Mäta hastighet mot nas

Permalänk
Medlem

Mäta hastighet mot nas

Tjo. Tycker min nas har blivit lite slö se senaste dagarna. Finns det något program som kan mäta hastigheten och ev felsöka. Är en simpel western digital mycloud singeldisk (den vita). Övriga nätverket funkar kalas. Får ca 200 ner och upp när jag kolla bredbandskollen så är bara mot nasen som det går segt. Allt kopplat med kabel.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Tjo. Tycker min nas har blivit lite slö se senaste dagarna. Finns det något program som kan mäta hastigheten och ev felsöka. Är en simpel western digital mycloud singeldisk (den vita). Övriga nätverket funkar kalas. Får ca 200 ner och upp när jag kolla bredbandskollen så är bara mot nasen som det går segt. Allt kopplat med kabel.

Du får ta tid på en filöverföring för att få ett verkligt resultat för nätverkshastigheten är inte relevant när d vill mäta prestandan på nasen som helhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du får ta tid på en filöverföring för att få ett verkligt resultat för nätverkshastigheten är inte relevant när d vill mäta prestandan på nasen som helhet.

Ok. Får testa mera. Testade överföra en fil på ca 100 meg och den skickade i ca 1-7 MB/sek. Brukar ligga på ca 50 iaf.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Perrablerra:

Ok. Får testa mera. Testade överföra en fil på ca 100 meg och den skickade i ca 1-7 MB/sek. Brukar ligga på ca 50 iaf.

Hur full och fragmenterad är nasen ? Är du den enda som använder nasen ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur full och fragmenterad är nasen ? Är du den enda som använder nasen ?

Är ca 2,8 terabyte ledigt av totalt 4. Är enda användaren. Nu vet jag att det inte kommer gå superfort då det är en ganska enkel nas (WD cloud something) men brukar flyta på någorlunda iaf.

Edit. Ändrade från gigabyte till terabyte. Var lite trött

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är egentligen kanske bäst att byta till något bättre eller bygga något eget. Men tills dess vore det trevligt om man kunde få den att rulla på som den gjort tidigare.

Skulle kanske kunna vara ett täcken på att den håller på att säcka ihop?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Är ca 2,8 gig ledigt av totalt 4 gig. Är enda användaren. Nu vet jag att det inte kommer gå superfort då det är en ganska enkel nas (WD cloud something) men brukar flyta på någorlunda iaf.

Antar att fu menar terabyte? Hade varit en fördelatt veta vilken det är. Hur många diskar är det i den?

Skrivet av Perrablerra:

Är egentligen kanske bäst att byta till något bättre eller bygga något eget. Men tills dess vore det trevligt om man kunde få den att rulla på som den gjort tidigare.

Skulle kanske kunna vara ett täcken på att den håller på att säcka ihop?

Jag vet inte hur pass kompetent den nasen du har är. Men utförs någon defragmentering av nasen regelbundet om inte så se till att det görs. Antar att nasen har något form av gränssnitt där du kan styra det och även göra en S.M.A.R.T scanning av diskarna för att se hur de mår. Du kanske har många dåliga eller till och med döda sektioner på diskarna.

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Antar att fu menar terabyte? Hade varit en fördelatt veta vilken det är. Hur många diskar är det i den?

Jag vet inte hur pass kompetent den nasen du har är. Men utförs någon defragmentering av nasen regelbundet om inte så se till att det görs. Antar att nasen har något form av gränssnitt där du kan styra det och även göra en S.M.A.R.T scanning av diskarna för att se hur de mår. Du kanske har många dåliga eller till och med döda sektioner på diskarna.

Självklart TB. Är lite trött efter all julmat

Nasen är hyfsat ny. Eller ja den har ett antal år på nacken men är först för ca 3 månader sedan jag började använda den då jag inte hade någon annan disk och min externa disk höll på att kasta in handduken. Känns dumt att köpa nytt om man ändå har grejer även om det självklart är roligare Men tror inte defragmering skulle göra så mycket skillnad. Då borde jag väl märkt att den sakta började bli segare. Nu har den helt plötsligt blivit seg. Men ska självklart kolla om det är möjligt att göra. I dess kontrollpanel ser allt ok ut dock. Provade även att koppla den direkt till datorn via en switch istället för via routern men det blev ingen skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hmm. Såg nu när jag kollade i kontrollpanelen till nasen att dess mjukvara uppdaterades den 18/12. Kanske kan vara den som är boven i dramat. Frågan är då hur fasen man får tillbaka den gamla versionen så man kan testa?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Sådana 'enkla' NAS brukar ha ext4 som filsystem och dessa behövs inte defragmenteras - det händer i princip aldrig att de skulle gå över 2% fragmenteringsgrad även på väldigt mogna ext4-system. - när ext3 och ext4 designades så tittade man specifikt på NTFS och att undvika att göra samma misstag som man gjorde med NTFS och då speciellt med många parallella skrivningar som skriver slumpmässig ordning fram och tillbaka för respektive fil (läs torrentnedladdningar) då det var detta som gjorde NTFS till en trasselnystan i sin $MFT och sektorer från olika filer inflätade i varandra i icke sekventiell ordning. Torrent-nedladdningar med många filer parallellt var nog det värsta som kunde hända en NTFS-filsystem på en snurrdisk (och även SSD även om det inte märks lika mycket tack vare den snabba söktiden)...

Det som historiskt har krånglat på ARM-baserade NAS är ext4 journal men har främst bara märks vid skrivning och disken är över 80% full - detta är något som bör vara fixat sedan många år.

Det andra som jag råkat ut för är att en av diskarna i disksatsen hela tiden levererade läsfel - raiden begärde att den oläsbara sekton skrevs om med rätt data - disken kvitterade att den var skriven korrekt - läste nästa sektor (eller samma sektor igen) och det hela började från början. - detta skedde på en WD-greendisk...

Detta syntes varken i SMART eller upptäcktes av RAID-systemet till nivå att det varnade och det gick väldigt segt - det enda stället det syntes att det var problem var att man gjorde SSH in till NAS:en med putty (man måste slå på den funktionen och göra ssh accessbart i någon meny i nasen innan dess och på enkla nas som WD:s kanske det inte går alls[1]) och som root inloggad skriva 'dmesg' och där såg man i loggen att den bråkade hela tiden med en och samma disk

Kan man få in och köra 'atop -fF 1' (apt install atop) så såg man att en och samma disk var 100% upptagen hela tiden trots låg datafart och de andra diskarna i samma RAID låt på enstaka % i last så har man hittat sin misstänkta disk.

[1] många sådana enklare nas från HD-tillverkare brukar dock ha en bakväg in via telenet och ofta lätt hittade via google dess password för att bli root...

Permalänk
Medlem

För att mäta skriv och läshastighet tipsar jag om NAS performance tester:
http://www.808.dk/?code-csharp-nas-performance

Permalänk
Medlem

Började få dålig hastighet på min synology Nas, ändrade inställningar, installerade om till förbannelse kändes det som.

Gav upp och köpte en ny. Killen som köpte den gamla berättade att vissa serier hade ett nätverkschip som över tid får sämre hastighet tills att det slutar funkar helt. Kanske något sådant du råkat ut för.