Krönika: Grafikkortshösten 2020 ett konsumentfientligt skämt

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svantesson666:

Ledsamt nog ser det inte mycket bättre ut på CPU-sidan för AMD. Inte alldeles lätt att få tag i en 5900X. Beställde ett exemplar genom webhallen under black week men har först i veckan noterat följande på deras webbsida.

Köstatus: Uppdaterad 2020-12-08 15:03 1-39 15:04 40-102 15:05-16:00 103-189

Betyder alltså att jag som beställde ett par veckor senare får min lagom till.......midsommar???

Stor brist på CPUr men inte lika illa som för grafikkort, där kan man inte ens beställa referenskorten.
För att retas lite.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Bra skrivet!
Sen tycker jag att det minsta man kunde förvänta sig från AMD och Nvidia är en officiell vettig förklaring till bristen på kort.

Nu känns det som mest undanflykter som att scalpers köper alla kort eller att de inte räknat med så stor efterfrågan osv, kollar man blocket så är det ju några få scalpers som säljer kort men inte så att det skulle förklara varför hyllorna är tomma. Och hur dåliga är deras marknadsavdelningar om de räknar så här fel på efterfrågan eller så tror de inte på sina egna produkter .

Alla recensenter borde gå ihop och sätta "Dålig produkt" så länge produkterna inte går att få tag i och till de priser man presenterat vid lansering.

Permalänk
Medlem

Har du tappat några kilo Jacob? Såg ut som en Jacob 2.0 😎

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ramlösa:

Två urusla lanseringar, Nvidias 3080 subventionerade kort gick iallafall att beställa till skillnad från AMDs 100 referenskort.
Nej, Vega lanseringen var ännu värre där komplett som enda återförsäljare fick några hundra kort till MSRP, var en ren bluff till början från slut.
Ett begagnat kort som du köpte i fyndhörnan räknas inte som MSRP.
Jag har iallafall inget minne att Vega gick att köpa till MSRP det första halvåret iallafall..
Vega kändes som kort AMD inte ville sälja överhuvudtaget. Kanske fanns en orsak RX Titan med HBM 2 minnen kostade 30k och inte 5k.
Samma sak med fury-serien som knappt existerade, var länge sedan man kunde hitta den serien i Steams survey.

vad jag minns så fanns Vega korten för MSRP i ca 2 månader. Men inget kort fanns för MSRP Då det var mining boom.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kan bara instämma!

Visa signatur
Permalänk

Konspirationen är vad? Nvidia vill inte sälja sina produkter så den senaste strategin är att strypa tillverkningen. Köper det faktiskt inte. Orka bry sig. De kommer in i lager lagom till refresh-varianterna haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Klassisk tv-handlare lurendrejeri ala 90-tal

Tvärt om vad?
Högt anbefalld pris och "rea" brukar ju vara "melodin" på annan elektronik

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvarnis:

Har inte funnits något vettiga 1080p kort i prisklass 2000 +- 500 på länge.

Hahaha nej...

Vad va det typ gtx 660???

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Proffsmoddare

Är nästan som den klassikern på reklambladens tid där man rear ut en TV/VHS-spelare till ett pangpris för att man när man sedan kommer till butiken har de sålt slut på REA-modellen. Men de kan erbjuda en bättre (läs annan) modell till en tusenlapp extra. Och när man då redan åkt till butiken så vill man inte åka tillbaka tomhänt.

Samma princip, man ställer in sig på en prislapp och prestandanivå. Sen när den höjs vill man inte gå ner i prestanda och biter i det sura...

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Håller med, frågan är vad som triggade det brevet? Att AMD ens är närheten av deras prestanda för en gångs skull kanske.

Tittar inte på Linus Sebastian i vanliga fall och trodde han var lite av en fanboy med jävlar vad arg han blev:

Linus blir förbannad: https://www.youtube.com/watch?v=iXn9O-Rzb_M

Då är det jävligt märkligt att de gav sig på just HUB, som varit mer negativa till AMD undantaget då 6000-serien.

Kanske är det så att Nvidia mycket väl vet att AMD i många fall är ikapp och förbi på raster-prestanda, men fortfarande "suger" på spårstrålning, så en naturlig del i PR-maskineriet blir då att hota och tvinga oberoende media att enbart fokusera på det förstnämnda, så att Nvidia ser mycket bättre ut än vad de är. Men man hoppas ju att det inte är så, då det är logik och resonemang i nivå med en 14-åring efter tredje folkölen på sin första fyllefest.

Oavsett vad som ligger bakom så är det fullkomligt genomruttet. Varje företag vars produkter blir recenserade borde begripa att det enda ärliga alternativet om man vill ha bra recensioner är att göra *trumvirvel* bra produkter som går att köpa, till ett pris som motsvarar gemene mans uppfattning om vad sagda produkt borde kosta. Hur jävla svårt ska det vara?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Jakob kan det inte vara den extrema efterfrågan som varken AMD eller Nvidia kunde räkna med? Alla sitter hemma, de varken reser, går på konserter, restauranger, krogen mm. Detta ger extra klirr i kassan vid varje löning och folk får väldigt mycket pengar över. Pengar som de nu vill spendera på grafikkort då de under denna mörka årstid och utegångsförbud inte kan göra annat än att spela?

En annan sak är att Nvidia lanserade Ampere i förväg för att blidka AMD's dito. De började bli oroliga med alla rykten om att RDNA2 verkligen var en best till grafikkort och att det skalade bra med energieffektiveten. De ville göra aktieägarna nöjda så de lanserade det tidigare än vad det var tänkt. Se bara vad som hände de ryktade 20GB modellerna från Nvidia, de hade panik.

De har också spekulerats i komponentsbrist men det är ju svårt att verifiera. Finns inga tillförlitliga källor.

Jag är också aktieägare i båda företagen och det är vi som gynnas av detta även om jag känner med mina vänner här på Sweclockers. Även om jag går i grafikkortsuppgraderingsvägar så kan jag avstå en tid. Nya spel är inte min grej när alla spel ändå görs för konsoll.

Permalänk
Medlem

Alla branscher har problem just nu. En så simpel sak som containerbrist har skapat längre ledtider från Kina på i stort sett alla konsumtionsvaror. Vi har haft ett helvete med att få leveranser från våra underleverantörer och jag misstänker att samma sak gäller över hela brädet.

De fina "kvantivativa lättnaderna" har inneburit att i stort sett varenda riksbank världen över har tryckt pengar på högvarv i över ett halvår redan. Alla nya låtsaspengar hamnar på ett eller annat sätt i omlopp. Syftet är ju att upprätthålla tillväxt (= konsumtionen). Det märktes en oerhörd skillnad direkt efter sommaren när både företag, konsumenter och offentlig verksamhet började öppna sina plånböcker igen.

De flesta företag som säljer fysiska varor via e-handel har inte kunnat möta efterfrågan. Med det sagt tycker jag att globala jättar som Nvidia, AMD, Sony m.fl. kan avkrävas ett större ansvar eftersom de sitter högre upp i näringskedjan och i en helt annan utsträckning kan justera produktionstakten.

Kort sagt: det är ärligare mot kunderna att skjuta fram lanseringar om man vet redan på förhand att man inte kommer uppfylla sitt leveranslöfte. Än mer om man levererar elektroniska produkter (nämner inga namn ).

Permalänk
Medlem

Bra skrivet jakob och bra kämpat med alla lanseringar under hösten!
Är det kanske dags för en ny "medalj"?

Permalänk

Covid 19 är ju en bidragande anledning till bristen på kort. Kändes oärligt att inte nämna det i artikeln.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Svantesson666:

Ledsamt nog ser det inte mycket bättre ut på CPU-sidan för AMD. Inte alldeles lätt att få tag i en 5900X. Beställde ett exemplar genom webhallen under black week men har först i veckan noterat följande på deras webbsida.

Köstatus: Uppdaterad 2020-12-08 15:03 1-39 15:04 40-102 15:05-16:00 103-189

Betyder alltså att jag som beställde ett par veckor senare får min lagom till.......midsommar???

Har du sett detta inlägg?
#18811392

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Alling:

Om man ska försöka hitta något fint i kråksången så var iallafall det RTX 2060 Super jag inhandlade i början av året inte ett så dåligt köp ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Våra kort får kämpa på, ett tag till.

Tittar ömsint på mina RX5700.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För den som gillar gnäll i kubik så kan denna krönika rekommenderas, inget annat än en totalt verklighetsfrånvänd orgie av uppfattningar.

Permalänk
Medlem

Det är inte bara nya kort som inte går att köpa. Det ekar i princip helt tomt på alla kort, i samtliga butiker, utom möjligen instegskort, tex nvidia 1650. Jag har aldrig sett maken till något liknande tidigare. Efterfrågan måste vara enorm i förhållande till tillgången.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Från Proshop.
Visar bara vilket episkt lanseringsfjasko detta varit för alla utom Nvidia som får sälja till sina kunder hur sura den än må vara.
Men tro mig jag kommer inte glömma varken Nvidia eller AMDs major fuckup.

Jag skall börja köpa Matrox Mellenium II eller G400! Kanske blir en resa till Power VR också, kan nog genererar en stabila 0,5fps i 720i misstänker jag.

ASUS RTX 3080 TUF
Beställningar från 17.09.2020 - ca 400 customer orders not delivered from launch!!!!!!

Permalänk
Avstängd

Jag kanske inspirerade någon annan att mynta begreppet "spöklansering" för det enda jag själv postat var denna bild för när 6900XT "lanserades":

Hursomhelst så har 2020 varit ett riktigt tärt år. Förhoppningsvis blir mitten på nästa år början på det normala igen. (om det inte hinner slå slint igen!)

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Har du sett detta inlägg?
#18811392

Tackar! Det hade jag inte, samtidigt tror jag på det när jag ser det... haha
Men klart positivt!

Permalänk
Medlem

Jag förstår verkligen inte problemet!?

En tillverkare kan alltså inte möta efterfrågan? Jag kan räkna upp åtminstone 20 företag i i alla fall 5 olika branscher där det händer.

Och även om en sportbilstillverkar-jämförelse inte ligger närmast så kanske det är dit Nvidia och AMD måste gå.

Det är ju också så att på samma sätt som att utvecklingskostnader måste räknas hem över hela livscykeln, så det första året säljer man alla kort med förlust, sen har man samma period med break even, för att sista året räkna hem den faktiska vinsten, ja på samma sätt måste såklart produktionskapaciteten spridas över hela product-cykeln, så i början (när efterfrågan är högst och tillverkningen är svårast) så kommer man alltid ha en underproduktion, för att, precis på samma sätt som ovan, nå jämvikt och sen en överkapacitet.

Vad hade ni velat skulle hända? Hade det varit bättre om Nvidia och AMD satt på korten i 6 månader och bara tillverkade kort som man inte sålde, för att ha ett lager där man kunde möta efterfrågan när man lanserade?
Alltså, hade det varit bättre om alla hade blivit utan kort den här perioden?

Permalänk
Medlem

Många förklaringar på varför korten inte säljs, stor efterfrågan,corona,etc.Det är bara dåliga ursäkter.

3090 har i princip gått att få tag på dagligen sen 1 vecka efter lansering pga bra marginaler på kortet..

Nvidia har skickat massor med kort till miners är inte det bekräftat till och med?.
AMD är inte bättre har inte ens sålt till MSRP och hade en release på typ 100 kort.

Kan ni fundera över varför ni försvarar dessa företag och deras affärsmodell? Dom vill att ni köper så dyrt som möjlig och bryr sig inte ett skit om er som konsumenter. Ljuger om msrp,stryper leveranser(skickar till miners istället) för att skapa ett urge och därmed få oss att betala överpriser.

Ni som säger att efterfrågan är större än vanlig, hur många kort har skickats?
Proshop som nämns ovan har visat på hur få hundratals kort som skickats på 3 månader samma med webhallen. Svaret finns på print.

Det är såhär det blir när det är en monopol marknad.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xeonist:

Jag förstår verkligen inte problemet!?

En tillverkare kan alltså inte möta efterfrågan? Jag kan räkna upp åtminstone 20 företag i i alla fall 5 olika branscher där det händer.

Och även om en sportbilstillverkar-jämförelse inte ligger närmast så kanske det är dit Nvidia och AMD måste gå.

Det är ju också så att på samma sätt som att utvecklingskostnader måste räknas hem över hela livscykeln, så det första året säljer man alla kort med förlust, sen har man samma period med break even, för att sista året räkna hem den faktiska vinsten, ja på samma sätt måste såklart produktionskapaciteten spridas över hela product-cykeln, så i början (när efterfrågan är högst och tillverkningen är svårast) så kommer man alltid ha en underproduktion, för att, precis på samma sätt som ovan, nå jämvikt och sen en överkapacitet.

Vad hade ni velat skulle hända? Hade det varit bättre om Nvidia och AMD satt på korten i 6 månader och bara tillverkade kort som man inte sålde, för att ha ett lager där man kunde möta efterfrågan när man lanserade?
Alltså, hade det varit bättre om alla hade blivit utan kort den här perioden?

De kan inte möta efterfrågan men de pratar skit om varför de inte kan det och om prissättningen, sportbilstillverkarna är öppna med när de ska göra ett fåtal bilar av en modell som inte blir bruksobjekt utan samlarobjekt.
Det är alltså inte som att sälja en Bugatti Divo där kunderna vet förutsättningarna från början utan som att låta kunderna beställa vad man tror är en masstillverkad standardbil men som inte levereras och inte heller prissätts som de exemplar man skickar ut till recensenterna.
Det kanske handlar om att manipulera aktiekursen inför årsskiftet ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

Nvidia har skickat massor med kort till miners är inte det bekräftat till och med?

Är det bekräftat eller inte? Annars börjar ju det här likna en konspirationstråd på Flashback.

Menar du att dom har skickat ut, eller sålt? Det sistnämnda är ju inte speciellt konstigt alls.

Skrivet av mrE1:

Kan ni fundera över varför ni försvarar dessa företag och deras affärsmodell?

Och med deras affärsmodell menar du...kapitalismen?
Jag är en av kapitalismens starkaste kritiker, men om du tror att du hade haft något av det vi pratar om utan den tror jag du är desillusionerad.

Skrivet av mrE1:

Dom vill att ni köper så dyrt som möjlig och bryr sig inte ett skit om er som konsumenter.

Dom vill såklart tjäna så mycket pengar som möjligt, precis som du och alla andra. Dom bryr sig precis lika lite om dig som han som äger ICA-butiken du handlar i eller hen som sitter i kassan i den.
Letar du efter någon som vill stryka dina känslor medhårs så är du helt fel ute.

Skrivet av mrE1:

Det är såhär det blir när det är en monopol marknad.

Det här är ju bara löjligt, vi pratar alltså om en bransch som har sett en utvecklingskurva som inte hittar motsvarighet i människans historia, och du klagar på det...

Skrivet av mrqaffe:

De kan inte möta efterfrågan men de pratar skit om varför de inte kan det och om prissättningen.

Pratar dom skit eller har dom kommit med en förklaring som du inte håller med om?

Skrivet av mrqaffe:

Det är alltså inte som att sälja en Bugatti Divo där kunderna vet förutsättningarna från början utan som att låta kunderna beställa vad man tror är en masstillverkad standardbil.

Vänta här nu, har Nvidia gått ut med att deras senaste grafikkort, det absolut senaste inom hårdvara, är att likställa med en "masstillverkad standardbil"?

Permalänk
Medlem

Att tillverkarna drar ut på lanseringarna och lanserar ett kort i taget med några veckors mellanrum och lägger NDA-datum så de överensstämmer med konkurrentens presskonferenser handlar ju om att ge varje produkt maximalt spelrum i media, men när folk inte kan köpa produkten och den låga tillgången föder andrahandsprishöjnignar som vi sett gå i taket denna höst på både grafikkort och spelkonsoler så måste detta ifrågasättas.

Min fråga till SweC då blir hur de ser på den första delen av strategin. Gynnar inte nvidias och AMDs strategi sidor som SweC när istället för en jättelansering med flera kort sker så sprids de ut över en längre tid och driver trafik till sidan under en längre tidsperiod?

På ytan tycks det finnas en symbios av intressen men existerar detta på djupet? Gynnas nyhetssidor (om inte konsumenter) av strategin?

Permalänk
Medlem

Det är väl lite prisoner dilemma när det kommer till recensenter också. Det fullkomligt sprutar recensioner på YouTube sekunden som nVidia eller AMD tar locket av. Först innebär flest klick, vilket är allt som betyder något i YouTube-spelet. Finns inte tid att tänka på huruvida produkten faktiskt existerar eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Är det bekräftat eller inte? Annars börjar ju det här likna en konspirationstråd på Flashback.

Menar du att dom har skickat ut, eller sålt? Det sistnämnda är ju inte speciellt konstigt alls.

De har sålt, de sålde ca 250 000 wafers första tre eller om det var fyra veckorna efter släppet. Eller rättare sagt för 189 miljoner dollar totalt. Någon räknade lite och menade att 175 millar inte gick till gaming.

Skrivet av Xeonist:

Det här är ju bara löjligt, vi pratar alltså om en bransch som har sett en utvecklingskurva som inte hittar motsvarighet i människans historia, och du klagar på det...

Mitt toppkort 2005 för lite under 8000 ansågs SJUUUKT ÅT HELVET FÖR DYRT med versaler, jag fick rätt mycket skit för att lägga 8000 PÅ ETT GRAFIKKORT det fick man två konsoler för då. Idag får man fyra, fem eller kanske sex konsoler för ett toppkort. Någon stans har utvecklingen gått fel, eller menar du konsumentkorten är så mycket mer avancerade idag? Att spelen är så avancerade att man måste ha ett kort som är lika dyrt som en konsol för att ens kunna spela det med samma prestanda som konsolen? Eller ger Sony och Xbox bort sina konsoler med 4-5000 i förlust per konsol?

Skrivet av Xeonist:

Vänta här nu, har Nvidia gått ut med att deras senaste grafikkort, det absolut senaste inom hårdvara, är att likställa med en "masstillverkad standardbil"?

TSMC spottar ut 12500 wafers per dygn bara till Sonys grafikkretsar.
Inte massproduktion?

duh
Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Mitt toppkort 2005 för lite under 8000 ansågs SJUUUKT ÅT HELVET FÖR DYRT med versaler, jag fick rätt mycket skit för att lägga 8000 PÅ ETT GRAFIKKORT det fick man två konsoler för då. Idag får man fyra, fem eller kanske sex konsoler för ett toppkort. Någon stans har utvecklingen gått fel, eller menar du konsumentkorten är så mycket mer avancerade idag? Att spelen är så avancerade att man måste ha ett kort som är lika dyrt som en konsol för att ens kunna spela det med samma prestanda som konsolen? Eller ger Sony och Xbox bort sina konsoler med 4-5000 i förlust per konsol?

Konsolerna går ju inte heller att köpa, så vad de "kostar" spelar ju ingen roll.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5113846
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5147004

Permalänk
Medlem

Ni glömmer att man beställer waferkapacitet 9-12 månader i förväg. AMD trodde att Nvidias kort skulle vara mycket bättre än vad de blev så de vart tagna på sängen över att vara så pass konkurrenskraftiga med 6000 serien. Det märktes rätt tydligt att AMD inte var beredda på att vara ett toppalternativ denna generation. Specarna låstes sent och de var ovanligt tysta i kommunikationerna. Då satt de där med en bra krets som de endast kan tillverka på Ryzens bekostnad för att de redan lovat att leverera merparten av sin produktion till konsoltillverkarna.

Visa signatur

Elektronikingenjör.