Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I

Permalänk
Medlem

Ryzen 5600x startar ej på STRIX B550-I

Hej!

Jag har ett sprillans nytt SFF-bygge med en Ryzen 5 5600x på ett Asus STRIX 550-I moderkort. Kör 16GB Corsair Vengeance LPX RAM (2x8GB 3600MHz, CL18). Ingen GPU installerad än (väntar på RTX 3080). Två tomma NVMe diskar och en AIO är också installerade.

Bygget gick smidigt, i NZXT H1 var ju allt i princip klart Förstod att jag behövde flasha BIOS för att stödja processorn; smällde in senaste BIOS-versionen på ett FAT32 USB-minne (3.0 förvisso) och använde mig av FlashBack. Allt tycktes gå bra, LED-lampan blinkade grönt i ca 5 min och slocknade sedan.

När jag sedan startade upp datorn lyste först en orange lampa på moderkortet i en sekund (indikerar RAM-fel), som sedan slocknade och ersattes av den ondskefulla röda lampan - CPU-fel. Ingen aning varför! Jag tog ur processorn och satte i den igen, kopplade ur och in strömkablarna och fick samma resultat. Nollställde CMOS med jumper, och flashade på nytt, denna gång med en annan aningen tidigare BIOS-version. Samma resultat. Har provat att flasha med tre BIOS-versioner, men får det inte att fungera. Mönstret är fortfarande detsamma: orange lampa i en sekund, sedan konstant sken av den elaka röda lampan.

Visst, jag har inte installerat någon GPU än, men jag är tveksam om det skulle göra någon skillnad. Den vita diag. lampan för VGA lyser inte upp trots att jag inte har någon GPU installerad. Jag vet att Ryzen inte har integrerad grafik, och det kanske är "därför" röda CPU-fail lampan lyser? Har Googlat runt en del, och vissa med B550-moderkort har haft liknande problem där boven i dramat varit 3600MHz minnet. I min gamla dator sitter ett par stengamla Kingston-minnen på 2133MHz, har inte provat att sätta i dessa än. Har heller inte provat att endast ha i en RAM-sticka, eller byta till ett USB 2.0 minne.

Någon vänlig själ som har några tips på vad jag kan göra?? Värsta fall tar jag den till Inet med svansen mellan benen...

Tagit bort skrik på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Medlem

Tjena!

Jag kommer göra ett liknande bygge i dagarna,
ryzen 5600x och asus 550-i men med 3200 corsair 16gb.

Jag har läst att folk har fått liknande problem om man försöker flasha bios med CPUn i moderkoret.
Testa att flasha bios utan CPUn i moderkoret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av user001:

Tjena!

Jag kommer göra ett liknande bygge i dagarna,
ryzen 5600x och asus 550-i men med 3200 corsair 16gb.

Jag har läst att folk har fått liknande problem om man försöker flasha bios med CPUn i moderkoret.
Testa att flasha bios utan CPUn i moderkoret.

Kul, och grattis till 5600x Just med mini-ITX modellen har jag läst att CPUn ska sitta i när man flashar, jämfört med ex. B550-A/B550-F. Jag ska ändå prova detta imorgon, tack för tipset!

Permalänk
Skrivet av Niskis1:

Hej!

Jag har ett sprillans nytt SFF-bygge med en Ryzen 5 5600x på ett Asus STRIX 550-I moderkort. Kör 16GB Corsair Vengeance LPX RAM (2x8GB 3600MHz, CL18). Ingen GPU installerad än (väntar på RTX 3080). Två tomma NVMe diskar och en AIO är också installerade.

Bygget gick smidigt, i NZXT H1 var ju allt i princip klart Förstod att jag behövde flasha BIOS för att stödja processorn; smällde in senaste BIOS-versionen på ett FAT32 USB-minne (3.0 förvisso) och använde mig av FlashBack. Allt tycktes gå bra, LED-lampan blinkade grönt i ca 5 min och slocknade sedan.

När jag sedan startade upp datorn lyste först en orange lampa på moderkortet i en sekund (indikerar RAM-fel), som sedan slocknade och ersattes av den ondskefulla röda lampan - CPU-fel. Ingen aning varför! Jag tog ur processorn och satte i den igen, kopplade ur och in strömkablarna och fick samma resultat. Nollställde CMOS med jumper, och flashade på nytt, denna gång med en annan aningen tidigare BIOS-version. Samma resultat. Har provat att flasha med tre BIOS-versioner, men får det inte att fungera. Mönstret är fortfarande detsamma: orange lampa i en sekund, sedan konstant sken av den elaka röda lampan.

Visst, jag har inte installerat någon GPU än, men jag är tveksam om det skulle göra någon skillnad. Den vita diag. lampan för VGA lyser inte upp trots att jag inte har någon GPU installerad. Jag vet att Ryzen inte har integrerad grafik, och det kanske är "därför" röda CPU-fail lampan lyser? Har Googlat runt en del, och vissa med B550-moderkort har haft liknande problem där boven i dramat varit 3600MHz minnet. I min gamla dator sitter ett par stengamla Kingston-minnen på 2133MHz, har inte provat att sätta i dessa än. Har heller inte provat att endast ha i en RAM-sticka, eller byta till ett USB 2.0 minne.

Någon vänlig själ som har några tips på vad jag kan göra?? Värsta fall tar jag den till Inet med svansen mellan benen...

Har du möjligtvis testat med en 2.0-minne? Vill minnas att jag läste om någon som hade liknande problem som du men fungerade när han testade med ett äldre USB-minne

Permalänk
Medlem

Det är väl att minnet ska vara max 16GB stort för att fungera.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Hej!

Jag har ett sprillans nytt SFF-bygge med en Ryzen 5 5600x på ett Asus STRIX 550-I moderkort. Kör 16GB Corsair Vengeance LPX RAM (2x8GB 3600MHz, CL18). Ingen GPU installerad än (väntar på RTX 3080). Två tomma NVMe diskar och en AIO är också installerade.

Bygget gick smidigt, i NZXT H1 var ju allt i princip klart Förstod att jag behövde flasha BIOS för att stödja processorn; smällde in senaste BIOS-versionen på ett FAT32 USB-minne (3.0 förvisso) och använde mig av FlashBack. Allt tycktes gå bra, LED-lampan blinkade grönt i ca 5 min och slocknade sedan.

När jag sedan startade upp datorn lyste först en orange lampa på moderkortet i en sekund (indikerar RAM-fel), som sedan slocknade och ersattes av den ondskefulla röda lampan - CPU-fel. Ingen aning varför! Jag tog ur processorn och satte i den igen, kopplade ur och in strömkablarna och fick samma resultat. Nollställde CMOS med jumper, och flashade på nytt, denna gång med en annan aningen tidigare BIOS-version. Samma resultat. Har provat att flasha med tre BIOS-versioner, men får det inte att fungera. Mönstret är fortfarande detsamma: orange lampa i en sekund, sedan konstant sken av den elaka röda lampan.

Visst, jag har inte installerat någon GPU än, men jag är tveksam om det skulle göra någon skillnad. Den vita diag. lampan för VGA lyser inte upp trots att jag inte har någon GPU installerad. Jag vet att Ryzen inte har integrerad grafik, och det kanske är "därför" röda CPU-fail lampan lyser? Har Googlat runt en del, och vissa med B550-moderkort har haft liknande problem där boven i dramat varit 3600MHz minnet. I min gamla dator sitter ett par stengamla Kingston-minnen på 2133MHz, har inte provat att sätta i dessa än. Har heller inte provat att endast ha i en RAM-sticka, eller byta till ett USB 2.0 minne.

Någon vänlig själ som har några tips på vad jag kan göra?? Värsta fall tar jag den till Inet med svansen mellan benen...

Jag vet inte om det är det som är felet i ditt fall, men jag byggde en dator med samma minne och moderkort som du fast en 5900x istället för 5600x och hade liknande problem. I mitt fall var det minnena som strulade då de ställde in sig på knasiga inställningar och satte DRAM voltage samt SoC voltage alldeles för lågt. Lyckades fixa det genom att i bios ändra inställningarna. Jag hade dock GPU installerad och jag kom till bios åtminstone.

På kartongen till mitt moderkort fanns det en klisterlapp om att den hade ett bios med stöd för de nya Ryzen-processorerna. Så du kan ju kolla efter den för att eventuellt kunna utesluta att det är en gammal bios-version som strular.

Permalänk
Medlem

På mitt Asus ROG Strix 550-F Gaming WiFi så var jag tvungen att ha en GPU i för att få igång det. Hittade till slut någon kommentar om det i manualen/nätet att så var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Kul, och grattis till 5600x Just med mini-ITX modellen har jag läst att CPUn ska sitta i när man flashar, jämfört med ex. B550-A/B550-F. Jag ska ändå prova detta imorgon, tack för tipset!

Låter väldigt konstigt. Jag har ett B550-F och inte sjutton plockar jag ur min CPU för att flasha ny bios på den inte. Tror det däremot är att du inte har en GPU i ditt bygge är det som gör att det inte fungerar.

Permalänk

Upparerat bios på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Idag har jag satt in min gamla GPU (GTX 1060, ingen signal), provat att köra med en RAM-sticka i taget (testat båda slots), trippelkollat processorns/moderkortets pins (inget verkar skadat), kopplat ur och i ATX-kontakter, återställt CMOS och flashat BIOS typ 3 ggr med ett 1 GB 2.0 USB-minne (FAT32, senaste BIOS-ver.). Fortfarande samma problem!

Jag är rätt säker på att flashningen fungerar som den ska - varje gång jag kört så går det enligt manualen från start till slut. På det ”nya” USB-minnet sitter också en aktivitets-LED som blinkat ordentligt under hela processen som varje gång tagit ca 5-10 min.

Börjar luta mot att det faktiskt är något fel på min helt nya Ryzen 5600x Skulle vilja testa att sätta i den ett annat moderkort eller testa en annan processor på min B550-I, men min gamla dator är en Intel-rigg, så det är lite svårt.

EDIT: Se nedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebastian383:

Jag vet inte om det är det som är felet i ditt fall, men jag byggde en dator med samma minne och moderkort som du fast en 5900x istället för 5600x och hade liknande problem. I mitt fall var det minnena som strulade då de ställde in sig på knasiga inställningar och satte DRAM voltage samt SoC voltage alldeles för lågt. Lyckades fixa det genom att i bios ändra inställningarna. Jag hade dock GPU installerad och jag kom till bios åtminstone.

På kartongen till mitt moderkort fanns det en klisterlapp om att den hade ett bios med stöd för de nya Ryzen-processorerna. Så du kan ju kolla efter den för att eventuellt kunna utesluta att det är en gammal bios-version som strular.

Wow, när du säger det upptäckte jag nu att det satt en fin liten klisterlapp på moderkortslådan: ”AMD Ryzen 5000x Desktop Ready”. Och när mitt minne kickade in kommer jag ihåg att jag startade datorn utan att ha flashat BIOS en gång och fick endast en vit lysande lampa (hade ingen GPU installerad).

OK, så om jag hittar BIOS-versionen som moderkortet kom skeppat med, borde problemet vara löst? Bör inte BIOS annars ha återställts när jag kortslöt CMOS pinsen?

Läxa: Flasha inte ett moderkort för Ryzen 5xxx om det inte är nödvändigt!

Stavning
Permalänk
Medlem

Nu har jag provat att flasha med alla BIOS-versioner fro.m. 1004, dvs. AM4 AGESA PI 1.0.8.0 och framåt. Jag har till och med flashat med den senaste betaversionen. Varje gång jag flashar verkar allt gå som det ska. Men lik förbannat så fastnar moderkortet på CPU-fel och vägrar POSTa. Jag provade också igår att sätta i mina gamla RAM-minnen från min nuvarande dator, ett par 2x8GB HyperX 2133 MHz stickor i olika konfigurationer, utan resultat. Gjorde också rent processorn från all kylpasta och applicerade ny igår (vet inte varför det skulle göra någon större skillnad), samtidigt som jag checkade alla pins igen från smuts/skador.

Tror ni mitt BIOS är tegelstenat? Eller är det något faktiskt fel på processorn? Önskar bara jag kunde gå tillbaka i tiden tills innan jag flashade...! 😟

EDIT: Flashade BIOS med Version 0608, dvs. innan AGESA PI 1.0.0.2 och då lyser endast RAM-lampan! Så någonting fungerar med FlashBack... Provade igen med endast en sticka RAM, samt med mina gamla minnen - ingen förändring, lampan fastnar på orange sken.

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag med ett nyinstallerat ASUS ROG STRIX X570-I (mITX) samt 2x8GB nya 3600/CL18 RAM och en 5600X som vägrar posta. Här lyser DRAM-LED och mitt kort har ingen Flashback 😭 Vad fan gör man nu liksom

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Jag bytade till en 5600x på mitt X470 i onsdags. Började självklart med bios-uppdatering. Även jag fick problem med att DRAM lampan lös. Alla fläktarna förutom CPU kylaren spann upp, men ingen boot från datorn. För mig räckte det att ta ur, och sätta tillbaka ram-stickorn igen, sedan dess funkar allt som det ska.

Visa signatur

Meshify C // Asus X470-f // Ryzen 5 5600X // Noctua NH-U12S // 16GB G.Skill FlareX 3200mhz CL14 // Sapphire Pulse RX 7700XT // Skärm: AOC Q24G2A/BK

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

Jag bytade till en 5600x på mitt X470 i onsdags. Började självklart med bios-uppdatering. Även jag fick problem med att DRAM lampan lös. Alla fläktarna förutom CPU kylaren spann upp, men ingen boot från datorn. För mig räckte det att ta ur, och sätta tillbaka ram-stickorn igen, sedan dess funkar allt som det ska.

Funkar inte för mig. Har testat med två olika modeller av RAM och i alla olika kombinationer i slottarna. Samma lika. Fortfarande DRAM-LED och ingen post. Ingen bildsignal och ingen ström till USB-anslutna enheter 🤬
Antingen är det DOA MoBo eller CPU-Problem i form av av stöd i befintlig BIOS (Behöver uppgradera BIOS, men trodde inte man behövde det på x570?! 😕)
Nu fattas det bara att hitta någon att låna en 3xxx-CPU att testa med 😕 Det blir inte lätt...
Någon i Göteborgsområdet som kan tänka sig låna ut en lite snabbt?! ☺️

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragCan:

BTW... Byter från Intel till AMD, så är lite rökt på att kunna flasha med gammal CPU

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

BTW... Byter från Intel till AMD, så är lite rökt på att kunna flasha med gammal CPU

Då är vi i samma båt! Byter från en gammal i5'a till Ryzen
Det verkar som att moderkortet (åtm. mitt) testar komponenterna i ordningen RAM-CPU-VGA-BOOT. När jag nu nedgraderade BIOS till en version som inte ens verkade stöda mina RAM-stickor fastnade den på (orange led) RAM-fel. När jag sedan flashade tillbaka till senaste versionen var jag tillbaka på steg 1 igen, dvs. röd lampa = CPU-fel. Notera hur RAM-lampan lyser upp en sekund, godkänns(?) och ersätts av den röda.

Hittar du någon motsvarighet till FlashBack i manualen? Jag tänkte själv annars sticka in till Inet och få det garanterat flashat, har hört att om du köpt moderkortet där fixar de åt dig gratis på plats (i mån av tid). Citera mig dock inte på det, har inte ringt dem än Ska också höra om de kan prova 5600x'n på ett annat moderkort, om datorn inte POSTar efter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Då är vi i samma båt! Byter från en gammal i5'a till Ryzen
Det verkar som att moderkortet (åtm. mitt) testar komponenterna i ordningen RAM-CPU-VGA-BOOT. När jag nu nedgraderade BIOS till en version som inte ens verkade stöda mina RAM-stickor fastnade den på (orange led) RAM-fel. När jag sedan flashade tillbaka till senaste versionen var jag tillbaka på steg 1 igen, dvs. röd lampa = CPU-fel. Notera hur RAM-lampan lyser upp en sekund, godkänns(?) och ersätts av den röda.

Hittar du någon motsvarighet till FlashBack i manualen? Jag tänkte själv annars sticka in till Inet och få det garanterat flashat, har hört att om du köpt moderkortet där fixar de åt dig gratis på plats (i mån av tid). Citera mig dock inte på det, har inte ringt dem än Ska också höra om de kan prova 5600x'n på ett annat moderkort, om datorn inte POSTar efter det.

Min lyser för DRAM direkt och står kvar där oavsett hur länge jag väntar. Inget test av komponenter.
Ska ringa INET imorgon har jag tänkt. Har köpt kortet där, så vill de inte flasha gratis, så kör jag RMA, en process de borde vilja undvika 😉 Skämt åsido. Kan de flasha billigt och det är det som är problemet, så betalar jag gärna en slant för det istället för att köpa och sälja en annan CPU bara för flash. Meckigt!
Ingen motsvarighet till Flashback i mitt manual. Den funktionen saknas på mitt nästan 3000kr moderkort 🤬😣

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Själv sitter jag med ett nyinstallerat ASUS ROG STRIX X570-I (mITX) samt 2x8GB nya 3600/CL18 RAM och en 5600X som vägrar posta. Här lyser DRAM-LED och mitt kort har ingen Flashback 😭 Vad fan gör man nu liksom

Det kanske finns någon snäll SWC'are med en tidigare gen Ryzen över i närheten där du bor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Min lyser för DRAM direkt och står kvar där oavsett hur länge jag väntar. Inget test av komponenter.
Ska ringa INET imorgon har jag tänkt. Har köpt kortet där, så vill de inte flasha gratis, så kör jag RMA, en process de borde vilja undvika 😉 Skämt åsido. Kan de flasha billigt och det är det som är problemet, så betalar jag gärna en slant för det istället för att köpa och sälja en annan CPU bara för flash. Meckigt!
Ingen motsvarighet till Flashback i mitt manual. Den funktionen saknas på mitt nästan 3000kr moderkort 🤬😣

Bah, kasst! Tycker det borde finnas något liknande... Jag tänker detsamma annars, Inet brukar vara schyssta.

Skrivet av Svensktiger:

Det kanske finns någon snäll SWC'are med en tidigare gen Ryzen över i närheten där du bor.

Jo, om det är någon vänlig användare i Göteborgsområdet får hen gärna PM'a oss båda haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Bah, kasst! Tycker det borde finnas något liknande... Jag tänker detsamma annars, Inet brukar vara schyssta.

Jo, om det är någon vänlig användare i Göteborgsområdet får hen gärna PM'a oss båda haha

Kunde inte hålla med mer!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niskis1:

Bah, kasst! Tycker det borde finnas något liknande... Jag tänker detsamma annars, Inet brukar vara schyssta.

Jo, om det är någon vänlig användare i Göteborgsområdet får hen gärna PM'a oss båda haha

Nere hos INET nu. Rapporterar resultat senare, men uppgradering av BIOS här tar ca 2 veckor.
Värt att notera 5600X har inte integrerad GPU tydligen. Hur fan kan jag ha missat det???!!!

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

ROG STRIX X570-F Gaming här.. Med en 3300x cpu

Uppför sig likadant.. Först hade jag orange blink fram fel, flyttade runt minnen lite (har corsair vengeance 3000mjz cl 16 4x8gb)

Helt svart bild, AIO cooler + chassi + nätagg fläktarna snurrar.
Vanliga chassi fläktarna snurrar ej..

Kört Bios update med cpu i med senaste icke beta Bios, på usb3 4gb fat32 usb sticka, allt verkar fungera men ingen skillnad

Har även nollat cmos samt tagit ur batteriet..

Har flyttat minnen, butt psu, kollat cpu, satt tillbaka.. Känns som DOA moderkort eller knasig fw..

Jävla skit!

Permalänk
Medlem

INET tar 2 veckor ca. för att uppdatera BIOS (Sisjön). De har hög beläggning just nu.
Min dator startade inte annorlunda med GPU (testades på plats), så... Jag måste antingen ha tag på CPU+GPU eller en CPU med integrerad GPU för att kunna flasha mitt BIOS. Allt verkar lika svårt att få tag på om man inte vill betala CDON's priser 😣 Scheisse!
Nu vet jag inte om jag vill ha min dator hos INET i 2 veckor eller om jag ska försöka lösa problemet själv under samma tid. 509kr skulle det kosta på INET om det inte BARA är BIOS-uppgradering som behövs 😣
Jag kan få låna en GPU av en polare, så om jag ens kunde få tag i en AM4-CPU utan GPU, spnskulle det också kanske kunna funka....
Nu har jag ju en beställning på en 3080 som jag väntar på också, så 2 veckor hos INET kanske inte vore så blodigt ändå 😏 To be continued...

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem
Skrivet av lechuckz:

ROG STRIX X570-F Gaming här.. Med en 3300x cpu

Uppför sig likadant.. Först hade jag orange blink fram fel, flyttade runt minnen lite (har corsair vengeance 3000mjz cl 16 4x8gb)

Helt svart bild, AIO cooler + chassi + nätagg fläktarna snurrar.
Vanliga chassi fläktarna snurrar ej..

Kört Bios update med cpu i med senaste icke beta Bios, på usb3 4gb fat32 usb sticka, allt verkar fungera men ingen skillnad

Har även nollat cmos samt tagit ur batteriet..

Har flyttat minnen, butt psu, kollat cpu, satt tillbaka.. Känns som DOA moderkort eller knasig fw..

Jävla skit!

Har inte du heller GPU, så kan det vara boven...

"The Ryzen 3 3300X and 3100 come without an integrated graphics engine"

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***

Permalänk
Medlem

Inväntar det här moderkortet från Komplett, passade på att googla lite och fann det här, om det nu kan tänkas hjälpa:

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/k0pabe/my_experience_fl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kallamamran:

Har inte du heller GPU, så kan det vara boven...

"The Ryzen 3 3300X and 3100 come without an integrated graphics engine"

Jag har både r9 390n+ 5700x men får ju ingen bild trots det..

Permalänk

Ni som flashat ni gör det när datorn är avstängd ”vilket den ska va” ? Den ska ju bara ha ström på nätaggregatet , ska man hård dra det så är det bästa att bara ha brädan uppe och flasha innan man sätter i något

Permalänk
Medlem
Skrivet av lechuckz:

ROG STRIX X570-F Gaming här.. Med en 3300x cpu

Uppför sig likadant.. Först hade jag orange blink fram fel, flyttade runt minnen lite (har corsair vengeance 3000mjz cl 16 4x8gb)

Helt svart bild, AIO cooler + chassi + nätagg fläktarna snurrar.
Vanliga chassi fläktarna snurrar ej..

Kört Bios update med cpu i med senaste icke beta Bios, på usb3 4gb fat32 usb sticka, allt verkar fungera men ingen skillnad

Har även nollat cmos samt tagit ur batteriet..

Har flyttat minnen, butt psu, kollat cpu, satt tillbaka.. Känns som DOA moderkort eller knasig fw..

Jävla skit!

Det kan bero på USB-minnet.
Har sett flertalet fall där man har fått testa 3-5 olika USB-minnen som mobo tycks vilja flasha med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Det kan bero på USB-minnet.
Har sett flertalet fall där man har fått testa 3-5 olika USB-minnen som mobo tycks vilja flasha med.

Så vitt jag förstått ska det vara FAT-format vilket innebär att det ska vara max 4GB. Kan inte tänka mig att det behövs tänkas på något annat, men 4GB USB-minnen är väl inte så vanliga i dagens läge. Kanske därför det testats en massa olika?

Visa signatur

CPU: 5600X | RAM: 2x8GB | GPU: RTX3080 | MOBO: ASUS B550-F | DISPLAY: Mi Curved Gaming Monitor 34"

PHONE: Samsung S21 Ultra 128GB | TV: Sony BRAVIA X93J 75" | CAR: BMW 330e Xdrive

*** Bättre att vara som man blev när man ändå inte blev som man borde ***