Fråga om Inets garanti / fesökning
Hej!
Jag köpte CPU, Moderkort, Minne, CPU-fläkt och Chassi hos Inet förra veckan. Jag fick komponenterna i fredags och monterade allt i lördags, men det verkar vara fel på CPU:n eller moderkortet. Debug CPU ledlampan lyser på moderkortet att CPU:n inte fungerar.
Jag testade 2 gånger att montera ner det och rensa kylpastan och börja om igen, men det har inte hjälpt. Får ingen bild på skärmen.
Så jag åkte in till butiken igår och lämnade in detta på garanti. Men det visar sig att då måste jag betala 500kr för att dom ska felsöka detta oavsett om någon komponent är trasig eller inte. Tycker det verkar väldigt konstigt att jag måste betala om en komponent är trasig.
Så jag ringde kundservice för att kolla med dom om detta stämde och ja eftersom jag lämnar in dessa 5 komponenterna monterade (bara dessa 5, inga andra komponenter) så måste jag betala för felsökning av datorn.
Hade jag dock lämnat in alla komponenterna 1 och 1 så hade jag inte behövt betala för felsökning utan då hade dom plockat upp komponenterna och testat dom 1 och 1 utan att jag hade behövt betala något.
@Inet Kan detta verkligen stämma? Eller är det jag som tänker fel? Det borde ju till och med vara lättare för Inet att felsöka komponenterna när dom är monterade?
PS. Detta är heller inget som personal i butiken sa till mig att jag kunde göra när jag frågade om jag verkligen behövde betala felsöknings kostnaden om en produkt är trasig. Men kundservice sa nu att jag kan åka in till butiken igen och hämta ut datorn och plocka ut moderkortet och processorn och lämna in bara dom så blev det ingen kostnad. Dock har jag 3 mil enkel resa och måste då montera ner komponenterna i bilen och det känns lite så där....
Ursäkta att det blev en lång text här, men vill bara se om det är jag som tycker detta är konstigt och faktiskt rätt dålig service?
Har alltid gillat Inet och tyckt dom har väldigt bra service, men detta tycker jag verkar väldigt konstigt.
Det kommer dessutom ta 2 veckor för dom att kolla detta vilket också känns lite störigt att man inte får en ny produkt bara då den är fel, men kan förstå att dom har mycket att göra!
Tack för att ni läste