Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

oj, det ltåer inge bra jag menar inte så kraftigt. Men du har fått svar ovan av inet så det är ett design fel vilket Sweclockers borde skriva om för att varna andra.
@sweclockers kanske inte går att tagga dom såhär?

Swec måste kolla så det är sanning i det och kontakta inet isf.

Permalänk
Medlem

Enda sättet skulle vara att plocka av plasten från moderkortet och det tyckte han på inet är inget man bör göra eller den svarta stålhållaren som är gjuten i kortet.

Så för oss med vissa moderkort kommer Suprim X 3080 ej att funka till 100%

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Punchboll:

Swec måste kolla så det är sanning i det och kontakta inet isf.

Det förstår jag - det är ju en del utav journalistiken

Permalänk
Medlem

Fick återkoppling av inet via mail.

Hej igen,

Från testerna i butik fick vi varierande resultat beroende på vilket moderkort vi testade med.
Hörde att du varit i kontakt med teknikern och fått en mer utförlig förklaring och att vi utreder saken vidare.

Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Prova och se om du får i GPU'n korrekt med moderkortet utanför chassit. Sådana här problem kan tex uppstå ifall en MB stand off är felaktigt placerad eller inte iskruvad hela vägen eller så är kortet fastlåst i PCI bracket på felaktigt sätt i så fall är chassit möjligen skadad i frakten så att baksidan inte är tillräckligt jämn.

Om det inte löser sig med att prova utanför chassit så kan vi konstatera att detta kort ej är kompatibelt med moderkort som har ett större plasthölje över IO sidan. Såg nån på Reddit som hade fått ett kort som hade en felaktig plast-plupp från tillverkningen och som inte ska vara där nära SATA portarna som gjorde att kortet gick i en SATA port vilket gjorde att kortet ej gick i ordentligt i hans X570 MSI Tomahawk bräda: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/kdln5m/rtx_3070_ms...

Pinsamt av MSI detta!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Väldigt udda. Jag har ett Maximus X hero Wifi och mitt 3080 suprim x gick i utan några besvär.
Och det borde ju vara samma konstruktion på Maximus X och Wifi varianten.

Något som skiljer sig på 3090 modellen jämfört med 3080 så det inte gick in ordentligt?

Har inte studerat de bilder jag sett i recensioner så noga.

Visa signatur

CPU: i9 13900kf MB: Strix z790-F RAM: 32GB Dominator Platinum RGB 6400cl36
GPU: RTX 4090 Suprim X Main Display: MSI Optix MAG281URF
SSD: Samsung 980 Pro & 990 Pro 1TB, WD SN850X 2TB, Kingston KC3000 4TB
Cooler: h150i Elite LCD PSU:AX1200i Case: Phanteks P600S TG
Peripherals: Logitech G915, Superlight 2 DEX, Pro X Wireless, Powerplay

Permalänk
Medlem

Jag litar på inet som ska testa kortet i fler moderkort.
Har gjort återköp och får ett Strix 3090 om ca 10 dagar så jag släpper detta nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Prova och se om du får i GPU'n korrekt med moderkortet utanför chassit. Sådana här problem kan tex uppstå ifall en MB stand off är felaktigt placerad eller inte iskruvad hela vägen eller så är kortet fastlåst i PCI bracket på felaktigt sätt i så fall är chassit möjligen skadad i frakten så att baksidan inte är tillräckligt jämn.

Om det inte löser sig med att prova utanför chassit så kan vi konstatera att detta kort ej är kompatibelt med moderkort som har ett större plasthölje över IO sidan. Såg nån på Reddit som hade fått ett kort som hade en felaktig plast-plupp från tillverkningen och som inte ska vara där nära SATA portarna som gjorde att kortet gick i en SATA port vilket gjorde att kortet ej gick i ordentligt i hans X570 MSI Tomahawk bräda: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/kdln5m/rtx_3070_ms...

Pinsamt av MSI detta!

Jag har haft 3st olika kort i detta chassit innan och alla har passat och fungerat,Som sagt jag väntar på mer info från inet som ska testa kortet i fler moderkort på service centret.

Jag har inte kortet i min ägo längre då jag gjorde återköp.

Edit: Som jag sa till inet när jag hade 2 val.
Det är inte läge att köpa nytt moderkort och cpu nu, då jag väntar på 11900k med moderkort istället.