Varför valde du en Android-mobil?

Permalänk

Har bara haft Android mobiler och varit hyfsat nöjd men alla har alltid haft något som krånglat eller någon funktion man saknat. Kör iPhone på jobbet och ogillar dom skarpt sen Apple som företag kan jag inte ställa mig bakom och stödja.

Har funderat på om där finns något öppet alternativ och har hittat PinePhone men den verkar inte redo för vardags användning än.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Frihet under ansvar. D.v.s kunna installera custom roms.

Glömmer aldrig när ZTE blade som var bland den första ordentliga "fria" smart telefonen.
Lärde mig hur man rootade den, sedan för att inställera custom rom. Till att kunna själv välja vad jag ville ha i min telefon.
Var rätt anti linux på den tiden då jag var ovillig att lära mig något nytt.
Men det ändrades sedan jag lärde mig om hur android fungerar.

Du har helt enkelt så mycket mer valfrihet när det gäller allt. Skapa egen custom rom till att installera program som google kanske inte gillar osv.
Du kan även degoogla telefonen om du vill det med.
För den som inte gillar att bli trackad överallt, så kan du helt enkelt skippa allt google, facebook osv
Det kräver ju lite research och "know how" att göra. Men det är å andra sidan denna sida som android egentligen var designad för.
Nördar som gillar att experimentera och göra sina egna grejjer.

Därav att det tog lång till för att android att få ett ordentligt fotfäste i smartphone världen.
För de behövde göra ett bra gränssnitt för "average user" dvs den vanliga användaren.

Därav att det finns så många olika guis, och egna system. Men allt den kan du fortfarande ändra på om du vill och har kunskapen.
Eller viljan att lära dig.

Iphone är bra på en sak: Det fungerar out of the box, och du kan inte sabba telefonen genom att pilla runt lite.
Iphone är så låst inom sitt eco system så de krävs att du hackar telefonen dvs jailbreaka den för att ens få tillgång till funktioner som android alltid haft.

Deras support är onekligen bra när det gäller deras egna produkter osv. Men det kommer till kostnaden att du inte har någon frihet.
Apple vill ju delvis försöka fixa det nu iom att användare ska få välja om de vill trackas utav FB trackers m.m.
Nu har ju FB gått bananas utöver detta beslut, P.g.a det skadar deras intäkter.

Något som android användare länge har kunnat göra och kan även hindra google. Google har inte gått in i något stämningsansökan för att hindra användare att blockera deras spårning.

Så det är väl ett plus att apple nu börjar lite lätt att kämpa emot detta. Men det är inte tillräckligt.

Aja blev längre än jag tänkte mig. Skrev såhär på rak arm då tankarna kom till mig. Har säkert missat något men men.

Samt tillbaka till zte blade då, den fungerade och fungerar fortfarande än idag även om jag inte använder den.
De hade då för tiden nästan "top of the line" hårdvara för en spottstyver. Kostade runt 900 om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem

När Microsoft övergav Windows phone mer eller mindre så var jag tvungen att gå till Android eller iphone. Har som personlig gräns 3000kr vid mobilköp. Så om det inte skulle bli begagnat så gick iphone bort. Sedan har jag inte varit så taggad på apple för den delen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet är iOS också Linux i botten

Nej, Mach 3.0 (OSFMK7.3) med BSD och massvis med egen nyare kod. Från början Mach 2.5 och BSD4.3 under NeXTSTEP-tiden. Idag (sedan 1996) heter kärnan XNU. BSD4.4-delarna brukar sägas ha uppgraderats med hjälp av FreeBSD, BSD4.4-Lite släpptes som open source och BSD var en del av Mach-projektet också så i källkoden finns massor referenser till CMU, och förbättringarna som FreeBSD gjort där är ofta från 90-talet eller tidigt 00-tal, mycket kod i BSD-trädet är ny kod också. Mycket av både ny och gammal BSD-kod är inte lyft från FreeBSD.

Ingen annan än Apple kör egentligen XNU även om källkod finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Adblocker och root så att jag kan avinstallera all spyware och skit som skickas med.

Man kan avinstallera bloat-apps utan root med adb
t,ex

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Nästa telefon blir Google Pixel 4a, antagligen efter jul.

Tack för tipset! Pixel 4a med 5,8"-skärm är nu på min önskelista för 3600:- Står mellan den och en iPhone 12 mini nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Alla har vi olika behov och prioriteringar. Som rubriken lyder, varför valde du en Android-mobil?

I första hand priset.

Mina krav på mobil är enkla - kunna köra de viktigaste apparna (typ mobilt BankID, och appar för kollektivtrafiken), ha bra batteritid så att jag aldrig behöver oroa mig för ha inte en laddare med mig, samt inte vara alltför dyr (max 3000kr).

Finns inte många, om några, icke-Android mobiler som uppfyller de kraven, men det är inte särskilt svårt att hitta en Android mobil som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Alla har vi olika behov och prioriteringar. Som rubriken lyder, varför valde du en Android-mobil?

De tre stora anledningarna är

1. Batteritiden
2. Har köpt massa appar genom tiderna så är smått låst till android.
3. Jag vill komma billigt undan

I övrigt är det samma skit där den ena bajskorven är lite dyrare. Jag kommer fortsätta hålla mig till Android så länge de tre punkterna ovan är aktuella men skulle inte göra nåt om jag det ändrades. Jag har under åren kommit fram till att jag inte har särskilt höga krav på en mobil.. Lite större skärm, lite längre batteritid, ringa, smsa, checka av banken och kolla swec - typ.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk

Jag har skummat igenom flera svar och sett att många som väljer Android gör det för att de köper budgettelefoner, vilka jag är förvånad över att inte nästan alla köper budget. Men det har väl mycket med att man kan köpa på avbetalning med abonnemang och man får telefon på jobbet att göra som gör att de ändå är populära.

Men för de som tänker lägga 12 till 15 000kr på en telefon som en bra iPhone 6,7" eller de bästa Androidtelefonerna som Samsung 20 Ultra kostar. Så varför ska man välja Android framför iPhone då? Detta val är för mig i denna prisklass inte lika självklar.

Permalänk
Medlem

För att jag är van vid Android sedan 2010 när jag köpte min första Android mobil, hittar inget på ios, och gillar det personligen inte, men rekommenderar det till alla eldre, men använder os x på min bärbara, något jag troligtvis aldrig kommer att byta ut till någon skräpig o billigt producerat windows dator, med sunkig touchpad, dårligt tangentbord, dårlig batteritid etc etc, os x och Apple är fortfarande överlägsen allt som produceras som bärbara datorer. Serious gamer? Inte särskilt serious om du har en laptop till att spela på..

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

För att jag är van vid Android sedan 2010 när jag köpte min första Android mobil, hittar inget på ios, och gillar det personligen inte, men rekommenderar det till alla eldre, men använder os x på min bärbara, något jag troligtvis aldrig kommer att byta ut till någon skräpig o billigt producerat windows dator, med sunkig touchpad, dårligt tangentbord, dårlig batteritid etc etc, os x och Apple är fortfarande överlägsen allt som produceras som bärbara datorer. Serious gamer? Inte särskilt serious om du har en laptop till att spela på..

När det gäller laptop så ska man jämföra i samma prisklass och inte någon billig windowsdator emot en dyr apple. Dock är Apples M1 unik på flera sätt och den har ingen konkurrent om man just vill ha en sådan dator.
Detta klarar min laptop av, undrar vad en billig Appledator mår efter detta? https://www.youtube.com/watch?v=zlfzvjUgqr4

Angående serös gamer, så ser jag det bara som något negativt att kalla sig för detta. Däremot professionell så man tjänar pengar på det. Nå idag har spelande blivit så vanligt så folk vill kunna spela på allt de i princip äger inklussive smartklockor. Så folk som köper en dator för skolarbete vill även kunna spela på den. Och vad jag har förstått så har Apples M1 bra spelprestanda så det är inget större problem, mer än att spelutbudet för tillfället inte är de största.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag har skummat igenom flera svar och sett att många som väljer Android gör det för att de köper budgettelefoner, vilka jag är förvånad över att inte nästan alla köper budget. Men det har väl mycket med att man kan köpa på avbetalning med abonnemang och man får telefon på jobbet att göra som gör att de ändå är populära.

Men för de som tänker lägga 12 till 15 000kr på en telefon som en bra iPhone 6,7" eller de bästa Androidtelefonerna som Samsung 20 Ultra kostar. Så varför ska man välja Android framför iPhone då? Detta val är för mig i denna prisklass inte lika självklar.

Tja, jag vet inte varför man skulle lägga femton tusen på en telefon, den kommer ju inte göra i princip något bättre än en mycket billigare modell. Men varför man väljer Android även i högre prisklasser är väl för att de motsvarar ens krav bättre. Och har man väl vant sig vid Android så är det svårt att inte känna sig begränsad av IOS/IphoneOS när det är så mycket man inte kan göra, det har ju inget med priset att göra.

Men telefonmarknaden har ju liksom börjat stagnera lite. Bland de som köper Android så finns det inte särskilt mycket som en telefon för femton tusen gör bättre än en telefon för sju eller tio liksom, inte i faktiskt användning i alla fall, och då köper man nog dem istället. När det gäller Iphone så visar det sig mer i att folk behåller sina telefoner längre, tidigare bytte många vartannat år men nu är det inte så stor mening med det. Aningen bättre kamera är ju trevligt men knappast värt pengarna. Prestandan har varit tillräcklig ett tag nu och så. Designmässigt händer det ju inte så mycket heller utan de verkar behålla ungefär samma design i typ tre-fyra år. Nu är det ett skifte på gång dock, nästa Iphone är ju en klar förbättring mot de senaste årens modeller i mina ögon. Så det kanske blir ett större skifte nu. På samma sätt har ju Galaxy S8-S20 varit ganska lika men nu verkar det komma lite nyheter, å andra sidan har man ju andra tillverkare att välja på där om man är sugen på något annat så jag vet inte om det har riktigt samma effekt.

Det finns ju en del tekniska nyheter de senaste åren i alla fall, trådlös laddning exempelvis, och högre bilduppdateringshastighet. Båda dessa sakerna är trevliga men många ser det nog inte som att de motiverar att lägga två-tre gånger pengarna jämfört med en telefon som har allt annat som ett flaggskepp har liksom. Flera kameror kan ju vara kul en stund men de har ju alltid mycket sämre kvalitet än huvudkameran så i praktiken ger de inte så mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Detta klarar min laptop av, undrar vad en billig Appledator mår efter detta? https://www.youtube.com/watch?v=zlfzvjUgqr4

Datorn i videoklippet överlevde dock inte senare:
"4/27/16 Edit - It doesn't appear to have made it through the night. We've opened it up to air dry some more, but the outlook is grim."

IBM Thinkpads var länge mitt förstaval när det kom till bärbara datorer, men numera väljer jag hellre Dell och Apple.

I övrigt verkar MacBook Pro ha skydd för vätskor som rinner under själva datorn, vilket varken min Dell XPS eller HP ZBook lär tåla (då de exponerar kretskortet via ventilationshålen). Fläkten lär snarare suga in vätskan in i datorn och förvärra skadan.

Permalänk
Medlem

Inköpspris och mestadels vanesak. Jag gillar Xiaomis UI långt mer än Samsung tex. Kör idag en Redmi Note 8, svårslagen när det gäller mest mobil för pengarna.

Mina barn har som alla andra växt upp med en iPad, och då känns det smidigast att de får ha en iPhone. 6S är billiga beggat, och glasen är lätta och billiga att byta när de (ofta) går i sönder.

Permalänk
Medlem

Har kört Android sen galaxy s2 och det har främst varit för att jag gillar att kunna pilla med saker själv, sideloada appar osv. Jag var även väldigt taggad på alla nya modeller. På senare år har det intresset avtagit och när jag skulle få en ny jobbtelefon senaste (som jag även kan använda privat) så var alternativen iPhone 11 och Galaxy S10e. Sistnämnda kändes väldigt tråkig så det blev en iPhone 11, och det enda jag saknar från Android är att kunna zooma med ett finger i t.ex webbläsare. Det gör det enklare att använda med en hand.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Valet har stort sätt alltid fallt på en Android telefon av olika orsaker:

1) App urval.

2) Att man kan stoppa i appar som inte ska godkännas av nån "Apple store", jag använder min mobil som jag använder min dator, jag
vill inte att den ska styras av nåt företag, använder ju Linux ganska mycket, så valet för mig var ganska enkelt där.

3) Moderna features, jag fotar mycket, så för mig spelar kameraets kvalité ganska mycket, så mycket att jag är redo att offra appar för att få bättre kamera, så det blev en Huawei P20 pro ca. 3 år sen, och det har jag inte ångrat en dag, batteriet håller även bättre än dengång den var ny tack vara deras senaste batteri optimeringar. Inga repor - trods att jag inte använder nåt skal eller foderal, och den ligger tillsammans med nycklar. Helt otrolig att det även ens går.

4) Batteritid. 3 dagar utan att behöva att ladda, gör mig oberoande av telefonen.

Permalänk
Medlem

Trodde jag ville ändra utseendet på telefonen mycket, men så var inte fallet.
Byter tillbaka snart eftersom kvalité på appar och användarupplevelsen generellt, enligt mig, är bättre på Iphone.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk, 7800X3D, RTX 3080, 32GB DDR5 6000MHz, MSI MPG A850G

Permalänk
Medlem
Skrivet av samurai:

Byter tillbaka snart eftersom kvalité på appar och användarupplevelsen generellt, enligt mig, är bättre på Iphone.

Just kvalitén på appar slog mig verkligen när jag gick över till Android igen, det var verkligen rätt B och kändes inte som en mogen marknad. Sen är ju operativsystemet rätt buggigt och känns inte som något som funnits i 10+ år när till och med Chrome har problem dagligen.

Kan väl säga att det inte känns som en premiumtelefon direkt när den kör Android och de apparna som finns där.

Permalänk
Medlem

Hade inget val, Windows Phone gick i graven så var bara att emigrera till Android igen då jag ogärna lägger mer än 3000-4000 kr på en telefon. Personligen anser jag telefonen vara den tråkigaste elektronikprylen som jag måste köpa, hoppas min nuvarande Xiaomi 9T Pro (eller var den nu heter) håller 3-4 år till.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem

Pris, öppenheten, operativsystem, hårdvaruutbud, IP-klassning, OLED-skärm, apparna, minneskortplats och QI-laddning.

Har ingen speciellt mot Apple eller iPhone, är bara att när jag jämförde mina krav mot deras utbud slutade de alltid som förlorare.

Sedan är jag väl lite av en ovillig Samsung-fanboy också efter att ha gått igenom Note, Note 2, Note 3, Note 4, S4, S5, S6, S7, S8, Note Pro 12.2, Tab S 8.4, Tab S 10 och senast Tab S6 Lite. Säger ovillig eftersom jag haft andra telefoner (Sony Z3 Compact, Huawei Mate 9 Pro) som på många sätt fungerat bättre. Men i slutändan har alltid Samsung erbjudit den bästa helhetslösningen.

Permalänk
Medlem

Jag vet faktiskt inte varför jag valde en Android-mobil denna gång också. Skaffade en OnePlus 8 Pro, vilket jag ångrat lite.

Kommer bli en Apple-telefon nästa gång iallafall...

Egentligen så har det för mig ingen betydelse om det är Android-OS eller iOS på mobilen. Det jag behöver göra med mobilen fungerar exakt lika bra på bägge OS:en.

Permalänk
Medlem

För att jag är värd mer än en iphone

Permalänk
Medlem

Jag valde Apple för säkerheten, integriteten och deras väl optimerade operativsystem. Har använt Apple i flera år och har inte känt mig låst, använder iofs inte något enormt utbud av appar utöver de som är förinstallerade.

Deras ekosystem tycker jag fungerar bra. Har iPhone, iPad och Apple Watch. Gillar även designen på många av deras prylar, dock inte alla

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Jag har Android för att man ska slippa Apples klåfingrighet om hur mobilen fungerar och vad man får göra med den.

Ett problem är exempelvis hanteringen av Eu begränsningen om volym på hörlurar.

På min Android kommer det upp en varningsruta för hörseln om man ökar volymen, men det går trots allt att öka volymen och den sänks ej under pågående lyssning.

Det behövs om man antingen har en hörselskada som kräver högre volym för att man ska höra ordentligt eller så kanske man helt enkelt kör med ett par lurar som är lite trögdrivna och behöver extra kräm för att fungera.

Med Android kan du dessutom köpa telefoner som har hörlursförstärkare inbyggd som fungerar med trögdrivna lurar och ordentlig hög nivå. Då får jag själv avgöra var min gräns går.

Apple å sin sida har på senaste IOS uppdateringen tyckt att det inte räcker bara med varning utan istället infört att efter att ett visst antal ljudvarningar överskrids på en viss tid så sänker telefonen ljudet på eget bevåg själv därefter(även under pågående lyssning) och den funktionen går inte heller att stänga av.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1617085-ios-14-2-begra...

Jag vill definitivt inte ha sådan förmyndar mentalitet. Det är ok att det kommer upp en varningsruta men om jag väljer att ignorera den så är det mitt val som det dessutom finns anledning till.

Det finns dessutom en hel del specialappar exempelvis för optimering/felsök av trådlösa nätverk som Apple aldrig skulle släppa in i sin butik.

Dessutom har android möjligheten att gå förbi Google Playbutiken och installera appar från annat håll. Även om man då av säkerhetsskäl får slå på den möjligheten själv för att det ska gå att göra. (efter installation stänger man givetvis av det igen)

Självklart får man då tänka sig för vad man installerar, men lika fullt det är möjligt.

Har räddat mig när SR radioappen kom med en appuppdatering som omöjliggjorde att spola tillbaka i appen när man lyssnade på direktläget och i Google play fanns bara den senaste felaktiga versionen.

Kunde då ladda ned från fristående apparkiv den äldre versionen som fungerar. Det hade inte gått med apple. Har för övrigt hänt med SVT-play appen med där samma lösning att gå tillbaka till tidigare version fungerade.

En annan är en app som fejkar en valfri gps-position om man inte vill vara övervakad, hade inte heller godkänts hos Apple.

Wifi-samtal hos en vän med väldigt dålig mobiltäckning, där min Samsung Android som har ett val för att prioritera wifi-samtal före mobilnät fungerar bra.
Min väns iphone 7 försöker trots wifi-samtal är påslaget byta från ett fungerande wifi-samtal till mobilnätets för svaga signal så samtal bryts/kommer ej fram trots att vi har samma operatör. Ridå Apple...

Annars har väl Apple en hel del trevliga produkter som passar dem som vill ha ett enkelt och inlåst ekosystem men det passar inte mig förutom en Apple-TV som fungerar bra. (och väl är en av få Appleprodukter som fungerar utan att man har deras ekosystem i övrigt)

Permalänk
Medlem

Med Android så kan jag bestämma över telefonen utseende och upplägg, med Iphone bestämmer Apple det mycket åt mig, vilket jag inte gillar.

Sen andra saker som Apple går mot hållet att inte ha några kontakter alls tex 3,5 och USB ogillas starkt och är ganska begränsande, man kommer inte ifrån att bästa hörlurar inte är med blåtand, OK nu finns det få om någon telefon som har tillräckligt bra ljuddel, men med USB kan man koppla på tex en dragonfly som löser det problemet, nu lider ju även Android lurar delvis av detta med brist på kontakter också, men det finns fortfarande rätt mycket modeller som fortfarande har.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Samsung Sverige

Intressant tråd! För egen del valde jag Android för att jag var missnöjd med hur min tidigare telefon presterade i kyla. Batteriet tvärtömdes och mobilen slogs av utan förvarning, vilket var ganska dåligt när man var ute i vinterväder. Nu uppskattar jag definitivt friheten till att skräddarsy och påverka systemet som användare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Började med att HTC Hero var billig, den fungerade bra tills jag skaffade första Samsung Note, och efter det har jag fortsatt köpa just Note. I år var första året då jag köpte nått annat, en vanlig S20. Anledningen till att jag har Android är för att jag började där och aldrig kände att iPhone gjorde nått bättre. Det var bara ett jäkla tjat om att iPhone var så lätt att använda, en apa kunde tydligen använda den! Jag har aldrig valt min elektronik med kravet att en apa ska kunna använda den, så jag fortsatte med Samsung eftersom att allt bara fungerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Man kan avinstallera bloat-apps utan root med adb
t,ex
https://www.youtube.com/watch?v=fAqmjU_EJ8g

Denna guide är mycket bättre om hur man gör.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk

Pga prislappen och att iphone inte har någon bakåtknapp.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niivpzi:

Xiaomi Note serie? Utbytt batteri finns ingenstans längre alls. men allt annat. 3.5mm IR och SD/DubbelSim.
Har själv Note 8 Pro och är överdrivet nöjd för 3000kr. Note 9 Pro ska ha samma men bättre på allt, eller en Mi9(T)/Mi10 för dig.

Fast det där stämmer ju inte riktigt.. iaf inte om man inte har allt för höga krav på RAM, minne och skärmen. Fairphone 3 plus har både löstagbart batteri, dubbla sim och SD och 3,5mm uttag.. Den saknar förvisso IR, och du får betala lite extra trots att den endast har 4gb RAM, 64gb minne, och en IPS-skärm på 60ghz. Å andra sidan är den enkel att fixa själv om något går sönder.. Du får med en skruvmejsel för det ändamålet, beställ hem en ny kameramodul, och byt den själv, känns rätt okej tycker jag. Även deras headset är modulärt, hemsidan har tutorials både för root och hur man lagar den själv.
Designen är originell men till stor del av återvunnet material, dessutom har de schyssta arbetsförhållanden till tillverkarna av alla komponenter. Här kan man snacka kontroll över sin lur.