Permalänk

Moderkort och minnen till 5900x

Hej Sweclockers!

Jag hade tänkt att uppgradera min stationära dator med lite ny hårdvara (jag kör i dagsläget på en I7 6700k och 16gb ram). Då jag numera har småbarn så är det lite svårt att hinna med all research, så tänkte jag skulle rådfråga här

Jag hade tänkt uppgradera till en 5900x, men jag är lite osäker på vilket moderkort som är vettigt. Jag har kollat lite på både B550 och X570. Datorn i fråga är tänkt att användas till både programmering, byggen av programvara och spelande.
Jag hade tänkt köra två stycken nvme m2 diskar till datorn (båda är generation 3 idag, men jag vill ha möjlighet att iallafall köra en m2 disk som gen4 i framtiden) och minst 4 SATA enheter (helst 6). Tanken är också att jag ska försöka få tag på ett 3080 eller dylikt framöver.

Sist men inte minst hade jag tänkt köra 32GB ram till detta, men har inte en susning om vad jag bör välja.

Någon som har något bra förslag?

Permalänk
Medlem

För två M.2 diskar och ett antal SATA enheter så skulle jag rekommendera ett X570 moderkort. Fler PCI-E lanes än på ett B550 moderkort, så att M.2 platser och SATA platser inte behöver dela bandbredd lika ofta.

Ett konkret förslag på moderkort är Gigabyte X570 Auros Pro.

Vad gäller minnen så rekommenderar jag 2x16GB 3600MHz, CL18 (eller lägre CL)

Permalänk
Medlem

Asrock med X570 , sen 2x 16 GB CL16 eller lägre.

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

För två M.2 diskar och ett antal SATA enheter så skulle jag rekommendera ett X570 moderkort. Fler PCI-E lanes än på ett B550 moderkort, så att M.2 platser och SATA platser inte behöver dela bandbredd lika ofta.

Ett konkret förslag på moderkort är Gigabyte X570 Auros Pro.

Vad gäller minnen så rekommenderar jag 2x16GB 3600MHz, CL18 (eller lägre CL)

Tack för tipset! Har du någon koll hur det är med ljudnivån på chipsetfläkten?

Permalänk
Skrivet av Lastviking:

Asrock med X570 , sen 2x 16 GB CL16 eller lägre.

Tack för tipset!
Är det någon speciell Asrock modell man ska hålla utkick efter?

Permalänk
Hjälpsam

Bra pris på detta kort just nu.
ASUS TUF GAMING B550-PLUS, 1399 kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chefen/Ittas:

Jag hade tänkt uppgradera till en 5900x, men jag är lite osäker på vilket moderkort som är vettigt. Jag har kollat lite på både B550 och X570. Datorn i fråga är tänkt att användas till både programmering, byggen av programvara och spelande.
Jag hade tänkt köra två stycken nvme m2 diskar till datorn (båda är generation 3 idag, men jag vill ha möjlighet att iallafall köra en m2 disk som gen4 i framtiden) och minst 4 SATA enheter (helst 6). Tanken är också att jag ska försöka få tag på ett 3080 eller dylikt framöver.

Inser att alla här rekommenderar X570, men MSI Mortar B550M uppfyller alla kraven utan chipsetfläkten. Två st. M.2, varav den ena kommer från CPUn och därmed har PCIe 4, och den andra från chipsettet och har PCIe 3. 6 SATA-portar. Möjligen lite snålt med USB-portar, men man kan ju sätta in en backplate om man vill (det är nog min plan).

Nackdelen med B550 är att kontakten mellan CPU och chipset är 4 banor PCIe 3.0 istället för 4 banor PCIe 4.0. Den där andra SSDn kommer således att få samsas med SATA och en del av USB-portarna om den bandbredden. Det är ju i praktiken samma begränsning som Intel alltid har haft, förutom att AMD har några USB som inte går via chipsettet, men det är värt att nämna.

Visa signatur

5900X | 6700XT