Permalänk
Medlem

Låg prestandavinst med överklockad 9700K

Har haft en Intel 9700K Processor och en Asus Z30-A moderkort i drygt två år och inte sett någon större idé att överklocka tills nu när jag började spela Cyberpunk och når 100 % CPU-belastning.

Kör den inbyggda automatiska överklockningen på moderkortet och den säger att den når 38 % överklockning, men när jag kör Cinebench får jag ca 11 % prestandaökning på multikärnor-testet och 0 % prestandaökning i singelkärne-testet. Känns som det är nåt som inte stämmer. Någon som har något tips på vad det kan bero på?

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kallek2:

Kör den inbyggda automatiska överklockningen på moderkortet och den säger att den når 38 % överklockning

Det där är en ren hittepåsiffra. Det finns inte en möjlighet att någon form av automagisk överklockning kan generera sådana resultat med en 9700K.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den inbyggda överklockningen överklockar väll även minnen osv, så gissar att 38% är overall, Tror inte den lyckats klocka endast din processor 38%

Vilken frekvens körs den i ?

sen har jag aldrig varit ett fan av de där inbyggda överklocknings programmen, dom skickar oftast på onödigt mycket volt.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

https://www.hwinfo.com/files/hwi_640.zip

Om du använder HWinfo64 (med "sensor" iklickat vid uppstart) medans du kör cinebench så kan du se hur CPU:n beter sig. Kolla klockfrekvens och Temperatur.

Kan rekommendera att du återställer BIOS först till vad du hade innan och gör en 'baseline' så du har något att jämföra med.

Skriv ner i Notepad vad du får för klockfrekvens och temperatur i idle (ej röra musen och röra musen) och load (cinebench (rör ej på musen under testet)).

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Den inbyggda överklockningen överklockar väll även minnen osv, så gissar att 38% är overall, Tror inte den lyckats klocka endast din processor 38%

Vilken frekvens körs den i ?

sen har jag aldrig varit ett fan av de där inbyggda överklocknings programmen, dom skickar oftast på onödigt mycket volt.

Standardvärdet är att processorn körs i 100*36 Mhz = 3600, men överklockat körs den i 100*49 = 4900 (enligt AI Suite 3). Det blir en 36 % ökning av processorhastigheten (Jag skrev fel förut, ska vara 36 och inte 38). Verkar inte som AI Suite 3 tar hänsyn till boost mode.

Gjorde en snabb test av hastighet och temperaturer:

Utan överklockning kör cores på 800 Mhz idle, ca 31 grader
Cinebench multicore börjar cores på 4600 Mhz, men går ner till 4200 Mhz efter ett tag. Temp är först ca 70, men sjunker till 60 när cores går ner till 4200.
I single core testhoppar cores mellan 4900 och 4700. Temp är ca 40 grader medan en kärna är ca 60.

Överklockat är idle samma som oöverklockat och ca samma temperatur (några grader lägre när jag testade)

Vid multicoretest kör cores på 4700 Mhz och temp går upp till ca 70 grader.
Single core är samma som oöverklockat.

Kanske inte är så konstigt att jag inte får mer prestandaökning ändå.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kallek2:

Har haft en Intel 9700K Processor och en Asus Z30-A moderkort i drygt två år och inte sett någon större idé att överklocka tills nu när jag började spela Cyberpunk och når 100 % CPU-belastning.

Kör den inbyggda automatiska överklockningen på moderkortet och den säger att den når 38 % överklockning, men när jag kör Cinebench får jag ca 11 % prestandaökning på multikärnor-testet och 0 % prestandaökning i singelkärne-testet. Känns som det är nåt som inte stämmer. Någon som har något tips på vad det kan bero på?

Låter konstigt att den slår i taket, det är ju åtta kärnor.
Vad har du för minne och har du en massa skräp igång i bakgrunden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Låter konstigt att den slår i taket, det är ju åtta kärnor.
Vad har du för minne och har du en massa skräp igång i bakgrunden?

Har typ inget annat i bakgrunden. Idle är 1 % CPU använt. Har 16 GB 3200 Mhz minne. Cyberpunk är sjukt krävande dock. Kör i 1080p DLSS Quality och får 60 fps för det mesta med Ray Tracing på Ultra. Kör jag omkring i dom mest aktiva delarna av staden får jag dock lägre fps och det är då processorn kan ligga på 100%. Känns som det fortfarande är rätt dåligt optimerat, så det kanske blir bättre med kommande patchar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av kallek2:

Har typ inget annat i bakgrunden. Idle är 1 % CPU använt. Har 16 GB 3200 Mhz minne. Cyberpunk är sjukt krävande dock. Kör i 1080p DLSS Quality och får 60 fps för det mesta med Ray Tracing på Ultra. Kör jag omkring i dom mest aktiva delarna av staden får jag dock lägre fps och det är då processorn kan ligga på 100%. Känns som det fortfarande är rätt dåligt optimerat, så det kanske blir bättre med kommande patchar.

Är väl en ny patch på gång.
Låt oss hoppas att det blir mer lättdrivet.
Har du kikat på optimeringsguider för spelet?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vad får du för klockfrekvens i HWinfo64 när du spelar Cyberpunk?

Du kan installera Afterburner (+stats server) och ha informationen medans du spelar. Eller så kollar du värdena enligt en graf i HWinfo64. Om du dubbelklickar på ett värde så öppnas en graf.

Sen att Cyberpunk är dåligt optimerat är ingen nyhet. Refunds går hett.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som att du behöver slå på multicore enhancement I bios. Utan det så kör den bara turbo frekvenserna på alla kärnor i en kort stund.

Visa signatur

You think you know. What's to come. What you are. You haven't even begun.

Permalänk
Medlem

Jag har optimerat Cyberpunk enligt guide på eurogamer.net och jag tycker det flyter på bra nu, men det är inte perfekt. Mitt Geforce 2080 är nog flaskhalsen i de flesta fallen fps sjunker under 60 visserligen.

Kör jag överklockat så får jag cpu-hastighet på 4800 MHz i Cyberpunk. Verkar som överklockningsprogramvara slagit på multicore enhancement.

Permalänk
Medlem

Fick bluescreen nu när jag spelade, så autoöverklockningen verkar inte helt stabil. Får gå tillbaka till stock I guess.

Permalänk
Medlem

Har samma processor, utan överklock längre, blev mest varmt tyckte jag, men alla kärnor ligger fast på 4,6Ghz och belastningen är mellan 60-80%, temperatur 60-70 grader med vattenkylning, 3080 i samma loop på 50-60 grader.

Fps vet jag inte längre för jag stängde av overlay, ska spela spelet inte bry mig om hur höga siffror där är, men låg på 60-90 fps, med inställningar enligt nvidia experience

Visa signatur

MerLox