Skillnad mellan Samsungs 980 PRO och WDs Black SN850 Gen 4

Permalänk
Medlem

Skillnad mellan Samsungs 980 PRO och WDs Black SN850 Gen 4

Hej!

Min nuvarande M.2 har snart slut på utrymme och jag behöver därför köpa en till SSD. Jag har idag en Samsung 970 1 TB som enda lagringsenhet och har därför ögnat på Samsungs 980 PRO och om jag ska ta den som systemdisk istället. Däremot ser jag att det finns en billigare och till och med lite snabbare disk från WD, Black SN850 Vad ska jag tänka på innan jag lägger en beställning? Det som får mig att tvivla mest är att Samsungs modell är slutsåld så fort den kommer in i lager medan WD har ett gäng liggandes.

Det moderkort jag har är: X570-PRO. Vad tycker och tänker ni om detta? Jag är fullt medveten om att det finns billigare modeller samt att om det enbart är för lagring så kan jag lika gärna köpa en större HDD.

Tack!

Seb

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk

Jag stod inför samma val nyligen och valde då SN850. Den verkar ha något bättre prestanda för läsning av data jämfört med 980 Pro men är marginellt sämre på att skriva data.
Baserade mitt beslut till stor del på den här recensionen: https://www.tweaktown.com/reviews/9664/wd-black-sn850-1tb-nvm...

Permalänk
Medlem

Bytte ut min 980 PRO till en SN850 nu i min order. Väntat i 1,5 månad på samsungen och den skulle kommit in idag men blev ytterligare försenad. Tack för tipset, för nu skickas resten av systemet.

Visa signatur

Ryzen 5600X, Gigabyte RTX 3070 GAMING OC, 32GB Ballistix (3600 CL16)
Fractal Design Meshify C Mini, MSI MAG B550M MORTAR, Kraken X53, WD Black SN850

Permalänk
Medlem

Jag har också bytit min order till SN850. SN850 har inget stöd för AES-256 kryptering dock om man använder det.

Permalänk
Medlem

Dessa är nästan lika i benchmarks. Magkänslan säger kanske att Samsung går före på grund av deras historia med SSD generellt, men de andra börjar verkligen komma i kapp. Bägge dessa är top tier, även på pcie 3. Synd bara att de är dubbelt så dyra mot "dagens" pcie 3 nvme. Men gud vilken prestanda. Prova packa eller packa upp filer som är ordentligt komprimerade, tex javascript filer och liknande. Jämför det med vanlig sata ssd är det som natt och dag. Även mot billigare men ok nvme när cache tar slut så är det en enorm skillnad.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Har nu testat SN850 och är då mer än nöjd med prestandan. Skönt att inte ha hälften av alla spel på en gammal HDD Går varm dock! Utan någon kylare så gick den upp till 93C med CrystalDiskMark, vet inte om detta är farligt? Installerade medföljande M.2-kylaren från moderkortet och gick ner till 69C i samma test.