Finns det (typ) inga grafikkort att köpa över huvud taget?

Permalänk
Medlem

Finns det (typ) inga grafikkort att köpa över huvud taget?

När jag kollar runt hos de större återförsäljarna så hittar jag så gott som inte ett enda grafikkort i lager. Finns det verkligen inga kort? Och hur länge kommer den här torkan hålla i sig tro?

@Inet
@webhallen
@komplett
@netonnet

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/5411917/gigabyte-geforce-rtx-3060... --i lager på fredag (2dagar)
https://www.inet.se/produkt/5411799/gigabyte-geforce-rtx-3060... -- i lager på fredag (2dagar)

den 28/12 är där ett antal 3070 kort som ska komma i lager
och den 30/12 är där ett antal 3080 kort som ska kommer i lager

Det värsta jag har sett är i April så kolla runt på alla stora
NetOnNet är värst det rapporterar till https://komponentkoll.se/ att de har i lager men det är förbeställning utan vetskap om när/om det kommer.... Så välj bort NetOnNet på komponentkoll.se så slipper du bli ljugen för.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av JohanFlodqvist:

När jag kollar runt hos de större återförsäljarna så hittar jag så gott som inte ett enda grafikkort i lager. Finns det verkligen inga kort? Och hur länge kommer den här torkan hålla i sig tro?

@Inet
@webhallen
@komplett
@netonnet

Det är en generell brist i hela marknaden så tillgången är extremt skral. Av 3000-serien från Nvidia och 6000-serien från AMD så får vi löpande in kort i lager men dessa går i stort sett direkt till kunder som redan står i kö.
Vissa modeller har dock kortare kö (backlog) och där kan vi få positiv lagerstatus när kön är bearbetad, men många kunder är snabba och kniper ett kort så fort vår webb hinner uppdatera och visa att de finns tillgängliga.
Denna vecka har vi fått positiv lagerstatus på ett antal RX 6800 samt RTX 3090 -kort, som i skrivande stund finns i lager. https://www.komplett.se/search?q=rtx3090

Baserat på den info vi har i dag så kan man inte förvänta sig någon generellt god tillgång på kort innan första halvan av 2021.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Det är detta jag också kunnat se, att det finns kort i diverse fyndhörnor, men i stort sett inga andra kort.

Nu är jag inte på jakt efter ett kort till mig själv utan är mest förbryllad över hur nyköps-marknaden ser ut. Att säga att det finns "massvis" av kort tycker jag känns direkt magstarkt, kollar man på komponentkoll så är det nästan omöjligt att hitta några kort i lager och nästan alla som säljs är riktigt dålig value.

Skrivet av Komplett:

Det är en generell brist i hela marknaden så tillgången är extremt skral. Av 3000-serien från Nvidia och 6000-serien från AMD så får vi löpande in kort i lager men dessa går i stort sett direkt till kunder som redan står i kö.
Vissa modeller har dock kortare kö (backlog) och där kan vi få positiv lagerstatus när kön är bearbetad, men många kunder är snabba och kniper ett kort så fort vår webb hinner uppdatera och visa att de finns tillgängliga.
Denna vecka har vi fått positiv lagerstatus på ett antal RX 6800 samt RTX 3090 -kort, som i skrivande stund finns i lager. https://www.komplett.se/search?q=rtx3090

Baserat på den info vi har i dag så kan man inte förvänta sig någon generellt god tillgång på kort innan första halvan av 2021.

//Erik

Tack för svar! Det låter ju inte som någon särskillt ljus prognos då.

Kan man tänka sig att den dåliga tillgången delvis beror på att man slutade tillverka RTX 2000-serien när 3000-serien lanserades? Jag är också lite nyfiken på om alla OEM's också håller på att få slut på kort och det snart inte heller kommer gå att köpa några färdigbyggda datorer heller.

Hur som helst så upplever jag att detta avspeglar begangatmarknaden enormt och kort som vi trodde (och delvis såg) gå ner i pris, handlas nu på nivåer som många gånger är högre än innan de nya grafikkorten ens hade lanserats. Frågan är om dessa priser kommer gå upp än mer i pris om den stora bristen på nya kort håller i sig.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Komplett.se
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för svar! Det låter ju inte som någon särskillt ljus prognos då.

Kan man tänka sig att den dåliga tillgången delvis beror på att man slutade tillverka RTX 2000-serien när 3000-serien lanserades? Jag är också lite nyfiken på om alla OEM's också håller på att få slut på kort och det snart inte heller kommer gå att köpa några färdigbyggda datorer heller.

Det finns not ett gäng anledningar som man kan spekulera i. Men att tillverkarna skalat ner produktionen av förra generationens kort är nog absolut en faktor. OEMs som HP, Dell etc. brukar ha prioritet på komponenter så där ser vi nog ingen brist i första rundan. I sammanhanget "mindre" systembyggare som oss själva, så ser vi redan en brist på GPU som påverkar tillgången på speldatorer i det högre prestandasegmentet.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem

Jag blev extremt förvånad idag över hur få kort som fanns. De behövde inte ens prissänka gamla korten för att de skulle sälja slut. För någon vecka sedan var det bara nya korten som var svåra att få tag på men nu var det nästan alla modeller som var slut.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Jag blev extremt förvånad idag över hur få kort som fanns. De behövde inte ens prissänka gamla korten för att de skulle sälja slut. För någon vecka sedan var det bara nya korten som var svåra att få tag på men nu var det nästan alla modeller som var slut.

Problemet är väl att många sålt sina kort för att köpa nytt när det släppts och när de inte fått tag på något har de tvingats köpa av vad som finns för att alls kunna göra något. Därmed har det blivit soprent överallt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Problemet är väl att många sålt sina kort för att köpa nytt när det släppts och när de inte fått tag på något har de tvingats köpa av vad som finns för att alls kunna göra något. Därmed har det blivit soprent överallt.

Man behöver inte ens blanda in folk som sålt sina gamla kort. Efterfrågan på grafikkort finns alltid, och när de nyaste inte finns att få tag på så köper en del istället gamla kort (som inte tillverkas längre) och då går det snabbt att tömma lagren på sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Man behöver inte ens blanda in folk som sålt sina gamla kort. Efterfrågan på grafikkort finns alltid, och när de nyaste inte finns att få tag på så köper en del istället gamla kort (som inte tillverkas längre) och då går det snabbt att tömma lagren på sådana.

Många bäckar små.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Tur man inte ska bygga dator nu. Kollade inet idag och 710 och 1030 räknar jag inte och 3090 har få råd med. Så enda valen var RX 580 som var tillbakalämnat och ett 5700XT som var tillbakalämnat och som tydligen är sålt nu. Annars bara en variant av 1660 som finns inne. De har satt max 1st på en 1660. Ett kort som aldrig varit speciellt populärt. Inte ens super eller ti varianten men sålt 3 exemplar på några timmar. Antagligen för det inte finns något annat.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Beställde ett Sapphire RX 5600 XT Pulse 6GB via Inet idag, så får vi väl se hur lång tid det tar att få

Tänkte köpa senare men med tanke på bristen och hur den verkar hålla i sig så tänkte jag om och bestämde mig för att beställa redan nu, då det verkar kunna dröja ...

Kanske skulle ta 4st med en gång och sälja 3 till de som inte kan beställa och vänta utan måste ha direkt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Beställde som sagt ett Sapphire RX 5600XT Pulse 29/12-20 och det står som bokat på inet idag, vet inte när det dök upp som bokat då det är första gången jag kollar status på min order.

Väntar dock på andra komponenter i den ordern.

Tycker inte att en vecka är farlig tid !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Nu är det verkligen slut, på inet, webhallen och komplett är det enda jag hitta i lager ett par modeller av 3090, några GT 710 och några GT 1030, samt ett 2060 och 2080TI båda fyndvaror.

Ny miningrusch antar jag?

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är det verkligen slut, på inet, webhallen och komplett är det enda jag hitta i lager ett par modeller av 3090, några GT 710 och några GT 1030, samt ett 2060 och 2080TI båda fyndvaror.

Ny miningrusch antar jag?

En blandning av en miningrush med distrubutionsproblem tror jag. Har förstått det som att det pågår ett bidingwar om containerplatser på de stora lastfartygen på grund av begränsade transparter till följd av covid och att det därför är mängder av varor som är fast på diverse platser i världen då det är för dyrt att frakta.

Märks på andrahandsmarknaden också att grafikkort gått upp med ca 30-40% i jämförelse med för ett par månader sen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

En blandning av en miningrush med distrubutionsproblem tror jag. Har förstått det som att det pågår ett bidingwar om containerplatser på de stora lastfartygen på grund av begränsade transparter till följd av covid och att det därför är mängder av varor som är fast på diverse platser i världen då det är för dyrt att frakta.

Märks på andrahandsmarknaden också att grafikkort gått upp med ca 30-40% i jämförelse med för ett par månader sen.

Just att till och med kort som 5500XT är helt slut överallt är värre än jag sätt annat än senaste miningruschen, men svårt att säga säkert givetvis. Med priserna på Crypto just nu är det inte helt förvånande, hashrate på till exempel ethereum som stigit kraftigt har gått upp en bra bit senaste månaden, så antingen dammar folk av gamla miningriggar eller så har det kommit in en stor andel nya kort.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är det verkligen slut, på inet, webhallen och komplett är det enda jag hitta i lager ett par modeller av 3090, några GT 710 och några GT 1030, samt ett 2060 och 2080TI båda fyndvaror.

Ny miningrusch antar jag?

Men det rullar nog in nya på lager löpande..

En vecka innan mitt 5600xt kommit hem efter beställning, över nyår.

Väntar bara på CPU så ordern kan skickas.

Ska man ha ett kort så får man beställa, så kommer det så snart.

Men det är klart, kommer man på idag att man vill ha en komplett ny datorn i morgon och inte kan vänta så blir det ju svårt..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men det rullar nog in nya på lager löpande..

En vecka innan mitt 5600xt kommit hem efter beställning, över nyår.

Väntar bara på CPU så ordern kan skickas.

Ska man ha ett kort så får man beställa, så kommer det så snart.

Men det är klart, kommer man på idag att man vill ha en komplett ny datorn i morgon och inte kan vänta så blir det ju svårt..

Säg det till alla som väntar på ett 3080

Jag tror dock det där är en sanning med ganska stor modifikation. Med risk för att låta dryg, men det är inte direkt särskillt impiriskt underbyggt att just du råkade få hem (ett av marknadens mest impopulära kort) nårga dagar efter beställning trots att det inte fanns i lager vid beställning. Hade det varit så att man var så nära att lyckas mätta marknaden hade inte HELA VÄRLDEN lidit av icke befintlig lagertillgång. Sen är det såklart så att man i dessa tider mer eller mindre måste beställa det kort man vill ha trots att det inte finns kort i lager för att då hamna i kö till de kort som faktiskt kommer in.

@Komplett @Inet @Webhallen kanske kan ge oss en uppdatering om hur tillgången faktiskt ser ut och vad vi kan förvänta oss den närmaste tiden?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men det rullar nog in nya på lager löpande..

Ibland finns saker tom "i lager". Här om dan hade Inet hela 40st 6900 XT samt 10st av varje tror ja det va av ett Gigabyte AIO och custom vattenkylt 3080. Priserna var ju helt åt fanders (14k~ för 6900 XT och 12k för gigabyte korten om ja minns rätt) men kort fanns det och dom försvann relativt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men det rullar nog in nya på lager löpande..

En vecka innan mitt 5600xt kommit hem efter beställning, över nyår.

Väntar bara på CPU så ordern kan skickas.

Ska man ha ett kort så får man beställa, så kommer det så snart.

Men det är klart, kommer man på idag att man vill ha en komplett ny datorn i morgon och inte kan vänta så blir det ju svårt..

Ja visst går det att beställa, men det ändrar ju inte faktum att inget finns på lager och att det är en ovanlig situation. Det är framförallt en dålig situation. När efterfrågan överstiger tillgången är det oftast dåligt för konsumenter vad gäller priset, och när efterfrågan kommer från ett helt annat användningsområde som mining där priserna inte spelar lika mycket roll då en investering förr eller senare betalar för sig själv även om priserna är 10 eller 20% högre än vanligt så är det defnitivt dåligt för gamers.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Nu är det verkligen slut, på inet, webhallen och komplett är det enda jag hitta i lager ett par modeller av 3090, några GT 710 och några GT 1030, samt ett 2060 och 2080TI båda fyndvaror.

Ny miningrusch antar jag?

Skrivet av JohanFlodqvist:

En blandning av en miningrush med distrubutionsproblem tror jag. Har förstått det som att det pågår ett bidingwar om containerplatser på de stora lastfartygen på grund av begränsade transparter till följd av covid och att det därför är mängder av varor som är fast på diverse platser i världen då det är för dyrt att frakta.

Märks på andrahandsmarknaden också att grafikkort gått upp med ca 30-40% i jämförelse med för ett par månader sen.

Det gäller att vara på hugget när återförsäljare väl får in kort för allt går snabbt. Ser ut som att det kommer att bli mycket bättre i Februari dock, både vad gäller grafikkort och processorer.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Säg det till alla som väntar på ett 3080

Jag tror dock det där är en sanning med ganska stor modifikation. Med risk för att låta dryg, men det är inte direkt särskillt impiriskt underbyggt att just du råkade få hem (ett av marknadens mest impopulära kort) nårga dagar efter beställning trots att det inte fanns i lager vid beställning. Hade det varit så att man var så nära att lyckas mätta marknaden hade inte HELA VÄRLDEN lidit av icke befintlig lagertillgång. Sen är det såklart så att man i dessa tider mer eller mindre måste beställa det kort man vill ha trots att det inte finns kort i lager för att då hamna i kö till de kort som faktiskt kommer in.

@Komplett @Inet @Webhallen kanske kan ge oss en uppdatering om hur tillgången faktiskt ser ut och vad vi kan förvänta oss den närmaste tiden?

Men frågan var väl ändå om det inte fanns några kort alls att få tag i?

Annars kan man ju formulera frågan som att finna inte "kort x" att få tag i.

Sen ett av marknadens mest impopulära kort?
Jag kan låta dryg själv o säga att jag kunde beställt ett 18tkr kort istället, men jag ser inte nyttan för något man sitter och leker med, att lägga den pengarna..

Hade det varit impopulärt skulle det väl ligga på hyllorna?

Det är ju bra mycket bättre än 5500 serien som tydligen också säljer slut..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Men frågan var väl ändå om det inte fanns några kort alls att få tag i?

Annars kan man ju formulera frågan som att finna inte "kort x" att få tag i.

Sen ett av marknadens mest impopulära kort?
Jag kan låta dryg själv o säga att jag kunde beställt ett 18tkr kort istället, men jag ser inte nyttan för något man sitter och leker med, att lägga den pengarna..

Hade det varit impopulärt skulle det väl ligga på hyllorna?

Det är ju bra mycket bättre än 5500 serien som tydligen också säljer slut..

Tråden heter "Finns det TYP inga kort att få tag i" och när tråden startades fanns det faktiskt liite fler i lager än nu när det inte finns ett enda.

Att de inte finns några på hyllorna visar snarare på att det är en extrem brist på kort. Man kan ju vända på det och säga att hade det varit ett populärt kort hade det tagit en större marknadsandel innan det att tillgångsbristen kom, men det gjorde det inte.

Du skrev att det bara var att beställa ett kort så kommer det snart och jag menar att jag tror att så inte är fallet utan att det snarare handlar om att man har flyt om man råkar beställa ett kort som råkar komma in i lager. Sen har jag ingenting emot 5600XT, min poäng var bara att det inte direkt varit någon storsäljare och att kön till dessa kort därför kan tänkas vara kortare och att om det då råkar komma en leverans så är ju sannolikheten stor att man får ett.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips är att hålla koll på t.ex. webhallen och kanske netonnet några gånger om dagen. Hittar RTX3070 och RTX3060 nästan varje dag på Webhallen, dock oftast i små batcher. Det är någon som köpt och ångrat sig, så returnerar etc. Försvinner dock ruskigt fort igen, så därför handlar det om att vara snabb. Sitt några dar på Webhallen så har ni definitivt fått ett. Var ett RTX3070 som fyndvara där igår för typ 6.2k, ett 3070 tuf nytt för 7500, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

AMD 5600X ingen storsäljare? Jag tror du får tänka om.

https://wccftech.com/amds-ryzen-5000-ryzen-3000zen-3-zen-2-de...

5600XT är ett grafikkort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tråden heter "Finns det TYP inga kort att få tag i" och när tråden startades fanns det faktiskt liite fler i lager än nu när det inte finns ett enda.

Att de inte finns några på hyllorna visar snarare på att det är en extrem brist på kort. Man kan ju vända på det och säga att hade det varit ett populärt kort hade det tagit en större marknadsandel innan det att tillgångsbristen kom, men det gjorde det inte.

Du skrev att det bara var att beställa ett kort så kommer det snart och jag menar att jag tror att så inte är fallet utan att det snarare handlar om att man har flyt om man råkar beställa ett kort som råkar komma in i lager. Sen har jag ingenting emot 5600XT, min poäng var bara att det inte direkt varit någon storsäljare och att kön till dessa kort därför kan tänkas vara kortare och att om det då råkar komma en leverans så är ju sannolikheten stor att man får ett.

Det är omöjligt för oss andra att tankeläsa vilka kort du menar med TYP inga kort att få tag i.
Hänger du upp dig på det får du faktiskt skärpa dig och bli tydligare.

Sen att jag fick tag i ett kort såpass fort har inget med flyt att göra, det fungerar så här:

En tillverkare tillverkar sin produkt, efter att man gjort en prognos på hur många enheter de kunder man har (grossister) förväntas köpa.
Senare så har andra grossister och butiker möjlighet att bli del av denna kedja i olika steg.
När jag som kund gör en beställning genereras ett behov hos min leverantör. Nästa kund som beställer genererar också ett behov.
När min leverantör sen köper in från sin leverantör på liknande sätt så kommer ju tillverkare och grossister beta av dessa behov på olika vis, normalt sett genom att tillgodose kunderna efter den ordning de lägger sina ordrar.

Så har tusen personer beställt före mig och batchstorleken till min leverantör är 500 kort så lär jag vackert få vänta på deras tredje leverans.
Kommer då leveranserna var 14 dag så motsvarar det 4-6 veckor.

Så länge tillverkaren fortsätter tillverka sina produkter så sipprar de ut till slutkunderna enligt de olika kedjornas ordersystem.
Så länge produkten tillverkas och är lönsam kommer den alltid att nå kund.

Egentligen är det väl bättre att alla enheter säljs innan de är producerade, då slipper vi konsumenter stå för de kostader lagerhanteringen samt den risken de olika stegen i kedjan ligger med genom att ha produkter på hyllan.

Att ha produkter på lager innebär alltid att vissa enheter inte kommer säljas då de går ur tiden, denna kostnad står vi konsumenter för.

Om du behöver ett grafikkort så bör du beställa istället för att sitta på nålar över att kort inte finns på hyllan.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Det är omöjligt för oss andra att tankeläsa vilka kort du menar med TYP inga kort att få tag i.
Hänger du upp dig på det får du faktiskt skärpa dig och bli tydligare.

Sen att jag fick tag i ett kort såpass fort har inget med flyt att göra, det fungerar så här:

En tillverkare tillverkar sin produkt, efter att man gjort en prognos på hur många enheter de kunder man har (grossister) förväntas köpa.
Senare så har andra grossister och butiker möjlighet att bli del av denna kedja i olika steg.
När jag som kund gör en beställning genereras ett behov hos min leverantör. Nästa kund som beställer genererar också ett behov.
När min leverantör sen köper in från sin leverantör på liknande sätt så kommer ju tillverkare och grossister beta av dessa behov på olika vis, normalt sett genom att tillgodose kunderna efter den ordning de lägger sina ordrar.

Så har tusen personer beställt före mig och batchstorleken till min leverantör är 500 kort så lär jag vackert få vänta på deras tredje leverans.
Kommer då leveranserna var 14 dag så motsvarar det 4-6 veckor.

Så länge tillverkaren fortsätter tillverka sina produkter så sipprar de ut till slutkunderna enligt de olika kedjornas ordersystem.
Så länge produkten tillverkas och är lönsam kommer den alltid att nå kund.

Egentligen är det väl bättre att alla enheter säljs innan de är producerade, då slipper vi konsumenter stå för de kostader lagerhanteringen samt den risken de olika stegen i kedjan ligger med genom att ha produkter på hyllan.

Att ha produkter på lager innebär alltid att vissa enheter inte kommer säljas då de går ur tiden, denna kostnad står vi konsumenter för.

Om du behöver ett grafikkort så bör du beställa istället för att sitta på nålar över att kort inte finns på hyllan.

Jag har ett 2080ti i min dator och behöver inget bättre kort än så. Jag handlar dock med mycket begagnade delar och är främst intresserad av hur den dåliga tillgången påverkar andrahandsmarknaden. Tråden startades dock i ren nyfikenhet av vad som lett till den dåliga tillgången på kort och svaret verkar vara en blandning av kortare stunder av lägre produktion under covid, längre frakttider än vanligt och en ovanligt hög efterfrågan från gamers samtidigt som miners också skalar upp sin produktion.

Jag tror dessutom att din hypotes från ovan inte stämmer i dagsläget när producenterna högst troligen tillverkar de mest lönsamma korten eftersom att de kan sälja exakt hur många som helst av vilket kort som helst.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

Jag hade tänkt att bygga en itx-dator med ett 2070 mini men det verkar inte vara aktuellt på 2-3 månader... 😫

Permalänk
Medlem

Har inte haft tid att skriva på swec på länge.

Men vill bara säga att jag hade väl fel i att det kommer kort löpande.

Snarare krypande var det väl...

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.