Permalänk

Ej full boost på amd 5600X?

Köpte totalt nya prylar för ett tag sedan. Har uppdaterat BIOS på ett Asus Rog Strix X570-F Gaming så det stödjer 5000-serien. Allting verkar fungera, sånär som på att klocken hamnar runt 4200-4300 i Prime95. det står "Value Min och Max". Value ligger just nu på 4200, Min på 2939 (utom på core 5 som tydligen ligger på 3673 av någon anledning). På Max står det "4654" på de flesta cores.

Jag kanske tolkar det fel, men vid 100% ska väl "value" boosta upp till max-värdet? Har för övrigt satt datorn på prestandaläge i energispar, om det nu hjälper nåt.

//Leif

edit: Lägger till en bild från HWmonitor

Dold text
La till en bild
Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem

Du använder alla kärnor enligt HWMonitor, så då är 4.2-4.3 GHz normalt (se t.ex. Sweclockers recension). Hur högt den boostar beror på bl.a. strömförbrukningen, så den kommer bara boosta till de absolut högsta frekvenserna när en kärna används.

Permalänk
Skrivet av perost:

Du använder alla kärnor enligt HWMonitor, så då är 4.2-4.3 GHz normalt (se t.ex. Sweclockers recension). Hur högt den boostar beror på bl.a. strömförbrukningen, så den kommer bara boosta till de absolut högsta frekvenserna när en kärna används.

aah, då är jag med. Så om jag testar att stressa single-core, så bör den sticka upp emot 4.6 då ungefär?

Visa signatur

Asus P8Z68 Deluxe/Gen Sock 1155 -- Inte Core I7 2700K@4.5Ghz -- EVGA GeForce GTX 970 SSC GAMING ACX 2.0+ -- Corsair 16GB DDR3 Vengeance 1.5V Low Blue -- SSD OCZ Agility 3 120GB -- Microsoft Windows 7 -- Foldar med cirka 180k PPD (körs ej 24/7)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vintervilan:

aah, då är jag med. Så om jag testar att stressa single-core, så bör den sticka upp emot 4.6 då ungefär?

Korrekt, och enligt HWMonitor har ju alla kärnor faktiskt gjort det någon gång då max på alla ligger över 4.6 GHz. Ryzen är ganska hoppig av sig i frekvenser, så det kan hända att någon kärna drar iväg en kort stund då och då även när många kärnor belastas. Men din processor verkar bete sig normalt av det du visat i alla fall.

Permalänk
Skrivet av perost:

Korrekt, och enligt HWMonitor har ju alla kärnor faktiskt gjort det någon gång då max på alla ligger över 4.6 GHz. Ryzen är ganska hoppig av sig i frekvenser, så det kan hända att någon kärna drar iväg en kort stund då och då även när många kärnor belastas. Men din processor verkar bete sig normalt av det du visat i alla fall.

Där ser man. Jag tackar ödmjukast för svaret, man lär sig något nytt varje dag

Visa signatur