för min del

https://www.amazon.se/UGREEN-48Gbps-Kompatibel-Monitor-Legeri... måste vara samma?

Permalänk
Medlem

Fråga, funderar på att ladda ned Destiny 2 igen, hur gör jag för att bara ladda ned PS5-versionen, går det?

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Skall hålla utkik på den, tackar! Hur lång är sladden som medföljer?
Tänkte ha min konsol på golvet till vänster om TVn och såklart är alla uttag på höger sida 🤷‍♂️😂 3m bör vara det jag behöver, sen blir det 4k 120hz för min del

https://www.amazon.se/UGREEN-48Gbps-Kompatibel-Monitor-Legeri... måste vara samma?

Tror den som medföljer är 1.5m.
Den sladden ser på papper ut exakt som min, det enda som skiljer är utformandet på kontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Fråga, funderar på att ladda ned Destiny 2 igen, hur gör jag för att bara ladda ned PS5-versionen, går det?

Jag tryckte bara ladda ner så laddades ps5 versionen ner. När den blev klar började dock ps4 versionen laddas ner, då gick jag bara in i nedladdningar och tryckte Avbryt och ta bort så försvann den, ps5 versionen var kvar.

Permalänk
Medlem

Jag diggar verkligen den svenska översättningen i Demon’s Souls, har precis gjort ett första tappert försök att släcka Rovflamman

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Jag tryckte bara ladda ner så laddades ps5 versionen ner. När den blev klar började dock ps4 versionen laddas ner, då gick jag bara in i nedladdningar och tryckte Avbryt och ta bort så försvann den, ps5 versionen var kvar.

Ok, tack. Det stod ”PS4 & PS5” på en version, misstänker at det är den man skall köra på då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Så tråkigt när man längtat så efter sitt ps5. Sen när man väl får det får man ett exemplar med den dåliga fläkten.
Ger ifrån sig ett vibrerande och tjutande ljud. Hörs direkt när man startar konsolen. Hörs även om jag stänger in konsolen i tvbänken. Och även när man spelar med lite högre volym... Blir tyst och skönt när man stoppar fläkten med en penna dock...

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Så tråkigt när man längtat så efter sitt ps5. Sen när man väl får det får man ett exemplar med den dåliga fläkten.
Ger ifrån sig ett vibrerande och tjutande ljud. Hörs direkt när man startar konsolen. Hörs även om jag stänger in konsolen i tvbänken. Och även när man spelar med lite högre volym... Blir tyst och skönt när man stoppar fläkten med en penna dock...

Många som verkar ha det. Sett några här i tråden också. Fick själv uppleva det live igår då polaren har samma. Det skär ju igenom spelljud och är väldigt irriterande för öronen. En kollega har samma också.

Tycker faktiskt det är ruskigt dåligt av Sony, att precis som med ps4/ps4 pro, köra 2 olika fläktar med olika egenskaper. Ett lotteri om man får en tyst eller inte, beroende på om man får den sämre eller inte. Förstår att det kan finnas barnsjukdomar på ny konsol. Men detta är ju ett aktivt val att köra med olika fläktar med olika egenskaper. Lider med er som får det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Hör du den så tydligt så är det helt defekt.
Vi som har den dåliga fläkten och coilwhine hör det bara när ett spel är igång, annars är dom helt knäpptysta.
Hör du den även när den är instängd och inte ett spel är igång så är det inte normalt.
Kolla så du inte har en papperslapp som sitter in mot fläkten, finns filmer på det på youtube, har inte möjlighet att leta upp en nu.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem

Jag ska prova och sätta in lite o-ringar i fästena där fläkten sitter, för den låter helt enkelt obalanserad tycker jag. Återkommer om det gör någon skillnad

Permalänk
Medlem

Har nu suttit med min PS5 en halv vecka och är riktigt nöjd! Jag kommer från en Xbox one s, samt innan det PC-spelande (händer fortfarande, men tycker nuförtiden att soff-spelande är överlägset trevligast). Två saker tycker jag är riktigt häftiga, dels handkontrollen, dels snabbheten och laddtiderna. Till att börja med hade jag svårt att föreställa mig hur häftiga kontrollerna skulle vara. Både jag och barnen, som länge ”jobbat” med xbox-kontroller, blev nästan helt golvade. Detta tycker jag är den enskilt häftigaste uppdateringen. Sedan snabbheten, mitt gamla xbox var rätt segt, inklusive nedladdning där jag aldrig kom upp i mer än mellan 100-200 mbps. Nu när jag drog hem ett gäng ps plus collection-spel så låg jag rätt stabilt på 700 mbps (kikade i router-gui), även när vi samtidigt spelade. Detta var en svaghet på xbox att den ströp nedladdningshastighet om man samtidigt använde konsollen. Känner att behovet av en stor SSD för stunden minskat ordentligt.

Nu till er andra som haft sin konsol en liten stund, vad imponerar på er mest?

Permalänk
Skrivet av K-D][Aramis:

Jag ska prova och sätta in lite o-ringar i fästena där fläkten sitter, för den låter helt enkelt obalanserad tycker jag. Återkommer om det gör någon skillnad

Ska bli spännande att höra, återkom gärna med hur det går!

Skrivet av danwi:

Har nu suttit med min PS5 en halv vecka och är riktigt nöjd! Jag kommer från en Xbox one s, samt innan det PC-spelande (händer fortfarande, men tycker nuförtiden att soff-spelande är överlägset trevligast). Två saker tycker jag är riktigt häftiga, dels handkontrollen, dels snabbheten och laddtiderna. Till att börja med hade jag svårt att föreställa mig hur häftiga kontrollerna skulle vara. Både jag och barnen, som länge ”jobbat” med xbox-kontroller, blev nästan helt golvade. Detta tycker jag är den enskilt häftigaste uppdateringen. Sedan snabbheten, mitt gamla xbox var rätt segt, inklusive nedladdning där jag aldrig kom upp i mer än mellan 100-200 mbps. Nu när jag drog hem ett gäng ps plus collection-spel så låg jag rätt stabilt på 700 mbps (kikade i router-gui), även när vi samtidigt spelade. Detta var en svaghet på xbox att den ströp nedladdningshastighet om man samtidigt använde konsollen. Känner att behovet av en stor SSD för stunden minskat ordentligt.

Nu till er andra som haft sin konsol en liten stund, vad imponerar på er mest?

Jag har bara haft min sedan i onsdags men absolut är handkontrollen och laddningstiderna (både vad gäller nedladdning över wifi och laddningstiderna i spel) imponerande!

Längre fram ser jag fram emot att bli imponerad över fler spel som är mer väloptimerade och lyckas ta vara på hårdvaran på bästa sätt.

Tyvärr upptäckte jag att min TV inte stödjer HDR i 4K vilket jag inte alls visste sedan tidigare. Kan inte motivera köp av ny TV heller när jag lever på CSN. Dålig tajming att nyss ha börjat studera haha.

Edit: En fråga om något helt annat, jag blir inte klok på vilka headset som har stöd för PS5. Allt som kopplas in med 3,5 mm? Vad gäller för trådlösa, funkar vanlig bluetooth eller måste de ha en USB-sticka? Hur vet man vilka som stödjer 3D sound (och gör det någon skillnad?). Känner mig helt lost vad gäller detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Hör du den så tydligt så är det helt defekt.
Vi som har den dåliga fläkten och coilwhine hör det bara när ett spel är igång, annars är dom helt knäpptysta.
Hör du den även när den är instängd och inte ett spel är igång så är det inte normalt.
Kolla så du inte har en papperslapp som sitter in mot fläkten, finns filmer på det på youtube, har inte möjlighet att leta upp en nu.

Så det tjutande ljudet är även när du är ute i PS5-menyn och inte inne i ett spel?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Så det tjutande ljudet är även när du är ute i PS5-menyn och inte inne i ett spel?

Vet inte om du citerade fel nu men vi som har coilwhine och risig fläkt har alltså bara problem när ett spel är igång.
Min är knäpptyst i menyn och första 15-20min i spel sen börjar den rassla igång.

Visa signatur

9800x3d | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 32" G80SD OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Vet inte om du citerade fel nu men vi som har coilwhine och risig fläkt har alltså bara problem när ett spel är igång.
Min är knäpptyst i menyn och första 15-20min i spel sen börjar den rassla igång.

Du kan inte säga "vi som har".

Finns MÄNGDER med folk som rapporterat ett wobblande, visselaktig ljud med Nidec-fläkten. Det är inte coilwhine, utan fläkten i sig som låter så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izak80:

Mitt tjutande och vibrerande ljud är hela tiden. Oavsätt om man spelar eller är i någon meny.
Det börjar låta direkt när man startar konsolen och slutar när man stänger av den eller stoppar fläkten. Med fläkten stoppad är den knäpptyst så inget coilwhine iaf

Visa signatur

|i5 2500k 4ghz| H100 PnP | 32GB CORSAIR| Powercolor 7970 1100/1500 |IN WIN DRAGON|
|Western Digital 500GB|Seagate 2TB|Corsair SSD 128GB| |K70 RGB|NAOS 8200||Acer 120hz|

Permalänk
Medlem
Skrivet av QviW:

Mitt tjutande och vibrerande ljud är hela tiden. Oavsätt om man spelar eller är i någon meny.
Det börjar låta direkt när man startar konsolen och slutar när man stänger av den eller stoppar fläkten. Med fläkten stoppad är den knäpptyst så inget coilwhine iaf

Segt, men har sett att folk drar på några oringar/brickor för att på en tystare fläkt, tydligen något som gör så den ”vobblar” segt att behöva göra så på en ny konsol.. Bryter dock ingen garanti så kan vara värt att kolla över

Jag hade iallafall provat det över att skicka in den och vara utan i veckor

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED