Vad har Bitcoin för värde nu och i framtiden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vinst på spekulation och liknar alla andra pyramidspel, de som var med från början kan berika sig men majoriteten förlorar på det, bitcoin är dessutom en tekniskt omöjligt konstruktion eftersom de bara används som spekulationsobjekt eller av kriminella och saknar koppling till verkligheten, kryptokedjorna kommer att brytas nån gång pga tekniska framsteg och då kommer de att tappa allt värde likt annat som saknar koppling till verkligheten.
Ett omöjligt spekulationsobjekt likt tulpanlökar https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

Vaddå från början. Du kunde ha köpt Bitcoin för 5 tusen dollar i år och sälja med rejäl vinst nu. Bitcoin är ingen pyramidspel.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att det går att använda i den verkliga världen.

Du börjar låta som "åldringar" som säger "vänner på internet är inga riktiga vänner". I övrigt, sakerna jag har här hemma som köpts via krypto verkar ganska solida. Men jag kanske ska dubbelkolla så att det inte är ett illusion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Hej,

Jag var med i Bitcoin svängen ett tag och hoppade ur vid 4000$, återinvesterade pengarna i aktier och blev miljonär senare.
Målet för mig är att bli ekonomiskt oberoende och är på god väg dit. Om Bitcoin kan hjälpa mig att nå målet snabbare så har jag verkligen inget emot det men om jag ska investera åter i Bitcoin så måste jag förstå dess egentliga värde och jag hoppas att folk på forumet kan hjälpa mig där

Analytikernas "gissningar" om pris svänger vilt. Om vi kollar på aktier som expempelvis Tesla aktien, 694$ just nu, så värderas det till allt från 70$ till 7000$, AMD aktien, 92$ nu, värderas till allt från 13$ till 120$.

När det kommer till värderingen av Bitcoin, 28453$ just nu, så svänger det ännu vildare, John McAffee trodde att värdet skulle gå upp till 1miljon 2020... En analytiker som intervjuas på CNBC tror att det kommer att ske en 300% ökning 2021 med mera.

Vissa fundamentala fakta som omsättning, intäkter, värde av exempelvis utrustning, lokal, mark med mera spelar in i aktie värderingar men analytikerna har ingen koll vart marknaden ska gå... Någon gång gissar någon rätt och denne blir citerad som en guru och alla felgissningar, även de som var tokfel, glöms bort. De har ingen koll...

Så om vi bortser från pris gissningar vad är själva värdet med Bitcoin. Vad används det till?
Jag förstår att det är en decentraliserad valuta (skatt på 30% av vinsten) som inte berörs av inflation då det inte kan skapas mer än 21 miljoner coins av. Man kan föra över BTC till vem som helst men det kan man göra med pengar via en vanlig bank också. Men sen då?
Visst om någon anser att det är värt att handla Bitcoin när priset ligger på 28K$, då är priset verkligen så pass värt för den personen, jag menar scalpers kan sälja grafikkort och konsoller till ockerpriser och folk köper... Men jag tror inte att många vet riktigt vad de ger sig in på med crypto valutor. Det visste inte jag riktigt heller när jag gick in tidigt men efter att ha provat att använda BTC så kom jag på hur krångligt det var, hur lång tid det tog med verifieringar mm så hoppade jag ur.

Men ni som HODLar och handlar mer BTC, vad är värdet? Vad blir bättre med BTC/crypto i framtiden?
Och såklart om ni kan övertyga mig att också handla BTC så är det ju bara bra för er då en till person köper och priset går upp.

För att inte tala om alla andra 8152st cryptovalutor som trackas på https://coinmarketcap.com/...

Var toppen kommer kan vara svårt at förutsäga. Konstigt nog såg man ingen dip innan nyår när företag/investerare ska skatteutjämna. Liksom förra toppen så är min uppfattning att även denna drivs av utvecklingar i ethereum. Om inga nya utvecklingar under våren / hösten 2021 drar vidare på utvecklingen så ser jag en ny nedgång framåt hösten 21 med landning kring 7-8 tusen, liksom tidigare svängar landar den till dubbla priset innan uppgången började. Mycket beror också på hur Libra kommer att tas emot. Men På sikt tycker jag Ethereum har mer att erbjuda, bitcoin i sin nuvarande form med extremt dyra och långsamma transaktioner liknar i mina ögon mer och mer guld eller fastighet. Sen vet man inte om fungerande Quantum datorer kommer att vara lite grann av en singularity stund för cryptovalutor...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kanskedet:

Nej, det verkar inte vara en ohållbar konstruktion, givet hur Bitcoin sprider sig och blir allt mer accepterat av seriösa investerare. Jag tror att du behöver uppdatera ditt kunskapsläge, till exempel att legendariska makroinvesterare och stora kapitalförvaltare har uttryckt sig positivt om Bitcoin. Jag kan rekommendera twitter-tråden som jag tipsade om i mitt föregående inlägg. Den går igenom viktiga händelser som har hänt 2020.

Att investerare ser en möjlighet att tjäna snabba pengar säger inget om att det är nått som är bra för samhället, bara att det är möjligt att tjäna pengar om man kan lämna bubblan i tid. Nån måste betala och det är inte roligt att bli sist kvar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin har inget verkligt värde, det är nått som konstruerats för att möjliggöra ett pyramidspel där de som är kvar sist är de som får betala kalaset.

Jag förstår inte vad du menar? Vi pratade om att definiera begreppet spekulation, sen verkligt värde eftersom det var med i din definition av spekulation. Har vi hamnat i ett cirkelresonemang här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av clappen:

Alla investeringar är spekulation. Isådanafall är aktier också pyramidspel om det är den definitionen du använder. Det är en väldigt liten minoritet av bitcoins som används av kriminella.

Du kan inte dra upp Tulpanbubblan eftersom att bitcoin redan har slagit nya all time highs jämfört med förra "tulpanbubblan" år 2017.

Jag tror han menar att det inte finns något mervärde. Även om du gräver ner 1kg guld i trädgården, eller lagrar 10bitcoin på en wallet så kommer det oavsett när du gräver upp det, fortfarande endast vara 1kg guld eller 10bitcoin.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Sen vet man inte om fungerande Quantum datorer kommer att vara lite grann av en singularity stund för cryptovalutor...

Det här är mer en myt än verklighet. Det pågår ju forskning kring kryptografiska algoritmer som är resistenta mot kvantdatorer, när datorerna blir ett hot kommer vi ha en lösning på det. Det är ju samma problem som bankerna och typ hela världen som använder kryptering står inför.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte vad du menar? Vi pratade om att definiera begreppet spekulation, sen verkligt värde eftersom det var med i din definition av spekulation. Har vi hamnat i ett cirkelresonemang här?

Bitcoin har inget värde om tron på (spekulationen i) att deras värde ska öka upphörde. Det är en typ av pyramidspel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bitcoin har inget värde om tron på (spekulationen i) att deras värde ska öka upphörde. Det är en typ av pyramidspel.

Hela Wall Street är spekulationer med. Dessutom investerar många från Wall Street i bitcoin. Bland andra Goldman Sachs.

Visa signatur

Ryzen 7 5700x @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man kan använda bitcoin i den verkliga världen. Nästa argument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Folk har påstått det i 11 år nu. Finns det någon tidsgräns där folk kommer sluta påstå det tror du eller är det något slags dogma?
En bättre liknelse är kanske en ekonomisk bubbla som uppstår lite då och då, lite som vanliga börsbubblor fast oftare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Jag tror han menar att det inte finns något mervärde. Även om du gräver ner 1kg guld i trädgården, eller lagrar 10bitcoin på en wallet så kommer det oavsett när du gräver upp det, fortfarande endast vara 1kg guld eller 10bitcoin.

Inte helt korrekt! Om du grävde ner en wallet med 10 BTC innan 2017 så är det också 10st BCH och BSV nu (samt alla andra värdelösa forks!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Inte helt korrekt! Om du grävde ner en wallet med 10 BTC innan 2017 så är det också 10st BCH och BSV nu (samt alla andra värdelösa forks!)

Haha forksen hade jag inte tänkt på men du har rätt!

Visa signatur

=)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Egentligen så resonerar du dig själv fram till det svar du söker

Hur lång är ett snöre?

Edit:
Slänger in en tanke också
Jag har så svårt att förstå hela grejen med att försöka samla på sig så mycket slantar/ real estate (som kan vara värda noll) så man ska klara sig livet ut. Vad händer när man har nått dit?
Om man skruvar lite i hela den idén så kan ju ett kortare liv vara ett alternativ eller?
Bättre att se till att ha så kul man kan längs vägen tycker jag

Kul att ni finns, så mina Bitcoins blir mer värda

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Att investerare ser en möjlighet att tjäna snabba pengar säger inget om att det är nått som är bra för samhället, bara att det är möjligt att tjäna pengar om man kan lämna bubblan i tid. Nån måste betala och det är inte roligt att bli sist kvar.

Investerare ser en möjlighet att bevara sitt kapital, istället för att pengarna försvinner genom inflation. De är rädda för centralbankernas enorma pengatryckande och letar efter inflationsskyddande tillgångsklasser, så som guld och Bitcoin.

Bitcoin är en global digital valuta som man kan använda utan att fråga om tillstånd från ett privat företag. Det är ingen stat som kontrollerar Bitcoin, utan det är nätverkets alla noder som tvingar att reglerna efterlevs. Detta skiljer sig från andra digitala system där man krediteras pengar på ett konto hos ett företag och företaget kan när som helst avsluta ditt konto.

Nu har Bitcoin funnits i 11 år. Hur många år behöver gå innan du inser att det inte är en bubbla?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De används främst av kriminella och för spekulation, det borde vara kriminellt det också.

Nocoiner retorik

Äger själv inga bitcoin men enligt min research hamnar den mellan 150-480k i slutet av 2025.

Folk kanske tycker det är orimligt, men det är bara en 5-15x av dagens pris. Finns vanliga aktier med större vinstmarginal.

Permalänk
Medlem

Intressanta svar men baserat på dem så är jag inte redo att investera i BTC eller andra kryptovalutor men ifall det kommer en dipp så kan det vara värt/kul att spekulera med certifikat handel och försöka få en 15%-30% avkastning på en liten summa.

Visa signatur

ASUS ROG Zephyrus G16 - Core Ultra 9 285H | 32GB | 1TB + 4TB WD SN7100 | RTX 5070 Ti | OLED
Kringutrustning: Logitech MX Keys | Logitech G Pro X Superlight 2

TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Intressanta svar men baserat på dem så är jag inte redo att investera i BTC eller andra kryptovalutor men ifall det kommer en dipp så kan det vara värt/kul att spekulera med certifikat handel och försöka få en 15%-30% avkastning på en liten summa.

Du kan med viss sannolikhet få några procent vinst på bitcoin certificat fram till sommaren men våren är lite oskäker. Större marginaler och större risk finns med ev Ethereum certificat om det nu finns någon som erbjuder dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

Nocoiner retorik

Äger själv inga bitcoin men enligt min research hamnar den mellan 150-480k i slutet av 2025.

Folk kanske tycker det är orimligt, men det är bara en 5-15x av dagens pris. Finns vanliga aktier med större vinstmarginal.

Varför nämner du ens vinstmarginal på en tillgång som saknar earnings?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du har ingen koll de märks tydligt.
Riktigt trångsynt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marke:

Varför nämner du ens vinstmarginal på en tillgång som saknar earnings?

Skrivet av Eckelhesten:

läs om läs rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eckelhesten:

läs om läs rätt

Ja, varför jämför du en tillgång som saknar earnings med en som har?

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Menar du exempelvis att kunna handla varor för i webhallen eller Inet ?

Permalänk
Medlem

certifikat risktfyllt

Skrivet av kusk0r:

Du kan med viss sannolikhet få några procent vinst på bitcoin certificat fram till sommaren men våren är lite oskäker. Större marginaler och större risk finns med ev Ethereum certificat om det nu finns någon som erbjuder dessa.

Jag rekommenderar inte certifikat på Bitcoin, en tydligt exempel som skedde nyligen med exempelvis "Track Bitcoin von" på Avanza var att när dom förutsåg att en Bullrun var på väg så begränsade dom köp och sälj poster. Exempelvis kunde man endast sälja till utgivaren för ett pris dom ansåg var rimligt, då handel mellan kunder blivit avstängt. Detta är långt ifrån teoretiskt "worst case scenario" där man skulle kunna förlora sin investering helt och håller på flera olika sätt.

Mitt tips är att man köper sin krytovalute hos någon exchange office.

Ett bra tips är kraken.com (ingen riktig plånboksadress men bra för investering och trading).

Sen har vi celsius.network för er som vill "unbank your self" Man kan handla valuta på flera olika sätt, där kotrbetalning är en möjlighet. Dessutom så får man ränta på sitt innehav och kan även ta ut ett lån med motsvarande sparbelopp med en så låg ränta som cirka 1 %. Sparräntan varierar beroende på vilken valuta man har, och om man äger minst 20% i sitt innehav av deras egna mynt "Celsius" så får man flera tiotal högre procent i ränta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smiljic:

Jag rekommenderar inte certifikat på Bitcoin, en tydligt exempel som skedde nyligen med exempelvis "Track Bitcoin von" på Avanza var att när dom förutsåg att en Bullrun var på väg så begränsade dom köp och sälj poster. Exempelvis kunde man endast sälja till utgivaren för ett pris dom ansåg var rimligt, då handel mellan kunder blivit avstängt. Detta är långt ifrån teoretiskt "worst case scenario" där man skulle kunna förlora sin investering helt och håller på flera olika sätt.

Ett bra tips är kraken.com (ingen riktig plånboksadress men bra för investering och trading).

Sen har vi celsius.network för er som vill "unbank your self" Man kan handla valuta på flera olika sätt, där kotrbetalning är en möjlighet. Dessutom så får man ränta på sitt innehav och kan även ta ut ett lån med motsvarande sparbelopp med en så låg ränta som cirka 1 %. Sparräntan varierar beroende på vilken valuta man har, och om man äger minst 20% i sitt innehav av deras egna mynt "Celsius" så får man flera tiotal högre procent i ränta.

Du avråder från certifikat, men rekommenderar att man lånar ut sitt innehåll till celsius.network för att få ränta. Vilka belägg har du för att det skulle vara mindre riskfyllt? Det finns ju andra certifikat, så som XBT, som har funnits ett tag nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av smiljic:

Om du tycker Vontobel Holding AG(schweizisk privatbank) är riskfylld så är det ingenting emot celsius.network.

Visa signatur

=)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De används främst av kriminella och för spekulation, det borde vara kriminellt det också.

Sorry, var tvungen att skapa ett konto bara för att besvara din inkompetens här. Skrämmande att du fått så många upvotes för din fördom också. Många tror att det ligger till så alltså. Så bra om vi kan krossa den fördomen en gång för alla, eller vad säger ni?

”Främst av kriminella”
Vilken värld lever du i? Är du kvar i bubblan från 2013 med silk road? Ska vi se på lite fakta, istället för dina fördomar?

Källa 1: https://cointelegraph.com/news/comparing-money-laundering-wit...

Citat:

Only 1.1% of the total cryptocurrency volume is deemed to be illicit.

However, pseudonymous identities, public transactions and navigating system complexities required to use Bitcoin do not currently provide a more efficient or effective alternative to launder money. As shown in Chainalysis’ report, a criminal does not want a permanent trace of illicit activities published and shared publicly.

Väldigt intressant kommentar. Går du in på Flashback ser du en del pundare som ibland ställer frågor om varför dem blivit bannande från kryptobörser (för att de fört över till darkweb). De frågar också varför de får brev hem från polisen. Som sagt bara tröga pundare som håller på med sånt.

Cash is king när det gäller olaglig verksamhet. Varför skulle de använda sig av bitcoin som är 100% publik och spårbar? Nej, de vill de absolut inte.

Hur är det med pengatvätt kanske du undrar? Ska vi ta ett kik på det med, lite fakta istället för dina fördomar?

Källa 2: https://www.tap.global/fiat-used-money-laundering-800x-crypto

Citat:

While this statement may appear correct at first glance, available statistics reveals that financial crimes enabled by crypto pale in comparison by those enabled by fiat. The ratio between the fiat:crypto money laundering statistics, at the time of writing is a staggering 800:1. Meaning that for every $1 of BTC spent on the darkweb, $800 is laundered.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Bitcoin ska du inte köpa om du inte planerar att hålla i flera år.

Ska du börja day tradea och hålla på för att försöka tjäna en liten hacka kommer du bränna dig fort.

Jag är tacksam för Sweclockers, läste om bitcoin här först 2014. Har använt tekniken DCA (dollar cost averege) och köpt med jämna mellanrum genom åren. Nu när vi tittar tillbaka så har man bara gått plus. Gäller att ha rätt perspektiv. Långsiktigt.

Bitcoin har hittills gått i 4 års perioder, Bull/bear cycles. Men denna gång är det annorlunda eftersom det är första 4-års perioden som institutioner är intresserade. Stora företag börjar lägga delar av sina balansräkningar i bitcoin. (Googla och läs på om t.ex. Michael Saylor) Därför tror man att denna bullcycle kan komma att nå 100k.
Så även om det hade varit optimalt att köpa så billigt som möjligt, vem bryr som om man köper för att hålla länge? Köper du in vid 15k, 20k eller 30k och vi når 100k så är man nog glad oavsett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thepoodles:

Skrämmande att du fått så många upvotes för din fördom också. Många tror att det ligger till så alltså.

Många är bittra över att de känner att de missade tåget. Första svaret på kommentaren du citerade är ganska representativ; "Jag håller med, [om att bitcoin bör vara olagligt] för bitcoin gjorde inte mig till miljonär .. ps. det används inte bara av kriminella" 👌

Eller se inlägget två svar senare, oof.

Säger inte att just mrqaffe är bitter på det viset, men avundsjukan är påtaglig i många.

Skrivet av mrqaffe:

kryptokedjorna kommer att brytas nån gång pga tekniska framsteg och då kommer de att tappa allt värde

Jag kan förstå ditt argument om att det är en bubbla osv om det här var sant, men 1) har du något bevis som tyder på det? 2) även om det vore sant, agree to disagre antar jag, men i mitt tycke borde folk fortfarande få ta sina egna risker. Själv behöver jag ingen nanny state som hindrar mig från att sätta handen på spisen.

Hur som, förstår jag dig rätt bygger hela ditt argument på att värdet kommer nå noll, och i ditt tycke kommer det hända katastrofalt.. ändras din åsikt något om bitcoin når noll sakta men säkert, om någon annan krypto långsamt tar över istället? Är det fortfarande likt pyramidspel då för att de som gjorde sämre investeringar förlorade pengar?

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är vinst på spekulation och liknar alla andra pyramidspel, de som var med från början kan berika sig men majoriteten förlorar på det, bitcoin är dessutom en tekniskt omöjligt konstruktion eftersom de bara används som spekulationsobjekt eller av kriminella och saknar koppling till verkligheten, kryptokedjorna kommer att brytas nån gång pga tekniska framsteg och då kommer de att tappa allt värde likt annat som saknar koppling till verkligheten.
Ett omöjligt spekulationsobjekt likt tulpanlökar https://sv.wikipedia.org/wiki/Tulpanmanin

I dagsläget så har alla som nånsin köpt Bitcoin och har kvar dom gjort vinst, eftersom priset ligger på runt 30000$. Tittar du på tulpanbubblans kurva så ser du rätt snabbt att den inte går att jämföra med bitcoins eftersom varje krasch med tiden leder till nya all time high om och om igen.
Självklart så kommer sha256 med tiden knäckas, som alla andra krypteringsmetoder gör med tiden, gör det alla tekniska innovationer värdelösa? Bitcoin är kod och kan självklart anpassas efter nya förutsättningar.

Visa signatur

7800X3D | RTX 5080 | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED