Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Om du har Windows.iso-filen på datorn kan du skapa ett boot-bart USB-minne med hjälp av cmd i administaratörsläge.

Öppna cmd i administratörsläge

skriv: diskpart
skriv: list disk
skriv: select disk # (där # motsvarar disken/USB minnet du vill använda) OBS! gör inte fel här!
skriv: clean
skriv: create partition primary
skriv: select partition 1
skriv: active
skriv: format quick fs=fat32
skriv: assign
skriv: exit (för att avsluta diskpart)
skriv: exit (för att stänga commandotolken)

Nu behöver du bara mounta windows.iso-filen och kopiera över windowsfilerna till USB-minnet så har du ett bootbart USB minne

Intressant! Ska köra detta som "sista" utväg..indikation enligt Clearnet ligger väl lösning här. Tack!

Permalänk
Medlem

Den sista utvägen när inget fungerar med USB-minnen är faktiskt att bränna iso:n på en DVD-R skiva och ladda från denna via inbyggda DVD-spelaren eller en USB-ansluten sådan om du inte har en SATA-baserad DVD-spelare tillgänglig. Ja, det är gammalt och numera omodernt med optiska media - men boota på DVD-skivor fungerar nästan alltid till 100% medans USB-stickor gör inte det och är beroende på hur man lyckades skriva iso-imagen där, vilken fabrikat av USB-sticka, om den är klassad som en 'mass storage' eller en 'removable mass storage' (en bit i ett datafält som USB rapporterat till datorn kan vara skillnaden mellan att det är bootbar eller inte bootbar och det kan inte ändras i efterhand utan det blir att välja annan typ och fabrikat av USB-sticka då en del USB-sticke tillverkare, även de stora, blandar med detta mellan sina batcher)

DVD-spelare hanteras på helt annat sätt och tar många genvägar över de fallgropar som många USB-sticke-baserade installationsmedia fastnar i och svåra att hitta varför de fastnar just där...

Givetvis måste BIOS sättas i prioritetsordning så att den letar på optisk media och USB-sticka före innan det försöker med datorns lagring - och en sak till, boot görs från strömlöst med USB-stickan redan sittande på plats eller med DVD-läsare att skivan den skall boota på redan är på plats i DVD-läsaren innan strömmen slås på.

Varm-reboot som efter att gå ur BIOS:et och omstarten där räcker inte för att ansluten ny media skall rekognosceras då det endast görs vid kall-boot mha. strömpåslag i många moderkort/BIOS.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sam101:

Har verifierat att filen är OK. Det som jag har gjort är ändring i startordning i Bios samt att nyttja moderkortets ingång. Ska nu pröva samtliga ingångar 2.0 samt USB 3.

Har du laddat ner filen och kopierat den till USB-stickan...?

Permalänk
Medlem

Vissa BIOS har även någon sorts Quick boot alternativ. Med den aktiverad så scannar den inte ens efter externa USB enheter utan går direkt på permanent lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Inget av dessa "key" fungerar.....
Just nu.🤔

Vad menar du med det? Att du inte får upp bootmenyn alls eller att din usb-sticka inte syns där?

Om du inte får upp bootmenyn alls genom att trycka F8 så kan man behöva trycka på den upprepade gånger under hela tiden bios-loggan syns.

Du kan ju också gå in i bios och ställa in att usb-enheter ska bootas först. Du måste läsa på i din manual till moderkortet hur man gör!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sam101:

Har verifierat att filen är OK. Det som jag har gjort är ändring i startordning i Bios samt att nyttja moderkortets ingång. Ska nu pröva samtliga ingångar 2.0 samt USB 3.

Ditt problem är hur du fick filen från datorn till usb. Det finns en länk i tråden på hur du ska göras med windows 10 och en mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Kan inte boota från USB trots ändring i Bios. Stickan innehåller W10! Asus stödjer inte UEIF.

Om du skall installera Windows 10 på en dator som inte stödjer UEFI och nyare filsystem så måste du ta det i två steg, först installera Windows 7, sedan Windows 10 genom att starta Setup för Windows 10 från Windows 7.

Jag har själv samma problem på en äldre dator.

Problemet är att äldre BIOS inte "förstår" filsystemet som Windows 10 distribueras med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Ditt problem är hur du fick filen från datorn till usb. Det finns en länk i tråden på hur du ska göras med windows 10 och en mac.

Det är gjort!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Vad menar du med det? Att du inte får upp bootmenyn alls eller att din usb-sticka inte syns där?

Om du inte får upp bootmenyn alls genom att trycka F8 så kan man behöva trycka på den upprepade gånger under hela tiden bios-loggan syns.

Du kan ju också gå in i bios och ställa in att usb-enheter ska bootas först. Du måste läsa på i din manual till moderkortet hur man gör!

Tack för hjälp! Boot menyn kommer upp, Genom F8. Startordning ändrad.
Återkommer senare under dag för att meddela att allt har gått smooth.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Vissa BIOS har även någon sorts Quick boot alternativ. Med den aktiverad så scannar den inte ens efter externa USB enheter utan går direkt på permanent lagring.

Har du länk på det? Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om du skall installera Windows 10 på en dator som inte stödjer UEFI och nyare filsystem så måste du ta det i två steg, först installera Windows 7, sedan Windows 10 genom att starta Setup för Windows 10 från Windows 7.

Jag har själv samma problem på en äldre dator.

Problemet är att äldre BIOS inte "förstår" filsystemet som Windows 10 distribueras med.

Är det nödvändigt?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sam101:

Är det nödvändigt?

Nej

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

Det är ett av följande 2.
Antingen har du inte lyckats göra en win10sticka som är bootbar eller så har du inge fått till inställningarna i bios.

Har du en annan dator du kan prova att boota med stickan från för att säkerställa att den fungerar?

Är du säker att du har removable device som första, oftast ser man vad usb't heter i bios och kan välja det i en lista.
Detta hittade jag via google:
2.7.1Boot Device Priority1st ~ xxth Boot DeviceThese items specify the boot device priority sequence from the available devices. Thenumber of device items that appears on the screen depends on the number of devicesinstalled in the system. Configuration options: [Removable Dev.] [Hard Drive][ATAPI CD-ROM] [Disabled]

I den listan, står det endast removable drive, eller står det removavle drive och tillverkarens namn?

1. Removable Dev .]
2. [USB : Kingston DataT]
3. [Disabled]

Permalänk
Medlem
Skrivet av milkab:

NEJ! Den guiden kommer inte leda något vart. Alla sådana guider jag hittade är flera år gamla men det verkar idag tyvärr helt omöjligt att skapa fungerande installationsmedia för Windows 10 från en dator med macOS. Åtminstone så lyckades aldrig jag när jag var i samma situation i våras, och då är jag definitivt en power user vad gäller macOS (om än inte Windows/PC).

Efter mycket svärande kom jag tillsist fram till att problemet var att själva installationsarkivet i nyare versioner av Windows 10 är för stor för FAT32. Då avser jag alltså den gigantiska filen install.wim som skall vara med på USB-stickan som installationsprogrammet hämtar data från, inte den ISO-fil som går att hämta från Microsoft hemsida. Denna är numer större än 4 GB vilket är största filstorlek på FAT32. Installationsmedia måste alltså använda NTFS filsystem, vilket macOS inte kan skriva till. Inga av de verktyg jag provade klarade av att skriva en ISO med NTFS bibehållet till USB.

Dock tror jag att detta inte är trådstartarens egentliga problem, eller åtminstone inte det enda. Jag hade nämligen inga problem att boota från den USB-media jag skapade och påbörja installationen, men den avstannade varje gång med felmeddelande relaterat till install.wim. Sedan tog jag hjälp av en kompis som använde Media Creation Tool från sin PC och det fungerade givetvis direkt. Innan det så hittade jag dock något open source verktyg som skulle kunna dela upp WIM-arkiv i flera mindre delar, men det krävde egen kompilation med massa dependencies så jag orkade aldrig testa det.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

NEJ! Den guiden kommer inte leda något vart. Alla sådana guider jag hittade är flera år gamla men det verkar idag tyvärr helt omöjligt att skapa fungerande installationsmedia för Windows 10 från en dator med macOS. Åtminstone så lyckades aldrig jag när jag var i samma situation i våras, och då är jag definitivt en power user vad gäller macOS (om än inte Windows/PC).

Efter mycket svärande kom jag tillsist fram till att problemet var att själva installationsarkivet i nyare versioner av Windows 10 är för stor för FAT32. Då avser jag alltså den gigantiska filen install.wim som skall vara med på USB-stickan som installationsprogrammet hämtar data från, inte den ISO-fil som går att hämta från Microsoft hemsida. Denna är numer större än 4 GB vilket är största filstorlek på FAT32. Installationsmedia måste alltså använda NTFS filsystem, vilket macOS inte kan skriva till. Inga av de verktyg jag provade klarade av att skriva en ISO med NTFS bibehållet till USB.

Dock tror jag att detta inte är trådstartarens egentliga problem, eller åtminstone inte det enda. Jag hade nämligen inga problem att boota från den USB-media jag skapade och påbörja installationen, men den avstannade varje gång med felmeddelande relaterat till install.wim. Sedan tog jag hjälp av en kompis som använde Media Creation Tool från sin PC och det fungerade givetvis direkt. Innan det så hittade jag dock något open source verktyg som skulle kunna dela upp WIM-arkiv i flera mindre delar, men det krävde egen kompilation med massa dependencies så jag orkade aldrig testa det.

Jag har nu tagit ner W10 från MS med deras Media Creation Tool. Denna är NTFS.
Sedan har jag en med FAT32.
Då jag normalt inte ägnar mig åt sånt här.... så ska jag ge det ett "shot". Annat fall får avfallshantering jobba. Tack för all hjälp i tråden, mycket uppskattat.👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sam101:

Är det nödvändigt?

Om datorn inte alls bootar från USB med Win10 så är det på det viset man behöver göra. Enda alternativet för den dator med Sabretooth P67 och Core i7-2600 jag har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Om datorn inte alls bootar från USB med Win10 så är det på det viset man behöver göra. Enda alternativet för den dator med Sabretooth P67 och Core i7-2600 jag har.

Windows 10 har stöd för både UEFI och BIOS. Sabertooth P67 har stöd för både UEFI och BIOS (åtminstone enligt manualen). Att du inte lyckats på något annat vis betyder inte att det enda alternativet är en omväg via Windows 7.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

OK! Försökt att posta Screen shot..för att ge utrymme för att ni skall eventuellt se...orsak? Dock går det inte el har jag missat det.👀

Typo
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Sam101:

OK! Försökt att posta Screen shot..för att ge utrymme för att ni skall eventuellt se...orsak? Dock går det inte el har jag missat det.👀

Du laddar upp bilden hos en bildvärd tex imgur och så länkar du in bildadressen med bidknappen/"länka bild"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.