Microsoft, Nintendo och Sony går samman – vill göra spelande säkrare för unga

Permalänk
Melding Plague

Microsoft, Nintendo och Sony går samman – vill göra spelande säkrare för unga

Speljättarna gör gemensam sak för att göra spelande online säkrare för unga och spelcommunityt i sin helhet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk

Mycket bra! Om Nintendo får lite draghjälp av de andra aktörerna kanske deras onlinelösning också kan bli bra på sikt

Permalänk
Medlem

Fint initiativ!
Jag tror faktiskt att det kan bli något bra av detta sammarbete.

Bara av att dom gör det lättare för spelare att anmäla trakasserier kommer få undan en hel del problem om de som gör det får ett riktigt straff som tex en ban/mute över hela plattformen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600x | Asus Strix x570-f gaming | Gigabyte 3070 Eagle OC | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3600mhz | WD Black SN850 1TB Gen 4

Permalänk
Medlem

På tiden tycker jag. Att "jävlas på nätet" i olika former har blivit alldeles för normaliserat. Hoppas detta blir bra!

Permalänk
Medlem

Kan gå hur som helst. Om de kör YouTubes "fälla hellre än fria" censur-deluxe så vet jag inte om jag är så positiv. Men vi får se

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem

"Vi förespråkar att helt enkelt lägga ner onlinespelande, det löser alla problem" - Nintendo of Japan, förmodligen

Skämt åsido så låter det här som en god idé och samarbete mellan dessa tre värmer alltid.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Positivt!

Men jag ska erkänna att jag nästan satte mitt morgonte i halsen när jag läste rubriken "Microsoft, Nintendo och Sony går samman"

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Kan gå hur som helst. Om de kör YouTubes "fälla hellre än fria" censur-deluxe så vet jag inte om jag är så positiv. Men vi får se

Battlefield V har ju ett censurfilter i chatten som tar med lite vad som. Just vad gäller den biten tycker jag det borde vara knutet till åldersrekommendationen på spelet. Är man 18+ bör man ändå ha vett nog att mutea/ignorera otrevligheter.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Resultatet kan bli lite hur som helst, men det värmer att se konkurrenter villigt samarbeta för att lösa stora problem.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

@Jacob: hela industrin kanske är en ’liten’ överdrift... Android och iOS existerar också, tillsammans med webben och andra format (teamspeak, twitch, discord, youtube...)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

@Jacob: hela industrin kanske är en ’liten’ överdrift... Android och iOS existerar också, tillsammans med webben och andra format (teamspeak, twitch, discord, youtube...)

Okej då, stora delar är väl mer rimligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Positivt!

Men jag ska erkänna att jag nästan satte mitt morgonte i halsen när jag läste rubriken "Microsoft, Nintendo och Sony går samman"

Och jag trodde först att det handlade om att skydda spelarna från Lootboxes(och liknande)

Så nu blir det friend codes och ingen chat för alla användare?

Nintendo vet ju knappt vad internet är, så vi får väl hoppas på att deras samarbete med Sony och Microsoft leder till att deras onlinetjänster blir bättre, alltså inte bara stoppar allt utan erbjuder bra hjälp/styrningsmöjlighet till föräldrar eller ifall någon blir utsatt.

Permalänk
Medlem

Låter bra men det som borde ingå är regler kring lootboxes och mikrotransaktioner och liknande. Skulle dessa tre som faktiskt tillverkar konsolerna sätta ner foten så skulle det hända något. Å andra sidan sitter dom i knät på tillverkare som EA som faktiskt gör spelen som gör att folk köper konsolen.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra initiativ! Framför allt att de lovar att agera snabbt när brott begås genom att kontakta brottsbekämpande myndigheter. Kränkningar, hot, uppmuntring till självmord m.m. är olagligt även på internet. Sen är ju frågan hur våra myndigheter kommer agera på detta. Vi har ju haft noll tolerans mot mobbning i skolan i över 30 år, men ändå fortsätter man att tolerera det med attityden att "de är ju bara barn". Hade man på en arbetsplats hotat, kränkt eller misshandlat sina kollegor under eller utanför arbetstid, så väl online som offline, så hade det lett till ett avsked med omedelbar verkan. Sker det på skolan så händer det inte så mycket mer än att föräldrarna på sin höjd blir informerade om vad som har hänt. Allt för många tolererar något som är olagligt och som polisen själva uppmuntrar till att polisanmäla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Ska dom börja skydda p12 som sitter och dryga sig på nätet samt använder sig av hacks, såna ska straffas hårt.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Det här gör mig så otroligt irriterad....
..
..
De kunde ha placerat Xbox i mitten istället för Playstation och fått RGB. Nu är det RBG! Hela min dag är förstörd!11!! /s

Fixat

Men initiativet verkar bra iallafall. Färgschemat däremot... skulle behöva lite mer samarbete.

Permalänk
Medlem

Vi har löst problemet vid att ha egna spelservers och släpper inte in gnälliga fjortisar o skrikungar.

Har inte spelat på offentliga servers i hur länge som helst tid nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Okej då, stora delar är väl mer rimligt.

Den traditionella spelindustrin eller konsolspelande eller sådana termer kanske kan användas, men det finns många fler sätt att spela än via dessa tre menade jag bara, och MS har väl ingen direkt plattform för spelande inom windows som t.ex. discord och sånt som de kontrollerar eller kan direkt påverka...

Permalänk
Avstängd

"the road to hell is paved with good intentions"

Det enda som kommer att komma ur detta är att dem kommer ta mer data o dela den mellan varandra för att kunna mjölka ålders grupperna mer effektivt.

När stora företag går samma i dessa "goda" syften så har de helt andra planer för oss konsumenter.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av medbor:

Den traditionella spelindustrin eller konsolspelande eller sådana termer kanske kan användas, men det finns många fler sätt att spela än via dessa tre menade jag bara, och MS har väl ingen direkt plattform för spelande inom windows som t.ex. discord och sånt som de kontrollerar eller kan direkt påverka...

Agree to disagree då, jag anser i alla fall att trion Microsoft, Nintendo och Sony är tungviktare som traditionellt förknippas med spelindustrin, samt att Windows i sig är en plattform för just spel. De uppmanar även andra att haka på och när det är de här tre som skriver under har det en helt annan tyngd än om ex. Apple eller Google hade gjort detsamma.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Inaktiv

Hoppas AMD, nvidia och intel går ihop med och sänker sina priser med hälften.

Permalänk
Medlem

Utmärkt!

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

"the road to hell is paved with good intentions"

Det enda som kommer att komma ur detta är att dem kommer ta mer data o dela den mellan varandra för att kunna mjölka ålders grupperna mer effektivt.

När stora företag går samma i dessa "goda" syften så har de helt andra planer för oss konsumenter.

Misstänker att är det är precis vad detta handlar om. Mer statistik för de som spelar som myndigheterna och annan maktcentra får ta del av.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av _Merc_:

"the road to hell is paved with good intentions"

Det enda som kommer att komma ur detta är att dem kommer ta mer data o dela den mellan varandra för att kunna mjölka ålders grupperna mer effektivt.

När stora företag går samma i dessa "goda" syften så har de helt andra planer för oss konsumenter.

Hur ska de agera då? Ska de släppa problemet helt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Hur ska de agera då? Ska de släppa problemet helt?

om det är problem med "ovänlig miljö" i spel så kan man mycket enkelt sätta en åldersgräns när det kommer till profanity filter, föräldern måste godkänna att barnet kan avaktivera det. problem löst. är föräldrarna inkapabla att ta hand om sina barn skall dom inte ha några heller.

detta lukar som någon ovan redan har sagt, mera data för att kunna specialrikta reklam till folk.

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om det är problem med "ovänlig miljö" i spel så kan man mycket enkelt sätta en åldersgräns när det kommer till profanity filter, föräldern måste godkänna att barnet kan avaktivera det. problem löst. är föräldrarna inkapabla att ta hand om sina barn skall dom inte ha några heller.

detta lukar som någon ovan redan har sagt, mera data för att kunna specialrikta reklam till folk.

Lite sent kanske att reklamera barnen? Men håller med om att uppfostran och utbildning är prio ett.

Sen behöver det faktiskt inte handla om något dolt som att hämta in mer data. Tror nog de redan har det kirrat för sig. Däremot kan det handla om goodwill och att om de kan visa att de kan skapa säkra plattformar då kan föräldrarna bli mer benägna att låta ungarna spela och köpa fler spel. Föräldrarna också för den delen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

om det är problem med "ovänlig miljö" i spel så kan man mycket enkelt sätta en åldersgräns när det kommer till profanity filter, föräldern måste godkänna att barnet kan avaktivera det. problem löst. är föräldrarna inkapabla att ta hand om sina barn skall dom inte ha några heller.

detta lukar som någon ovan redan har sagt, mera data för att kunna specialrikta reklam till folk.

Eller global mute på folk som triggar profanity filtret för ofta.
Finns ju ingen bra anledning att behöva kräkas massa svordommar/förolämpningar i text och ljud när man spelar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Selmalagerlöf:

om det är problem med "ovänlig miljö" i spel så kan man mycket enkelt sätta en åldersgräns när det kommer till profanity filter, föräldern måste godkänna att barnet kan avaktivera det. problem löst. är föräldrarna inkapabla att ta hand om sina barn skall dom inte ha några heller.

detta lukar som någon ovan redan har sagt, mera data för att kunna specialrikta reklam till folk.

Wow, det märks att du är barnlös.

Tvivlar starkt på att det handlar om något som inte redan finns. Så tolkar jag texten i alla fall. De väljer ju att skapa gemensamma riktlinjer eftersom crossplay har blivit en större sak, de flesta av riktlinjerna finns ju redan hos respektive företag. Nu gör de det gemensamt istället.

Permalänk
Inaktiv