Uppstått ett jätteproblem med min dator, hjälp mig snälla...

Permalänk

Uppstått ett jätteproblem med min dator, hjälp mig snälla...

Jag har precis nu efter Black Friday köpt ihop alla mina dator delar och byggt ihop min första dator. Men sedan insåg jag att mitt chassi (Fractal Design Meshify 2 dark tempered glass) inte stödjer USB 2.0.
Och jag behöver nämligen få igång det i moderkortet (Asus rog strix B550-e gaming) för att jag ska kunna uppdatera mitt moderkort så det stödjer min processor (ryzen 5600x), för Bios flash knappen sitter ovanför en 2.0 uttag och jag behöver använda just det uttaget för att man ska kunna uppdatera utan CPU.

Vad ska jag göra? Jag har några alternativ men det är inga roliga alternativ, så har ni något bra och enkelt tips som det går att lösa på?

Tack på förhand

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem

USB2.0-uttaget du ska använda sitter i moderkortet och har inget med chassit att göra. Bara stoppa in USB-stickan där och uppdatera på.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Att chassit inte stödjer USB 2.0 spelar ingen roll då det finns bak på moderkortet.

Resten av ditt problem hänger jag inte riktigt med på.

För att uppdatera BIOS så behöver du ett USB minne som är formaterat i FAT16 eller FAT32, på det lägger du in BIOS-filerna som du kan ladda ner från moderkortets hemsida (du behöver tillgång till en annan dator för detta).
Sedan sätter du minnet i den USB-porten du skriver om och trycker på BIOS Flash knappen, så skall det nog lösa sig.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

USB2.0-uttaget du ska använda sitter i moderkortet och har inget med chassit att göra. Bara stoppa in USB-stickan där och uppdatera på.

Okej, men jag har försökt att stoppa in USB stickan med den specifika filen, hållit in knappen i 3 sekunder men det funkar inte, den gröna lampan blinkar inte så att säga. På moderkortet så finns det 2 st ställen som jag kan sätta in en kabel som gör att jag kan använda mina 2.0 portar men har inte kopplat in någonting där för att jag inte har någon kabel, behövs köpas separat engligt Asus manual. Jag trodde att den kabeln ska in i chassit och sedan till moderkortet, eller hur ska den kopplas i sådana fall?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Skrivet av MercilessFate:

Okej, men jag har försökt att stoppa in USB stickan med den specifika filen, hållit in knappen i 3 sekunder men det funkar inte, den gröna lampan blinkar inte så att säga. På moderkortet så finns det 2 st ställen som jag kan sätta in en kabel som gör att jag kan använda mina 2.0 portar men har inte kopplat in någonting där för att jag inte har någon kabel, behövs köpas separat engligt Asus manual. Jag trodde att den kabeln ska in i chassit och sedan till moderkortet, eller hur ska den kopplas i sådana fall?

Det brukar vara en speciell USB-port du ska använda för den här funktionen. Kolla manualen och se till att det är rätt port du använder.

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Okej, men jag har försökt att stoppa in USB stickan med den specifika filen, hållit in knappen i 3 sekunder men det funkar inte, den gröna lampan blinkar inte så att säga. På moderkortet så finns det 2 st ställen som jag kan sätta in en kabel som gör att jag kan använda mina 2.0 portar men har inte kopplat in någonting där för att jag inte har någon kabel, behövs köpas separat engligt Asus manual. Jag trodde att den kabeln ska in i chassit och sedan till moderkortet, eller hur ska den kopplas i sådana fall?

BIOS flashback går bara att göra i just den USB-port som sitter på moderkortet och är markerad som det. Än en gång, det har inget med chassit att göra. Porten sitter direkt i moderkortet och har ingen kabel som ska kopplas in.

Att det inte funkar beror nog på att det är nåt annat som är fel. Kanske fel filsystem på stickan? Fel typ av fil? Fel fil/mappstruktur?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Sötast

Edit, inte helt rätt tillverkare i videon men du bör kunna hitta rätt genom denna

Permalänk
Medlem

Här finns annars en guide från Asus.
https://www.asus.com/support/FAQ/1038568/

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Att det inte funkar beror nog på att det är nåt annat som är fel. Kanske fel filsystem på stickan? Fel typ av fil? Fel fil/mappstruktur?

Jag har en 3.0 sticka, använder FAT 32 och har laddat ned filen från ASUS hemsida, sedan tryckt på en av mapparna som heter "rename" någonting som konverterar en mapp som jag sedan ska använda. Sedan stoppar jag in stickan i min dator (usb bios flash uttaget) och håller in knappen i 3 sekunder som jag läst och sätt att det ska göras. Jag testade flera gånger igår men ska ge det ett försök nu igen, men tvivlar på att det kommer funka nu...

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem

Har du kollat så att du verkligen behöver uppdatera bios?
Det finns en vit klisterlapp med serienummer på moderkortet, dom 4 sista siffrorna är bios versionen, om du har 1004 eller högre är det bara att tuta o köra.
Köpte själv en ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI) under BF, som kom med bios 1202, behövdes ingen bios flash, funkade direkt med min 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MercilessFate:

Jag har en 3.0 sticka, använder FAT 32 och har laddat ned filen från ASUS hemsida, sedan tryckt på en av mapparna som heter "rename" någonting som konverterar en mapp som jag sedan ska använda. Sedan stoppar jag in stickan i min dator (usb bios flash uttaget) och håller in knappen i 3 sekunder som jag läst och sätt att det ska göras. Jag testade flera gånger igår men ska ge det ett försök nu igen, men tvivlar på att det kommer funka nu...

Filen ska inte ligga i någon mapp

Permalänk
Skrivet av Maffe:

Har du kollat så att du verkligen behöver uppdatera bios?
Det finns en vit klisterlapp med serienummer på moderkortet, dom 4 sista siffrorna är bios versionen, om du har 1004 eller högre är det bara att tuta o köra.
Köpte själv en ROG STRIX B550-F GAMING (WI-FI) under BF, som kom med bios 1202, behövdes ingen bios flash, funkade direkt med min 5600X

Åhfan, ska kika.. om jag har över 1004 vilket jag bör ha i sådana fall så måste det vara något annat problem som gör att jag inte får ut en bild på min monitor

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Skrivet av EmilM:

Filen ska inte ligga i någon mapp

Mitt fel, den ligger inte i en mapp, det var jag som skrev fel

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5600x CPU-Kylare: Noctua NH-D15
M.2: Corsair Force MP510 M.2: Corsair Force Series MP600
Moderkort: Asus Rog Strix B550-E Gaming Grafikkort: MSI Geforce 3060 TI Gaming X Trio
Nät agg: Corsair RM750 750W
Ram minnen: G.skill trident Z CL16 3600 mhz 8gb x4

Permalänk
Medlem

Prova med ett/flera annat/andra usb minnen med.
En del usbminnen kan ha problem som gör att det ej funkar.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!