Geforce RTX 3080 Ti uppges försenas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Ja praktiskt sett i och med 1600-serien.

Tänkte inte på dem, antog bara att det var RTX kärnor även i dem korten. Fokuserar ju mest på mid to high end och inte budgetkorten så har inte kollat så noga.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

Är GTX i graven nu denna generationen?

Jag har väldigt svårt att vi får se fler "mid/high-end" GTX-kort i framtiden, då Nvidia och speltillverkare verkar se RT som nästa stora steg inom grafikfronten. Det lär dröja kanske något år eller två för att det ska fungera riktigt bra utan att påverka prestandan alltför mycket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Jag har väldigt svårt att vi får se fler "mid/high-end" GTX-kort i framtiden, då Nvidia och speltillverkare verkar se RT som nästa stora steg inom grafikfronten. Det lär dröja kanske något år eller två för att det ska fungera riktigt bra utan att påverka prestandan alltför mycket.

Prestandan kommer nog alltid bli lidande jämfört med gammalt. Men om 2-3 generationer kommer det nog komma spel som helt använder sig utav RT och det inte finns en on/off. Kollar man Pascal och senare i Steam Survey sitter över 50% på såna kort, 11.6% RTX. Och med tanke på hur folk slänger sig över 3000-serien och 6000-serien så kommer det nog "snart" sitta 50% på grafikkort som stödjer DXR också.

Permalänk
Medlem

Känns mer rimligt att göra en Super och ersätta de befintliga modellerna med dessa nya när det väl blir av.

Hursomhelst så är det alldeles för dyrt. 7500-8000 hade jag kunnat tänka mig att lägga för ett 3080, inte en krona mer. Men nu går de ju inte att köpa så det spelar ju ingen roll.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Tycker det känns lite skumt att påstå att 6900XT kostar 10,500kr, när t.ex. Asus prissätter sin enklaste modell, TUF-kortet, till 15,000kr.

Nåväl, akademisk diskussion då det bara verkar finns vissa 3090-kort att köpa just nu.. Vi får avvakta februari, helt enkelt.

Enig, tycker att samtliga medier borde vara betydligt mycket mer barska och kritiska mot både AMD och Nvidia just nu - ingetdera företag förtjänar att den här hösten ska sopas under mattan och glömmas.

Jag struntar fullkomligt i lanseringar utan tillgänglighet, men att komma med falska lanseringspriser för att få bättre betyg som AMD och maffiametoderna Nvidia uppvisat att försöka utpressa recensenter - det borde nämnas regelbundet och kritiskt.

"6900XT påstås av AMD säljas för 10,500:-, men för vanliga konsumenter börjar den billigaste modellen på 15,000:- med leverans nån gång första halvan av 2021" till exempel, vore uppfriskande att läsa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Känns mer rimligt att göra en Super och ersätta de befintliga modellerna med dessa nya när det väl blir av.

Hursomhelst så är det alldeles för dyrt. 7500-8000 hade jag kunnat tänka mig att lägga för ett 3080, inte en krona mer. Men nu går de ju inte att köpa så det spelar ju ingen roll.

Komplett har inga köer på de flesta kort och tar inte in köer, utan så fort de får in kort kan man boka och få ett direkt. Ena får man ställa sig i kö i någon butik, eller vara snabb. Men förväntar man sig att det ska finnas massor av kort som man kan kolla på så får man vänta länge.

Själv köpte jag ett Zotac AMP HOLO under BF för 8590:- med 10% presentkorten på Webhallen. Tog lite över en vecka (9-10 dagar) att få då BF segade ner deras lagerhantering.

Permalänk
Avstängd

inte för att det kommer göra någon skillnad förutom att 6900xt tvingas sänkas i pris.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Detta känns bara som en ursäkt för att slippa lansera ännu ett kort som inte går att få tag i

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

3060 mellanklassen?

Altså de har 3090 3080ti 3080 3070 (säkert kommer en ti senare) samt 3060ti.. 3060 ser med andra ord att utgöra det absoluta bottenlagret på 3000 serien. Lite avancerat att kalla det mellanklass kort.

Tufft när ett kort som kommer kosta +4000kr inte ens kvalar in till mellanklass kort... Nvidia måste vara riktigt nöjda med hur priserna ökat (alt hur de skiftade modell beteckningarna uppåt).

Permalänk
Medlem

Klart dom inte känner sig hotade av ett kort som inte kommer gå att få tag på på flera månader 😉

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Hur kan man säga att något blir försenats när det inte ens har uttalats om ett datum det ska släppas första gången. Känns som att de lika bra kan lägga ner vanliga 30-kort och lägga all krut på Ti modellerna istället.

Fiaskolansering från början till slut.

Fiaskolansering? Nä du det är en fantastisk lansering för Nvidia. Blir säkert rekordkvartal detta år. Så här hypat har inget grafikkort varit någonsin förut.

Permalänk
Medlem

Känns som att det kommer justeras lite i lineup iom detta utöver vad som förväntas. 3080Ti blir nog mera ett 3080 20GB istället för "3090 light" om nvidia känner sig så lugna med hur det ser ut med prestandakriget inte minst i 4K och med RT. Kanske att 3080 10GB dumpas helt och 3080 (20GB) är tillbaka i samma prisspann som 2080Ti var i och man slipper trixa in ett kort mellan 3080 och 3090 prestandamässigt där det ändå finns så mycket vingelrum. 3080Ti/20GB kanske tom. gimpas artificiellt så det klockar som en påse nötter och håller sig på sin plats och man får användning av tidigare ej användbara GPU:er som inte håller måttet för vad det var avsett för från början, återstår att se.

Permalänk
Medlem

Men åååhhh, detta kommer ju bli dubbelt (i spel) så bra mot "gamla" 3080 eftersom det har dubbelt så mycket minne. IRONI (för att man måste vara övertydlig på nätforum)

I dom applikationer där man har behovet av 20Gb minne så är väl ett 3090 att föredra efter som more is better.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Fiaskolansering? Nä du det är en fantastisk lansering för Nvidia. Blir säkert rekordkvartal detta år. Så här hypat har inget grafikkort varit någonsin förut.

Det där köper inte jag. Jag var hajpad som fan vid lansering, och hade det funnits gott om partnerkort att välja mellan hade jag nog impulsköpt nåt som julklapp. Tack vare att inget har gått att få tag på har jag istället kommit över mitt "villhov" och inser att jag nog lika bra kan vänta på nästa generation. Har svårt att se hur detta är framgångsrik marknadsföring.

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Detta känns bara som en ursäkt för att slippa lansera ännu ett kort som inte går att få tag i

Men det är ju en bra ursäkt dock. De kan inte producera snabbt nog för att uppfylla de beställningar som finns. De borde fokusera på att faktiskt producera det som finns på marknaden just nu, och inte använda massa chip för ännu ett kort.

Permalänk
Medlem

Vad bra eller varför inte lansera det när grafikkort går och få tag på.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Men det är ju en bra ursäkt dock. De kan inte producera snabbt nog för att uppfylla de beställningar som finns. De borde fokusera på att faktiskt producera det som finns på marknaden just nu, och inte använda massa chip för ännu ett kort.

om man ska tro på rapporter så har Nvidia sålt kort direkt till crypotminers för ~170 miljoner USD så där försvann majoriteten av deras lager

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamers:

Känns som att det kommer justeras lite i lineup iom detta utöver vad som förväntas. 3080Ti blir nog mera ett 3080 20GB istället för "3090 light" om nvidia känner sig så lugna med hur det ser ut med prestandakriget inte minst i 4K och med RT. Kanske att 3080 10GB dumpas helt och 3080 (20GB) är tillbaka i samma prisspann som 2080Ti var i och man slipper trixa in ett kort mellan 3080 och 3090 prestandamässigt där det ändå finns så mycket vingelrum. 3080Ti/20GB kanske tom. gimpas artificiellt så det klockar som en påse nötter och håller sig på sin plats och man får användning av tidigare ej användbara GPU:er som inte håller måttet för vad det var avsett för från början, återstår att se.

Enligt ryktena (om det inte har ändrats nyligen), så ser det inte ut som att de skulle slopa 3080. De går över till att 3080 och 3070 Ti använder GA103 istället, och 3080 Ti GA102. 3080 Ti kommer aldrig ersätta 3080, det är en helt annan prisnivå, och det hade varit idiotiskt av Nvidia att ta bort 3080. Det är runt den prisnivån och under som de säljer mest. 3080 Ti, som kommer kosta väldigt mycket (14000+), kommer inte sälja väldigt mycket. Mer än 3090, men mycket mindre än 3080 och lägre.

3080 Ti är enbart för dem som är helt säkra på att 20GB VRAM kommer göra någon skillnad alls för dem, och som vill ha i stort sett den bästa prestandan utan att riktigt gå upp i de löjliga 3090 priserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Det där köper inte jag. Jag var hajpad som fan vid lansering, och hade det funnits gott om partnerkort att välja mellan hade jag nog impulsköpt nåt som julklapp. Tack vare att inget har gått att få tag på har jag istället kommit över mitt "villhov" och inser att jag nog lika bra kan vänta på nästa generation. Har svårt att se hur detta är framgångsrik marknadsföring.

Du kanske står över men inte de tusentals andra. De som inte följer grafikkortsnyheter.

Skrivet av Sugu:

om man ska tro på rapporter så har Nvidia sålt kort direkt till crypotminers för ~170 miljoner USD så där försvann majoriteten av deras lager

Tveksamt! När alla dessa är använda och säljs i andra hand? De kommer vara helt trasiga och ge Nvidia ett väldigt dåligt rykte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Enligt ryktena (om det inte har ändrats nyligen), så ser det inte ut som att de skulle slopa 3080. De går över till att 3080 och 3070 Ti använder GA103 istället, och 3080 Ti GA102. 3080 Ti kommer aldrig ersätta 3080, det är en helt annan prisnivå, och det hade varit idiotiskt av Nvidia att ta bort 3080. Det är runt den prisnivån och under som de säljer mest. 3080 Ti, som kommer kosta väldigt mycket (14000+), kommer inte sälja väldigt mycket. Mer än 3090, men mycket mindre än 3080 och lägre.

3080 Ti är enbart för dem som är helt säkra på att 20GB VRAM kommer göra någon skillnad alls för dem, och som vill ha i stort sett den bästa prestandan utan att riktigt gå upp i de löjliga 3090 priserna.

Normalt skulle jag hålla med, men nu är det Nvidia vi surrar om, allt är möjligt och omöjligt vilket denna vecka och helgen före visat.
Kan dom ta GPU från 3080 och tjäna mera på dom så kan dom hitta på att så göra och "höja" priset på 3080 utan att egentligen så göra iom. att dom byter ut 3080 helt och låter tex 3070Ti ersätta 3080 till samma pris typ för att öka priset på 3070 serien..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Du kanske står över men inte de tusentals andra. De som inte följer grafikkortsnyheter.

Mjo, visst. Det jag inte förstår dock är hur det kan vara mer lönsamt att inte leverera? Som jag ser det gör du bara dina presumtiva kunder frustrerade och irriterade, och chansen att de ser sig om efter andra lösningar torde rimligtvis öka.

Det är klart att det är kanon att hajpen är stor under veckor/månader, självklart. Men när man knappt kan leverera tjänar man ju inte särskilt mycket pengar, eller hur?

Visa signatur

Lian-Li LanCool 216, ASRock B650E Taichi Lite, Ryzen 9950X, Arctic Liquid Freezer III 360, 64GB Kingston CL30/6000 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 16TB SATA SSD, Seasonic Focus GX 1000W, Asus Swift PG32UCDM OLED + LG 32GP850 IPS

Permalänk
Medlem

Känns som att det är Nvidias pr-avdelning som försöker spinna till det. Förut berodde bristen på 3080 enbart på "stor efterfrågan", nu kommer inte nya 3080 Ti efter nyår, för "vi har inte konkurrens". De vet att det kommer att läcka, så något skäl måste de uppge.

Kan det också bero på att det är svårt att motivera nya kort på marknaden till samma kundgrupp som redan beställt 3080 i september innan de har fått dem levererade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Luckan är 10GiB GDDR6X, detta tar du ca 5k betalt för så folk kan "framtidssäkra sig", ganska genialt och marginalerna lär vara skyhöga på dom korten.

3080: 10k
3080Ti: 15k
3090: 20k

3080 är egentligen för bra, eller 3090 för dåligt, beroende på vem du frågar, men segmentera kan man alltid göra på något vis

Eller så gör man som mig och fyndar ett 3090 för 15,6k..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

3060 mellanklassen?

Altså de har 3090 3080ti 3080 3070 (säkert kommer en ti senare) samt 3060ti.. 3060 ser med andra ord att utgöra det absoluta bottenlagret på 3000 serien. Lite avancerat att kalla det mellanklass kort.

Enligt tidigare rykten så ska det komma RTX 3050 och RTX 3050Ti också.

Sen så med 2000 serien så delade Nvidia upp det så det blev RTX 2000 och GTX 1600.
Så GTX 1650 och GTX 1660 hamnar under RTX 2060 men är fortfarande samma generation.
Så frågan är om GTX 1650 och 1660 korten ska ersättas eller om de fortfarande ska säljas som alternativ under kommande RTX 3050.

Vill du ha ett Nvidia kort under GTX 1650 så säljs fortfarande GT 1030.
Det är inte samma generation.
Men är i dagsläget alternativet under GTX 1650.

Så jämför man med GT 1030 som fortfarande säljs så blir troligtvis RTX 3060 "högpresterande" i jämförelse med absoluta bottensegmentet.

Men om du inte är Dawid eller zWORMz så bryr du dig troligtvis inte om de grafikkorten.
Dawid Does Tech Stuff - The Ultimate GPU showdown
zWORMz Gaming - Cyberpunk 2077 - Are You Crazy Enough?

Permalänk
Medlem
Skrivet av osgorth:

Mjo, visst. Det jag inte förstår dock är hur det kan vara mer lönsamt att inte leverera? Som jag ser det gör du bara dina presumtiva kunder frustrerade och irriterade, och chansen att de ser sig om efter andra lösningar torde rimligtvis öka.

Det är klart att det är kanon att hajpen är stor under veckor/månader, självklart. Men när man knappt kan leverera tjänar man ju inte särskilt mycket pengar, eller hur?

Det hjälper inte när det inte finns alternativ. AMD är det enda alternativet och de har också problem att leverera grafikkort. Intel är inte mycket att hoppas på heller och Apple likaså.

Permalänk
Medlem

Brukar ta AMD ett antal månader för att vässa drivrutiner .Tittar man på 5700 xt och 5700 så fick dom en rejäl boost efter 4 månader . Lite synd för ännu vassare kort hade verkligen pressat Nvidia .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Inaktiv

1030 räknas knappt som grafikkort. Syftet är ju bara att ge användaren en desktop bild på skärmen.

Alla de korten är för övrigt 2 generationer+ gamla. Lite som att man skulle påstå att willy's budgetmat finns i bäst före datum disken. Men så är det ju inte utan det är eldorado som är deras budgetmärke.

Skrivet av GuessWho:

Enligt tidigare rykten så ska det komma RTX 3050 och RTX 3050Ti också.

Sen så med 2000 serien så delade Nvidia upp det så det blev RTX 2000 och GTX 1600.
Så GTX 1650 och GTX 1660 hamnar under RTX 2060 men är fortfarande samma generation.
Så frågan är om GTX 1650 och 1660 korten ska ersättas eller om de fortfarande ska säljas som alternativ under kommande RTX 3050.

Vill du ha ett Nvidia kort under GTX 1650 så säljs fortfarande GT 1030.
Det är inte samma generation.
Men är i dagsläget alternativet under GTX 1650.

Så jämför man med GT 1030 som fortfarande säljs så blir troligtvis RTX 3060 "högpresterande" i jämförelse med absoluta bottensegmentet.

Men om du inte är Dawid eller zWORMz så bryr du dig troligtvis inte om de grafikkorten.
Dawid Does Tech Stuff - The Ultimate GPU showdown
zWORMz Gaming - Cyberpunk 2077 - Are You Crazy Enough?

Permalänk

Snacka om att nvidia skapar förvirring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Jo men ursäkten de använder sig av är tyvärr fel "Nvidia senarelägger Geforce RTX 3080 Ti med 20 GB grafikminne då Radeon RX 6000-konkurrenterna inte ses som ett stort hot."

Permalänk
Medlem

Man får väl se.
Hur många rapporter har det varigt sedan tidigare om att korten inte släpps med dubbla VRAM mängden? Trotts att tillverkarna har sådan modeller planerade? @loevet

Var väl både i Aug och Okt de sa de efter läckor om att eventuella 3070 kort skulle komma ut med 16GB.
https://www.sweclockers.com/nyhet/30318-geforce-rtx-3070-ti-m...

https://www.sweclockers.com/nyhet/30642-nvidia-uppges-lagga-n...

Tror de kommer förr eller senare. Sen kommer nvidia säja om det skulle vara så. Vi ändrade oss.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.