Använder ni er tv till att se på kanaler med?

Permalänk
Medlem

Använder ni er tv till att se på kanaler med?

Såg en nyhetstråd om kommande tv-apparater, där folk klagade på att OLED för inbränningar... för att de ser för mycket på TV4. Då jag själv gillar film för mycket för att acceptera deras uppstyckade och av reklam och nyheter avbrutna sändningar, så slutade jag se på den kanalen för säkert tio år sedan. Har istället köpt eller tankat (numera streama) film istället och kan inte tänka mig att gå tillbaka till gammal fossiltv med program som farmen och whatnot. Mest reklam och skräp. Sen kan du inte se vilka program du vill när du vill utan måste vänta till tablån tillåter. Som om Netflix bara tillät dig se en viss film en viss onsdag kl 21 och missade du det så synd för dig. Nej jag kan verkligen inte förstå varför någon fortfarande använder tv-apparater för att se på tv med. Lite som att köpa mobil för att ringa med lol.

Permalänk
Medlem

Allt jag vill se går att se via streaming på ett eller annat sätt. Har ingen smart-TV utan valde AppleTV istället till mina äldre TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lAvliden:

Allt jag vill se går att se via streaming på ett eller annat sätt. Har ingen smart-TV utan valde AppleTV istället till mina äldre TV.

Perfekt om en inte vill uppgradera tv:n, men själv finner jag det perfekt att ha "inbyggd" AppleTV i LGs 4k-apparater. Bara att ladda in köpt film via iTunes genom appen så visas den direkt. Mycket smidigt!

Permalänk
Medlem

Tog i en antennsladd senast 2003 när jag flyttade hemifrån.

Köpte min första TV år 2020, varit utan fram till dess. Har inte kopplat in någon antenn ännu, och kommer troligen inte att göra det heller.

Permalänk
Medlem

Samma här! På 65 tum tycker jag både kvalitén på bild och ljud är alldeles för tråkig för att ens överväga att se på vanliga tv-kanaler. Händer då och då att jag tittar på BBC World News på morgonen men det är väl isf det enda undantaget.

Tycker du borde lägga till en omröstning, typiskt enkel och bra fråga att rösta på.

Permalänk
Medlem

Har en 4K/UHD TV men tittar rätt sällan på den nu, den är kopplad till en Enigma II kombinerad DVB-S2X/DVB-T2 (UHD).

Sätter det som jag kan finna intressant i EPG'n på inspelning, streamar sen det till PC'n och hoppar över den reklam som kan förekomma. Behöver man så kan man pausa om någon ringer eller liknande...

Kär inte med Netflix, iTunes eller liknande, man hittar det mesta ändå. Eller så kommer det tids nog

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Jag bar utan antennsladd i ca 8 år. Min sambo ville dock ha tv-kanaler. Så skaffa den billigaste jag hitta i from av ComHem boxen. Billigt och man kan pausa och se om program och funkar nästan som streaming. Så det är bättre än hur tv var förr. Men jag skulle aldrig skaffa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Samma här! På 65 tum tycker jag både kvalitén på bild och ljud är alldeles för tråkig för att ens överväga att se på vanliga tv-kanaler. Händer då och då att jag tittar på BBC World News på morgonen men det är väl isf det enda undantaget.

Tycker du borde lägga till en omröstning, typiskt enkel och bra fråga att rösta på.

Ja, råkade se en nyhetssändning på en väns 4K OLED och såg ju ut som gröt. De kör väl fortfarande med 720p i sina sändningar.

Sorry, missade det, men omröstning finns nu!

Permalänk
Inaktiv

Inte använt mina TV-apparater för vanlig TV sedan kabelTV'n försvann i och med fiberinstallation 2009/2010 någon gång. Alla sevärda kanaler ingick i hyran, men hellre fiber förstås.

Bägge apparater kör Shield, Pro till LG OLED och en vanlig tub till min gamla TV i sovrummet. Stödjer allt jag vill ha, mycket nöjd.

Tycker det är extremt störande att faktiskt se vanlig TV, speciellt de cancerogena reklamkanalerna. PTSD efter att ha sett onoff-reklam på TV4 där en onoff-människa hoppar och och ner och skriker som en galning. 3-4 gånger på raken. När ena snutten tog slut började samma igen. Och igen. Och troligen igen.

I min bekantskapskrets så är det en fråga om främst ålder som avgör om man envisas med linjär/bond TV eller blandat in eller gått över till andra lösningar. Vem har tid och intresse att passa in ett visst program eller serie i streaming-eran? SVT har ju själva utomordentligt bra SVTPlay och Öppet Arkiv så inte ens dessa kanaler behöver man ens se på TVn.

Edit: Måste ha varit Siba-Fabian, gubben i lådan.

Permalänk

Jag kör antennsladd. 1,2 4 6 kunskapskanalen och barnkanalen.
Huvudsak för att ibland är det skönt att inte behöva välja.
Samt nöjet i att zappa runt och se något som man absolut inte tänkte som är berikande.
Nu säger vissa, men det gör jag på yt. Men nja, där bestämmer ju google vad du ska se åt dig efter vad du gillat att titta på innan. Man utsätts sällan för något nytt.

Sedan är det ändå något speciellt att ha med sambon. Onsdag kl 20, bonde söker fru. Som en lite stående date. (kollar dock knappt på kanaler med reklam, dvs 4 och 6)

Kollar såklart på netflix, prime, disney+ osv i mängder också. (även det börjar bli sjukt rörigt på alla tjänsterna och det stora utbudet gör att det är svårare att hitta något att titta på. Värst är väl hbo och prime på den fronten)
(jag är 37 år, inte 75)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Har Telias utbud obligatoriskt via Brf:en, kollar inte mycket, men tycker det finns en viss charm med att slö kolla och bara bläddra runt och bara ha valet av det man hittar, ibalnd är streaming tjänst "för mycket valfrihet för att bestämma sig".

Visst mycket är skräp men snubblar man på en film man glömt att man ville se eller favoriter man gärna ser om, var ganska nyligen en natt som man inte kunde sova, slår på tv, 4 avsnitt MASH i rad, ganska lite reklam faktiskt (typ 2-4 minuter varje kvart), skulle ju aldrig orkat leta upp det

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Nope - Telia grundutbudblabla TV-box grejs ingår i min lägenhetshyra, men jag har inte ens kopplat in den. Flyttade in för ett år sedan

Sedan prenumererar jag på CMore Sportpaket, så en massa Linjär-TVkanaler inkl TV4 koncernenen ingår så jag kan se alla dessa kanaler - linjärt så att säga - via CMORE appen. så det händer att jag tittar på typ Gränsbevakarna Australien, Kronofognden knackar på då och då men det är extremt sällan.

annars streamas alla filmer och program

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tycker det är extremt störande att faktiskt se vanlig TV, speciellt de cancerogena reklamkanalerna. PTSD efter att ha sett onoff-reklam på TV4 där en onoff-människa hoppar och och ner och skriker som en galning. 3-4 gånger på raken. När ena snutten tog slut började samma igen. Och igen. Och troligen igen.

I min bekantskapskrets så är det en fråga om främst ålder som avgör om man envisas med linjär/bond TV eller blandat in eller gått över till andra lösningar. Vem har tid och intresse att passa in ett visst program eller serie i streaming-eran? SVT har ju själva utomordentligt bra SVTPlay och Öppet Arkiv så inte ens dessa kanaler behöver man ens se på TVn.

Haha ja, reklam som upprepas så tätt inpå får en ju att vilja hänga sig. Illa nog när de går en gång per reklamavbrott liksom.

SVT Play är mycket uppskattat. Program jag vill se när jag vill. Lätt att välja bort trams. Men att deras senaste uppdatering i sändningskvalitet var "upp till 1080p" känns lite pinsamt. Vi är inget litet u-land liksom.

Permalänk
Medlem

Lite väl hårt uppdelande fråga. Jag använder båda, kanske 25% TV/75% streaming. Marksänd TV för direktsändningar, nyheter och "fredagsmys" som På spåret. Det senare för att det ändå trevligt med lite rutiner och traditioner. Något att se fram emot i slutet av veckan. Direktsänt för att det är lite störigt om den börjar buffra mitt i något spännande/viktigt.

Serier och film är i dag nästan uteslutande streaming/nedladdat/BD/DVD. Bättre kvalitet, frihet och toapauser är ju rätt trevligt.

Men båda sker via samma apparat. Skulle TV sluta sändas skulle jag nog sluta titta helt på en hel del program. Jag tittar inte på nyheter på nätet, och att läsa nyheter på internet känner jag lätt blir ett ytligt scrollande och de flesta artiklar är dessutom förkortade för att tilltala dagens scrolltummar. Det skulle vara synd, jag skulle bli lite dummare och missa en del program som jag uppskattar men inte följer så slaviskt att jag skulle bemöda mig med att leta upp dem på nätet.

Tittar alltså inte jättemycket på TV, men vill ändå ha kvar den.

Permalänk
Medlem

Har ingen antenn på huset ens så det är svårt med annat än streaming. Enda gången det inte riktigt duger är när svärfar vill titta på text-tv.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Personligen ser jag näst intill aldrig på TV. Men föräldrarna gör det för fullt.

Permalänk
Medlem

Har inte haft vanlig TV sedan 2005.

Körde public display länge, sen köpte jag TV utan mottagare, har alltid bjudit in TV-kontrollanten och drivit med dem.

Nästa TV kommer antagligen ha mottagare men spelar mindre roll då man straffskattas för allt BS, kommer antagligen ändå inte kolla på något som kommer därifrån.

Permalänk
Medlem

Telia's ip tv ingår i hyran här.
Sist jag ens hade boxen inkopplad var 2007-2008 när jag hade syrrans samsung plasma här hemma för kondensatorbyte (då dom använde skit kondingar istället för sina egna som är bra).

Då tv boxen låg mer åtkomlig än att behöva böka bakom min tv/annat skit för att låna/byta hdmi kabel så blev det den för att testa så den inte slog av sig själv efter 10-15min vilket var vad den gjorde, men slog man på den direkt igen så gick den i 10-15min igen.
Detta hade dom gjort i nästan ett år innan jag var där och såg det och sa att det troligen är kondingar som är dåliga/dött och efter bytet till bra panasonic kondingar så funkar den än idag.
Såg faktiskt ett helt avsnitt av nån serie då jag väntade på att dom skulle komma å hämta den samtidigt som vi skulle på födelsedags kalas.

Innan det så var det nog 1-2år som den ej var ikopplad och innan det satt den nog ikoplad i 3-4 år och användes kanske nån enstaka gång per mån.

Svensk tv har jag visserligen tittat på några gånger per år när man är hemma hos morsan/kompisar/etc men har inte sett ett skit som jag ens skulle lägga 2sek på att fundera på att titta på.
Den sista svensk tillverkade tv serie jag tittade på (nedladdad från nån bukt liknande sida dock så ej "live") var Bron och det var nån mån efter det hade gått på tv.
Filmer är det inte mycket bättre med heller men har sett ett par sista 15 åren och dom flesta är meehh, så kommer ej ihåg alls vilka det var.

Sen reklamen när jag är hemma hos nån och tv'n står på så kan jag oftas klara av ett reklamavbrott och det är om jag ej tittar på tv'n, men 2-3 och nope skulle hellre välja att sitta och titta på extremt sakta torkande färg.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

kollar nån enstaka gång på Animal planet, national geographics annars är det enbart streaming för min del.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Inget av svarsalternativen passar min användning särskilt bra.

Jag har en TV, en enklare 40-tums Philips "ärvd" av en släkting för ett par år sen, efter att ha varit TV-fri sen 2004. Men jag sitter aldrig och kollar på TV på den annat än nån enstaka gång när jag har gäster (inte under 2020...). Däremot har jag haft den på ibland när jag grejar med nåt i lägenheten och inte kan sitta vid datorn, men ändå vill följa framför allt längdskidtävlingar. Totalt gissar jag att TV:n varit igång sammanlagt 20-30 timmar under två år.
Det finns nästan inget på TV som intresserar mig. Jag vägrar t ex att se TV-nyheter, eftersom de frossar i elände, krig, mord och annat. I stort sett är det bara några få underhållningsproduktioner som På spåret, Svenska nyheter, Dips, Mästarnas mästare och liknande som jag kollar på, och allt det finns att se via datorn. Enstaka sportevenemang som saknas i webbutbudet kollar jag också på via vanlig TV.
Reklam-TV kollar jag aldrig på hemma. Jag har nog inte sett ett reklamavbrott på många år, och då var det ändå hemma hos nån kompis eller så.

Min konsumtion av rörlig bild är nästan helt och hållet via datorn.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Den enda gången jag egentligen kollar på TV är om någon annan familjemedlem kollar, annars är det stream som gäller för hela slanten.

Småsaker man blir lite smått irriterad när någon familjemedlem säger "nej nu missa jag de programmet, när det går de i repris nästan gång?" och börjar bläddra i tidningen efter tablån.
Ska även nämna att TV är en smart-tv med alla play tjänster, samt det är en generationsfråga att de inte riktigt är med när de kommer till den digitala utvecklingen.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Har HTPC, kör allt via den. Kollar hellre på en Twitchstream än vanlig tv.

Visa signatur

R7-3700X, B450M Mortar MAX, 32GB DDR4 @ 3200, RTX 2080, Corsair CX650M Rev2

Permalänk
Medlem

Har i flera år nu kört streaming över dator o Apple-tv kopplad till 4k datorskärmen.

Till lägenheten ingår Telias ip-box med baskanalerna, bara svt kanalerna + tv4 samt axess. kopplade i början in den till min 55"" tv men då jag inte riktigt gjort plats för teven så ställde jag undan tv+ teliaboxen och tittar bara på streaming via datorskärmen istället.

Men typiskt nu i jul så blev det fel på internet, får ingen ip av isp (vare sig direkt eller de två olika routrar jag testat)och pga helgerna så får jag vänta på tekniker ska lösa det. Har en tillfällig lösning via mobilen men lite för kass mottagning för bra streaming.

Då kom jag på att eftersom isp för internet är annan än telia så kan jag testa om tv-boxen från Telia funkar så jag kopplade in den till datorskärmen och den fungerade så jag i vart fall kan titta på tv.

Alltså blir det en del linjär-tv på datorskärmen nu, känns lite udda. Finns väl en egentlig fördel med boxen och det är att det går mycket fortare att bara sätta på nyheterna samt att man kan få rätt lokalnyheter i anslutning. Skulle väl också vara hyrfilmer just nu då, provade och hyra för första gången på boxen förutom några gratisfilmer som ingick i början.

Så nu får jag genomlida fyrans megalånga reklamavbrott men kan titta på deras filmer trots allt. ibland kan filmen ligga i boxens tv4 play men är ändå spärrad mot spolning så samma sak.

(Ouch! kommer ihåg varför man slutade betala för linjär tv-abonnemang då jag inte har lust att betala två gånger, först betala för att se kanalen på tid som man själv ej väljer och sedan en gång till genom att se samma idiotreklam en massa gånger samma kväll)

Ska bli skönt när mitt vanliga internet är igång igen, men tror jag fortsätter använda boxen för nyheter och direktsändningar nu när den ändå är inkopplad. Ska väl fixa plats för stora teven längre fram för är ju lite roligare med xbox o UHD film på den än 27"

Permalänk
Medlem

Det är egentligen bara slentrian tittande, när jag inte vet eller riktigt bryr mig om vad jag ser på, som traditionellt tv tittande känns relevant. Dock så har youtube helt ersatt dom stunderna för mig. Har jag tid ser jag gärna på morgonnyheterna men då via svt-play.

Jag lägger dock ungefär samma peng för ett tv-abonnemang på streaming tjänster istället.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag har dom sista åren helt slutat använda min TV överhuvudtaget. Ställde ner den i källaren något år men nu får den stå bortom sängen. Händer kanske 1 gång var 3e månad att jag ser på en dassig film. någon gång varannan vecka när jag inte kan sova sätter jag på något prat av alan watts eller annan filosof med avstängd skärm och ligger och lyssnar.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Inaktiv

Varit utan tv i drygt 10 år, kört med 27 tums data skärm som tv via olika boxar, köpte Nvidia shield Pro och blev tvungen att köpa en tv för jag kunde inte styra volymen längre, dock bara en 32 tummare, ser mest sport, har ViaPlay, har NAS och extern disk med massa serier och filmer, ser aldrig på vanlig tv typ aktuellt och sånt skit, de kryper i kroppen om jag är hos någon och dom bara måste se nyheter, då brukar jag åka hem eller gå någon annanstans för att slippa se skiten, hatar att se nyheter, så skönt att slippa veta allt som sker och händer, uppdaterar mig via webben istället.

Permalänk
Medlem

Text-tv på "vanlig" tv är da shit!!
Snabbkoll på sidorna 100-105 för att få kolla på vad som händer i världen. Sedan direkt till sporten (sid 300)därefter till 377 för att få koll på dagens matcher och sedan till 358 för att konstatera att Brynäs fortfarande ligger sist😥

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kern:

Text-tv på "vanlig" tv är da shit!!
Snabbkoll på sidorna 100-105 för att få kolla på vad som händer i världen. Sedan direkt till sporten (sid 300)därefter till 377 för att få koll på dagens matcher och sedan till 358 för att konstatera att Brynäs fortfarande ligger sist😥

Det kan jag finna intressant! Trodde text-tv var någonting pensionärer sysslade med, att det var deras "internet".

Permalänk
Medlem

Finns väl en hel del som har tv:n som en form av sällskap enbart, fortfarande.

Händer ofta att man har tv:n på lite sådär i bakgrunden när man gör något annat, och då är det ofta "vanlig tv" som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

Det är egentligen bara slentrian tittande, när jag inte vet eller riktigt bryr mig om vad jag ser på, som traditionellt tv tittande känns relevant. Dock så har youtube helt ersatt dom stunderna för mig. Har jag tid ser jag gärna på morgonnyheterna men då via svt-play.

Jag lägger dock ungefär samma peng för ett tv-abonnemang på streaming tjänster istället.

Ja, Youtube är ju fullt av roliga klipp som ersätter Funny Home Videos och liknande så det går ju att få när en vill numera. Liksom det mesta annat en kan tänkas vilja strökolla på bara för att döda tid.

Ekonomiskt har ju streamingen blivit en fälla. Alldeles för många "kanaler" nu att behöva betala individuellt till. Skulle behövas programpaket för att låna gammal tv-terminologi.