Krönika: Grafikkortshösten 2020 ett konsumentfientligt skämt

Permalänk
Melding Plague

Krönika: Grafikkortshösten 2020 ett konsumentfientligt skämt

Dålig tillgång, låtsaspriser och svårigheterna att konsumentvägleda. Jacob sammanfattar sina tankar om grafikkortshösten 2020.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Kan inte mer än att hålla med...

Verkligen en tråkig utveckling att se.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Inaktiv

Amen

Permalänk
Medlem

Om man ändå kunde använda reflektioner i Cyberpunk för att spegla sig själv så hade allt varit förlåtet. Men det är för "resurskrävande"! Haha!

Raytracing som speglar allt utom din egna karaktär sammanfattar andan av hårdvaruåret. Bra på papper, fail IRL...

Mina anekdoter kan dock vara bristfälliga ibland. Jag skyller på att jag inte sett solen på över en månad! 🤣

Bra text i.a.f!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@jacob, jag förväntar mig ett riktigt östgötskt RANT över hur dåliga alla är!
Nu startar jag videon. Gör mig inte besviken! (fanns ingen video, jag blev besviken!)

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte alls vad AMD och Nvidia vinner på detta. Vad tjänar de på att inte ha produkter på hyllorna att sälja?

Permalänk

Bra skrivet! Beställde lanseringsdagen 15:10.
Man är ganska less nu efter 3 månaders väntetid och vänta lär man fortsätta göra till efter första kvalet in i 2021.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
99:e percentilen

Om man ska försöka hitta något fint i kråksången så var iallafall det RTX 2060 Super jag inhandlade i början av året inte ett så dåligt köp ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Ni kanske har fått direktiv från Nvidia att inte va så kritiska mot deras leveranser? *nodge* *nodge*

När såg man ett 3080 på hyllan senast? De har ju funnits på marknaden enligt Nvidia i en månad längre än AMDs två kort. De har sålt 3080 för 189 miljoner dollar första 3-4 veckorna efter release, 250 000 kort ca, var någon stans är dem?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem

Ord och inga visor, mycket uppskattat.

Det är en helt bedrövlig hantering från båda företagen.

Permalänk
Medlem

Håller med helt.
Lanseringspriserna har bara skapat kaos och själv hade man extremt tur och fick tag på ett 3080 FE och det känns som man vunnit på lotto. Så här långt hoppas jag aldrig att det går igen men antar att lanseringspriser är här för att stanna för det är bra sätt att få folk att inte läsa recensioner innan man köper.

Visa signatur

FD Torrent | 7800X3D | 32GB RAM | Nvidia 3080 FE | Corsair SF750 | Fostex TH-X00 + Sennheiser HD 650

Permalänk
Testpilot
Skrivet av bobbeyblade:

De har sålt 3080 för 189 miljoner dollar första 3-4 veckorna efter release, 250 000 kort ca, var någon stans är dem?

Florerade det inte om att mining-grupper hade lite 'förtur' på dessa kort och såldes i enorma bulks, vilket är en stor anledning till bristen vi ser nu idag för 'vanliga konsumenter'

https://www.tweaktown.com/news/76468/cant-buy-new-ampere-gpu-...
Enligt denna artikel så ska $175 miljoner av intäkterna komma från just försäljning av kort till miners...

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Kommer ner som ett spöke och skriver BRA SKRIVET. Kroppen är kvar vid dator stolen med fingret på F5 och sakta ruttnar mot mumifiering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Om man ska försöka hitta något fint i kråksången så var iallafall det RTX 2060 Super jag inhandlade i början av året inte ett så dåligt köp ändå. ¯\_(ツ)_/¯

Satt och tänkte exakt samma tanke... Hade tidigare i höst lite sent påkommen buyers remorse men kan ju säga att det är som bortblåst nu med den här kavalkaden av episkt dåligt skötta lanseringar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Florerade det inte om att mining-grupper hade lite 'förtur' på dessa kort och såldes i enorma bulks, vilket är en stor anledning till bristen vi ser nu idag för 'vanliga konsumenter'

https://www.tweaktown.com/news/76468/cant-buy-new-ampere-gpu-...
Enligt denna artikel så ska $175 miljoner av intäkterna komma från just försäljning av kort till miners...

Det skulle ju möjligen föklara bristen från Nvidias sida. Hur ser det ut för AMD?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

En frustration som jag har haft det senaste som du satte ord på. Tusen tack.

Permalänk
Medlem

Väl skrivet Jacob 👏

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

De extremt höga priserna på grafik kort är väldigt dåligt timat, det kommer att få mer och mer folk att börja använda allternativ som streamade spel och konsoller.

Själv som arbetslös och kommer förmodligen vara det i flera år till på grund av corona, har jag inte råd att uppgradera min dator längre eftersom det blivit dubbelt så dyrt. Jag klarar inte av att spela med handkontroll så streaming blir framtiden för mig, ett stort steg ner i bildkvalite men jag kommer inte ha ett val.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Måste vara djävligt tröttsamt att lägga massor med timmar på att testa produkter och stressa för att hinna med att publicera, och sen går inte en enda av dom att köpa i praktiken.
Ett tag kändes det som slutet på 2020 var det bästa man varit med om på evigheter när det gällde nya produkter, och sen blev det bara skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag förstår inte alls vad AMD och Nvidia vinner på detta. Vad tjänar de på att inte ha produkter på hyllorna att sälja?

AMD tjänar på att använda sin begränsade kapacitet till mer lönsamma produkter, sen hade dom ju tjänat ännu mer om dom hade haft kapacitet att tillverka allt, men det kan dom inte styra över hos TSMC.
Nvidia lär inte tjäna något på det, men troligen har man väl problem hos Samsung så man inte får tillräckligt med fungerande kretsar, tror inte Samsung har problemet att kunderna slåss om deras kapacitet som TSMC, det måste vara andra orsaker.

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Medier runt om i världen borde gå samman och dra tillbaka alla recensioner i ren protest, och hälsa Nvidia och AMD att de får en ny chans när de har en produkt som inte bara går att köpa, utan även köpa till det pris som varit grunden till recensionerna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Moderator
Testpilot

Bra krönika!

Jag fick tag på ett exemplar. Bara för att retas lite

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Samtidigt hur bra är det att sälja produkter innan den har lanseras? Vad ska egentligen lansera betyda?
Det jag stör mig på är otydlighet. Lanserar de ett nytt grafikkort och folk börjar boka detta och får det först ett halvår efter de trodde det skulle ha fått det, så blir såklart kunderna upprörda. Men om de däremot är supertydliga med att det är lång kö, så att någon som bokar grafikkortet idag vet att den får vänta 6 månader så ser jag inte riktigt problemet.

Detsamma är deras ovilja att sätta högre priser i början för att lösa problemet med tillgång.

Angående recensenter så lägger jag inte så stor vikt i vilket pris de har, då priserna på teknikprylar fullkomligt rasar. Tar vi mobiltelefoner så en mobil som kostar 6000kr 1 jan, kanske kostar 4500kr till hösten. Även om recensenten skrev prisvärd den 1 jan, så behöver den ej vara det opå hösten och man får kolla upp det vid köpet.

Permalänk

helt rätt

Lite "modig journalistik" (dvs ärlig) livar alltid upp. Jag vet att det är svårt att kritisera de som skickar testprodukter osv för man kan ju hamna utanför om man inte är tillräckligt positiv.... ett tråkigt och bedrägligt tillstånd tyvärr.

Permalänk
Medlem

Ni skulle kanske på allvar göra slag i sak och börja recensera grafikkorten när de väl finns i handeln och när priserna motsvarar verkligheten. Eller har det så stor påverkan på andelen folk som besöker sidan?

Permalänk
Medlem

I mina ögon så har korten inte släppts till konsumenter än.
Majoriteten av grafikkort av Ampere & RDNA2 är införskaffade genom nepotism.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Välkommen till alla branscher någonsin. Lockpriser, tidiga lanseringar, tveksamma rekommendationspriser, konstiga rebate-schemes.

Sen har det ju varit en global värld i år med lock-downs och gränser som stängts och transportbranscher som nästintill raderats över en natt. Dessutom efterfrågan som överstigit alla förutsägbara scenarion p.g.a hundratusentals välbetalda hemma-jobbare i världens i-länder som knappt spenderat ett öre sedan Mars.

Förstår inte varför det ska gnällas kring det här om jag ska vara ärlig. Om något har i så fall den här branschen varit förskonad ett bra tag. Det ställer väl bara högre krav på oberoende reviewers och branschmedia. Håller man kvar vid att vara oberoende, ärlig och granskande eller går man IGN-spåret och blir en total shill för säljarna? Bara att hoppas att Swec. kan fortsätta stå på konsumentens sida.

Hade tillverkarna kunnat hade det givetvis funnits betydligt fler kort på marknaden men det är ovanliga faktorer i år helt enkelt. Då får man helt enkelt ha lite tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Bra krönika!

Jag fick tag på ett exemplar. Bara för att retas lite

https://i.imgur.com/CGZH8Gu.jpg

*hytter med näven* Fan! Jag lyckades beställa ett MSI 6800 från Webhallen, men sen 1 vecka senare fick man veta att inte ett enda av de av MSI utlovade korten skulle levereras till Webhallen... Så kommer du här och postar bilder! SHAME!

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Bra skrivet! Det måste vara fruktansvärt frustrerande att skriva om alla släppen den här hösten (Ryzen, PS5, Xbox, Radeon och Nvidia) och direkt inse att den här recensionen kommer ingen ha nytta av förrän om tre månader.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

alla dessa fina GFX och ingen tillgång! ;-(.

bara att inse att det kommer vara såhär

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.