Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghost
PIC16C84 är obsolet och tillverkas inte längre. Numera används PIC16F84 och den något modernare PIC16F84A vilket i stort sett är samma krets fast med flashminne. På Microchip:s hemsida kan man beställa gratisprover av båda dessa kretsar, 3 stycken av varje är max antal per gång. 6 PIC:ar räcker till mycket.

Med en C-kompilator för PIC-kretsar är det en barnlek att programmera dem, om man kan lite C dvs.

Edit: Vill man ta in en analog signal rekommenderar jag A/D-omvandlaren PCF8591, den kostar uppåt hundringen men kan snacka med PIC:en via I2C och är väldigt lätt att använda. Den har 4 ingångskanaler vilket gör att man kan ta in 4 värden med samma krets. PCF8591 har även en D/A-omvandlare med en kanal så man kan skicka ut en analog signal med den. Vi använde PCF8591 till ett projekt i plugget, därav att jag rekommenderar den.

jo, jag har förstått det.
Men är det någon skillnad typ vid adressering mellan PIC16C84 och PIC16F84?
alltså, kan man använda samma program till PIC16F84 som till gamla PIC16C84 utan att behöva ändra någonting?

Så du menar alltså att jag kan få hem 3 stycken PIC kretsar helt gratis från Microchip's?
men hur menade du med att jag kan få 6 stycken?
kan jag få 3 en gång och 3 en gång senare?

isf är det ju bara att sätta vänner till att vänta på att 3 stycken PIC kontroller kommer hem till dom och sedan får de ge dom till mig
men alltså, det borde ju gå om man frå gratis prover, tjänar en hel del å det isåfall ju

Jadu, inte för att jag tänkt börja leka med PIC kretsar just nu men tack så mycket för all hjälp.
Den har varit värdefull!

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Göwd.
Ja, total guld

Edit: Står ju fortfrande inte värdena på de termiska motstånden (vad e förkortingen?) !
Edit2: NTC motstånd ja... Man kankse skulle dra iväg ett mail till killen som byggde http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm
Edit3: Sagt och gjort, men mailet kom inte fram

Hm, saken är den att jag av någon anledning inte kan öppna wmf filerna (finns det inte stöd för windows meta file i alla windows OS?).

Jag tror att det ser ut som ett motstånd med nånting som sitter på den eller så, kan vara med en pil som går snett igenom den eller något (ska inte förväxlas med potentiometer).

Det var ju synd, han kanske inte längre uppdaterar sidan så att han har bytat mail adress eller vad var det som gjorde att inte mailet kom fram?

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem
Citat:

PIC16C84 är obsolet och tillverkas inte längre. Numera används PIC16F84 och den något modernare PIC16F84A vilket i stort sett är samma krets fast med flashminne. På Microchip:s hemsida kan man beställa gratisprover av båda dessa kretsar, 3 stycken av varje är max antal per gång. 6 PIC:ar räcker till mycket.

Såja, nu har jag hittat var man "beställer" gratis samples.

Men vilken av dessa ska jag välja:

http://hem.passagen.se/acke1/PIC.bmp

den översta ser typ enklast ut, eller ja..den ser ut som den jag borde välja.

Obs..576 kB stor bild, halv modemdödare =P
kan tyvärr inte göra den till jpg på denna datorn, ni får helt enkelt nöja er med en bmp sålänge

*EDIT*
Nu har jag valt 3 stycken PIC16F84A-04/P och 2 stycken PIC16F84A-04I/P.
blir tyvärr tvungen att vänta tills mossan vaknar för att kunna aktivera mitt konto (min telia adress med användernamn o lösen till outlook ligger på mossans dator, aldrig orkat lägga in de på någon annan dator här).

Om ni tycker att jag ska välja några andra kretsar än dessa så säg till.

Visa signatur

Permalänk

aik_hugo

va e det för nåt grejs du har hittat.. ?..
skulle du kunna dela med dig av dina. .öhh.. nåt : P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aik_hugo
Såja, nu har jag hittat var man "beställer" gratis samples.

Men vilken av dessa ska jag välja:

http://hem.passagen.se/acke1/PIC.bmp

den översta ser typ enklast ut, eller ja..den ser ut som den jag borde välja.

Obs..576 kB stor bild, halv modemdödare =P
kan tyvärr inte göra den till jpg på denna datorn, ni får helt enkelt nöja er med en bmp sålänge

*EDIT*
Nu har jag valt 3 stycken PIC16F84A-04/P och 2 stycken PIC16F84A-04I/P.
blir tyvärr tvungen att vänta tills mossan vaknar för att kunna aktivera mitt konto (min telia adress med användernamn o lösen till outlook ligger på mossans dator, aldrig orkat lägga in de på någon annan dator här).

Om ni tycker att jag ska välja några andra kretsar än dessa så säg till.

Var hittade du det?? Jag letar febrilt
Jag och en kompis håller nämligen också på att lära oss utveckla mikroprocessorer som projektarbete. Allt gratis är gott

Vad det gäller ditt val: PIC16F84A-20/P är ju snabbare (20MHz) än PIC16F84A-04/P (4MHz). Men det känns som att 4MHz räcker lååångt ändå!
Men vad är skillnaden på ...F84... och ...LF84... ?

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av XzideZ
aik_hugo

va e det för nåt grejs du har hittat.. ?..
skulle du kunna dela med dig av dina. .öhh.. nåt : P

hur kan ni INTE hitta det?
det tog mig 3 sekunder att hitta det 5 på natten efter att ha varit uta och gåt i 2 timmar och var heldöd.

Kolla uppe till höger, så finns en knapp som det står Sample Microship, sample står med orange text, typ i menyn, knappen näst längst bort till höger.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff
Var hittade du det?? Jag letar febrilt
Jag och en kompis håller nämligen också på att lära oss utveckla mikroprocessorer som projektarbete. Allt gratis är gott

Vad det gäller ditt val: PIC16F84A-20/P är ju snabbare (20MHz) än PIC16F84A-04/P (4MHz). Men det känns som att 4MHz räcker lååångt ändå!
Men vad är skillnaden på ...F84... och ...LF84... ?

Haha, att ni inte hittar det.
tar det igen då.
på menyn, knappen näst längst till höger står det Sample microship på, sample står med oragne text.
kilcka där, välj PIC controller i den första listrutan, och sedan då vilken PIC controller i den andra, sen kommer oftast en lista upp under med vilka som finns att tillgå, klicka på add för att lägga till 1 av den du har valt, du kan ha max 3 av varje.

efter det klickar du på checkout och sen signar du dig, får ett aktiverings mail, klickar på länken, sen blir du tvungen att välja om sakerna du valt (du kan säkert signa direkt utan att behöva välja sakerna första gången, mend et kom jag inte på hur man gjorde).

sedan så kommer det upp en ruta om att din order är mottagen och att dom kontaktar dej via mail angåenda hur långt ordern har kommit och när sakerna kommer hem till dig.

Jaha, det betäcknade hur snabb den var, jamen då kanske man kan tänka sig att ta några av den snabbare sorten vid nästa beställning.

Och det andra vet jag heller inte vad det är för skillnad, jag tror elfa hade en liten lista med jämförelser på olika pic kontroller för vad dom kunde och inte kunde.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men är det någon skillnad typ vid adressering mellan PIC16C84 och PIC16F84?

Så du menar alltså att jag kan få hem 3 stycken PIC kretsar helt gratis från Microchip's?
men hur menade du med att jag kan få 6 stycken?
kan jag få 3 en gång och 3 en gång senare?

1: Tror inte det. Jag har inte programmerat PIC:en i assembler men i C fungerar det utmärkt utan att behöva modifiera programmet.

2: Om du tar 3 PIC16F84 och 3 PIC16F84A har du 6 PIC:ar.

Permalänk
Medlem
Citat:

1: Tror inte det. Jag har inte programmerat PIC:en i assembler men i C fungerar det utmärkt utan att behöva modifiera programmet.

Man får ta max fem stycken olika chip typer och tre stycken av varje typ, vilket blir max 15 chip

Att jag inte sett detta tidigare? Humma!!

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Hm, saken är den att jag av någon anledning inte kan öppna wmf filerna (finns det inte stöd för windows meta file i alla windows OS?).

Jag tror att det ser ut som ett motstånd med nånting som sitter på den eller så, kan vara med en pil som går snett igenom den eller något (ska inte förväxlas med potentiometer).

Det var ju synd, han kanske inte längre uppdaterar sidan så att han har bytat mail adress eller vad var det som gjorde att inte mailet kom fram?

Jag tar å sparar om den som png så ska vi se...
http://medlem.spray.se/flex/9/schema.PNG

Nej, verkar dom att sidan e gammal(att dömma av designen ) Outlook sa att servern inte fanns så antingen har han flyttat eller lagt ner :/

Visa signatur

Får jag äta på ditt skägg?

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Man får ta max fem stycken olika chip typer och tre stycken av varje typ, vilket blir max 15 chip

Att jag inte sett detta tidigare? Humma!!

Asså, jag trodde att det var max 5 stycken chips sammanlagt..
men men..får mina saker om 2 dagar..07/03/03

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tar å sparar om den som png så ska vi se...
http://medlem.spray.se/flex/9/schema.PNG

Nej, verkar dom att sidan e gammal(att dömma av designen ) Outlook sa att servern inte fanns så antingen har han flyttat eller lagt ner :/

Njaa, jag kom in på den länken du gav mig.
Men funkar den att bygga tro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

1.
Okej, de känns bra, men det är väll bara att testa antar jag.

2.
Jag tog

Item: PIC16F84A-04I/P
Quantity: 2
Estimated Ship Date: 07/03/2003
Warehouse: Microchip Thailand Sample Whse (FBS)

och

Item: PIC16F84A-04/P
Quantity: 3

det finns ingen vanlig PIC16F84.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Njaa, jag kom in på den länken du gav mig.
Men funkar den att bygga tro?

Jag tror absolut att den funkar, killenm som la ut har ju bla bilder på det färdiga bygget så varför skulle den inte funka ?

Frågan är jo som sagt hur man får tag på killen / hur man får tag till en komponentlista till hanns schema...

Fast det skulle jag vara fint om någon här på swec kune läga ut ett schema *blink, blink*

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem

Jag beställde:
6st 16F84A
3st 12C509A
3st 16C73

+ tre till som jag inte har i huvvet

Kanske ska bli en delvis autonom quadrokopter, en helikopter med fyra rotorer typ. Så ska den hålla balansen själv och sånt då. Kan bli intressant Hålla höjden själv kanske de ska klara åxå, har jag funderat på. Den ska även vara radiostyrd så att man har lite koll på den

Får se om projektet blir av till hösten.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag tror absolut att den funkar, killenm som la ut har ju bla bilder på det färdiga bygget så varför skulle den inte funka ?

Frågan är jo som sagt hur man får tag på killen / hur man får tag till en komponentlista till hanns schema...

Fast det skulle jag vara fint om någon här på swec kune läga ut ett schema *blink, blink*

Jomen asså, den som nån skickade för ett tag sen med bilder och allt, var det schemat till den som du skickade?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Jag beställde:
6st 16F84A
3st 12C509A
3st 16C73

+ tre till som jag inte har i huvvet

Kanske ska bli en delvis autonom quadrokopter, en helikopter med fyra rotorer typ. Så ska den hålla balansen själv och sånt då. Kan bli intressant Hålla höjden själv kanske de ska klara åxå, har jag funderat på. Den ska även vara radiostyrd så att man har lite koll på den

Får se om projektet blir av till hösten.

jaså de gick att beställa 15 stycken

om bygget blir av så måste du skicka bilder m.m.

såg något liknande på discovrey channel, där dom hade gjort en helikopter med gps o så som styrde sig själv mot typ ett "räddnings ställe" och hämta några.
(en rc helikopter, förståss )

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

(...)
Item: PIC16F84A-04I/P
Quantity: 2

och

Item: PIC16F84A-04/P
Quantity: 3

det finns ingen vanlig PIC16F84.

Tog samma som dig
De är lättast att programmera...
Har även beställt nårra AVRer och lite annat mums-mums tillsammans med en kompis. Vi ska föröka på oss att bygga en robot. Projektarbete faktist
En "vanlig" PIC16F84 tillverkas inte längre (så vitt jag vet). Den är helt ersatt av PIC16F84A.

Visa signatur

Där alla tänker lika, tänker ingen speciellt mycket.
Om du tror att du vet, så är du dåligt underrättad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiff
Tog samma som dig
De är lättast att programmera...
Har även beställt nårra AVRer och lite annat mums-mums tillsammans med en kompis. Vi ska föröka på oss att bygga en robot. Projektarbete faktist
En "vanlig" PIC16F84 tillverkas inte längre (så vitt jag vet). Den är helt ersatt av PIC16F84A.

okej

jaha, cool..lycka till

jepp, helt rätt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Jomen asså, den som nån skickade för ett tag sen med bilder och allt, var det schemat till den som du skickade?

Lite seg aik_hugo? fast vad kan man vänta sig att en simpel gnagare (tråkig match idag btw)

Killen som schemat på sin hemsida turbokeu? ( http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm ) är antligen han som har gjort schemat. Jag vet inte vad du har sett för bilder men jag har då inte sett några bilder på hans bygge.

Visa signatur

g3wd.mine.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Lite seg aik_hugo? fast vad kan man vänta sig att en simpel gnagare (tråkig match idag btw)

Killen som schemat på sin hemsida turbokeu? ( http://www.turbokeu.com/myprojects/icl7107thermo.htm ) är antligen han som har gjort schemat. Jag vet inte vad du har sett för bilder men jag har då inte sett några bilder på hans bygge.

nä, förlåt, det var detta färdiga bygget jag hade tittat på:
http://www.turbokeu.com/myprojects/flowmeter.htm

såg tyvärr inte matchen

jo, det var hans byggen jag kollat på, fast det var den "Digital flowmeter".

Visa signatur