Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Permalänk
Medlem

Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Hej,

Jag var med i Bitcoin svängen ett tag och hoppade ur vid 4000$, återinvesterade pengarna i aktier och blev miljonär senare.
Målet för mig är att bli ekonomiskt oberoende och är på god väg dit. Om Bitcoin kan hjälpa mig att nå målet snabbare så har jag verkligen inget emot det men om jag ska investera åter i Bitcoin så måste jag förstå dess egentliga värde och jag hoppas att folk på forumet kan hjälpa mig där

Analytikernas "gissningar" om pris svänger vilt. Om vi kollar på aktier som expempelvis Tesla aktien, 694$ just nu, så värderas det till allt från 70$ till 7000$, AMD aktien, 92$ nu, värderas till allt från 13$ till 120$.

När det kommer till värderingen av Bitcoin, 28453$ just nu, så svänger det ännu vildare, John McAffee trodde att värdet skulle gå upp till 1miljon 2020... En analytiker som intervjuas på CNBC tror att det kommer att ske en 300% ökning 2021 med mera.

Vissa fundamentala fakta som omsättning, intäkter, värde av exempelvis utrustning, lokal, mark med mera spelar in i aktie värderingar men analytikerna har ingen koll vart marknaden ska gå... Någon gång gissar någon rätt och denne blir citerad som en guru och alla felgissningar, även de som var tokfel, glöms bort. De har ingen koll...

Så om vi bortser från pris gissningar vad är själva värdet med Bitcoin. Vad används det till?
Jag förstår att det är en decentraliserad valuta (skatt på 30% av vinsten) som inte berörs av inflation då det inte kan skapas mer än 21 miljoner coins av. Man kan föra över BTC till vem som helst men det kan man göra med pengar via en vanlig bank också. Men sen då?
Visst om någon anser att det är värt att handla Bitcoin när priset ligger på 28K$, då är priset verkligen så pass värt för den personen, jag menar scalpers kan sälja grafikkort och konsoller till ockerpriser och folk köper... Men jag tror inte att många vet riktigt vad de ger sig in på med crypto valutor. Det visste inte jag riktigt heller när jag gick in tidigt men efter att ha provat att använda BTC så kom jag på hur krångligt det var, hur lång tid det tog med verifieringar mm så hoppade jag ur.

Men ni som HODLar och handlar mer BTC, vad är värdet? Vad blir bättre med BTC/crypto i framtiden?
Och såklart om ni kan övertyga mig att också handla BTC så är det ju bara bra för er då en till person köper och priset går upp.

För att inte tala om alla andra 8152st cryptovalutor som trackas på https://coinmarketcap.com/...

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Rekordmedlem

De används främst av kriminella och för spekulation, det borde vara kriminellt det också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Hej,

Jag var med i Bitcoin svängen ett tag och hoppade ur vid 4000$, återinvesterade pengarna i aktier och blev miljonär senare.
Målet för mig är att bli ekonomiskt oberoende och är på god väg dit. Om Bitcoin kan hjälpa mig att nå målet snabbare så har jag verkligen inget emot det men om jag ska investera åter i Bitcoin så måste jag förstå dess egentliga värde och jag hoppas att folk på forumet kan hjälpa mig där

Analytikernas "gissningar" om pris svänger vilt. Om vi kollar på aktier som expempelvis Tesla aktien, 694$ just nu, så värderas det till allt från 70$ till 7000$, AMD aktien, 92$ nu, värderas till allt från 13$ till 120$.

När det kommer till värderingen av Bitcoin, 28453$ just nu, så svänger det ännu vildare, John McAffee trodde att värdet skulle gå upp till 1miljon 2020... En analytiker som intervjuas på CNBC tror att det kommer att ske en 300% ökning 2021 med mera.

Vissa fundamentala fakta som omsättning, intäkter, värde av exempelvis utrustning, lokal, mark med mera spelar in i aktie värderingar men analytikerna har ingen koll vart marknaden ska gå... Någon gång gissar någon rätt och denne blir citerad som en guru och alla felgissningar, även de som var tokfel, glöms bort. De har ingen koll...

Så om vi bortser från pris gissningar vad är själva värdet med Bitcoin. Vad används det till?
Jag förstår att det är en decentraliserad valuta (skatt på 30% av vinsten) som inte berörs av inflation då det inte kan skapas mer än 21 miljoner coins av. Man kan föra över BTC till vem som helst men det kan man göra med pengar via en vanlig bank också. Men sen då?
Visst om någon anser att det är värt att handla Bitcoin när priset ligger på 28K$, då är priset verkligen så pass värt för den personen, jag menar scalpers kan sälja grafikkort och konsoller till ockerpriser och folk köper... Men jag tror inte att många vet riktigt vad de ger sig in på med crypto valutor. Det visste inte jag riktigt heller när jag gick in tidigt men efter att ha provat att använda BTC så kom jag på hur krångligt det var, hur lång tid det tog med verifieringar mm så hoppade jag ur.

Men ni som HODLar och handlar mer BTC, vad är värdet? Vad blir bättre med BTC/crypto i framtiden?
Och såklart om ni kan övertyga mig att också handla BTC så är det ju bara bra för er då en till person köper och priset går upp.

För att inte tala om alla andra 8152st cryptovalutor som trackas på https://coinmarketcap.com/...

Utan att gå in på varje detailj i varför bitcoin har väldigt högt värde för mig(hade inte sålt en satoshi om värdet gick upp till 1 miljon imorgon) så kan jag sammanfatta det i enkla termer som borde vara rätt enkelt att förstå för de flesta, även om dom inte håller med.

- Bitcoin är ett decentraliserat nätverk som är överlägset störst och säkrast, du kan alltså för första gången i världshistorien ha något som är av begränsad volym, decentraliserat och samtidigt är digitalt. Jag jobbar nästan uteslutande med produkter från Microsoft och har jobbat med identiteter i över 20år(Novell E-directory->Microsoft Active Directory och på senare år Azure Active Directory), att dom tillsammans med resten av Decentralized Identity Foundation, väljer att utveckla ett lager ovanpå Bitcoin ger mig en hint om framtiden. https://techcommunity.microsoft.com/t5/azure-active-directory...

Har ingen spåkula så kan inte se i framtiden och vilka "killer apps" som bitcoin och kanske ethereum kommer möjliggöra, men jag tror absolut att det kommer att komma. Jag kommer ihåg diskussionen jag hade med min äldre syster i mitten på 90-talet efter hon testat Internet första gången och tyckte det var totalt värdelöst och inte förstod värdet i det alls, lite samma känner jag idag, du kan inte artikulera vilka framtida "killer apps" som kommer finnas. Änsålänge är den enda "killer appen" store of value för en investerare.

- Bitcoin är attraktivt av samma anledning som Guld är attraktivt, fast i min mening överlägset på de flesta punkter. Har personligen sneglat på att köpa guld genom åren men det har alltid slutat med att jag tyckt det varit för krångligt om man ska köpa fysiskt guld, bitcoin delar många attribut och mer. Dagens ungdom tror jag inte kommer köpa Guld och låsa in i kassavalv, dom kommer köpa bitcoin istället. Bara här har bitcoin en uppsida på 20x från dagens priser.

Jag har lekt en del med lightning network och har en nod själv, det kanske kan bli ett use case nån gång i framtiden, men att bitcoin skulle behöva användas för transaktioner för att ha värde håller jag absolut inte med om. 100$ per transaktion på baslagret hade inte gjort att jag sålt mina bitcoin, tvärt om.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Bitcoin är mer av en värdetillgång än en valuta, ser man bitcoin som en värdetillgång så blir det enklare att resonera kring det hela enligt mig. Jag tror att man måste vara ganska insatt i Modern Monetary Theory (MMT) och hur det appliceras av centralbanker idag för att verkligen förstå det potentiella värdecaset bakom bitcoin (vilket inte är samma sak som nyttan bakom block chain). Med det sagt så betyder inte det att man måste hålla med om att bitcoin ska värderas högt även om man är skeptisk till fiatvalutor, finns en del risker som med bitcoin som med det mesta och även om det blir en större resa upp i pris så lär den inte vara spikrak. Vad jag tror ska hända med priset lämnar jag osagt, men jag tror att bitcoin är här för att stanna på ett eller annat sätt.

Som @Teval skriver så är det kanske enklast att likna bitcoin vid guld, fast där guld också används praktiskt inom industri och smyckeshandel. Fördelen med bitcoin över guld är i mina ögon att det är enkelt att flytta och du kan i princip lagra "det" enbart i ditt egna fysiska minne om du så vill (och vågar). Jag kan tycka att det finns en märklig kamp mellan guld och bitcoin, där vissa guldförespråkare tycker bitcoin ska värderas till 0 och där bitcoinförespråkare tycker detsamma om guld. Är man skeptisk till fiatvalutor så bör man vara bullish båda tillgångarna.

Jag vet inte om det hör till tråden men jag är intresserad att höra hur folk äger sina bitcoins? Många (inklusive jag) "äger" via certifikat på nätbanker vilket egentligen inte är att äga tillgången. Att ha sitt innehav på t.ex. Binance känns nästan lika osäkert som att äga certfikat om jag ska vara ärlig, och det lutar mot att fixa en egen wallet vid eventuell dipp. Tar gärna emot tips på hur man sköter en sådan enklast, dvs en som inte är beroende av tredjepart. Om inte i tråden så gärna PM.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Bitcoin är mer av en värdetillgång än en valuta, ser man bitcoin som en värdetillgång så blir det enklare att resonera kring det hela enligt mig. Jag tror att man måste vara ganska insatt i Modern Monetary Theory (MMT) och hur det appliceras av centralbanker idag för att verkligen förstå det potentiella värdecaset bakom bitcoin (vilket inte är samma sak som nyttan bakom block chain). Med det sagt så betyder inte det att man måste hålla med om att bitcoin ska värderas högt även om man är skeptisk till fiatvalutor, finns en del risker som med bitcoin som med det mesta och även om det blir en större resa upp i pris så lär den inte vara spikrak. Vad jag tror ska hända med priset lämnar jag osagt, men jag tror att bitcoin är här för att stanna på ett eller annat sätt.

Som @Teval skriver så är det kanske enklast att likna bitcoin vid guld, fast där guld också används praktiskt inom industri och smyckeshandel. Fördelen med bitcoin över guld är i mina ögon att det är enkelt att flytta och du kan i princip lagra "det" enbart i ditt egna fysiska minne om du så vill (och vågar). Jag kan tycka att det finns en märklig kamp mellan guld och bitcoin, där vissa guldförespråkare tycker bitcoin ska värderas till 0 och där bitcoinförespråkare tycker detsamma om guld. Är man skeptisk till fiatvalutor så bör man vara bullish båda tillgångarna.

Jag vet inte om det hör till tråden men jag är intresserad att höra hur folk äger sina bitcoins? Många (inklusive jag) "äger" via certifikat på nätbanker vilket egentligen inte är att äga tillgången. Att ha sitt innehav på t.ex. Binance känns nästan lika osäkert som att äga certfikat om jag ska vara ärlig, och det lutar mot att fixa en egen wallet vid eventuell dipp. Tar gärna emot tips på hur man sköter en sådan enklast, dvs en som inte är beroende av tredjepart. Om inte i tråden så gärna PM.

CCa gärna mig om den kommer i pm. Jag är skeptisk men likväl intresserad i btc.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EagiZ:

Jag vet inte om det hör till tråden men jag är intresserad att höra hur folk äger sina bitcoins? Många (inklusive jag) "äger" via certifikat på nätbanker vilket egentligen inte är att äga tillgången. Att ha sitt innehav på t.ex. Binance känns nästan lika osäkert som att äga certfikat om jag ska vara ärlig, och det lutar mot att fixa en egen wallet vid eventuell dipp. Tar gärna emot tips på hur man sköter en sådan enklast, dvs en som inte är beroende av tredjepart. Om inte i tråden så gärna PM.

Personligen har jag 15% i certifikat, mest i min tjänstepension där jag inte har möjlighet äga på annat sätt.
50% av mina ”riktiga” coins ligger hos celsius.network, det bolaget har gjort tillräckligt för att förtjäna att få mitt förtroende. Resterande ligger i cold storage i en trezor one.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De används främst av kriminella och för spekulation, det borde vara kriminellt det också.

Jag håller med, men endast för att jag hade ett gäng bitcoin för att kunna köpa en bot i wow en gång i tiden.
De tog emot paypal osv med, men bitcoin var ju så mycket billigare.

Efter att ha insett att jag hade kunna suttit på 100+ bitcoins just nu suger därför lite extra.

På den tiden (runt 2013-2014? eller så länge sedan var det) Var bitcoin bara en grej för att vara "anonym" Så de flesta valde att betala i bitcoin samt att de var billigare än vad boten kostade i $$.

Tänk om man hade suttit på dessa idag?... Så mjo salty är man. Men det är väl även tack vare btc företaget kunde överleva att betala blizzard över 130 miljoner eller om det inte var mer när deras stämning väl kom fram. Blizzard bötfällde företaget som skapade boten och de betalade sjuuuka summor för advokater m.m.

Han som skapade boten dock, går fortfarande som en vinnare. Tror han fortfarande håller på fast med andra spel än just blizzard.

Men för lite mer ontopic, de har ju visat sig att de kriminella som använder bitcoin är bara en fåtal %. Så visst finns de. Men det är inte majoriteten.

Däremot tycker jag att investera i btc nu likväl under boomen är ett dåligt val. Det kan betala sig men det är en väldigt stor risk att du förlorar allt när "nästa" boom kommer.
De som sitter på btc nu bör sälja en del medans de ligger på topp och investera på riktigt. Men behåll en del btc såklart.
Att köpa in sig nu är mer en risk, då det kan dyka mer än vad det kan öka. Det anser jag iaf.

Och vi har ju sett hur folk snabbt hoppar på nästa "fluga" när det gäller coins utav olika slag. Vissa vinner en del kortsiktigt men förlorar i längden. Så på så vis är btc hittills mest "stabil"
Eth är ju också på uppgång igen. Men är allt för osäkert.

Skadar väl inte att investera en del och mer eller mindre "glömma" den investeringen för att se hur de gått senare. Dvs har du råd att förlora pengarna. Samma regler gäller ju iof på aktier. Investera inte mer än du kan förlora.

Blev väldigt långt och tjatigt nu ser jag. Skyller på att nyårs ölen börja ta sig lite.

Gott nytt till er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De används främst av kriminella och för spekulation, det borde vara kriminellt det också.

Vad är spekulation och varför borde det vara kriminellt?

Permalänk
Medlem

Grattis...
Ibland kommer uttrycket "easy come, easy gone" att poppa upp i mitt sinne...
Speciellt i spekulativa sammanhang..

Så jag säger bara lyckat till 2021..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Grattis...
Ibland kommer uttrycket "easy come, easy gone" att poppa upp i mitt sinne...
Speciellt i spekulativa sammanhang..

Så jag säger bara lyckat till 2021..

Tack!

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Vad är spekulation och varför borde det vara kriminellt?

För att det gör att majoriteten av alla förlorar på det men de som hade turen att lura övriga gör en egen vinning, det är inget som är positivt för samhället i stort utan bara skadligt. En typ av bedrägeri.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det gör att majoriteten av alla förlorar på det men de som hade turen att lura övriga gör en egen vinning, det är inget som är positivt för samhället i stort utan bara skadligt. En typ av bedrägeri.

Hur långt ska det gå då? Borde det vara olagligt att investera i Tesla i dagsläget?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Thomas:

Hur långt ska det gå då? Borde det vara olagligt att investera i Tesla i dagsläget?

Det är mindre spelande med det men de är också otroligt övervärderade med tanka på hur litet företaget är.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det gör att majoriteten av alla förlorar på det men de som hade turen att lura övriga gör en egen vinning, det är inget som är positivt för samhället i stort utan bara skadligt. En typ av bedrägeri.

Jag tolkar det som att det är svaret på varför det borde vara kriminellt. Kan du definiera spekulation också? Sen kan jag svara på innehållet.

Permalänk
Medlem

Bitcoin har inget värde i sig mer än att det är en platform för trading. Bitcoin skulle kunna haft ett värde om det inte vore för att det förr eller senare blir ohållbart i och med dess storlek.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Jag tolkar det som att det är svaret på varför det borde vara kriminellt. Kan du definiera spekulation också? Sen kan jag svara på innehållet.

Nått som saknar ett verkligt värde och bara handlas för handelns skull, inget som gynnar samhället.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

För att det gör att majoriteten av alla förlorar på det men de som hade turen att lura övriga gör en egen vinning, det är inget som är positivt för samhället i stort utan bara skadligt. En typ av bedrägeri.

Majoriteten förlorar? Skojar du? Om du någonsin har köpt bitcoin pch aldrig har sålt så har du tjänat på bitcoin.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clappen:

Majoriteten förlorar? Skojar du? Om du någonsin har köpt bitcoin pch aldrig har sålt så har du tjänat på bitcoin.

Det är vinst på spekulation och liknar alla andra pyramidspel, de som var med från början kan berika sig men majoriteten förlorar på det, bitcoin är dessutom en tekniskt omöjligt konstruktion eftersom de bara används som spekulationsobjekt eller av kriminella och saknar koppling till verkligheten, kryptokedjorna kommer att brytas nån gång pga tekniska framsteg och då kommer de att tappa allt värde likt annat som saknar koppling till verkligheten.
Ett omöjligt spekulationsobjekt likt tulpanlökar https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mmmm.

Kedjan blir för lång för att användas i praktiska sammanhang. Den är oändligt lång då alla transaktioner registreras, i motsatta till verklighetens kvitton som kan slängas.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nått som saknar ett verkligt värde och bara handlas för handelns skull, inget som gynnar samhället.

Tack men det är fortfarande lite svårt att tolka vad du menar, du har introducerat begreppet verkligt värde nu istället. Otydligheten flyttas bara runt på det här sättet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Tack men det är fortfarande lite svårt att tolka vad du menar, du har introducerat begreppet verkligt värde nu istället. Otydligheten flyttas bara runt på det här sättet.

Tolka det som att bitcoin är ett pyramidspel likt många andra där de som var med och skapade det från början kan berika sig medan majoriteten kommer att förlora på det, det är ju själva syftet med upplägget. Desto mer skaparna och de som är inne i bubblan jobbar för att driva upp värdet desto mer pengar kan de tjäna på de som hoppar in sist som är de som finansierar hela bubblan och mister allt när den kollapsar, för den kommer att kollapsa, endera pga tekniken som används eller pga att folk slutar spekulera med bitcoin, de som då hunnit sälja utan förlust är de som berikat sig på bekostnad av de som gick in i bubblan sist.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tolka det som att bitcoin är ett pyramidspel likt många andra där de som var med och skapade det från början kan berika sig medan majoriteten kommer att förlora på det, det är ju själva syftet med upplägget. Desto mer skaparna och de som är inne i bubblan jobbar för att driva upp värdet desto mer pengar kan de tjäna på de som hoppar in sist som är de som finansierar hela bubblan och mister allt när den kollapsar, för den kommer att kollapsa, endera pga tekniken som används eller pga att folk slutar spekulera med bitcoin, de som då hunnit sälja utan förlust är de som berikat sig på bekostnad av de som gick in i bubblan sist.

Att bitcoin inte har verkligt värde är definierat som något som kan kollapsa pga teknik eller pga att folk slutar spekulera? Förstår jag dig rätt nu? Begreppet verkligt värde tillämpas bara på bitcoin?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Att bitcoin inte har verkligt värde är definierat som något som kan kollapsa pga teknik eller pga att folk slutar spekulera? Förstår jag dig rätt nu? Begreppet verkligt värde tillämpas bara på bitcoin?

Bitcoin har inget verkligt värde, det är nått som konstruerats för att möjliggöra ett pyramidspel där de som är kvar sist är de som får betala kalaset.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin har inget verkligt värde, det är nått som konstruerats för att möjliggöra ett pyramidspel där de som är kvar sist är de som får betala kalaset.

Vanliga valutor är också bara en social konstruktion, precis som Bitcoin, men skillnaden ligger i vem som styr dem och hur penningmängden förändras över tiden. Det var många år sen man övergav guldstandarden.

Man har sagt att Bitcoin ska dö i 10 år nu, samtidigt som marknadsvärdet har klättrat upp till $500 miljarder dollar och institutionella investerare har börjat investera i Bitcoin som skydd mot inflation, likt guld. Att du fortfarande jämför Bitcoin med tulpanmanin avslöjar din föråldrade syn.

Permalänk
Medlem

Jag kan rekommendera följande två länkar som summerar 2020 väl för kryptovalutor och Bitcoin:
https://twitter.com/nlw/status/1344683439296016384 (58 tweets lång twittertråd)
https://www.theblockcrypto.com/promotions/2020-in-review/#/it... (mycket data, innehåller lite bredare trender i kryptosfären)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kanskedet:

Vanliga valutor är också bara en social konstruktion, precis som Bitcoin, men skillnaden ligger i vem som styr dem och hur penningmängden förändras över tiden. Det var många år sen man övergav guldstandarden.

Man har sagt att Bitcoin ska dö i 10 år nu, samtidigt som marknadsvärdet har klättrat upp till $500 miljarder dollar och institutionella investerare har börjat investera i Bitcoin som skydd mot inflation, likt guld. Att du fortfarande jämför Bitcoin med tulpanmanin avslöjar din föråldrade syn.

BC kommer att leva länge men det påverkar inte att det är en ohållbar konstruktion på lång sikt och att de som hoppade in i bubblan tidigt är de som går med vinst och de som är kvar sist får betala.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vinst på spekulation och liknar alla andra pyramidspel, de som var med från början kan berika sig men majoriteten förlorar på det, bitcoin är dessutom en tekniskt omöjligt konstruktion eftersom de bara används som spekulationsobjekt eller av kriminella och saknar koppling till verkligheten, kryptokedjorna kommer att brytas nån gång pga tekniska framsteg och då kommer de att tappa allt värde likt annat som saknar koppling till verkligheten.
Ett omöjligt spekulationsobjekt likt tulpanlökar https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Alla investeringar är spekulation. Isådanafall är aktier också pyramidspel om det är den definitionen du använder. Det är en väldigt liten minoritet av bitcoins som används av kriminella.

Du kan inte dra upp Tulpanbubblan eftersom att bitcoin redan har slagit nya all time highs jämfört med förra "tulpanbubblan" år 2017.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin har inget verkligt värde, det är nått som konstruerats för att möjliggöra ett pyramidspel där de som är kvar sist är de som får betala kalaset.

Vem eller vad är det som ger någonting värde? Är det du?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clappen:

Vem eller vad är det som ger någonting värde? Är det du?

Att det går att använda i den verkliga världen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

BC kommer att leva länge men det påverkar inte att det är en ohållbar konstruktion på lång sikt och att de som hoppade in i bubblan tidigt är de som går med vinst och de som är kvar sist får betala.

Nej, det verkar inte vara en ohållbar konstruktion, givet hur Bitcoin sprider sig och blir allt mer accepterat av seriösa investerare. Jag tror att du behöver uppdatera ditt kunskapsläge, till exempel att legendariska makroinvesterare och stora kapitalförvaltare har uttryckt sig positivt om Bitcoin. Jag kan rekommendera twitter-tråden som jag tipsade om i mitt föregående inlägg. Den går igenom viktiga händelser som har hänt 2020.