MSI X370 Gaming Pro Carbon kan inte uppdatera bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Japp, har testat det. m-flash vägrar köra den för att den inte är "rätt"

Prova Clear CMOS jumpern då, du är ju ändå i läget "tryck på allt som går att trycka på" 😊

Högst irriterande men det är ju ändå en spaning att ta vidare till MSI supporten att det inte är fel på dina usb i alla fall. Kanske dom känner till problemet med din udda version

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Prova Clear CMOS jumpern då, du är ju ändå i läget "tryck på allt som går att trycka på" 😊

Högst irriterande men det är ju ändå en spaning att ta vidare till MSI supporten att det inte är fel på dina usb i alla fall. Kanske dom känner till problemet med din udda version

Det är gjort (tror jag med tanke på att jag inte har en cap) och märker ingen som helst skillnad tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Det är gjort (tror jag med tanke på att jag inte har en cap) och märker ingen som helst skillnad tyvärr.

Kanske det enda som är kvar är att ta bilden du la upp & skicka till Microstars support & fråga vad är det för bios jag har & vilket behöver jag för att köra en 3600?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Kanske det enda som är kvar är att ta bilden du la upp & skicka till Microstars support & fråga vad är det för bios jag har & vilket behöver jag för att köra en 3600?

Alternativt köpa ett nytt bios chip för 150kr och löda dit )

Permalänk
Medlem

Har du provat version 1.0. kanske den måste läsas in först för att gå från e7a32akb?
En googling på den versionen ger endast en träff: https://forums.tomshardware.com/threads/bios-processor.339116...
Verkar ha samma problem med uppdatering.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Bael:

Kanske det enda som är kvar är att ta bilden du la upp & skicka till Microstars support & fråga vad är det för bios jag har & vilket behöver jag för att köra en 3600?

Mjo, det är väl nästa steg.

Skrivet av [SmR]BMF:

Alternativt köpa ett nytt bios chip för 150kr och löda dit )

Det hade jag gärna gjort om jag haft självförtroendet och verktyget till att göra en sån grej, är det svårt? Vart får man ens tag i ett bios-chip på nyårsafton?

Skrivet av Mr Steed:

Har du provat version 1.0. kanske den måste läsas in först för att gå från e7a32akb?
En googling på den versionen ger endast en träff: https://forums.tomshardware.com/threads/bios-processor.339116...
Verkar ha samma problem med uppdatering.

Jag har provat version 1.0 med, men den heter också AMS, fattar inte hur jag kan ha nåt som inte finns. Har kollat några andra moderkort från MSI och de heter också AMS.
Den tråden har jag vart inne i, men de länkar som verkar vara lösningen på UEFI flash och ett google doc är ju ur funktion, finns inte längre...

Permalänk
Medlem

Ska man göra en stor generationsuppdatering där strukturen på själva BIOS filen förändras så kan man inte använda M-Flash direkt utan man måste först återställa befintligt BIOS till default så boota in i BIOS gå till Save/exit menyn och välj att återställa BIOS sen bootar du tillbaka till BIOS med USB stickan med BIOS filen satt is USB porten och försök nu använda M-Flash.

Jag måste dock säga att den där BIOS filen är ett mysterium, finns bara nämnd en gång tidigare på nätet och finns inte på MSI's hemsida. Egentligen ska ju BIOS filen sluta på AMS så detta är mysko.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Skrivet av Joakim Ågren:

Ska man göra en stor generationsuppdatering där strukturen på själva BIOS filen förändras så kan man inte använda M-Flash direkt utan man måste först återställa befintligt BIOS till default så boota in i BIOS gå till Save/exit menyn och välj att återställa BIOS sen bootar du tillbaka till BIOS med USB stickan med BIOS filen satt is USB porten och försök nu använda M-Flash.

Jag måste dock säga att den där BIOS filen är ett mysterium, finns bara nämnd en gång tidigare på nätet och finns inte på MSI's hemsida. Egentligen ska ju BIOS filen sluta på AMS så detta är mysko.

Ja absolut, jag har dock återställt originalinställningar i bios, dvs default settings, haft ur batteriet i en kvart samt kortslutit cmos jumper direkt på moderkortet.
Jag har gjort en ticket hos MSI så får vi se om dom har nåt att komma med

Gott nytt år förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Ja absolut, jag har dock återställt originalinställningar i bios, dvs default settings, haft ur batteriet i en kvart samt kortslutit cmos jumper direkt på moderkortet.
Jag har gjort en ticket hos MSI så får vi se om dom har nåt att komma med

Gott nytt år förresten

Finns en kille på ebay som programerar och säljer kretsar, du anger själv vilken version du vill ha installerad på kretsen:

https://www.ebay.com/itm/BIOS-CHIP-MSI-X370-GAMING-M7-ACK-X47...

Vad gäller bytet av kretsen, föreslår att du kollar lite tutorials på tuben för att se om det är för dig alternativt se om det finns någon lokal elektronikfirma som göra bytet åt dig.

Lycka till och gott nytt år, hoppas att det löser sig

Permalänk
Medlem

Om inget annat funkar finns det ju annars verktyg så som amiflash som låter dig flasha BIOS-filer utan särskilt mycket validering och som låter dig skriva över allt. Brukar användas för att flasha modifierade versioner som därmed inte är korrekt signerade etc. Det kanske kan vara en lösning för att nå en välkänd BIOS-version.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Om inget annat funkar finns det ju annars verktyg så som amiflash som låter dig flasha BIOS-filer utan särskilt mycket validering och som låter dig skriva över allt. Brukar användas för att flasha modifierade versioner som därmed inte är korrekt signerade etc. Det kanske kan vara en lösning för att nå en välkänd BIOS-version.

Om du menar typ afudos och flasha genom bootbar usb så har jag testat det utan att lyckas, jag får ett error i DOS-läge.
Får googla lite på amiflash och se dock,tack så mycket för input 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Om du menar typ afudos och flasha genom bootbar usb så har jag testat det utan att lyckas, jag får ett error i DOS-läge.
Får googla lite på amiflash och se dock,tack så mycket för input 🙂

Ja, det gör jag. Skummade igenom tråden innan jag svarade men måste ha missat att du redan testat det.

Minns du vad du fick för fel?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Ja, det gör jag. Skummade igenom tråden innan jag svarade men måste ha missat att du redan testat det.

Minns du vad du fick för fel?

ERROR: PROBLEM ALLOCATING MEMORY

Finns bild i ena imgur-länken, den med flera bilder och så längst ner.

Permalänk

En användare på MSIs egna forum där jag också har en tråd påpekade nåt jag inte tänkt på;

"Is this some kind of pre-built system or something?
The normal BIOS's should all have AMS in them.....and if they don't, it usually means something else.....usually that it's from a pre-built system of some kind.
I kinda feel like we're missing information here...."

Iom att detta är ett mobo köpt av en på swec marknad så är det ju andra hand, men det står ju faktiskt komplett när man startar datorn... Det har jag inte reflekterat över efter att ha sett det 1000x 🙈 men det kan ju inte vara så dumt att komplett när dom bygger datorer åt folk gör dom icke uppgraderbara? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

En användare på MSIs egna forum där jag också har en tråd påpekade nåt jag inte tänkt på;

"Is this some kind of pre-built system or something?
The normal BIOS's should all have AMS in them.....and if they don't, it usually means something else.....usually that it's from a pre-built system of some kind.
I kinda feel like we're missing information here...."

Iom att detta är ett mobo köpt av en på swec marknad så är det ju andra hand, men det står ju faktiskt komplett när man startar datorn... Det har jag inte reflekterat över efter att ha sett det 1000x 🙈 men det kan ju inte vara så dumt att komplett när dom bygger datorer åt folk gör dom icke uppgraderbara? 🤔

En bra spaning men jag tycker ändå det låter konstigt att det skulle levereras så från Komplett (edit: jag menar förstås att det knappast är tanken från deras sida att den inte ska vara uppgraderingsbar.... att den kommer från Komplett är ju uppenbart )
Min fru har en färdigbyggd Komplett-dator och den hade Komplett-loggan vid boot tills jag uppdaterade bios och då försvann den. (Asus Tuf Z370).
Men kanske det är någon OEM-historia? Låter ju i alla fall högst rimligt med den udda bios-versionen. Hoppas MSI kommer med ett bra svar.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

En bra spaning men jag tycker ändå det låter konstigt att det skulle levereras så från Komplett (edit: jag menar förstås att det knappast är tanken från deras sida att den inte ska vara uppgraderingsbar.... att den kommer från Komplett är ju uppenbart )
Min fru har en färdigbyggd Komplett-dator och den hade Komplett-loggan vid boot tills jag uppdaterade bios och då försvann den. (Asus Tuf Z370).
Men kanske det är någon OEM-historia? Låter ju i alla fall högst rimligt med den udda bios-versionen. Hoppas MSI kommer med ett bra svar.

Ja men ska man inte få uppgradera saker som är OEM? 😤
Jag tror inte det är OEM iaf, jag kör iofs ett icke aktiverat Windows på den nu för att jag är dumsnål/inte använder alla funktioner i Windows. Men ett icke aktiverat Windows borde inte påverka vilken biosversion man har tänker jag.
Får se vad MSIs support säger, om dom ens hjälper till med 2ahands varor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Ja men ska man inte få uppgradera saker som är OEM? 😤
Jag tror inte det är OEM iaf, jag kör iofs ett icke aktiverat Windows på den nu för att jag är dumsnål/inte använder alla funktioner i Windows. Men ett icke aktiverat Windows borde inte påverka vilken biosversion man har tänker jag.
Får se vad MSIs support säger, om dom ens hjälper till med 2ahands varor

Det var mest en tanke att vissa brädor kanske levereras med en annan bios-version. Men jag ser ingen logik i det heller för det är ju i tillverkarens intresse också att kunden kan uppdatera sin produkt ifall det kommer en viktig uppdatering.
Jag tror nog att dom hjälper till om dom kan, du får fortsätta uppdatera oss

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Skrivet av Mr Steed:

Det var mest en tanke att vissa brädor kanske levereras med en annan bios-version. Men jag ser ingen logik i det heller för det är ju i tillverkarens intresse också att kunden kan uppdatera sin produkt ifall det kommer en viktig uppdatering.
Jag tror nog att dom hjälper till om dom kan, du får fortsätta uppdatera oss

Ja, om inte annat har man lärt sig en del på resan... Jag har aldrig uppdaterat bios nånsin innan då det inte behövts, jag kommer alltid dra mig för det iaf haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Iom att detta är ett mobo köpt av en på swec marknad så är det ju andra hand, men det står ju faktiskt komplett när man startar datorn... Det har jag inte reflekterat över efter att ha sett det 1000x 🙈 men det kan ju inte vara så dumt att komplett när dom bygger datorer åt folk gör dom icke uppgraderbara? 🤔

Då borde du åtminstone kunna få en uppdaterad BIOS-version av Komplett. Sannolikt går det att få till en flashning till en retail-BIOS också (under förutsättning att det är samma hårdvara som för retail-kortet), men en nyare OEM-BIOS skulle åtminstone lösa ditt problem tillsvidare.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Då borde du åtminstone kunna få en uppdaterad BIOS-version av Komplett. Sannolikt går det att få till en flashning till en retail-BIOS också (under förutsättning att det är samma hårdvara som för retail-kortet), men en nyare OEM-BIOS skulle åtminstone lösa ditt problem tillsvidare.

Detta! Kom ihåg Kompletts försäljningsvillkor:

"9 Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss.
"

Utnyttja rätten om du har den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

ERROR: PROBLEM ALLOCATING MEMORY

Finns bild i ena imgur-länken, den med flera bilder och så längst ner.

Såg inte om du testat lösningen för ditt felmeddelande beskriven nedan (steg 1-7)?

https://forums.tomshardware.com/threads/updating-bios-a03-to-...

När du gör det ovan kan det eventuellt vara bra att aktivera CSM (kan också heta Legacy Mode eller liknande) också. Om det funkar kan du stänga av det sedan igen.

I annat fall ska det även finnas afuefi som du kan köra direkt i ett UEFI shell. Ibland finns det som ett boot-alternativ.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Såg inte om du testat lösningen för ditt felmeddelande beskriven nedan (steg 1-7)?

https://forums.tomshardware.com/threads/updating-bios-a03-to-...

När du gör det ovan kan det eventuellt vara bra att aktivera CSM (kan också heta Legacy Mode eller liknande) också. Om det funkar kan du stänga av det sedan igen.

I annat fall ska det även finnas afuefi som du kan köra direkt i ett UEFI shell. Ibland finns det som ett boot-alternativ.

Nope, inte testat den då det kändes lite out of my league, har en ticket hos MSI och kör med min gamla processor sålänge. Får ta detta som last resort när inget annat går. Det är mest en principsak att det ska gå känner jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Nope, inte testat den då det kändes lite out of my league, har en ticket hos MSI och kör med min gamla processor sålänge. Får ta detta som last resort när inget annat går. Det är mest en principsak att det ska gå känner jag

Hej @Hasselnoet1
Lyckades du nånsin lösa detta? Jag har fått exakt samma problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Hej @Hasselnoet1
Lyckades du nånsin lösa detta? Jag har fått exakt samma problem.

Haha oj vad sent svar jag kommer med; nej jag lyckades aldrig lösa detta tyvärr. Jag skaffade ett nytt mobo istället 🙃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasselnoet1:

Haha oj vad sent svar jag kommer med; nej jag lyckades aldrig lösa detta tyvärr. Jag skaffade ett nytt mobo istället 🙃

Ahh, jag fick (efter lite tjat) hjälp av Komplett att tvinga in ett nytt BIOS. Det visade sig vara deras OEM-BIOS som sabbade för M-Flash nämligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Ahh, jag fick (efter lite tjat) hjälp av Komplett att tvinga in ett nytt BIOS. Det visade sig vara deras OEM-BIOS som sabbade för M-Flash nämligen.

Då var du bättre på att tjata än mig, misstänkte att servar fallet även för mig. Men jag hade inte något kvitto då mitt var andra hand. Men gött det löste sig för dig! 😁

Permalänk
Skrivet av Patriksan:

Ahh, jag fick (efter lite tjat) hjälp av Komplett att tvinga in ett nytt BIOS. Det visade sig vara deras OEM-BIOS som sabbade för M-Flash nämligen.

Hej!

Nu har jag samma problem med ett msi z170a gaming m3...
Försökt flasha men mina filer hittas inte och har försökt alla knep jag kan hitta.. Formsterat usb minne till fat32 2-3 gånger och gjort en total clean, testat alla bios på msis hemsida till mitt mordetkort och ändra namn på filen till MSI.ROM...

Kontaktade komplett idag men dom sa att det ska räcka att följa en youtube guide men lyckas inte.. har även testat update live 6 eller vad det nu heter ...

Kommer du ihåg hur komplett löste det för dig? Kan man göra det själv?

MVH Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av coladanne:

Hej!

Nu har jag samma problem med ett msi z170a gaming m3...
Försökt flasha men mina filer hittas inte och har försökt alla knep jag kan hitta.. Formsterat usb minne till fat32 2-3 gånger och gjort en total clean, testat alla bios på msis hemsida till mitt mordetkort och ändra namn på filen till MSI.ROM...

Kontaktade komplett idag men dom sa att det ska räcka att följa en youtube guide men lyckas inte.. har även testat update live 6 eller vad det nu heter ...

Kommer du ihåg hur komplett löste det för dig? Kan man göra det själv?

MVH Daniel

M-flash i BIOS hittar bara filer med samma förnamn som befintligt BIOS. Kolla i BIOS vad ditt nuvarande heter altså "BIOS Ver" på första sidan.

Om det heter ex E7C56AKB.1K5, alltså AKB istället för AMS (standard) så kan du testa byta namn på filen och flasha från BIOS, annars kollar du med Komplett om du kan få ett BIOS till ett "AKB-kort" eftersom du bara kan hitta AMS-versioner hos MSI.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X | MSI RTX 3060 Ti Gaming X Trio | Cooler Master HAF 912 Plus