Passiv Noctua-kylare säljstartas tidigt år 2021

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av cyklonen:

Tror inte att en passiv kylare används ihop med grafikkort särskilt ofta. Snarare på en processor med inbyggd grafikkrets för t ex filmvisning eller en helt tyst dator i kontorsmiljö, ljudstudio eller liknande.

Ahh, den gamla önskedrömmen. Jag kan riktigt höra coilwhinet framför mig …

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Denna vore klockren om man skulle vilja bygga en ITX-rigg med öppet chassi/showcase chassi. Blir intressant att se tester när den kommer.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ahh, den gamla önskedrömmen. Jag kan riktigt höra coilwhinet framför mig …

Tja, det beror ju på. Risken finns att man får tröska sig igenom några moderkort och nätagg innan man hittar rätt, men mitt nuvarande system är fritt från sånt (dock inte när jag kör med Ryzen 5xxx-kompatibelt BIOS, så den drömmen dog). Det är verkligen helt tyst utöver fläktarnas svaga sus, och pumpens milda surr.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk

Tänk om det kunde göra en liten fläkt för tangentbordet för oss som får kalla händer ibland.

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Tur man e' gammal och börjar höra dåligt...

Jag har en del lik i garderoben (Antec Phantom, hårddiskburar etc..;) som är från den tiden då hårddiskar och fläktar lät FAN!
När jag väl fick tyst på en av delarna framträdde nästa i naken härlighet och coilwhine kan jag tyvärr fortfarande höra, trots att sambon klagar att jag aldrig hör vad hon säger...

Det slutade med ett hål i väggen och datorerna, switchar etc. i garderoben.

Numera kör jag hörlurar för att avskärma mig, lika mycket för min sinnesfrids som omtanke om andras ljudfrids skull

"Kanske ska bygga nåt kul av gammalt skrot i Jul... Har ett "Lap Power" "Whisper system" chassi kvar...

God Jul!

//Kenneth

Visa signatur

Lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av SE_Larsson:

Tänk om det kunde göra en liten fläkt för tangentbordet för oss som får kalla händer ibland.

Jag hade ett Thermaltake Sport-tangentbord för några år sedan. Det hade en fläkt som man kunde koppla in på antingen höger eller vänster sida.
Dock så blåste ju den rumstempererad luft, för tanken var att förhindra handsvett.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

...så länge man inte transporterar datorn...

Man lägger ju såklart ner datorn då eller tar lös kylaren.

Flyttat min dator med en 1250g~ kylare många mil. Många lan, flyttningar osv
Lägger bara datorn på sida i bilen så går det bra.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Lär nog bli rätt nischat, som sagt man har ju fläktar på andra ställen i burken. Något jag funderat tidigare på dock är en testbench monsterad på väggen i musikstudio, dra kablarna snyggt & sen få helt tyst miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag förstår inte meningen med en passiv processorkylare om man ändå har chassifläktar. I ett helt passivt system, där luftflödet bara kommer från konvektion, finns det en poäng, men har man redan chassifläktar så kan man utan problem sätta 1-2 stora och långsamma fläktar på kylaren också, utan att ljudnivån ökar mätbart, än mindre märkbart.

Framförallt när den absolut största boven till ljud kommer från grafikkortet.

Skrivet av Mindfighter:

...så länge man inte transporterar datorn...

Då får man ju tas och stabilisera datorn under färd.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Var det bara jag som blev mest nyfiken på deras "Desk fan" på roadmapen?

Permalänk
Medlem

Det är ju lätt tragironisk (nytt ord!) tajming att man läser att NF A12x25 kommer släppas i svart i början av nästa år, precis samma dag som man får hem fyra stycken beiga A12:or...

Nå jag kan inte vänta så länge iallafall, så det får funka med beige!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det är ju lätt tragironisk (nytt ord!) tajming att man läser att NF A12x25 kommer släppas i svart i början av nästa år, precis samma dag som man får hem fyra stycken beiga A12:or...

Nå jag kan inte vänta så länge iallafall, så det får funka med beige!

Du kunde ju ha köpt några be quiet! Silent Wings 3 i stället. Garanterat svarta som natten och lika tysta.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ahh, den gamla önskedrömmen. Jag kan riktigt höra coilwhinet framför mig …

Nog för att jag vill komma åt det passiva, men för närvarande är jag nära nog med en 180mm på lågt varvtal, Dark Rock 4 med Silent Wings 3 och en Noctua NF-A12x25 för utblås med behaglig fläktkurva. Passivt grafikkort (Palit <3) och nätaggregat Seasonic PRIME Titanium Fanless, vilket ironiskt nog är det som avgör ett störande ljud. Lyckligtvis enbart vid syntetisk last eller vid Folding@home, något man skulle kunna vilja göra vid slösurfande eller andra låg-last uppgifter.

Drömmen om det passiva datorsystemet fortsätter, vilket i det här fallet innebär enbart en 180mm fläkt (ljudsignaturen är oerhört mycket trevligare än mindre fläktar).

Tack och lov har vi (till stor del, X570 curse you, vissa LG-skärmar m.m.), kommit ifrån högvarviga och ettriga småfläktar!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Qn1f3:

Nog för att jag vill komma åt det passiva, men för närvarande är jag nära nog med en 180mm på lågt varvtal, Dark Rock 4 med Silent Wings 3 och en Noctua NF-A12x25 för utblås med behaglig fläktkurva. Passivt grafikkort (Palit <3) och nätaggregat Seasonic PRIME Titanium Fanless, vilket ironiskt nog är det som avgör ett störande ljud. Lyckligtvis enbart vid syntetisk last eller vid Folding@home, något man skulle kunna vilja göra vid slösurfande eller andra låg-last uppgifter.

Drömmen om det passiva datorsystemet fortsätter, vilket i det här fallet innebär enbart en 180mm fläkt (ljudsignaturen är oerhört mycket trevligare än mindre fläktar).

Jag är också nära nog och tycker mig inte ha någon anledning att sträva mot ännu tystare dator. Men jag fick byta ut Gigabytes kassa grafikkortsfläktar för att nå dit. Nu sitter det en standard 92 mm, tre tunna 92 mm och en tunn 120 mm i min dator – samtliga från Noctua givetvis. Kör fläktarna i upp till 700 rpm när jag inte spelar och hör inte datorn alls om jag inte lägger örat mot den.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det sparar det absoluta bästa till sist: Desk Fan. Har längtat och väntat på den länge nu.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Jag är också nära nog och tycker mig inte ha någon anledning att sträva mot ännu tystare dator. Men jag fick byta ut Gigabytes kassa grafikkortsfläktar för att nå dit. Nu sitter det en standard 92 mm, tre tunna 92 mm och en tunn 120 mm i min dator – samtliga från Noctua givetvis. Kör fläktarna i upp till 700 rpm när jag inte spelar och hör inte datorn alls om jag inte lägger örat mot den.

Oj, det var snabbt. Jag kör 140mm noctua @ 650rpm och Fractal Design på 770rpm när jag spelar. Ska prova att slänga ut FD fläkten och köra en till Noctua på 650rpm under ledigheten.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kaleid:

Oj, det var snabbt. Jag kör 140mm noctua @ 650rpm och Fractal Design på 770rpm när jag spelar. Ska prova att slänga ut FD fläkten och köra en till Noctua på 650rpm under ledigheten.

Skulle säkert kunna köra grafikkortsfläktarna ännu långsammare; det är nog mest en vana att jag sätter dem på 25 % eftersom det räckte för att jag inte skulle höra dem. Kommer inte ihåg vad CPU-fläkten snurrar i för varvtal vid låg belastning, men vill minnas att det är en bit under 700 rpm. Till saken hör förstås att jag har ett Ghost S1 och en NH‑L12 som kyler en 3700X. Grafikkortet är ett 2060 Super.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Skulle säkert kunna köra grafikkortsfläktarna ännu långsammare; det är nog mest en vana att jag sätter dem på 25 % eftersom det räckte för att jag inte skulle höra dem. Kommer inte ihåg vad CPU-fläkten snurrar i för varvtal vid låg belastning, men vill minnas att det är en bit under 700 rpm. Till saken hör förstås att jag har ett Ghost S1 och en NH‑L12 som kyler en 3700X. Grafikkortet är ett 2060 Super.

Har låst fläkthastighet på CPUn med, 500rpm 140mm

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hjälpsam

Föredrar en lågvarvig fläkt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ser bra ut!
Kylytan måste se lite annorlunda ut med egenkonvektion, vilket företaget verkar ha koll på
Har själv kört egenkonvektion i min WHS2011 server då med en 45Ws i5-2500T Sandy Bridge (låg-TDP-varianten)
Enbart en nedvarvad 120mm PSU-fläkt står för ventilationen.
Använde mig av en vanlig tornkylare (Scythe Ninja III) dock utan fläktar som jag hyvlade till för att passa in i det relativt lilla serverchassiet
Stresstestade kyllösningen 2011 och har sedan dess gått som en klocka!
Servern är inte bara tyst den drar otroligt lite ström vilket var målet på den tiden.

Permalänk
Medlem

Om man vill köra helt passiv kylning så bör man använda chassit som del i värmeavledningen. Tänkt den arean för att kyla bort värmen. Kanske nån grym moddare på SweClockers som kan förverkliga?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ptah:

Om man vill köra helt passiv kylning så bör man använda chassit som del i värmeavledningen. Tänkt den arean för att kyla bort värmen. Kanske nån grym moddare på SweClockers som kan förverkliga?

Finns sådana att köpa. Och ja, de är nog enda rätta sättet att få en ordentlig kylning att funka passivt. Brukar se ut ungefär såhär:

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns sådana att köpa. Och ja, de är nog enda rätta sättet att få en ordentlig kylning att funka passivt. Brukar se ut ungefär såhär:

https://hdplex.com/images/review/review989.JPG

Coolt! Precis något sånt som jag tänkte mig. Den hade jag gärna sett prestandasiffror på.

Hittade ett intressant projekt där chassit kyler både gpu och CPU men klarar inte hålla tillräckligt låga temperaturer.
https://youtu.be/zG52UVN0XWM

Permalänk
Rekordmedlem

Äntligen en ny Ninja, undrar om den har glest mellan flänsarna som Ninjan och prototypen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Äntligen en ny Ninja, undrar om den har glest mellan flänsarna som Ninjan och prototypen.

Inte så glest på Ninja 5 (skaffade igår)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4723552

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Kaleid:

Inte så glest på Ninja 5 (skaffade igår)
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4723552

Nej de nyare versionerna försämrades vad gäller egenskaper för passiv kylning så de blev mer lik en vanlig dussinkylare som behöver ha fläkt, å andra sidan går det att hänga på 4 eller 5 fläktar på dem om man verkligen vill eftersom designen är som den är det ser väl mest roligt ut i stället för att göra motsvarande nytta men en del prioriterar utseende och andra har ordentliga lådor med plåtsidor.

Jag har för mig att de blev betydligt tätare vid ninja 3 och då blev de också sämre på att få igång konvektion än 1 och 2 hade varit och vid 4 så försvann den stor öppningen i mitten och det blev i princip en helt vanlig stor fläktkylare av den.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nej de nyare versionerna försämrades vad gäller egenskaper för passiv kylning så de blev mer lik en vanlig dussinkylare som behöver ha fläkt, å andra sidan går det att hänga på 4 eller 5 fläktar på dem om man verkligen vill eftersom designen är som den är det ser väl mest roligt ut i stället för att göra motsvarande nytta men en del prioriterar utseende och andra har ordentliga lådor med plåtsidor.

Jag har för mig att de blev betydligt tätare vid ninja 3 och då blev de också sämre på att få igång konvektion än 1 och 2 hade varit och vid 4 så försvann den stor öppningen i mitten och det blev i princip en helt vanlig stor fläktkylare av den.

Japp, men samtidigt även svårare att få tag på i Sverige, tyvärr för Scythe gör några av marknadens bästa fläktar.
Men det finns andra val, t.ex. Be Quiet! Shadow Rock 3 som kompisen har. Den är lite mer Ninja 2 stil.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Japp, men samtidigt även svårare att få tag på i Sverige, tyvärr för Scythe gör några av marknadens bästa fläktar.
Men det finns andra val, t.ex. Be Quiet! Shadow Rock 3 som kompisen har. Den är lite mer Ninja 2 stil.

Ja Scythe hittar verkligen fullträffar ibland - just nu är det Fuma 2 som lockar mest. Ser fram emot att det blir lite grafikkort tillgängliga så jag kan bygga en ny burk med den kylaren. Fast det är klart, det är väl bästa tt beställa den från staterna redan nu för här i Sverige är den ju galet dyr.