Intel kan lansera 500-seriens moderkort för "Rocket Lake" på CES 2021

Permalänk
Melding Plague

Intel kan lansera 500-seriens moderkort för "Rocket Lake" på CES 2021

Nya uppgifter talar för att Intel lanserar 500-seriens styrkretsar och moderkort på CES 2021, innan processorerna "Rocket Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har inte hängt med Intels planer framåt, men varför lanserar de ett nytt moderkorts chipset? Skulle inte 490 kunna ta rocketlake och vara PCIE 4 redo...? För DDR5 kommer ju i år även om det är slutet av året så blir det ju ett nytt chipset igen då antar jag...?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Min gissning är att Core i9-11900K 8 core får så mycket bättre IPC så den är bättre än Core i9-10900K 10 core för alla.
Dock är det en tragisk utveckling att Amd mer eller mindre har fått monopol på maskiner hos privatpersoner som ska köra större laster, men det är bara en tidsfråga. Pengarna ligger dock i att sälja till den stora gruppen.
Liksom dual cpu lösningar för entusiaster fanns redan redan slutet på 80talet för 386or, men det var inte precis Agda 97år som köpte dem.

Skrivet av Gambit_2K:

Har inte hängt med Intels planer framåt, men varför lanserar de ett nytt moderkorts chipset? Skulle inte 490 kunna ta rocketlake och vara PCIE 4 redo...? För DDR5 kommer ju i år även om det är slutet av året så blir det ju ett nytt chipset igen då antar jag...?

Som jag tolkar artikeln fungerar den nya processorn med de gamla moderkorten och då ser jag bara positivt att de tar fram en ny chipset. Hade Intel däremot tvingat alla som ska uppgradera att köpa ett nytt moderkort så är det ej bra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gambit_2K:

Har inte hängt med Intels planer framåt, men varför lanserar de ett nytt moderkorts chipset? Skulle inte 490 kunna ta rocketlake och vara PCIE 4 redo...? För DDR5 kommer ju i år även om det är slutet av året så blir det ju ett nytt chipset igen då antar jag...?

Vem vet vad intel pysslar med, men precis som du säger har z490 rocketlake stöd + PCIe4 dock endast vissa kort antar att dom flesta z490 kort gör det.

Permalänk
Medlem

Härligt med fjärde generationens 200-serie, undrar om det kan vara en extra sata-port eller något kul denna gång?

Permalänk
Snusfri

Ska bli intressant att se hur raketsjön presterar.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Intel bara pissar ut nya sockets för att hamstra pengar.
Samtidigt så sitter AMD folket på nya CPUer och moderkort från två generationer sedan.
Intel måste förändra sig annars är det kört.

Stämde tydligen inte, jag som fattat fel att 11xxxk inte skulle funka med 400 serien.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Intel bara pissar ut nya sockets för att hamstra pengar.
Samtidigt så sitter AMD folket på nya CPUer och moderkort från två generationer sedan.

Intel måste förändra sig annars är det kört.

Är ju fortfarande LGA1200, dom kör väl på som dom "alltid" gjort, två generationer CPU:er per socket. Nyheten handlar om ny styrkrets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Intel bara pissar ut nya sockets för att hamstra pengar.

Jag kanske har missförstått men detta är väl inte en ny sockel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Är ju fortfarande LGA1200, dom kör väl på som dom "alltid" gjort, två generationer CPU:er per socket. Nyheten handlar om ny styrkrets.

Skrivet av joakim99:

Jag kanske har missförstått men detta är väl inte en ny sockel?

Jag hade fattat det som att 11xxxk inte skulle fungera med 400 serien, men efter lite googlande så visar det sig att det gör det ändå.
Kors i taket.

My bad

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Intressant att se hur Xe-grafiken blir. Helt klart bättre än nuvarande gen men Anandtech spekulerar i att den kan komma att bli något nedskalad jmf med Tiger Lake.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hakd:

Intel bara pissar ut nya sockets för att hamstra pengar.
Samtidigt så sitter AMD folket på nya CPUer och moderkort från två generationer sedan.
Intel måste förändra sig annars är det kört.

Stämde tydligen inte, jag som fattat fel att 11xxxk inte skulle funka med 400 serien.

Det ska ändå sägas att det är väldigt förutsägbart när Intel "pissar" ut nästa sockel. På konsumentsidan används i regel en sockel och plattform för två generationer.

  • LGA 1155: Sandy Bridge & Ivy Bridge

  • LGA 1150: Haswell (Refresh) & Broadwell

  • LGA 1151: Skylake & Kaby Lake* (4c)

  • LGA 1151v2: Coffee Lake* (6c) & Coffee Lake Refresh* (8c)

  • LGA 1200: Comet Lake* (10c) & Rocket Lake (8c)

* Alla är arkitekturen Skylake

Om ryktena stämmer släpps Alder Lake för sockel LGA 1700 sent år 2021, följt av Meteor Lake år 2023 som vi då kan anta blir kompatibel med samma sockel.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Skrivet av Jacob:

* Alla är arkitekturen Skylake

Sandy-Bridge, likt vanlig sand, rann ner i himmelsjön

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

maskiner hos privatpersoner som ska köra större laster,

Detta är ju en vanlig fantasi på SweC, men hur stor andel av användarbasen är det? 0,0001%?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Detta är ju en vanlig fantasi på SweC, men hur stor andel av användarbasen är det? 0,0001%?

På samma sätt att användarbasen som har behov av en lastbil är ytterst få av alla som behöver ha ett fordon. Fö majorirtetn går det alldeles utmärkt att köpa en cykel, elektrisk skatebord eller bara åka buss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Har inte hängt med Intels planer framåt, men varför lanserar de ett nytt moderkorts chipset? Skulle inte 490 kunna ta rocketlake och vara PCIE 4 redo...? För DDR5 kommer ju i år även om det är slutet av året så blir det ju ett nytt chipset igen då antar jag...?

Intel lanserar nästan alltid nya styrkretsar när de släpper en ny generation processorer, även när föregående styrkretsar också är kompatibla med de nya processorerna. Jag föredrar faktiskt att de gör så än att de gör som AMD och släpper nya styrkretsar lite hur som helst, även om det inte är någon större skillnad på de nya och gamla styrkretsarna. Då kan man vara säker på att de nya moderkorten är kompatibla med de nya processorerna direkt ur kartongen.

Permalänk
Medlem

Papperslansering eller faktiska produkter? Jag kan tänka mig ett nytt mini ITX kort från ASUS om det kommer.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Intel lanserar nästan alltid nya styrkretsar när de släpper en ny generation processorer, även när föregående styrkretsar också är kompatibla med de nya processorerna. Jag föredrar faktiskt att de gör så än att de gör som AMD och släpper nya styrkretsar lite hur som helst, även om det inte är någon större skillnad på de nya och gamla styrkretsarna. Då kan man vara säker på att de nya moderkorten är kompatibla med de nya processorerna direkt ur kartongen.

Vad menar du här? Mellan 400 och 500 serien skiljer det ju med stöd för PCIE4, generationen innan skilde extremt mycket med ram-kompatibilitet och andra saker... Intel däremot låser ute konsumenter från enkla uppgraderingar som om och om igen bevisats vara helt onödiga (kort från första skylake klarar ju 9900K utan problem till exempel) varför ska inte konsumenten få den möjligheten?

Jag kan hålla med om att 500-serien borde släppts i sin helhet med 3000-seriens CPUer, men så blir det inte alltid tyvärr, och B450 var svårslagen för budgetbyggen länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad menar du här? Mellan 400 och 500 serien skiljer det ju med stöd för PCIE4, generationen innan skilde extremt mycket med ram-kompatibilitet och andra saker... Intel däremot låser ute konsumenter från enkla uppgraderingar som om och om igen bevisats vara helt onödiga (kort från första skylake klarar ju 9900K utan problem till exempel) varför ska inte konsumenten få den möjligheten?

Jag kan hålla med om att 500-serien borde släppts i sin helhet med 3000-seriens CPUer, men så blir det inte alltid tyvärr, och B450 var svårslagen för budgetbyggen länge...

Du tolkade nog vad jag skrev fel, jag menade inte att det skiljer lite mellan AMDs styrkretsar utan att det är bättre att släppa nya styrkretsar i samband med en ny generation processorer oavsett om det skiljer mycket mellan styrkretsarna eller ej. Jag skulle nog t.o.m. säga att det är bättre att bara döpa om de gamla styrkretsarna än att inte släppa nya alls så att konsumenterna kan veta med säkerhet vilka moderkort som är uppdaterade.

Ännu bättre vore förstås om alla moderkort hade stöd för BIOS flashback, och det verkar faktiskt som att AMDs strul med att klargöra vilka moderkort som är kompatibla orsakat en positiv utveckling på den fronten. Vad jag kan hitta så finns det ungefär 5 moderkort med BIOS flashback i 300-serien, runt 20 moderkort i 400-serien, och 50+ i 500-serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Du tolkade nog vad jag skrev fel, jag menade inte att det skiljer lite mellan AMDs styrkretsar utan att det är bättre att släppa nya styrkretsar i samband med en ny generation processorer oavsett om det skiljer mycket mellan styrkretsarna eller ej. Jag skulle nog t.o.m. säga att det är bättre att bara döpa om de gamla styrkretsarna än att inte släppa nya alls så att konsumenterna kan veta med säkerhet vilka moderkort som är uppdaterade.

Ännu bättre vore förstås om alla moderkort hade stöd för BIOS flashback, och det verkar faktiskt som att AMDs strul med att klargöra vilka moderkort som är kompatibla orsakat en positiv utveckling på den fronten. Vad jag kan hitta så finns det ungefär 5 moderkort med BIOS flashback i 300-serien, runt 20 moderkort i 400-serien, och 50+ i 500-serien.

Jaha, jag trodde du föredrog Intels moderkorts-strategi över AMDs, men det går såklart att göra mer och bättre. Håller med att tydlighet och bios-stöd och sånt var helt fel strategi med det som hände. De hade kunnat släppa B451-kort med rätt bios till exempel så alla visst vad som gäller (eller byte första siffra som du säger)

Permalänk
Medlem

Saphire rapids inte rocket lake ddr5 pci-5 inte 4 som borde gå i graven snart i vilket fall som helst. fast det blir ju inte konsument varianter för att konkurrera med amd tyst e det skulle man kunna säga. Men kanske trevligt för de som bryr sig om detta. Amd så e processorerna trevliga men innovation på moderkort förutom det dödsdömda pci-e4 så e det väldigt magert.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Misstänker krafthungriga kretsar, 11900k har två färre kärnor men kör ändå 3,5GHz istället för 10900k’s 3.7GHz. Sedan tillhör jag gruppen som i min primära desktop gärna skalar på många trådar, så överlag är denna lanseringen rätt ointressant för mig personligen. På hög prestanda laptops så är jag också skeptisk då energieffektivitet är så viktigt där, mycket för de begränsade kylningsmöjligheterna utöver batteritid.

Vi får se helt enkelt, det kanske slår AMD marginellt i vissa laster men för mig personligen är det ”för lite för sent” baserat på det lilla jag vet ännu.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Misstänker krafthungriga kretsar, 11900k har två färre kärnor men kör ändå 3,5GHz istället för 10900k’s 3.7GHz. Sedan tillhör jag gruppen som i min primära desktop gärna skalar på många trådar, så överlag är denna lanseringen rätt ointressant för mig personligen. På hög prestanda laptops så är jag också skeptisk då energieffektivitet är så viktigt där, mycket för de begränsade kylningsmöjligheterna utöver batteritid.

Vi får se helt enkelt, det kanske slår AMD marginellt i vissa laster men för mig personligen är det ”för lite för sent” baserat på det lilla jag vet ännu.

14nm är endast för desktop, ’Sunny Cove’-kärnorna finns redan på 10nm för laptops sedan över ett år

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

14nm är endast för desktop, ’Sunny Cove’-kärnorna finns redan på 10nm för laptops sedan över ett år

Skrev explicit hög prestanda. Misstänker att de kommer lansera uppföljare till processorer som 10980HK på 14nm Sunny Cove. Annars så är de totalt irrelevanta på prestanda laptops om allt de erbjuder är 4 kärniga modeller och ”Skylake”.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Skrev explicit hög prestanda. Misstänker att de kommer lansera uppföljare till processorer som 10980HK på 14nm Sunny Cove. Annars så är de totalt irrelevanta på prestanda laptops om allt de erbjuder är 4 kärniga modeller och ”Skylake”.

Känner mig tveksam, det är nog snarare willow cove eller något annat på 10nm som är nästa anhalt för spellaptops, men vem vet...

Permalänk
Medlem

Intel Core i7-1185G7 CB R20 score ca 600 (laptop CPU@4,8GHz)
Intel Core i9-10900K CB R20 score ca 540 (desktop CPU@5,3GHz)
AMD Ryzen 9 5950X CB R20 score ca 650 (desktop CPU@4,9GHz)

Intel Core i9-11900ES CB R20 score ca 655 (desktop CPU@5,5GHz)

(5,3 / 5,5GHz) x 655 = ca 630 vilket ger en ökning ca 16% över i9-10900K

Intel Core i9-11900K CB R20 score ca 630 (desktop CPU@5,3GHz)

Så troligt vis snabbare än AMD Ryzen 7 5800X till ett billigare pris för att kunna konkurrera och producerad på gamla 14nm där Intel har en tillverknings kapacitet som är väldigt mycket högre än den som AMD kan köpa av TSMC. På desktop sidan så har AMD nu nytt rekord sen år 2007 lite över 20%, när AMD säljer 1st CPU har Intel sålt 5st.

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Inte särskilt imponerande prestanda på 11900k.

https://videocardz.com/newz/intel-core-i9-11900-engineering-s...

Edit: Kanske dags att gå över till röda laget.

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Misstänker krafthungriga kretsar, 11900k har två färre kärnor men kör ändå 3,5GHz istället för 10900k’s 3.7GHz. Sedan tillhör jag gruppen som i min primära desktop gärna skalar på många trådar, så överlag är denna lanseringen rätt ointressant för mig personligen. På hög prestanda laptops så är jag också skeptisk då energieffektivitet är så viktigt där, mycket för de begränsade kylningsmöjligheterna utöver batteritid.

Vi får se helt enkelt, det kanske slår AMD marginellt i vissa laster men för mig personligen är det ”för lite för sent” baserat på det lilla jag vet ännu.

Det blir väl Intel som tar tillbaka prestandakronan i spel, förmodligen små marginaler, och förlorar i allt annat. De behöver verkligen komma ifrån 14nm, när de väl gör det kommer det att bli spännande.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮