Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I

Permalänk
Medlem

I mitt fall med en 3700x ihop med strix B550 F wifi och 3600 minnen ryzen ready så har jag ofta problem vid start av datorn då den fastnar oftast i den gula Dram lampans läge på moderkortet ett par resets ev slå av och på datorn så går den igång.
Testat många bios versioner alla lika kassa vet inte vad felet är Ryzen 3700x gick klockrent med Prime X370 moderkortet så i mitt fall så är bios inte ok ännu eller nåt med minnena.
Så för er som det inte startar prova ett par vändor med reset eller av o på knappen så kanske den postar?
Vi hoppas asus släpper nån bättre bios och en som inte är beta vilket den sista är som jag har.

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Låter som en generationsfråga för BIOS (Ryzen 3 vs Ryzen 5). Antar att du bekräftat att du kör senaste versionen av BIOS? Inget med RAM-minnena att göra...? Är annars lika tappad

Både 3600 och 5600X är ju Ryzen 5 så tvivlar :/

Ser i både AIDA64 och CPU-Z att jag har 3.A2 (AGESA: ComboAM4v2PI 1.1.0.0) BIOS. Senaste för B450 Tomahawk Max, släppt mitten av december eller så.

Permalänk
Medlem

Har testat också köra med enbart 1 RAM stick (både med det ena och det andra), inga stickor alls (lol exakt samma problem då). Inte testat alla möjliga RAM kombinationer, men alltså minnet har fungerat felfritt hela denna tid, just nu är den på XMP 3200CL16 med min Ryzen 3600 i.

Innan jag stoppade in 5600X så jag till att XMP inte var på. Samma problem.

Permalänk
Medlem

Mitt STRIX B450 startar inte utan GPU, inte ens en POST.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Både 3600 och 5600X är ju Ryzen 5 så tvivlar :/

Ser i både AIDA64 och CPU-Z att jag har 3.A2 (AGESA: ComboAM4v2PI 1.1.0.0) BIOS. Senaste för B450 Tomahawk Max, släppt mitten av december eller så.

Ah, just det! Då vet jag inte mer, tyvärr

Permalänk
Medlem

F.Y.I och då detta diskuterats...

Pratade med INET över telefon idag...

Har man köpt moderkortet av INET, så hjälper de till med uppdatering av BIOS gratis om man lämnar in BARA moderkortet. Lämnar man in datorn eller moderkort med komponenter på, så kostar det automatiskt felsökningspris 500kr.

Jag är i valet och kvalet hur jag ska göra och om det är värt 500kr att slippa plocka ur moderkortet.
Om jag plockar ut det och de uppdaterar och det fortfarande inte fungerar, så kanske det blir felsökning 500kr ändå 😣

Detta är inte problem jag hade väntat mig...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Jag ringde också inet idag å snackade med nån dude..

Han sa att om jag kommer in med mobo med cpun på så blir det undersökningsavgift 500kr men om jag plockar loss cpu så blir det 2x rma separata..

Störda regler

Chuckz

Permalänk
Medlem

Lämnade in datorn till INET för BIOS-uppgradering precis då jag inte orkar skruva ur det ur mITX-lådan
(ASUS x570-I för 5600X för den som inte orkar kolla forumhistoriken)

Detta var i korthet vår konversation...

Han i kassan: Har du köpt grejerna av oss? 😐
Jag: Bara moderkortet 😒
Han i kassan: Är det originalkylare på CPU'n? 😐
Jag: Ja, bara Wraith 🤨
Han i kassan: Bra, då tar vi inget extra. Vi ska se om de kan få det gjort under dagen. Vi hör av oss. 😊
Jag: Tack 😃👍

Det, som enligt de första två jag pratade med på just INET (En IRL och en via telefon), skulle kosta ca. 500kr och ta två veckor på grund av hög belastning sade således denna awesome medarbetare eventuellt skulle kunna göras under dagen och skulle kosta ingenting.
Det återstår att se när jag hämtar ut den både hur lång tid det tog och vad det kostade 😏

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Lämnade in datorn till INET för BIOS-uppgradering precis då jag inte orkar skruva ur det ur mITX-lådan
(ASUS x570-I för 5600X för den som inte orkar kolla forumhistoriken)

Detta var i korthet vår konversation...

Han i kassan: Har du köpt grejerna av oss? 😐
Jag: Bara moderkortet 😒
Han i kassan: Är det originalkylare på CPU'n? 😐
Jag: Ja, bara Wraith 🤨
Han i kassan: Bra, då tar vi inget extra. Vi ska se om de kan få det gjort under dagen. Vi hör av oss. 😊
Jag: Tack 😃👍

Det, som enligt de första två jag pratade med på just INET (En IRL och en via telefon), skulle kosta ca. 500kr och ta två veckor på grund av hög belastning sade således denna awesome medarbetare eventuellt skulle kunna göras under dagen och skulle kosta ingenting.
Det återstår att se när jag hämtar ut den både hur lång tid det tog och vad det kostade 😏

Det lät ju himla schysst! Självklart ska de ta betalt när du lämnar in en hel dator och bara köpt moderkortet hos dem

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erssn:

Det lät ju himla schysst! Självklart ska de ta betalt när du lämnar in en hel dator och bara köpt moderkortet hos dem

Tja. Vi får se 😏 Jag räknar med att få betala så klart.

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Har själv ett Asus B550-i Strix med en 5950x som jag flashbackade vid byggstart. Man behöver (enligt manual) minimum ha en CPU isatt och ström kopplat, thats it. För att sen kunna boota efter flash behövs givetvis ett grafikkort.

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Tja. Vi får se 😏 Jag räknar med att få betala så klart.

Kassakillen lär ju få stå för sitt ord

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Lämnade in datorn till INET för BIOS-uppgradering precis då jag inte orkar skruva ur det ur mITX-lådan
(ASUS x570-I för 5600X för den som inte orkar kolla forumhistoriken)

Detta var i korthet vår konversation...

Han i kassan: Har du köpt grejerna av oss? 😐
Jag: Bara moderkortet 😒
Han i kassan: Är det originalkylare på CPU'n? 😐
Jag: Ja, bara Wraith 🤨
Han i kassan: Bra, då tar vi inget extra. Vi ska se om de kan få det gjort under dagen. Vi hör av oss. 😊
Jag: Tack 😃👍

Det, som enligt de första två jag pratade med på just INET (En IRL och en via telefon), skulle kosta ca. 500kr och ta två veckor på grund av hög belastning sade således denna awesome medarbetare eventuellt skulle kunna göras under dagen och skulle kosta ingenting.
Det återstår att se när jag hämtar ut den både hur lång tid det tog och vad det kostade 😏

Grymt, gött att höra! Hoppas du kommer undan i så fall

Permalänk
Medlem

Kollade just status på serviceärendet...

Åtgärd
Uppdaterat till BIOS v.3001 (2020-12-08)
Testat post med kunds CPU, den ger bild

Det var snabbt hanterat! 😱😊👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Kollade just status på serviceärendet...

Åtgärd
Uppdaterat till BIOS v.3001 (2020-12-08)
Testat post med kunds CPU, den ger bild

Det var snabbt hanterat! 😱😊👍

Fy fasen, grymt! Hoppas allt är löst nu!!!
Edit: och här sitter jag i två veckor till och väntar Min är bara "mottagen"

Permalänk
Medlem

Jag lämnade precis in mitt X570-f gaming rog strix.. Får se hur lång tid sthlmarna tar på sig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Kollade just status på serviceärendet...

Åtgärd
Uppdaterat till BIOS v.3001 (2020-12-08)
Testat post med kunds CPU, den ger bild

Det var snabbt hanterat! 😱😊👍

Bara så där nyfiken fråga bytte dom cpu eller gjorde dom nått annat magiskt för att få det fungera?
Tänkte ifall dom bara lyckades med en BIOS FlashBack hur dom gör, om så många andra misslyckas.

Permalänk
Medlem

Värkar va lite problem med usb minnen när man flashar, jag flasha ett msi kort säkert 20 ggr med 3 olika stickor innan jag fick det att fungera en gång.

Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

Jag hade strul med flera USB-stickor, men efter att ha gjort på detta vis funkar det varje gång oavsett sticka. Många som kommenterar att det inte funkade för dem, så det är kanske ingen cure-all men det fixade i alla fall mina likadana problem när jag också trodde jag hade döda komponenter.
https://www.reddit.com/r/MSI_Gaming/comments/cdyr9l/for_all_t...

TL;DR: https://www.pendrivelinux.com/restoring-your-usb-key-partitio...
följ instruktionerna för bootice och notera så att det blir fat32. Sedan bara som vanligt, in med filen på stickan, om det är ASUS, använd bios renamer, och kör.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaputnik:

Bara så där nyfiken fråga bytte dom cpu eller gjorde dom nått annat magiskt för att få det fungera?
Tänkte ifall dom bara lyckades med en BIOS FlashBack hur dom gör, om så många andra misslyckas.

Jag vet inte hur de gjorde, men jag misstänker att enda sättet de har kunnat göra det på är att byta till en gammal CPU (3000-serien), stoppa i random VGA-grafikkort och sedan flasha direkt via BIOS och USB då jag inte har BIOS Flashback på mitt X570-I.
Funkar gör det i alla fall och jag har köpt på mig ett temporärt 9800GT för 200kr för att få bild i väntan på mitt 3080 i februari-mars(???).

Jag skriver detta från min uppdaterade dator 😁

Jag fick betala 0kr dessutom, 💗@INET för extremt snabb och prisvärd hantering av ärendet 💪🧔👍

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Fy fasen, grymt! Hoppas allt är löst nu!!!
Edit: och här sitter jag i två veckor till och väntar Min är bara "mottagen"

Någon uppdatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vIKz3080:

Någon uppdatering?

Status står fortfarande bara som "Inlämnad/Mottagen", sedan lördags då jag lämnade in.
Hör av mig när jag har några nyheter

Permalänk
Medlem

Fick mitt moderkort idag och det står "Ready for 5000 series" på kartongen, då kommer jag nog skippa flashback när jag väl får cpun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Fick mitt moderkort idag och det står "Ready for 5000 series" på kartongen, då kommer jag nog skippa flashback när jag väl får cpun.

Men uppdatera UEFI ASAP ändå.
Med AMD saker så sker det fortfarande stora saker ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men uppdatera UEFI ASAP ändå.
Med AMD saker så sker det fortfarande stora saker ofta.

Tycker jag verkligen inte hen ska göra. Först och främst ska man testa om man får igång det hela och då kan det vara dumt att slänga in en beta bios. Är flera bios som dragits tillbaka senaste tiden så kanske inte så smart att slänga in ett sådant bios.

Permalänk
Medlem

Jag satte ihop mitt Strix B550i och en 5600x i går kväll, ingen biosuppdatering gjord ännu. Den kommer in i bios iaf, har fått lite annat strul med bootdisken. Jag tror jag måste blåsa datorn den inte vill boota från den. Så tipset är väl som trådstartare också nämnt, se till att få igång systemet först, uppdatera bios sen.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kallamamran:

Själv sitter jag med ett nyinstallerat ASUS ROG STRIX X570-I (mITX) samt 2x8GB nya 3600/CL18 RAM och en 5600X som vägrar posta. Här lyser DRAM-LED och mitt kort har ingen Flashback 😭 Vad fan gör man nu liksom

Grannen hade problemet. Han fick låna min 3600

Permalänk
Medlem
Skrivet av keitaro:

Fick mitt moderkort idag och det står "Ready for 5000 series" på kartongen, då kommer jag nog skippa flashback när jag väl får cpun.

Skrivet av Creutz:

Jag satte ihop mitt Strix B550i och en 5600x i går kväll, ingen biosuppdatering gjord ännu. Den kommer in i bios iaf, har fått lite annat strul med bootdisken. Jag tror jag måste blåsa datorn den inte vill boota från den. Så tipset är väl som trådstartare också nämnt, se till att få igång systemet först, uppdatera bios sen.

Precis, om ni kan få datorn att POSTa, varför riskera det med att flasha BIOS? Visst, det finns absolut förbättringar gällande stabilitet och prestanda i senare versioner, men få igång ett OS först och använd inte FlashBack är mitt råd efter denna saga...

Permalänk
Medlem

Kan man POSTa kan man uppdatera BIOS direkt i bios varför in med Windows?
Personligen vill jag helst ha in ny bios innan man kör nästa nivå.
Värt att köra in nån beta bios? Eller är dom skit?
Kom en ny beta i förrgår såg jag nu.

Mm nu får man ju problem tydligen skickas min processor idag (jag som beställde i måndags).
Sitter man utan chassi i stället allt annat är hemma redan 😴 Trodde i min enfald att processorn skulle vara svårare få tag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Tycker jag verkligen inte hen ska göra. Först och främst ska man testa om man får igång det hela och då kan det vara dumt att slänga in en beta bios. Är flera bios som dragits tillbaka senaste tiden så kanske inte så smart att slänga in ett sådant bios.

Självklart vill man in med senaste UEFI innan man installerar windows.

Skrivet av Kaputnik:

Kan man POSTa kan man uppdatera BIOS direkt i bios varför in med Windows?
Personligen vill jag helst ha in ny bios innan man kör nästa nivå.
Värt att köra in nån beta bios? Eller är dom skit?
Kom en ny beta i förrgår såg jag nu.

Mm nu får man ju problem tydligen skickas min processor idag (jag som beställde i måndags).
Sitter man utan chassi i stället allt annat är hemma redan 😴 Trodde i min enfald att processorn skulle vara svårare få tag på.

Skulle nog inte kört på en beta UEFI om inte ev. fixar är nåt du lider av.